7 مشکل‌کودک، 7 کمک فوري

بچه‌ها مي‌دوند، بازي مي‌کنند، زمين مي‌خورند و... گاهي هم زخمي مي‌شوند. ولي جاي نگراني نيست. در کودکي زخم‌ها زود جوش مي‌خورند و اگر به توصيه‌هاي زير عمل کنيد همه چيز به خوبي و خوشي برطرف خواهد شد. 7 آسيب زير نمونه‌اي از آسيب‌هاي اورژانس کودکان است که با آگاهي والدين به راحتي قابل تدبير و درمان است.
شنبه، 23 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
7 مشکل‌کودک، 7 کمک فوري

7 مشکل‌کودک، 7 کمک فوري
7 مشکل‌کودک، 7 کمک فوري


 





 

چگونه با آسيب‌ديدگي کودکان برخورد کنيم؟
 

بچه‌ها مي‌دوند، بازي مي‌کنند، زمين مي‌خورند و... گاهي هم زخمي مي‌شوند. ولي جاي نگراني نيست. در کودکي زخم‌ها زود جوش مي‌خورند و اگر به توصيه‌هاي زير عمل کنيد همه چيز به خوبي و خوشي برطرف خواهد شد. 7 آسيب زير نمونه‌اي از آسيب‌هاي اورژانس کودکان است که با آگاهي والدين به راحتي قابل تدبير و درمان است.

اگر سر کودک زخم شد
 

گاهي وقتي پوست سر زخم مي‌شود خون‌ريزي شديد است. رسيدگي به زخم در اين شرايط حتي اگر خيلي کوچک باشد هم ضروري است. توصيه مي‌شود اگر زخم بزرگ است حتما به پزشک اطفال مراجعه شود. اگر زخم در ناحيه‌اي باشد که مو مي‌رويد معمولا پس از بهبودي در آن ناحيه شاهد رويش مو نخواهيد بود.

اگر بيني‌اش شکست
 

تا هفت سالگي تقريبا بيني کودکان غضروفي است و به معني واقعي نمي‌شکند. پس در صورتي که ضربه‌اي به بيني آنها وارد شد جاي نگراني نيست. اجازه بدهيد به صورت طبيعي بهبود يابد. بعد از اين سن بيني کم‌کم استخواني مي‌شود و در صورت شکستگي وجود خون‌ريزي روي بيني و خون‌ريزي نشانه آن است. ضربه سبب ورم فوري بيني مي‌شود پس بهتر است در چنين مواقعي کمپرس يخ روي آن بگذاريد و حتما از بيني کودک عکسي تهيه کنيد. اگر در عکس شکستگي ديده شد درمان پزشکي 2 تا 5 روز بعد آغاز مي‌شود و جاي نگراني نيست چون شکستگي بيني عوارضي در پي ندارد.

اگر گوشه لبش پاره شد
 

پاره شدن لب معمولا با خون‌ريزي زيادي همراه است. معمولا نيز در حين بازي با برخورد دندان به لب اين مشکل پيش مي‌آيد. اين پارگي سبب درد و سوزش در دهان مي‌شود به نحوي که کودک تمايلي به غذا خوردن ندارد. در صورتي که فرزندتان دچار پارگي لب شد، زخم را با آب بشوييد، استفاده از کمپرس سرد به بند آمدن خون کمک مي‌کند. مي‌توانيد يک دستمال کتابي نيز روي زخم نگه داريد. زخم گوشه لب خيلي بد و دير جوش مي‌‌خورد. اگر جراحت بزرگ است حتما به پزشک مراجعه کنيد زيرا در برخي مواقع نياز به بخيه در بي‌هوشي کامل است. وقتي جاي زخم در اين ناحيه جوش مي‌خورد تنها ردي سفيد از آثار باقي مي‌ماند. اما اگر زخم وسيع باشد و به پزشک هم مراجعه نشود ممکن است پس از جوش خوردن شکل نازيبايي را به ويژه در کنار لب ايجاد کند. در اين صورت امکان يک جراحي زيبايي 18 ماه پس از جوش خوردن زخم وجود دارد.

اگر سر او دچار تورم شد
 

کودک‌تان زمين خورده و در اثر اصابت سرش با سطحي سفت، سرش ورم کرده است؟! در اين شرايط معمولا سردردناک و در ناحيه تورم خونمرده مي‌شود. جاي نگراني نيست و ورم طي 2 تا 10 روز به کوچک‌ترين حد خود مي‌رسد. استفاده از يک کمپرس يا کيسه يخ در ناحيه تورم مي‌تواند مانع از ورم و خونمردگي در آن ناحيه شود. اگر فرزندتان کمتر از 3 ماه دارد، گرفتن عکس براي تشخيص احتمال شکستگي ضروري است! اگر استخوان شکسته و نابه‌جا جوش بخورد ممکن است در آينده شکلي نازيبا ايجاد کند. بين 3 تا 12 ماهگي نيز گرفتن عکس تجويز مي‌شود اما اجباري نيست!

اگر دندانش افتاد
 

اگر دندان شيري بوده چندان مهم نيست اما اگر دندان دايمي بوده بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه کنيد تا هم جاي دندان خالي شده را پر کند و هم با گرفتن عکس مطمئن شود که ريشه دندان در لثه نمانده است.

اگر چشمش آسيب ديد
 

آسيب‌ديدگي اين ناحيه سبب تورم و خون‌مردگي زيادي مي‌شود اما خوشبختانه معمولا آسيبي به چشم نمي‌رساند. حتما فورا از کيسه يخ روي محل ضرب‌ديدگي استفاده کنيد و از تورم جلوگيري کنيد. در صورتي که محل زخم شده است. بعد از خوابيدن ورم مي‌توان آن را در صورت نياز بخيه زد. در هر صورت مراجعه به پزشک و معاينه چشم لازم است.

اگر گونه‌اش زخم شد
 

گونه منطقه بسيار حساس و پر از رگ‌هاي خوني و رشته‌هاي عصبي است. در صورت بروز هر گونه جراحتي در اين ناحيه لازم است به پزشک مراجعه کنيد. به منظور عفوني نشدن اين ناحيه لازم است هر روز به طور مرتب زخم را ضدعفوني کنيد. استفاده از وازلين براي محافظت از زخم و پيشگيري از بروز يک لايه روي آن توصيه مي‌شود. يک سال پس از جراحت نيز استفاده از ضدآفتاب لازم است چون در غير اين صورت احتمال دارد اين قسمت از گونه در اثر مواجهه با نور آفتاب تغيير رنگ دهد.
راستي، مي‌دانيد چگونه از کيسه يخ بايد استفاده کرد؟ کيسه يخ را هرگز مستقيما روي پوست نگذاريد بلکه آن را در پارچه‌اي پيچيده بعد روي پوست بگذاريد. کيسه‌هاي مخصوص يخ را نيز مي‌توانيد از داروخانه خريده و در فريزر بگذاريد!
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.