غذاهاي ممنوعه در دوران شيرخواري

اگرچه اغلب مادرها، با ديدن هيجان کودکان 7، 8 ماهه خود و رويش يکي دو دندان کوچولوي آنها وسوسه مي‌شوند علاوه بر فرني و سوپ سبزيجات، مزه بقيه مواد غذايي را به آنها بچشانند؛ به قول دختر‌خاله‌ام دوقلوهايش با ديدن خوردني خيلي ذوق مي‌کنند و او دلش نمي‌آيد منع غذايي بدهد ولي همه ما بايد يکسري نکات را رعايت کنيم. به طور مثال
سه‌شنبه، 26 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غذاهاي ممنوعه در دوران شيرخواري

غذاهاي ممنوعه در دوران شيرخواري
غذاهاي ممنوعه در دوران شيرخواري


 





 
اگرچه اغلب مادرها، با ديدن هيجان کودکان 7، 8 ماهه خود و رويش يکي دو دندان کوچولوي آنها وسوسه مي‌شوند علاوه بر فرني و سوپ سبزيجات، مزه بقيه مواد غذايي را به آنها بچشانند؛ به قول دختر‌خاله‌ام دوقلوهايش با ديدن خوردني خيلي ذوق مي‌کنند و او دلش نمي‌آيد منع غذايي بدهد ولي همه ما بايد يکسري نکات را رعايت کنيم. به طور مثال استفاده از جگر سالم پخته نرم شده، به جاي گوشت در بعضي موارد، به طور مثال يک بار در هفته را بايد در اواسط ماه هشتم شروع کنيم. استفاده ازحبوبات مانند عدس و غيره که بسيار هم مفيدند بهتر است از پايان 9 ماهگي به بعد شروع شود. پزشکان معتقدند گرچه بيشتر بچه‌ها نسبت به بيشتر موادغذايي حساسيت نشان نمي‌دهند ولي تا پايان يک سالگي مصرف موادغذايي خاصي ممنوع است.
براي اينکه بتوانم همه آن موارد را دقيقا به شما دوستانم انتقال دهم و در خصوص تهيه غذا براي آرين به آنها دقت کنم ليستي را از دکتر گرفتم که عين آن را برايتان مي‌گويم. در اينجا نوشته:
مصرف شير گاو تا پايان 9 ماهگي ممنوع ولي آن مقدار از شير پاستوريزه که در تهيه غذاهايي چون فرني و حريره بادام مصرف مي‌شود اشکالي ندارد. از پايان 9 ماهگي به بعد در شيرخواراني که از شيرمادر محرومند به عنوان نوشيدني و يا حتي جايگزين شيرخشک مي‌تواند استفاده شود.
از پايان 9 ماهگي شيرخشک هيچ مزيتي نسبت به شير پاستوريزه ندارد. گذشته از اين موضوع يکسري غذاها را نبايد تا پايان يک سالگي به کودکمان بدهيم. عسل، سفيده تخم‌مرغ، شکلات، خربزه، کيوي، انواع توت‌ها، نوشابه‌هاي گازدار و آبميوه‌هاي صنعتي، سوسيس و کالباس و پفک و چيپس و حتي شکلات جزو اين موارد ممنوع هستند. در خانواده‌هايي که زمينه آلرژي موادغذايي وجود دارد گروه ديگري از مواد را بايد با دقت و تاخير شروع کنيم. به طور مثال محصولات دريايي مانند ميگو و ماهي را نبايد تا سه سالگي به بچه بدهيم. مرکبات به استثناي ليموشيرين، آجيل و گندم و شيرگاو هم بهتر است تا سه سالگي داده نشود. سفيده تخم‌مرغ هم تا 18 تا 24 ماهگي منع مصرف دارد. بعضي از مادرها مي‌گفتند ما آلرژي تنفسي، گوارشي يا پوستي به موادغذايي خاصي داريم. دکتر به آنها توصيه کرد اين علايم را خوب بشناسند و اگر چنين حساسيتي دارند به فرزند خود آن غذا را ندهند يا با تاخير و دقت شروع کنند.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.