شکلات و پوسيدگي دندان

پوسيدگي نوعي بيماري چند عاملي و شايع‌ترين بيماري بشر است که نسوج دنداني را درگير مي‌کند. مينا سخت‌ترين نسج بدن است که پوسته خارجي تاج دندان را پوشانيده است. سطح ريشه از ماده ديگري به نام سمان پوشيده شده است که ماده آهکي کمتري دارد. لايه زير مينا و سمان، عاج است و در زير عاج، عصب يا مغز دندان
سه‌شنبه، 3 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شکلات و پوسيدگي دندان

شکلات و پوسيدگي دندان
شکلات و پوسيدگي دندان


 





 

 

آيا شکلات موجب پوسيدگي دندان مي‌شود؟
 

پوسيدگي نوعي بيماري چند عاملي و شايع‌ترين بيماري بشر است که نسوج دنداني را درگير مي‌کند. مينا سخت‌ترين نسج بدن است که پوسته خارجي تاج دندان را پوشانيده است. سطح ريشه از ماده ديگري به نام سمان پوشيده شده است که ماده آهکي کمتري دارد. لايه زير مينا و سمان، عاج است و در زير عاج، عصب يا مغز دندان وجود دارد.
از مهم‌ترين عوامل موثر بر پوسيدگي، وجود رژيم غذايي حاوي مواد پوسيدگي‌زا، بهداشت ضعيف دهان و محروميت از فلورايد است، هر چند تحقيقات اخير عوامل ديگري از قبيل کيفيت و کميت بزاق را نيز در ايجاد پوسيدگي دخيل مي‌داند.
به طور معمول چند ساعت پس از تميز کردن دندان‌ها، لايه نازکي سطح دندان‌ها را مي‌پوشاند. هر چه زمان مي‌گذرد، ترکيب ميکروبي موجود روي اين لايه تغيير مي‌کند و باکتري‌هاي پوسيدگي‌زا تکثير مي‌شوند.

شکلات و پوسيدگي دندان

چنانچه فرد از موادغذايي پوسيدگي‌زا شامل هيدروکربن‌هاي قابل تخمير (مانند نشاسته، بيسکويت و غيره) و مواد شيرين (قند معمولي، شکر، تنقلات شيرين و غيره) استفاده کنند، اين مواد به وسيله باکتري‌هاي پوسيدگي‌زا تخمير شده و اسيد توليد مي‌شود. اسيد حاصل، مواد معدني مينا، عاج و سمان را حل مي‌کند و در نهايت روي دندان لکه‌هاي سفيد تشکيل مي‌شود (البته هر لکه سفيدي پوسيدگي نيست و در صورت ترديد بايد با دندانپزشک مشورت شود).
در صورتي که رژيم غذايي فرد سرشار از مواد پوسيدگي‌زا باشد و اين مواد مرتب مصرف شود، روند پوسيدگي تسريع شده و اين لکه‌هاي سفيد به حفره تبديل مي‌شود که در نهايت، موجب آسيب عصب دندان و بروز درد و ناراحتي مي‌شود. بنابراين يکي از راه‌هاي پيشگيري از پوسيدگي کنترل مصرف شيريني‌ها است. توجه به اين امر مهم است که به خصوص مواد شيريني که حالت چسبنده دارد، در شيار‌هاي سطح دندان نفوذ کرده و سخت‌تر از سطوح دنداني پاک مي‌شوند. بنابراين مصرف اين مواد و ساير مواد شيرين ترجيحا بايد به وعده‌هاي غذايي محدود شود و پس از مصرف دندان‌ها با مسواک و خمير دندان حاوي فلورايد تميز شوند.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.