سکسکه چطور رخ مي دهد؟

سکسکه وقتي رخ مي‌دهد که ديافراگم (پرده عضلاني ميان قفسه سينه و شکم) به طور ناگهاني و غيرارادي منقبض مي‌شود و اين انقباض چند بار در دقيقه تکرار مي‌شود. اين امر موجب مي‌شود هوا با سرعت زياد وارد ريه‌ها شود.
چهارشنبه، 4 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سکسکه چطور رخ مي دهد؟

سکسکه چطور رخ مي دهد؟
سکسکه چطور رخ مي دهد؟


 

نويسنده:دکتر زهرا عباسپور




 
سکسکه وقتي رخ مي‌دهد که ديافراگم (پرده عضلاني ميان قفسه سينه و شکم) به طور ناگهاني و غيرارادي منقبض مي‌شود و اين انقباض چند بار در دقيقه تکرار مي‌شود. اين امر موجب مي‌شود هوا با سرعت زياد وارد ريه‌ها شود.
هواي واردشده هنگامي که گلوت (شکاف ميان تارهاي صوتي‌ شما) پس از حرکت دريچه اپي‌گلوت بسته مي‌شود،‌ متوقف مي‌شود و اين، صداي شاخص سکسکه را ايجاد مي‌کند.
بسياري از زنان باردار در اواخر بارداري حرکات ريتميکي را در جنين احساس مي‌کنند و اغلب آنها وقتي مي‌فهمند جنين آنها سکسکه کرده است، شگفت‌زده مي‌شوند! بله، درست است. بسياري از جنين‌ها هنگامي که درون رحم هستند، سکسکه مي‌کنند و برخي از آنها ممکن است چند بار در روز سکسکه کنند. در سونوگرافي رحم هم مي‌توان سکسکه جنين را مشاهده کرد. سکسکه جنين يک پديده طبيعي است که در انتهاي سه ماهه اول يا ابتداي سه ماهه دوم بارداري شروع مي‌شود، اما معمولا در اين هنگام مادر آن را احساس نمي‌کند. برخي از زنان ممکن است اين سکسکه را به صورت رشته‌اي از حرکات ريتميک خفيف –چند بار در روز- احساس کنند و برخي ديگر تنها گاهي اين حرکات را احساس مي‌کنند. سکسکه در نوزاد تازه به دنيا آمده هم شايع است و بنابراين نبايد از اينکه نوزادتان گاهي سکسکه مي‌کند، نگران باشيد. علت دقيق سکسکه جنين روشن نيست اما به هر حال تنها جنين‌هايي که آن‌قدر رشد کرده‌اند که دستگاه عصبي‌شان به قدر کافي تکامل يافته باشد، سکسکه مي‌کنند. اعتقاد بر اين است که جنين مايع آمنيوني را مي‌نوشد و نيز استنشاق مي‌کند. در اين هنگام مايع وارد ريه‌هاي وي مي‌شود، بعد ديافراگم منقبض مي‌شود و سکسکه روي مي‌دهد.سکسکه يعني لرزش ديافراگمي
در پزشکي، به سکسکه مي‌گويند: «لرزش هم‌زمان ديافراگمي» (SDF). سکسکه، کنشي غيرارادي و داراي يک قوس بازتاب عصبي است. اغلب دوره‌هاي سکسکه تنها چند دقيقه طول مي‌کشد. سرعت سکسکه ممکن است بين 4 تا 60 بار در دقيقه باشد و معمولا يک حمله آن بدون مداخله خاصي بهبود پيدا مي‌کند. البته درمان‌هاي خانگي بسياري وجود دارند که ادعا مي‌شود مي‌توانند دوره سکسکه را کوتاه کنند و گاهي در موارد سکسکه مزمن درمان پزشکي ضرورت پيدا مي‌‌کند. در موارد نادري، سکسکه ممکن است بيش از 48 ساعت طول بکشد و اين قبيل سکسکه‌ها را مي‌توان به دو گروه تقسيم کرد:
1- سکسکه مداوم يا طول‌کشنده: در اين حالت، سکسکه بيش از 48 ساعت و کمتر از يک ماه طول مي‌کشد.
2- سکسکه مقاوم: در اين حالت، سکسکه بيش از يک ماه به طول مي‌انجامد. زنان و مردان به يکسان به سکسکه دچار مي‌شوند اما سکسکه‌هاي مداوم و مقاوم در مردان شايع‌تر است. سکسکه مداوم يا مقاوم معمولا بسيار خسته‌کننده است و ممکن است خوردن و نوشيدن را مختل کند اما به ياد داشته باشيد که اين نوع سکسکه نادر است و معمولا بيانگر وجود مشکل يا مساله‌اي زمينه‌اي است.

علت سکسکه
 

• سکسکه‌هاي کوتاه‌مدت: اغلب موارد سکسکه بدون علت مشخص رخ مي‌دهد. هر کسي به طور گاه‌گاهي ممکن است دوره کوتاهي از سکسکه را تجربه کند که کاملا طبيعي است. دوره‌هاي کوتاه‌مدت سکسکه اغلب پس از مصرف الکل يا نوشابه‌‌هاي گازدار يا هنگام نفاخ‌شدن معده (که معمولا ناشي از خوردن يا نوشيدن سريع و بلع هوا)‌ است، رخ مي‌دهند. خنده طولاني نيز ممکن است سکسکه ايجاد کند. اين نوع سکسکه‌ها معمولا بدون نياز به درمان خاصي بهبود پيدا مي‌کنند.

سکسکه چطور رخ مي دهد؟

• سکسکه‌هاي مداوم و مقاوم: اگر سکسکه شما مداوم است و بيش از 48 ساعت طول مي‌کشد، ممکن است علتي زمينه‌اي داشته باشد. شماري از بيماري‌ها و عوارض موجب سکسکه طولاني‌مدت مي‌شوند. اما گاهي حتي با آزمايش‌ها و بررسي‌هاي زياد هم علت زمينه‌ساز پيدا نمي‌شود. سکسکه‌ مداوم ممکن است ناشي از اختلالات دستگاه عصبي محيطي يا مرکزي، يا به دنبال هر آسيب يا تحريکي که به عصب فرنيک و عصب واگ (که به ديافراگم عصب‌دهي مي‌کنند) وارد شود و نيز اختلالات سمي يا سوخت و ساز که بر اين دستگاه اثر مي‌گذارند، ممکن است به وجود آيد.
از جمله بيماري‌هايي که موجب سکسکه مداوم مي‌شوند، اينها هستند:
• بيماري بازگشت محتويات اسيدي معده به مري (ريفلاکس)
• التهاب معده (گاستريت)
• انسداد روده کوچک
• تومورها
• ذاات‌الريه (التهاب ريه‌ها)
• التهاب پرده پوشاننده قلب (پريکارديت)
• حمله قلبي
• سکته مغزي
• اسکلروز متعدد(ام‌اس): بيماري دستگاه ايمني که در آن به دستگاه عصبي حمله مي‌شود
• گوآتر: تورم غده تيروييد
• مشکلات مربوط به شيمي بدن (سوخت و ساز) مانند بالا رفتن قند خون
• عفونت‌هاي شديد عمومي
• بي‌اشتهايي عصبي
سکسکه مداوم گاهي ممکن است ناشي از واکنش به داروها باشد مانند داروهاي آرام‌بخش از نوع بنزودياپيني يا داروهاي استروييدي که براي کاهش التهاب به کار مي‌روند. برخي از افراد نيز ممکن است در واکنش به داروهاي بي‌حسي دچار سکسکه مداوم شوند. در برخي از موارد، سکسکه مداوم با عوامل رواني ارتباط دارد، براي مثال سکسکه ممکن است بخشي از واکنش به احساسات و عواطف قوي مانند استرس، هيجان و سوگواري باشد.

درمان سکسکه
 

سکسکه معمولا به آساني و بدون مداخله پزشکي برطرف مي‌شود و در اغلب موارد،‌ به سادگي، با فراموش کردن موضوع سکسکه از بين خواهد رفت اما شمار زيادي از درمان‌هاي موردي براي سکسکه گزارش شده است؛ از ترساندن فرد مبتلا و خوردن سرکه و نوشيدن آب گرفته تا نگهداشتن نفس يا ريختن شکر روي (يا زيرِ) زبان. درمان پزشکي فقط در موارد شديد و مداوم سکسکه به کار مي‌رود؛ مانند دختربچه آمريکايي 15 ساله‌اي که در سال 2007 ميلادي براي پنج هفته مداوم سکسکه ‌کرد و از داروهايي مانند هالوپريدول (يک داروي ضدروانپريشي و آرامبخش)، متوکلوپراميد (محرک دستگاه گوارش) و کلرپرومازين (يک داروي ضدروانپريشي و آرام‌بخش قوي) استفاده کرد. همچنين در برخي موارد از داروي باکلوفن (يک داروي ضد‌اسپاسم عضلاني) هم استفاده شده است. ماساژ انگشتي راست‌روده هم به عنوان درماني براي توقف فوري سکسکه پيشنهاد شده است. در مواردي که علت زمينه‌‌اي سکسکه مداوم، عدم تعادل املاح خون (مانند کاهش سديم يا پتاسيم خون) باشد،‌ ممکن است نوشيدن يک نوشابه‌ گازدار حاوي نمک به طبيعي شدن ميزان سديم و پتاسيم در خون و نهايتا دستگاه عصبي کمک کند. نوشابه‌گازدار (حاوي اسيدکربنيک) جذب اين املاح را سريع‌تر مي‌کند.
درمان‌هاي خانگي متعددي هم براي سکسکه ارايه شده است. اين درمان‌ها را اغلب به دو دسته مي‌توان تقسيم کرد: اول درمان‌هاي صرفا روان‌‌تني که از آرامش‌بخشي و پرت کردن حواس فرد استفاده مي‌کنند؛ دوم ‌درمان‌هايي که شامل خوردن و بلعيدن مي‌شوند (با اين تصور که اين کار مواد محرک را پاک مي‌کند و باعث برگشتن تنظيم منطقه مبتلا به حالت طبيعي مي‌شود.) از جمله اين درمان‌هاي خانگي که براي سکسکه پيشنهاد شده است، اينها هستند: نگه ‌داشتن نفس، غرغره کردن با آب، گذاشتن کيسه يخ روي ديافراگم، بلعيدن سريع آب يخ، بستن چشم‌ها و فشار دادن کره چشم‌ها، نوشيدن سريع آب گازدار (سودا)، خوردن مقداري شکر، خوردن يک قاشق چاي‌خوري کره بادام زميني، چشيدن سرکه، تنفس کردن درون پاکت کاغذي، خم کردن زانوها روي قفسه سينه، به جلو خم شدن براي فشار آمدن روي قفسه سينه. همچنين توصيه شده است که براي پيشگيري از سکسکه بايد از خوردن غذاهاي تند و داغ که پوشش مري را تحريک مي‌کنند، پرهيز کرده از خوردن غذاهاي حجيم، نوشيدن الکل و نوشابه‌هاي گازدار و قرار گرفتن در معرض تغييرات ناگهاني درجه حرارت خودداري کنيد.گزارش يک مورد
يک مرد آمريکايي، به نام چارلز اوزبورن، براي 68 سال از 1922 تا 1990 ميلادي سکسکه ‌کرد و به عنوان کسي که طولاني‌ترين حمله سکسکه را در جهان داشته است، وارد کتاب‌ رکوردهاي جهاني گينس شد! در سال 2007 ميلادي هم يک دختر آمريکايي به نام چين ماتلند، براي بيش از 5 هفته با سرعت حدود 50 بار در دقيقه سکسکه کرد و بعد از اين که سکسکه او پس از مدتي قطع شد، دوباره عود کرد. پزشک معالج‌اش در او تشخيص«نشانگان تورت» را داد؛ يعني سکسکه او در واقع، ناشي از نوعي «تيک» تشخيص داده شد. کريستوفر ساندس انگليسي هم براي يک دوره تقريبا سه ساله سکسکه ‌کرد ‌و نهايتا مشخص شد که توموري در بخشي از مغزش که فعاليت‌هاي عروقي را کنترل مي‌کند، دارد. هنگامي که دوسوم اين تومور خارج شد، سکسکه او فروکش کرد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.