بي‌نمک‌تر زندگي‌کنيد

«اگر فشارخون‌تان بالاست يا اگر از ناراحتي‌هاي قلبي يا کليوي يا ديابت رنج مي‌بريد، کلا دور نمک را خط بکشيد. اگر هيچ‌کدام از اين بيماري‌هاي را نداريد، باز هم بهتر است مصرف نمک‌تان را کمتر کنيد تا سالم‌تر زندگي کنيد.» اين، توصيه انجمن تغذيه دانشگاه کاليفرنيا است. آنها 14 راهکار آسان نيز براي کاهش مصرف نمک روزانه پيشنهاد
دوشنبه، 9 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بي‌نمک‌تر زندگي‌کنيد

بي‌نمک‌تر زندگي‌کنيد
بي‌نمک‌تر زندگي‌کنيد


 

ترجمه:‌ ندا احمدلو




 

توصيه های متخصصان تغذيه براي کاهش ميزان مصرف نمک
 

«اگر فشارخون‌تان بالاست يا اگر از ناراحتي‌هاي قلبي يا کليوي يا ديابت رنج مي‌بريد، کلا دور نمک را خط بکشيد. اگر هيچ‌کدام از اين بيماري‌هاي را نداريد، باز هم بهتر است مصرف نمک‌تان را کمتر کنيد تا سالم‌تر زندگي کنيد.» اين، توصيه انجمن تغذيه دانشگاه کاليفرنيا است. آنها 14 راهکار آسان نيز براي کاهش مصرف نمک روزانه پيشنهاد کرده‌اند.
غذاهاي فرآوري‌شده مثل انواع چيپس، کالباس، همبرگر، ناگت‌ مرغ و حتي ميگو سرشار از نمک هستند. بهتر است اين غذاها کمترين جا را در سبد خريدتان داشته باشند.
اگر خودتان يک کدبانوي تمام عيار هستيد و سلامت اعضاي خانواده براي‌تان اهميت دارد، بهتر است از خريد غذاهاي آماده يا نيمه‌آماده سرشار از نمک مانند سوپ، انواع خورش‌ها، ماکاروني‌هاي نيمه آماده و برنج‌هاي پخته و آماده پرهيز کنيد و به جاي آن با خريد محصولات تازه، غذايي سالم را به همراه خانواده خود ميل کنيد.
تن‌ماهي، خيارشور و برخي سس‌ها هم به عنوان بمب نمکين معرفي شده‌‌اند. بنابراين بد نيست که به جاي آنها از ماهي تازه يا سالاد و سبزيجات به همراه غذا استفاده کنيد.
چاشني غذاي‌تان را عوض کنيد. اين خنده‌دار است که دنيا روز به روز پيشرفت و تغيير مي‌کند اما هيچ‌کس علاقه‌اي به عوض کردن ذايقه‌اش از خود نشان نمي‌دهد. اضافه کردن نمک به غذا تنها يک عادت است، نه علاقه. به خاطر همين، چند راه شکستن اين عادت غلط را مي‌توانيد به اين شرح، تمرين کنيد:
• به جاي افزودن سس‌هاي پر از نمک و چربي به سالادتان، از سرکه يا آب ليموترش استفاده کنيد.
• روي سيب‌زميني سرخ کرده يا تنوري‌تان، يک‌هشتم قبل نمک بريزيد و آن را با کمي آويشن و پودر زنجبيل و سير مزه‌دار کنيد.
• به سس ماکاروني، مرغ يا ماهي‌تان با پودر سير، پودر پياز، پودر کرفس، فلفل و آب ليموترش طعم بدهيد.
• ميوه‌هاي طعم‌داري مثل کيوي، پرتقال يا آلو را پيش از ميوه‌هاي بدون طعمي مثل خيار بخوريد تا نياز به نمک پاشيدن روي ميوه را احساس نکنيد.
• زنجبيل، کاري يا انواع سبزيجات خشک مثل پونه يا نعناع هم مي‌توانند جايگزين‌هاي خوبي براي استفاده از نمک کمتر به شمار آيند.
در ابتداي طبخ غذا، کمترين ميزان نمک را به آن بيفزاييد و اگر در انتها غذا را چشيديد و ديديد که نمک‌اش کم است، مقدار ديگري به آن اضافه کنيد. اصلا به علت تبخير آب غذا، بهتر است که نمک را در آخرين مرحله به آن اضافه کنيد تا هميشه غذاي‌تان شور يا خوش نمک نباشد.
نمکدان را روي ميز غذا نگذاريد. خودتان و اعضاي خانواده‌تان را عادت بدهيد که کمتر از نمکدان استفاده کنيد. به جاي نمکدان مي‌توانيد يک ظرف آب‌ليمو، آب‌غوره يا فلفل روي ميز غذا قرار دهيد.
به جاي اينکه قفسه‌هاي کابينت‌تان را از چيپس و پفک و تخمه پر کنيد، هر روز يک ظرف پر از ميوه روي ميز جلوي تلويزيون‌تان بگذاريد.
خريد مغزهاي خام يا تازه را به انواع شور آنها ترجيح بدهيد. مطمئن باشيد که فندق يا پسته تازه هم خوش‌مزه‌تر از نوع نمکين‌شان هستند و هم سالم‌تر.
ريحان و نعناع از جمله برگ‌هاي معطر و خوش‌طعم هستند که شما مي‌توانيد به همراه غذاي‌تان آنها را ميل کنيد تا طعم جديد، شما را کمتر به سمت نمک سوق دهد.
افرادي که علاقه فراواني به نمک دارند و نمي‌توانند از نظر رواني نمکدان را از سفره غذاي‌شان حذف کنند، مي‌توانند درون نمکدان را با يک پنجم نمک، يک پنجم پودرسير، يک پنجم پودر پياز، يک پنجم زنجبيل و يک پنجم آرد برنج پر کنند تا به اين صورت ميزان نمک مصرفي‌شان را کاهش دهند.
براي طعم بخشيدن به غذاهاي‌تان از عصاره‌هاي گوشت، مرغ و يا حتي سبزيجات استفاده نکنيد. اين محصولات سرشار از نمک هستند.
شما مي‌توانيد با افزودن 4 قاشق غذاخوري سرکه سفيد به يک ليتر شير داغ، پنير تهيه کنيد. فقط حواس‌‌تان باشد که بعد از اضافه کردن سرکه، بلافاصله شير را درون يک پارچه نخي بريزيد تا آب آن کشيده شود و پنير بدون نمکي که درست کرده‌ايد را در يخچال قرار دهيد. اين طوري ديگر مجبور به خوردن پنيرهاي شور موجود در بازار نيستيد. اگر هم نمي‌توانيد يا نمي‌خواهيد اين کار را بکنيد، مي‌توانيد پنيرهاي آماده را درون مقداري آب جوشيده ولرم نگهداري کنيد تا قدري از شوري شان کاسته شود.
اگر هوس يک هله‌هوله يا غذاي آماده شور را کرده‌ايد و واقعا دوست داريد که آن را بخريد، حداقل سعي کنيد کوچک‌ترين سايز موجود را برگزينيد.
زيتون شور، محصولات کنسروشده، سس سويا و انواع پيتزاها هم سرشار از نمک هستند و بهتر است که مصرف‌شان را محدود کنيد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.