لغزش در ترک سيگار

سيگارتان را ترک کرده‌ايد؟ احسنت، تبريک مي‌گويم. اميدوارم نکات مهمي را که باعث مي‌شود شما همواره در ترک باقي بمانيد هرگز فراموش نکنيد. به خاطر بسپاريد آموزش‌هايي که براي ترک سيگار فرا گرفتيد، فقط مخصوص هفته يا ماه‌هاي اول بعد از ترک نيست بلکه اين آموزش‌ها را بايد براي يک عمر به خاطر داشته باشيد. تکنيک کنترل
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لغزش در ترک سيگار

لغزش در ترک سيگار
لغزش در ترک سيگار


 

نويسنده: دکتر حسن آذري‌پور، درمانگر اعتياد




 
سيگارتان را ترک کرده‌ايد؟ احسنت، تبريک مي‌گويم. اميدوارم نکات مهمي را که باعث مي‌شود شما همواره در ترک باقي بمانيد هرگز فراموش نکنيد. به خاطر بسپاريد آموزش‌هايي که براي ترک سيگار فرا گرفتيد، فقط مخصوص هفته يا ماه‌هاي اول بعد از ترک نيست بلکه اين آموزش‌ها را بايد براي يک عمر به خاطر داشته باشيد. تکنيک کنترل هوس و استفاده از جايگزين نيکوتين هميشه بايد مدنظر شما باشد. شايد مواقعي پيش بيايد که نيازمند استفاده از آنها باشيد. افراد زيادي را مي‌شناسم که ترک موفق سيگار را تجربه کرده‌اند ولي در يک موقعيت خاص و پس از گذشت مدتي نسبتا کوتاه پکي به سيگار زده‌اند و از شدت ناراحتي، خود را سرزنش کرده‌اند و با نااميدي گفته‌اند: «اي واي دوباره برگشتم به خانه اول و سيگار کشيدن‌هايم شروع شد و مشکل عود کرد!»
آنها اشتباه فکر مي‌کنند. شايد اين گروه مفهوم لغزش را نمي‌دانند و متوجه نيستند که مفهوم لغزش با عود تفاوت دارد. براي شما و همه دوستاني که در حال ترک سيگار هستند يادآوري مي‌کنم مفهوم لغزش، يعني تجربه ناخودآگاه و بدون برنامه‌ريزي که باعث مي‌شود شما در آن موقعيت خاص دچار لغزش شويد و قانون ترک را بشکنيد. هر سيگار کشيدني، بعد از ترک به معناي عود نيست. شما بايد بعد از اينکه دچار لغزش شديد، بلافاصله از خودتان چند پرسش داشته باشيد و به آنها پاسخ دهيد: «کجا بودم که اين سيگار را کشيدم؟ با چه کسي همراه شدم و اين سيگار را کشيدم؟ در چه وضعيت خلقي بودم و چه پروسه‌اي منجر شد تا به اين سيگار لب بزنم؟» وقتي شما اين سوالات را از خودتان مي‌پرسيد و جواب آن را مي‌دهيد در واقع به خودتان کمک مي‌کنيد که موقعيت‌هاي پرخطر را شناسايي کنيد. شما با اين کار به درستي مفهوم لغزش‌تان را درک کرده و خودتان را براي مقابله با آن موقعيت پرخطر احتمالي که در آينده نزديک ممکن است اتفاق بيفتد آماده مي‌کنيد.
وقتي پاسخ سوالات بالا را که پس از تجربه ناخودآگاه کشيدن سيگار (موقعيت لغزش) از خودتان پرسيده‌ايد، مي‌دهيد. مثلا متوجه مي‌شويد شما در وضعيت هيجان يا رفتن به منزل دوستتان که قبل از ترک با او سيگار مي‌کشيديد و يا در حالت عصبي شدن، کنترل خود را از دست داده و هوس سيگار کرده‌ايد و دقيقا به خاطر مي‌آوريد از کدام دوستتان سيگار گرفته و آن را کشيده‌ايد، حالا مي‌توانيد يک برنامه يا سناريو براي خودتان داشته باشيد تا آگاهانه و با تمرين کنترل هوس و جايگزيني نيکوتين، در موقعيت مشابه، از بروز لغزش جلوگيري کنيد. لغزش يک هشدار است و شما بايد آن را تحليل کنيد و از تکرار آن پيشگيري نماييد. هرگز آن را معادل عود ندانيد و مبادا با تجربه لغزش نااميد شويد و دوباره به سيگار روي آوريد.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.