به شوخي‌هاي‌تان نمره بدهيد

اين پرسشنامه، برحسب نمره‌اي که کسب مي‌کنيد، مشخص مي‌کند که شما متعلق به کدام يک از 4 سبک شوخ‌طبعي هستيد. جالب است بدانيد که شوخ‌طبعي‌هاي نوع 1 و 3 براي سلامت روان مضرند و شوخ‌طبعي‌هاي نوع 2 و4 براي سلامت روان مفيدند. ضمنا اگر شما در هيچ‌کدام از سبک‌ها نمره‌ي بالاي 17 نگرفته‌ باشيد، معنايش اين است که کلا آدم شوخ‌طبعي نيستيد.
شنبه، 21 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
به شوخي‌هاي‌تان نمره بدهيد

به شوخي‌هاي‌تان نمره بدهيد
به شوخي‌هاي‌تان نمره بدهيد


 






 

آزمون مارتين براي تعيين سبک شوخ‌طبعي شما
 

اين پرسشنامه، برحسب نمره‌اي که کسب مي‌کنيد، مشخص مي‌کند که شما متعلق به کدام يک از 4 سبک شوخ‌طبعي هستيد. جالب است بدانيد که شوخ‌طبعي‌هاي نوع 1 و 3 براي سلامت روان مضرند و شوخ‌طبعي‌هاي نوع 2 و4 براي سلامت روان مفيدند. ضمنا اگر شما در هيچ‌کدام از سبک‌ها نمره‌ي بالاي 17 نگرفته‌ باشيد، معنايش اين است که کلا آدم شوخ‌طبعي نيستيد.

راهنماي آزمون
 

16 عبارتي را که در آزمون «مارتين» از شما سوال شده، به دقت بخوانيد و روبه‌روي هر کدام يک عدد بگذاريد؛ به شرح زير:

نظر شما

عدد

کاملا مخالف

1

بيشتر مخالف تا موافق

2

کمي مخالف

3

نه موافق، نه مخالف

4

بيشتر موافق تا مخالف

5

کمي موافق

6

کاملا موافق

7


 

آزمون
 

1 اگر کسي اشتباه کند، او را دست مي‌اندازم.
2 بيش از حد به اطرافيانم اجازه مي‌دهم به من بخندند و سر به سرم بگذارند.
3 از آن‌جا که ذاتا شوخ‌طبع هستم، براي خنداندن ديگران لازم نيست زياد تلاش کنم.
4 وقتي تنها هستم، با فکر کردن به چيزهاي خنده‌دار سرگرم مي‌شوم.
5 اطرافيانم هيچ‌وقت به خاطر شوخ‌طبعي‌هاي من ناراحت نمي‌شوند.
6 وقتي ناراحتم، سعي مي‌کنم به چيزهاي خنده‌دار فکر کنم.
7 نگاه شوخ‌طبعانه‌ي من به زندگي، مرا در مقابل افسردگي و نگراني حفظ مي‌کند.
8 اگر تنها باشم و احساس ناراحتي کنم، با فکر کردن به چيزهاي خنده‌دار زندگي، حالم بهتر مي‌شود.
9بعضي‌وقت‌ها به موضوعاتي فکر مي‌کنم که خيلي خنده‌دار هستند؛ جوري که حتما بايد آن را براي ديگران تعريف کنم- حتي اگر تعريف کردنش در آن موقعيت مناسب نباشد.
10 از خنداندن ديگران لذت مي‌برم.
11 وقتي ناراحتم، حس شوخ‌طبعي‌ام را از دست مي‌دهم.
12 هميشه سوژه‌ي خنده و شوخي اطرافيانم هستم.
13 اگر مشکلي داشته باشم يا احساس ناراحتي کنم، آن را با شوخي مي‌پوشانم؛ بنابراين حتي نزديک‌ترين دوستانم هم نمي‌دانند که من واقعا چه احساسي دارم.
14 معمولا وقتي با ديگران هستم، نمي‌توانم حرف‌هاي خنده‌دار بزنم.
15 حتي اگر چيزي براي من خيلي مضحک باشد، اگر قرار باشد کسي برنجد، من هرگز به آن نخواهم خنديد و شوخي نخواهم کرد.
16 براي اين‌که به دوستان و خانواده‌ام خوش بگذرد، اجازه مي‌دهم آنها به من بخندند.

تفسير نوع شوخي
 

شوخي‌هاي خودفزاينده: نمره‌هايي را که به عبارت‌هاي 3، 4، 7 و 8 داده‌ايد با هم جمع کنيد و حاصل را از نمره‌ي عبارت 11 کم کنيد. اگر حاصل بيشتر از 17 شد، معنايش اين است که شما داريد خيلي خوب از شوخ‌طبعي‌تان استفاده مي‌کنيد واين شوخ‌طبعي، روحيه‌تان را حفظ مي‌کند و سلامت روانتان را بالا مي‌برد. کساني که در اين بخش نمره‌ي 11 تا 17 هم گرفته باشند، معنايش اين است که دارند تا حدي از مزيت اين نوع شوخ‌طبعي سود مي‌برند.
شوخي‌هاي خودآزارنده: نمره‌هايي را که به عبارت‌هاي 2،12،13و 16 داده‌ايد با هم جمع کنيد. اگر نمره‌ي شما بيشتر از 17 باشد، معنايش اين است که شما داريد با شوخي، خودزني رواني مي‌کنيد؛ يعني به وسيله‌ي شوخي‌تان، به قيمت خندان ديگران، به خودتان ضربه مي‌زنيد و احساس تنفر از خودتان را مي‌پوشانيد.
شوخي‌هاي پرخاشگرانه: نمره‌هايي را که به عبارت‌هاي 14، 1 و 9 داده‌ايد با هم جمع کنيد و حاصل را از نمراتي که به عبارت‌هاي 5 و 15 داده‌ايد، کم کنيد. اگر حاصل‌ از عدد 17 بيشتر باشد، معنايش اين است که شما داريد از شوخي سوءاستفاده مي‌کنيد؛ يعني در ظاهر داريد با طرف مقابلتان شوخي مي‌کنيد اما در باطن قصد تحقير او را داريد. اين نوع ازشوخ‌طبعي معمولا در آقايان بيشتر ديده مي‌شود. روان‌شناسان معتقدند که اين سبک شوخ‌طبعي (پرخاشگرانه) به سلامت روان آسيب مي‌زند. ضمن اين‌که اگر نمره شما دراين بخش بين 11 تا 17 باشد، بازهم معنايش اين است که شما داريد در حد متوسطي از اين سبک شوخ‌طبعي استفاده مي کنيد.
شوخي‌هاي پيونددهنده: نمره‌هايي را که به عبارت‌هاي 7، 3 و 10 داده‌ايد با هم جمع کنيد و حاصل‌جمع را از مجموع نمرات 6 و 14 کم کنيد. اگر نمره‌ي شما بيشتر از 17 باشد، معنايش اين است که شما داريد به بهترين نحو از شوخ‌طبعي‌تان استفاده مي‌کنيد؛ يعني شوخي مي‌کنيد تا رابطه‌تان را با ديگران بهتر کنيد و روابط اجتماعي مثبتي داشته باشيد. اين نوع از شوخ‌طبعي براي سالم‌ماندن روان و حفظ روحيه‌ خودتان و اطرافيانتان بسيار عالي است. کساني هم که در اين بخش نمره‌ي 11 تا 17 آورده‌ باشند، معناش اين است که دارند تا حدودي در زندگي‌شان از اين سبک استفاده مي‌کنند.
منبع:http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.