ترفند های امنیتی( بخش چهارم)

با استفاده از ترفندی که به شما معرفی خواهیم کرد میتوانید بدون نیاز به نرم افزار خاصی و تنها در محیط سایت یاهو و با اندکی تنظیمات ، IP شخصی که برای شما ایمیل فرستاده را بیابید.
يکشنبه، 22 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ترفند های امنیتی( بخش چهارم)

ترفند های امنیتی( بخش چهارم)
ترفند های امنیتی( بخش چهارم)


 






 

پيدا کردن IP فرستنده ایمیل در سایت یاهو
 

با استفاده از ترفندی که به شما معرفی خواهیم کرد میتوانید بدون نیاز به نرم افزار خاصی و تنها در محیط سایت یاهو و با اندکی تنظیمات ، IP شخصی که برای شما ایمیل فرستاده را بیابید.
بدین منظور:
ابتدا به صفحه ایمیلتان در یاهو بروید و سپس از بالای صفحه سایت گزينه Options را انتخاب کنيد.
سپس به قسمت General Preferences بروید. در صفحه باز شده در بخش Messeges و در قسمت Headers ، تیک گزینه Show all headers on incoming messages را بزنید. سپس در پایین صفحه بر روی Save کلیک کنید.
حال اگر یکی از ایمیلهای خودتو رو چک کنید در قسمت نام فرستنده میتوانید IP و اطلاعات دیگری از او را مشاهده کنید.

پیدا کردن اطلاعات یک IP
 

whois يکی از کارهائيست که بعد از پيدا کردن IP استفاده ميشود whois جهت جمع اوری اطلاعات در مورد يک Ip بکار ميرود با اين کار شما ميتوانيد مشخص کنيد که اين IP متعلق به چه شرکتی ميباشد و در کدام کشور يا شهر می باشد و يا حتی شماره تلفن ها و ادرس ان شرکت و يا حتی ادرس ايميل صاحب شرکت را که بعضی از site ها اين کار را برای ما انجام ميدهند فرض کنيد شما صاحب يک شرکت متوجه شديد که فلان IP در حال انجام کار بر روی IP شرکت شما می باشد حال برای شناسائی مزاحم خود بايد چه کرد برای اينکه به اطلاع مسئول شرکت دارای ان ip بر سانيم که يکی از IP های شما در چنين ساعتی ايجاد مزاحمت کرده البته اين در صورتی مفيد می باشد که آن شرکت به اين مسائل مقيد باشد و شرکتی باشد که IP های استفاده شده توسط هر user را ثبت کند.
بدین منظور کافی است به وب سایت
http://www.dnsstuff.com
بروید و در قسمت WHOIS Lookup ، آدرس IP مورد نظر را وارد کنید و Enter را بزنید. خواهید دید که تمامی مشخصات IP برایتان نمایان میشود.

تبدیل فایل exe به jpg تنها با استفاده از یک ترفند کوچک
 

برای فهم بیشتر این ترفند شما باید اندکی به هک و تروجان های آن آشنا باشید. مطمئنأ میدانید در صورتی که با استفاده از برنامه های تروجان ساز یک تروجان بسازید ، فرمت این فایل سرور exe . خواهد بود. اما ما قصد داریم تا ترفندی کوچک را به شما آموزش دهیم که با استفاده از آن میتوانید بدون نیاز به نرم افزار خاصی در عین حالی که فرمت فایل exe است اما با فرمت jpg . و یا هر فرمتی که شما دوست دارید نمایش داده شود.
برای این کار:
ابتدا دقت کنید که سیستم شما قابلیت نمایش فرمتهای فایل ها را دارد یا خیر؟ برای فهمیدن این موضوع My Computer را باز کرده و از منوی Tools به Folder Options بروید. سپس تب View را باز کرده و دقت کنید که گزینه
Hide extensions for known file types
تیک نخورده باشد.
حال سراغ اصل مطلب برویم.
فایل مورد نظر که فرمت exe دارد را بیابید و بر روی آن راست کلیک کرده و Rename را انتخاب کنید. سپس قبل از exe . عبارت jpg . را تایپ نمایید (و یا هر فرمتی که دوست دارید). که به عنوان مثال فایلی با نام naslejavan.exe به شکل naslejavan.jpg.exe در خواهد امد. حال میبایست پس از عبارت jpg . دست خود را بر روی دکمه Space کیبورد نگاه داشته و بیش از 20 بار این کلید را بفشارید. سپس Enter را بزنید. خواهید دید که تنها فرمت jpg . به چشم میخورد و تنها نشانه ای که از exe . به چشم میخورد سه نقطه ای است که در سمت دیگر آیکون وجود دارد و اصلا جلب توجه نمیکند.

ترفند هایی برای جلوگیری از هک شدن وبلاگ
 

همانطور که اطلاع دارید جدیدأ هک شدن وبلاگها توسط هکر ها رایج شده است. به طوری که هر هکر یا گروه هکری کار هک خود را با هک وبلاگ ها آغاز میکند. میتوان گفت وبلاگ نیز یک سایت رایگان است اما آیا امنیت این وبلاگها بر عهده کیست؟ میتوان به اطمینان گفت 99% امنیت وبلاگها در دست صاحبان وبلاگ است. در صورتی که مدیریت یک وبلاگ را بر عهده دارید حتما این مطلب را بخوانید زیرا ترفندهایی بسیار مفید پیرامون جلوگیری از هک شدن وبلاگتان به شما معرفی کرده ایم.

ولی هکر ها چگونه وبلاگهای ما رو هک میکنند؟
 

1- هک کردن ایمیل صاحب وبلاگ
 

به طوری که هکر ایمیل صاحب وبلاگ را هک کرده بعد برای ورود به وبلاگ به قسمت فراموش کردن پسورد وبلاگ میرود. در این قسمت باید ایمیل صاحب وبلاگ زده شه تا پسورد وبلاگ به این ایمیل انتقال پیدا کند.پس هکر با در دست داشتن نام وبلاگ و داشتن پسورد ایمیل شما میتواند خیلی راحت به وبلاگتان دست رسی پیدا کند.

2- ایمیل جعلی
 

حیله دیگر هکر ها فرستادن ایمیل جعلی برای صاحبان وبلاگ است.به گونه ای که به طور دروغ خودشان را صاحب ارائه دهنده سرویس وبلاگشان معرفی میکنند و میخواهند از آنها که پسورد خود را برای آنها ایمیل کنید.

3- استفاده از صفحه های تقلبی
 

بعضی مواقع به شما آدرسهای نا آشنا پیشنهاد میشود.بعد از باز کردن این آدرس ها صفحه ای شبیه صفحه لاگین (صفحه ورودی به وبلاگ شما که یوزر نیم و پسورد را میخواهد) باز میشود.ولی آیا هر صفحه شبیه به آن صفحه لاگین ما باید مشخصاتمان را وارد نماییم.؟؟خیر.زیرا امکان دارد این مشخصات ما برای افراد غیر معتمد فرستاده شود.

4- استفاده از باگها
 

گاهی اوقات سرویس دهنده های وبلاگ نمیتوانند آن طور که باید امنیتشان را تامین کنند برای همین با پیدا شدن چند باگ (حفره امنیتی) راه هک کردن را برای هکر ها باز میکنند. ولی این امر خیلی کم دیده میشود و میتوان گفت امکان چنین اتفاقی خیلی به ندرت دیده میشود.

ولی راههای جلوگیری از هک شدن وبلاگهایمان:
 

1- در مرحله اول سعی کنید وبلاگ خود را از یک سرویس دهنده مطمئن و مناسب انتخاب نمایید .
2- در نگه داشتن ایمیل خود توجه داشته باشید.
3- این را بدانید هرگز و تحت هیچ شرایطی صاحبان سرویس دهنده از شما پسورد وبلاگتان را نمیخواهند.
4- همیشه سعی کنید همه موارد صفحه لاگین(آدرس بار و...)را کاملا چک کرده بعد یوزر نیم و پسورد خودتان را وارد نمایید.
5- سعی کنید از یک پسورد مناسب استفاده کنید.
6- سعی کنید همیشه در پر کردن لیست اسم نویسی برای وبلاگ ایمیل با آی دی که در مسنجر از آن استفاده مینمایید تفاوت داشته باشد.
با استفاده و مد نظر گرفتن موارد بالا درصد هک شدن وبلاگ خود را تا حد زیادی کاهش داده اید.

ترفندهایی برای بالا بردن امنیت در برابر هکرها
 

دانستن انواع روش های هک و نفوذ به کامپیوتر و ترفندهای جلوگیری از آن میتواند تا حد بسیار زیادی شما را در برابر هکرها ایمن کند. نا گفته هایی از پسوندهای فایلها و روش های پاکسازی آنها ، روشهای تروجانها در هنگام راه اندازی و روشهای راه اندازی برنامه های هک ، راه هایی از این قبیل هستند که شما بایستی طریقه مقابله با آنها را بلد باشید.

پسوندهاي پنهان فايلهاي ويندوز
 

ممكن است از اين موضوع آگاهي نداشته باشيد، اما حتي اگر به ويندوز بگوييد كه تمام پسوندهاي فايل را نشان دهد، هنوز هم فايلهايي وجود دارند كه بطور پيش فرض مخفي شده‌اند. همچنين هر برنامه نصب شده‌ايي مي‌تواند پسوندها را پيكربندي كند تا پنهان شوند. در اينجا در مورد چگونگي انجام اين كار و همچنين دليل اينكه چرا برخي از پسوندهاي پنهان مي‌توانند براي تعدادي از كاربرهاي كامپيوتر خطرناك باشند، مثالهايي آورده شده است. به فرض اينكه شما قبلا ويندوز explorer را براي نشان دادن تمام پسوندهاي پيكربندي كرده‌ايد.

پسوندهاي SHS
 

يك كپي از notepad.exe بگيريد و آن را روي desktop خود قرار دهيد. Wordpad را باز كنيد. روي notepad.exe كليك كنيد و آن را به سمت سند باز شده wordpad بكشيد. روي notepad.exe كليك كنيد و آن را به عقب به سمت desktop بكشيد. فايلي را كه ايجاد شده است ( Scrap ) به Readme.txt تغيير نام دهيد.
حالايك آيكن كه نشان دهنده سند متني است و فايلي با نام مشخص readme.txt بر روي desktop شما وجود دارد كليك كردن بر روي فايل فوق باعث مي‌شود notepad باز ‌شود. اگر اين فايل يك Trojan باشد، شما فريب خورده‌ايد و توسط آنچه كه يك فايل متني بي‌خطر بنظر مي‌رسيد آلوده شده‌ايد. اگر اجازه نمايش اين پسوند داده مي شد شما فريب فايل Readme.txt.shs را نمي‌خورديد.

پسوندهاي PIF
 

اگر سعي كنيد تا notepad.exe را به anything.txt.pif تغيير نام دهيد، تنها فايلي با نام anything.txt روي desktop خود خواهيد ديد. و اين بدين دليل است كه PIF پسوند ديگري است كه ويندوز بطور پيش فرض پنهان مي‌كند. اگر شما فايل را اجرا كنيد برنامه اجرا خواهد شد، به خاطر اينكه ويندوز پسوندهاي PIF را اجرا خواهد كرد حتي اگر آنها فايلهاي اجرايي باشند.

پسوندهاي SCR
 

پسوند ديگري كه بايد مراقب آن بود SCR است. كپي notepad.exe خود را به notepad.scr تغيير نام دهيد و روي آن كليك كنيد. Notepad به عنوان يك فايل اجرايي اجرا خواهد شد. بسياري از افراد توسط هكرهايي فريب مي‌خورند كه account يك قرباني را بدست آورده‌اند. هكر email يا هر نوع پيغامي را به تمام دوستان قرباني مي‌فرستد كه "اين صفحه نمايش جديد و بامزه را ببينيد از خنده روده بر خواهيد شد!" از آنجايي كه اين پيغام از يك منبع مطمئن آمده، اكثر افراد فريب خورده و فايل SCR را اجرا مي‌كنند كه در نهايت به هكري ختم مي‌شود كه به كامپيوتر شما متصل شده است.

پسوندهاي ميانبر PIF
 

برخي از پسوندهاي پنهان فايل قادرند به سادگي با فرمانهاي پنهان شده‌اي كه مي‌توانند براي سيستم شما مخرب باشند برنامه‌ريزي شوند. اين يك آزمايش ساده است:
دكمه راست ماوس خود را روي desktop كليك كنيد و New و سپس Shotcut را انتخاب نماييد. در Command line دستور format a:/autotest تايپ كنيد. حالا Next را كليك كنيد. در " Select a name for the shortcut " تايپ كنيد: readme.txt . سپس Next را كليك كنيد. يك آيكن notepad را انتخاب كرده و Finish را كليك كنيد. حالا شما در desktop خود فايلي با نام readme.txt و با آيكن notepad داريد. مطمئن شويد كه در درايو شما ديسكي است كه از دست دادن آن براي شما اشكالي ندارد و روي آيكن كليك كنيد. فايلي كه شما روي آن كليك كرده‌ايد درايو A : را فرمت خواهد كرد. البته آيكن هكر درايو ديگري را مورد هدف قرار خواهد داد يا ممكن است نامي همچون ‘ game.exe ’ و فرماني براي حذف كردن دايركتوري ويندوز شما يا ( deltree /y C :/*.*) كل درايو C شما داشته باشد. اگر پسوند PIF پنهان نشود، قادر به فريب شما نخواهد بود.

پسوند SHS
 

فايلهاي Scrap نيز مي‌توانند فرمانهاي گنجانده شده را پنهان كند. اين يك آزمون ساده است: از notepad.exe يك كپي بگيريد و آن را روي desktop خود قرار دهيد. Wordpad را باز كنيد. Notepad.exe را كليك كنيد و آن را به سمت سند باز شده wordpad بكشيد. روي Edit كليك كنيد و Package Object و سپس Edit package را انتخاب كنيد. روي Edit و سپس Command Line كليك كنيد.
در كادر، دستوري مانند
format a:/autotest
را تايپ كنيد و روي OK كليك كنيد. آيكن نيز مي‌تواند از اين پنجره تغيير يابد. از پنجره خارج شويد، اين كار سند را به روز خواهد كرد. روي notepad.exe كليك كنيد و آن را به عقيب به سمت Desktop بكشيد. فايلي را كه ايجاد شده ( Scrap ) به Readme.txt تغيير نام دهيد.
حالا شما آنچه را كه شبيه يك فايل متني است داريد. اگر اين فايل اجرا شود درايو A : را فرمت خواهد كرد. همانگونه كه در مثال بالا براي پسوندهاي ميانبر PIF ديده شد، هكر مي‌تواند از فرمانهاي خطرناكتري استفاده كند.

روشهاي Trojan در هنگام راه اندازي
 

روشهاي راه اندازي استاندارد
 

اكثر افراد از راههاي متفاوتي كه هكرها براي راه اندازي فايلهاي Trojan استفاده مي‌كنند آگاه نيستند. اگر هكري كامپيوتر شما را با يك Trojan آلوده كند، نياز به انتخاب يك روش راه‌اندازي خواهد داشت، بگونه‌اي كه در زمان راه‌اندازي مجدد كامپيوتر شما Trojan بارگذاري شود. روشهاي معمول راه‌اندازي شامل كليدهاي اجرايي registry ، فولدر راه اندازي ويندوز، Windows Load = يا run=lines يافته شده در فايل win.ini و shell=line يافته شده در system.ini ويندوز مي‌باشند.

روشهاي راه اندازي خطرناك
 

از آنجايي كه فقط تعداد اندكي از اين روشهاي راه اندازي وجود دارند، هكرهاي زيادي را يافته‌ايم كه در پيدا كردن روشهاي جديد راه‌اندازي افراط مي‌كنند. اين شامل استفاده از تغييرات خطرناكي در سيستم registry مي‌باشد، كه در صورتي كه فايل Trojan يا فايل همراه آن از بين برود سيستم را بصورت بلااستفاده درخواهد آورد. اين يك دليل استفاده نكردن از نرم افزار ضد ويروس براي از بين بردن Trojan هاست. اگر يكي از اين روشها استفاده شود، و فايل بدون ثابت كردن registry سيستم از بين برود، سيستم شما قادر به اجراي هيچگونه برنامه‌اي پس از راه اندازي مجدد كامپيوترتان نخواهد بود.
قبل از آنكه سراغ registry برويم لازم به توضيح است كه يك فولدر به صورت :
C:/WINDOWS/StartMenu/Program/StartUp
وجود دارد كه هر فايلي در اينجا باشد هنگام راه اندازي ويندوز اجرا خواهد شد.توجه داشته باشيد كه هرگونه تغييري مي‌تواند سيستم شما را به خطر بياندازد بنابراين، هرچه ما مي‌گوييم انجام دهيد. براي دستيابي به registry به منوي start > run > برويد و " regedit " را بدون علامت " " تايپ كنيد. در registry چندين مكان براي راه اندازي Startup وجود دارد كه ليستي از آنها را در اينجا مي آوريم.

="/"%1 /" %*"
HKEY_CLASSES_ROOT/comfile/shell/open/command ="/"%1 /" %*"
HKEY_CLASSES_ROOT/batfile/shell/open/command ="/"%1 /" %*"
HKEY_CLASSES_ROOT/htafile/Shell/Open/Command="/"%1 /" %*"
HKEY_CLASSES_ROOT/piffile/shell/open/command ="/"%1 /" %*"
HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/CLASSES/batfile/shell/open/command ="/"%1 " %*"
HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/CLASSES/comfile/shell/open/command="/"%1 /" %*"
HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/CLASSES/exefile/shell/open/command="/"%1 /"%*"
HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/CLASSES/htafile/Shell/Open/Command="/"%1 /"%*"
HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/CLASSES/piffile/shell/open/command="/"%1
 

اگر اين كليدها مقدار
"/"%1/"%*"
را نداشته باشند و به جاي اجراي فايل در هنگام راه اندازي به
"/" Server.exe %1 /" %*"
تغيير يابد به احتمال زياد يك Trojan است.

روش راه اندازي ICQ
 

روشي راه اندازي ديگري كه امروزه استفاده از آن معمول است شناسايي شبكه ICQ مي‌باشد. بسياري از كاربران ICQ نمي‌دانند كه هكر مي‌تواند يك خط پيكربندي را به ICQ اضافه نمايد تا با هر بار بارگذاري شدن برنامه Trojan نيز راه اندازي شود. به عنوان آزمايش مراحل زير را انجام دهيد:
ICQ را باز كنيد. روي آيكن ICQ كليك كنيد و preference را انتخاب نماييد. روي Edit launch List كليك كنيد. روي Add كليك كنيد. روي Browse كليك كنيد. فايلي را براي اضافه كردن به Windows/notepad.exe بيابيد كه به كار اين آزمايش بيايد. روي Open و سپس OK كليك كنيد. زماني كه شما ICQ را راه اندازي مجدد مي‌كنيد فايل اجرا خواهد شد.

ترفندهایی برای کاهش Spam
 

اسپم به زبان ساده ایمیلهای ناخواسته ای است که معمولا به صورت انبوه برای شما ارسال میشوند.اسپمها يکی از متداولترين و در عين حال منفی ترين جنبه های دارا بودن يک آدرس Email است . با اين که در حال حاضر و با توجه به تکنولوژی های موجود امکان حذف کامل اين نوع از نامه های الکترونيکی ناخواسته وجود ندارد ، ولی قصد داریم ترفندهایی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آنها می توانید تعداد آنها را کاهش دهید .
Spam يکی از متداولترين و در عين حال منفی ترين جنبه های دارا بودن يک آدرس Email است . با اين که در حال حاضر و با توجه به تکنولوژی های موجود امکان حذف کامل اين نوع از نامه های الکترونيکی ناخواسته وجود ندارد ، ولی می توان با استفاده از برخی روش های موجود تعداد آنان را کاهش داد .
Spam ، نسخه الکترونيکی از " نامه های بدرد نخور " است . واژه Spam به پيام های الکترونيکی ناخواسته ، اطلاق می گردد . اين نوع از نامه های الکترونيکی ارتباط مستقيمی با ويروس نداشته و حتی ممکن است پيام هائی که از منابع معتبر ارسال شده اند نيز در زمره اين گروه قرار گيرند .

چگونه می توان ميزان Spam را کاهش داد ؟
 

با رعايت برخی نکات ، می توان ميزان Spam دريافتی را بطرز محسوسی کاهش داد :
آدرس Email خود را بدون دليل در اختيار ديگران قرار ندهيد . آدرس های پست الکترونيکی به اندازه ای متداول شده اند که شما می توانيد بر روی هر فرمی که به منظور کسب اطلاعات شما در نظر گرفته می شود ، وجود فيلد خاصی به منظور دريافت آدرس Email را مشاهد نمائيد . تعدادی زيادی از مردم بدون درنظر گرفتن مسائل جانبی ، آدرس Email خود را در هر محلی و يا هر فرمی درج می نمايند . مثلا" شرکت ها ، اغلب آدرس ها را در يک بانک اطلاعاتی ثبت تا بتوانند وضعيت مشتيريان خود را در آينده دنبال نمايند . برخی اوقات ، اطلاعات فوق به ساير شرکت ها فروخته شده و يا امکان استفاده مشترک برای آنان ، فراهم می گردد . بديهی است در چنين مواردی ممکن است برای شما يک Email و از طرف شرکتی ارسال شود که نه توقع آن را داشته ايد و نه از آنان درخواستی مبنی بر ارائه اطلاعات خاصی را داشته ايد.
بررسی سياست های محرمانگی . قبل از ارسال آدرس Email خود به صورت online ، بدنبال Privacy سايت مورد نظر بگرديد .تعداد بسيار زيادی از سايت های شناخته شده و خوشنام دارای يک لينک خاص بر روی سايت خود به منظور آشنائی کاربران با سياست های آن سايت در خصوص نحوه برخورد با اطلاعات ارسالی شما می باشند . (همواره اين پرسش را برای خود مطرح نمائيد که آيا ما آدرس Email خود را در سايت هائی درج می نمائيم که نسبت به آنان شناخت کافی داريم ؟) . شما می بايست قبل از ارسال آدرس Email خود و يا ساير اطلاعات شخصی ، سياست های اعلام شده توسط سايت مورد نظر را مطالعه نموده و از اين موضوع آگاه شويد که مالکين و يا مسئولين سايت قصد انجام چه کاری را با اطلاعات ارسالی شما دارند.
دقت لازم در خصوص گزينه هائی که به صورت پيش فرض فعال شده اند . زمانی که شما برای دريافت خدمات و يا Account جديد عمليات sign in را انجام می دهيد ، ممکن است بخشی وجود داشته باشد که به شما مجموعه ای از گزينه ها را در خصوص دريافت email در خصوص محصولات و يا سرويس های جديد ، ارائه نمايد . در برخی مواقع ، گزينه ها به صورت پيش فرض انتخاب شده اند ، بنابراين در صورتی که شما آنان را به همان وضعيت باقی بگذاريد ، در آينده نه چندان دور برای شما حجم زيادی از نامه های الکترونيکی که شايد انتظار آنان را نداشته باشد ، ارسال گردد .
استفاده از فيلترها : تعدادی زيادی از برنامه های پست الکترونيکی امکان فيلترينگ را ارائه می نمايند . پتانسيل فوق به شما اين اجازه را خواهد داد که آدرس های خاصی را بلاک نموده و يا امکان دريافت نامه را صرفا" از طريق ليست تماس موجود بر روی کامپيوتر خود ، داشته باشيد. برخی مراکز ارائه دهنده خدمات اينترنت ( ISP ) نيز سرويس فيلترينگ و علامت گذاری مربوط به مقابله با Spam را ارائه می نمايند . در چنين مواردی ممکن است پيام های معتبری که بدرستی طبقه بندی نشده باشند به عنوان spam درنظر گرفته شده و هرگز به صندوق پستی شما ارسال نگردند .
هرگز برروی لينک های موجود در يک Spam ، کليک ننمائيد . برخی از منابع ارسال کننده Spam با ارسال آدرس های Email متغير در يک Domain خاص ، سعی در تشخيص معتبر بودن يک آدرس Email می نمايند. ( مثلا" تشخيص آدرس های Email معتبر موجود بر روی hotmail و يا yahoo ) .در صورتی که شما بر روی يک لينک ارسالی توسط يک Spam کليک نمائيد ، صرفا" معتبر بودن آدرس Email خود را به اطلاع آنان رسانده ايد . پيام های ناخواسته ای که يک گزينه "عدم عضويت " وسوسه انگيز را در اختيار شما قرارمی دهند ، اغلب به عنوان روشی به منظور جمع آوری آدرس های Email معتبر مورد استفاده قرار گرفته که در آينده از آنان به منظور ارسال Spam استفاده گردد .
غيرفعال نمودن گزينه دريافت اتوماتيک گرافيک در نامه های الکترونيکی با فرمت HTML . تعداد زيادی از شرکت ها ، نامه های الکترونيکی را با فرمت HTML و همراه با يک فايل گرافيکی لينک شده ارسال نموده که در ادامه از آن به منظور رديابی فردی که پيام الکترونيکی را باز نموده است ، استفاده می نمايند . زمانی که برنامه سرويس گيرنده پست الکترونيکی شما ، اقدام به download گرافيک از سرويس دهنده آنان می نمايد ، آنان می دانند که شما پيام الکترونيکی را باز نموده ايد . با غير فعال نمودن HTML mail و مشاهده پيام ها با فرمت صرفا" متن ، می توان پيشگيری لازم در خصوص اين مسئله را انجام داد .
ايجاد و يا بازنمودن Account های جديد اضافی : تعداد زيادی از سايت ها ، اقدام به عرضه آدرس پست الکترونيکی به صورت رايگان می نمايند . در صورتی که شما بطور مداوم اقدام به ارسال آدرس Email خود می نمائيد ( برای خريد online ، دريافت سرويس و ... ) ، ممکن است مجبور به ايجاد يک account ديگر به منظور حفاظت آدرس account اوليه خود در مقابل spam شويد . شما همچنين می بايست از يک account ديگر در زمانی که اطلاعاتی را بر روی بولتن های خبری online ، اطاق های چت ، ليست های عمومی Mailing و يا USENET ارسال می نمائيد، استفاده نمائيد . بدين تريتب می توان يک سطح حفاظتی مناسب در خصوص دريافت spam به آدرس Email اوليه خود را ايجاد کرد.
برای سايرين Spam ارسال ننمائيد . يک کاربر متعهد و دلسوز باشيد . در خصوص پيام هائی که قصد فوروارد نمودن آنان را داريد ، سختگيرانه عمل کنيد هرگز هرگونه پيامی را برای هر شخص موجود در ليست دفترجه آدرس خود فوروارد نکرده و اگر فردی از شما بخواهد که پيامی را برای وی فوروارد ننمائيد ، به درخواست وی احترام بگذاريد .

تغییر پسورد XP بدون دانستن پسورد قبلی
 

همون طور که میدونید برای عوض کردن پسورد در ویندوز XP می بایست پسورد قبلی را تایپ کرد و سپس می توان پسورد جدید را جایگزین کرد. شما می توانید با استفاد از این ترفند بدون نیاز به دانستن پسورد قبلی ، پسورد جدیدی را بر روی سیستم قرار دهید.
از منوی استارت گزینه ی run رو بزنید بعد از اون control userpasswords2 رو تایپ کنید از منویی که باز میشه اسم username ها رو نوشته روی هرکدوم که کلیک کنید اون پایین یه گزینه داره به اسمه reset password اونو که بزنید دوبار پسورد دلخواهتونو تایپ کنید بدون تایپ کردن پسورد قبلی پسورد عوض میشه.
درضمن اینم بدونید که نمیشه پسورده username ی که باهاش on هستید عوض کنید فقط میشه user های دیگه رو دستکاری کرد البته برای عوض کردن پسورد یوزری که داخلشید میشه پسورد ادمین رو عوض کرد بعدش رفت تو ادمین و اونجا پسورد اون یکی یوزرو عوض کرد.

توصيه‌هاي امنيتي ‌براي امروز و هرروز
 

كامپيوتر شما، چه سه ساله باشد، چه سه روزه، با مشكلات امنيتي يكساني مواجه است كه گاهي بسيار خطرناك هستند. ويروس‌ها مي‌خواهند به محض آمدنتان به روي خط، وارد سيستمتان شوند. جاسوس‌افزارها بر پشت نامه‌ها سوار‌مي‌شوند و سعي مي‌كنند همراه با تبليغات وارد سيستم شما شوند. تروجان‌ها در كمين مي‌نشينند و با اولين غفلت، نفوذ‌مي‌كنند. راه‌هاي مختلفي براي مقابله با اين خطرات وجود دارد. در این ترفند سعي خواهيم‌كرد ضمن معرفي خطرات امنيتي، روش‌هاي مقابله با هر يك را توضيح دهيم. لازم به ذكر است كه اين نكات هيچ ترتيب خاصي ندارد و اولويت در مطرح كردن هر يك از آن‌ها، دليل مهم بودن آن برساير موضوعات نيست .

هشدارهاي امنيتي را جدي نگيريد!
 

پنجره‌هاي pop up به خودي خود مزاحم هستند؛ چه برسد به اين كه هشدار بدهند سيستم شما داراي يك مشكل امنيتي است. فروشندگان محصولاتي كه ظاهراً نرم‌افزارهاي‌‌امنيتي هستند، با ترساندن كاربران ساده و بي‌دقت، آن‌ها را ترغيب به دانلود نرم‌افزارهاي مزبور‌مي‌كنند، يا آن‌ها را طوري از خطري كه وجود ندارد مي‌ترسانند كه مجبور‌شوند حداقل سري به سايتشان بزنند. بعيد است تا‌كنون با چنين پنجره‌هاي هشدارآميزي هنگام گشت‌زدن در وب مواجه نشده‌‌باشيد.
بعضي وقت‌ها شكل پنجره‌ها طوري است كه گويا از طرف ويندوز هشدار مي‌دهد. اما چنين نيست و اين‌ها فقط تبليغ هستند. گاهي يك علامت كمرنگ <تبليغ> در پايين اين پنجره آمده است. ولي طراحي صفحه طوري است كه كاربر به آنجا توجه نمي‌كند و فكر مي‌كند هر چه زودتر بايد كاري بكند. به همين‌خاطر، بي‌محابا روي دكمه Yes كليك مي‌كند تا شايد نجات يابد. اما روي هر چه كليك كند (چه Yes ، چه No ، چه هر جاي ديگر)، به سايت فروشنده هدايت مي‌شود تا نرم‌افزار را دانلود كند.
در اينجا قصد نداريم اسمي از چنين فروشنده‌هايي بياوريم يا محصول خاصي را نام ببريم. مهم اين است كه هر كس مي‌تواند يك صفحه وب pop up را طوري طراحي كند كه شبيه به كادرهاي ويندوز باشد و كاربر فكر‌كند واقعاً با يك مشكل امنيتي مواجه شده كه ويندوز دارد هشدار مي‌دهد. حتي بعضي از آن‌ها با جعل المان‌هاي ويندوز (مثل منوي programs ) براي كاربرِ از همه جا بي‌خبر، هيچ ترديدي را باقي نمي‌گذارند كه كل قضيه را باور كند. حال‌آن‌كه ماجرا به‌كلي دروغ است.
حال سؤال اين است كه چگونه مي‌توان چنين پنجره‌هايي را از هشدارهاي واقعي ويندوز تشخيص داد. اولاً حتي اگر وحشتناك‌ترين هشدار را هم ديديد، نبايد هول شويد و عجولانه كاري بكنيد. ثانياً اگر به خط عنوان و پايين صفحه نگاه كنيد، حتماً مي‌توانيد تشخيص‌دهيد كه يك پنجره InternetExplorer است يا پنجره‌اي جعلي. البته اين صرفاً سرنخ است و برهان قاطع نيست.
واقعاً ممكن است ويندوز يا يكي از نرم‌افزارهاي نصب شده در سيستم ‌شما (از جمله برنامه ضدويروس‌) چنين پنجره‌اي را ظاهر كرده باشد. اما احتمال اين حالت خيلي ضعيف است و شما در اكثر موارد مي‌توانيد فرض بگيريد كه با يك پنجره تبليغاتي مواجه هستيد. ولي اگر مردد هستيد، روي پنجره كليكِ راست كنيد و گزينه Properties را بزنيد.
با اين كار معلوم مي‌شود كه صفحه از طرف كدام سايت نشان داده شده است. ديالوگ كادرهاي واقعي IE گونه، آدرس غيراستانداردي دارند كه با چيزي مثل: res آغاز مي‌شود. اما پنجره‌هاي تبليغاتي يك آدرس واقعي وب دارند. مهم اين است كه عجولانه نسبت به پيام عكس‌العمل نشان ندهيد، بلكه مكث كنيد و با دقت پيام را بخوانيد. خيلي اوقات از محتواي پيام هم مي‌توان به دروغ بودن آن پي برد.

مراقب آرشيو مكاتبات آنلاين باشيد
 

فهرست‌هاي پستي ( mailing list ) مرجع خوبي براي به دست آوردن هر نوع اطلاعات هستند؛ به ويژه آرشيو اين فهرست‌ها كه به اينترنت پست شده‌اند. پيام‌هايي كه در اين فهرست‌ها بين اعضا رد و بدل مي‌شود، غالباً به صورت آرشيوهاي قابل جستجو در دسترس هستند و جستجوگراني چون گوگل و غيره آن‌ها را پيدا مي‌كنند. با اين كه اين مجموعه مكاتبات نعمت بزرگي براي محققان هستند، اما مي‌توانند پناهگاه ويروس‌ها و ساير خطرات اينترنتي هم باشند.
اگر سرور آرشيوكننده نظارتي بر ويروس‌ها نداشته‌‌باشد و ضمايم نامه‌ها را آزاد بگذارد، ممكن است پيام‌هايي را آرشيو كرده باشد كه حاوي فايل‌هاي آلوده‌كننده هستند. خودتان مي‌توانيد امتحان كنيد. مثلاً در گوگل به جستجوي فايل postcard.pif بپردازيد، يعني فايل آلوده‌اي كه در بسياري از كرم‌هاي سري W32/Netsky به كار رفته‌است. نتيجه جستجو قطعاً پر از لينك‌هايي به پيام‌هايي در آرشيو فهرست‌هاي پستي خواهد بود كه نسخه فعالي از اين ويروس را به عنوان ضميمه دارند. كليك روي يكي از اين ضمايم در آرشيوهاي مزبور، سيستم را بلافاصله آلوده مي‌كند.
file:///C:/DOCUME~1/ALi/LOCALS~1/Temp/msohtml1/01/clip_image001.jpg
نرم‌افزار ضدجاسوسي و ضدتبليغاتي را به‌درستي انتخاب كنيد امروزه جاسوسي اينترنتي، براي كاربران كامپيوتر به واقعيتي گريزناپذير تبديل شده است. حاصل كمي غفلت هنگام گشت‌زدن در وب، ممكن است مرورگر <هاي‌جك> شده، كوكي‌هاي متجاوز و پاپ‌آپ‌هاي تمام‌نشدني باشد. بسياري از كاربران براي اين‌كه از شر اين پليدي‌هاي اينترنت در امان بمانند، به نرم‌افزارهاي ضدجاسوسي( antispyware ) پناه مي‌برند.
اما اگر انتخاب برنامه‌هاي ضدجاسوسي و ضدتبليغاتي از روي دقت صورت نگيرد، درمان ممكن است بدتر از خود مرض از آب در بيايد. اگر به دنبال راهي براي مقابله با پاپ‌آپ‌ها هستيد، گوگل، ياهو و MSN ابزارهاي خوبي براي مسدود‌كردن اين پنجره‌ها را به‌طور رايگان عرضه ‌‌مي‌كنند.
خود اينترنت اكسپلورر، اگر سرويس‌پك 2 ويندوز اكس‌پي را نصب كرده باشيد، يك pop up blocker قوي دارد. بسياري از برنامه‌هاي ضدويروس خوب هم امروزه به پاپ‌آپ بلاكر مجهزند. بنابراين نيازي به تهيه جداگانه اين برنامه نيست.
مشهورترين برنامه‌هاي ضد‌جاسوسي در حال حاضر، سه محصول Ad-Aware ، Spybot Search and Destroy و SpySweeper هستند. كه تمام آن‌ها نسخه رايگان هم دارند. نسخه رايگان اين برنامه‌ها، هم اسكن‌‌مي‌كند و هم بيشتر جاسوس‌افزارها، تبليغ‌افزارها و به‌طوركلي كدهاي پليد را از بين‌‌مي‌برد. اما يك سري از برنامه‌هاي ضد‌جاسوسي هم وجود‌‌دارند كه به برنامه‌هاي <ولگرد> يا <مشكوك> موسومند.
اين برنامه‌ها از طريق يك پاپ‌آپ تبليغ مي‌شوند كه مدعي است هر پليدافزاري را از روي سيستم شما پاك مي‌كند با اين‌حال اين برنامه‌ها به قدري سمج هستند و آن قدر كاربر را تحت فشار‌‌مي‌گذارند تا مجبور‌شود پيشنهاد دانلود را بپذيرد.
يكي از نشانه‌هاي برنامه‌هاي ولگرد اين است كه دانلود و اسكن به طور رايگان انجام مي‌شود. اما موقع پاك كردن كه مي‌رسد، مي‌گويند بايد برنامه را بخريد. حتي بعضي از آن‌ها به دروغ اعلام مي‌كنند كه سيستم گرفتار جاسوس‌افزار است و كاربر را مجاب مي‌كنند كه برنامه را بخرد. بدترين نمونه از اين نرم‌افزارها، كه برخي سايت‌ها آن‌ها را <اخاذافزار /‌ extortion-ware > ناميده‌اند، خودشان در سيستم مشكل ايجا مي‌كنند و حتي uninstall هم نمي‌شوند و كاربر را مجبور مي‌كنند براي گرفتن uninstaller ، خود نرم‌افزار را بخرند.
حال سؤال اين است كه چه بايد كرد؟ چگونه مي‌توان يك محصول قانوني و مشروع را از يك برنامه فريبكار و نامشروع تشخيص داد؟ يك قاعده كلي اين است كه اگر فروشنده‌اي تبليغ كند كه نرم‌افزارش سيستم شما را از شر جاسوس‌افزارها و تبليغات خلاص مي‌كند، به احتمال زياد خودش جاسوس‌افزار است. تبليغات پاپ‌آپ و banner غالباً ادعا‌‌مي‌كنند كه سيستم به جاسوس‌افزار آلوده شده‌است.
گرچه بعضي از محصولات تجاري ضدجاسوسي پيشنهاد اسكن رايگان سيستم را ارائه مي‌دهند، ولي پيشا‌پيش ادعا نمي‌كنند كه كامپيوترتان آلوده است.
طبق يك نظرسنجي كه شركت‌هاي WebRoot و AOL انجام داده‌اند، بيش از 90‌درصد كاربران كامپيوتر، در سيستم خود شكلي از جاسوس‌افزار را دارند. بنابراين، اسكن مستمر سيستم، يك ضرورت است. ابتدا از يكي از اين اسكنرها و پاك‌كننده‌هاي رايگان استفاده‌‌كنيد. سايت SpywareWarrior.com فهرستي از نود برنامه آزمايش شده را ارائه داده است كه <در ضدجاسوس‌افزار بودن آن‌ها ترديد وجود دارد>. با اين كه تمام برنامه‌هايي كه در اين سايت معرفي شده‌اند ممكن است بد نباشند، ولي منطق حكم مي‌كند به طرف آن‌ها نرويد.
بعضي از سايت‌هايي كه برنامه‌هاي ضد‌جاسوسي ولگرد را تبليغ‌مي‌كنند و سايت‌هايي كه خودشان به انتشار جاسوس‌افزار و كدهاي مخرب مي‌پردازند، با استفاده از نقاط ضعف ويندوز و اينترنت اكسپلورر، نصب‌هاي <تحميلي> انجام مي‌دهند و به نمايش پاپ‌آپ‌هاي تمام‌نشدني مي‌پردازند. بروز نگه‌داشتن ويندوز يكي از آسان‌ترين راه‌ها براي مقاوم‌شدن در برابر اين تهديدات است. از آنجا كه بعضي برنامه‌هاي ضد‌ويروس، قابليت‌هاي ضدجاسوسي هم دارند، بروز نگه‌داشتن آن‌ها هم كار خوبي است.
Spybot S & D ، SpySweeper و برخي ديگر از محصولات خوشنام نيز سيستم شما را در مقابل بعضي از اين سايت‌ها مقاوم مي‌كنند. قابليت معرفي سايت‌هاي ناامن در منطقه امنيتي اينترنت اكسپلورر ( Security Zone ) يكي از ويژگي‌هاي خوب اين مرورگر است كه به آساني در دسترس است. سايت SpywareGuide.com فهرستي از سايت‌هاي مخرب را به‌طور رايگان ارائه مي‌دهد كه مي‌توانيد به SecurityZone اينترنت اكسپلورر معرفي كنيد.
بلوكه كردن پاپ‌آپ‌ها، راه ديگري براي مواجهه با اين مشكل است. اگر از سيستم‌عاملي غير از ويندوز اكس‌پي استفاده مي‌كنيد، يا هنوز سرويس‌پك2 ويندوز اكس‌پي را نصب نكرده‌ايد، مي‌توانيد از برنامه‌هاي شركت‌هاي ديگر، مثل MSN ، ياهو و يا گوگل براي مسدود‌كردن پاپ‌آپ‌ها استفاده كنيد.
در مجموع، دور نگه‌داشتن سيستم از شر جاسوس‌افزارها، تبليغ‌افزارها و به‌طوركلي برنامه‌هاي مخرب، احتياج به دقت و هشياري دارد. بيشتر كاربراني كه از پاپ‌آپ‌ها و جاسوس‌افزارها شكايت دارند، به خاطر اين است كه آگاه نيستند اين چيزها چگونه به كامپيوترشان راه پيدا مي‌كنند. به پيام‌هايي كه پيشنهاد نصب يك نرم‌افزار را به شما مي‌دهند، خوب دقت كنيد و چشم بسته قبول نكنيد. اگر برنامه‌اي را از قبل نمي‌شناسيد، بدون خواندن <توافق‌نامه كاربر> اقدام به نصب آن نكنيد. اگر چيز مشكوكي را ديديد، روي هيچ دكمه‌اي كليك نكنيد (نه Yes و نه No )، و بلافاصله پنجره را ببنديد (كليد Alt+F4 را بزنيد).
ارسال مقاله از طرف كاربر محترم سايت: zarei6703



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما