مسلخ عشق ، قیام و نهضت جاودانۀ حسینی(علیه السلام) (3)
کربلا از زبان رسول خدا(صلی الله علیه واله)
حضرت فرمود: سرزمین محنت و غم بر ما و امّت ما.
مَوضِعُ یقالُ لَهُ کَربَلاء وَ هِیَ دارُ کَرب و بَلاء عَلَینا وَ عَلَی الاُمَّةٍ(بحارالانوار)
عَنِ أَلنَّبِی(صلی الله علیه واله) قال: ... وَ هِیَ اَطهَرُ بُقاعِ الاَرض وَ اَعظَمُها حُرمَةُ وَ انّها لَمِن بَطحاءِ الجَنّةِ.
رسول خدا(صلی الله علیه واله) فرمود: کربلا پاک ترین بقعه روی زمین و از نظر احترام بیشترین حرمت را دارد، والحقّ که کربلا بهترین مکان های بهشتی است.
کربلا قربانگاه عشّاق
اینجا سرزمین کربلا، قربانگاه عاشقان و مشهد شهیدان است، شهیدانی که نه شهدای گذشته و نه شهدای آینده به پای آنان می رسند. (تهذیب)
عطر کربلا
علی(علیه السلام) خطاب به خاک کربلا فرمود: چه خوشبختی ای خاک! در روز قیامت قومی از تو بپاخیزند که بدون حساب و بی درنگ به بهشت روند.
تَلّ زینبیّه
گودال قتلگاه
ای پرچم کربـــــــلا به دوش زینـب
قربان تو و خشم و خروشت زینـب
تا موی سرت سپید شد از غم دوسـت
شد کــعــبه دل ســیاه پــوش زینـب
-شرح کوتاهی بر زندگانی زینب کبری(سلام الله علیها)
-برخی اظهارنظر صاحب نظران و اندیشمندان در مورد نهضت عاشورایی حسین(علیه السلام)
شرح کوتاهی بر زندگانی زینب کبری(سلام الله علیها)
ایشان دختر امیرالمؤمنین(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) بود که زمان رسول خدا(صلی الله علیه واله) متولّد شد. در دامان آنان پرورش یافت و سرآمد زنان عصرش شد کنیۀ آن حضر، امّ کلثوم و القاب ایشان عقیلۀ بنی هاشم، عالمه ی عابدۀ آل علی(علیه السلام) کامله و فاضله بود. او از جهت علم و تقوا، جمال و عفاف در میان زنان عصرش به راستی یگانه بود؛ چنان که از نظر دانش، امام سجّاد(علیه السلام) وی را دانشمندی آموزش نادیده، دانسته است و از نظر پارسایی و عبودیت، در شب یازدهم محرّم و در دوران اسارت با همۀ سختی ها و مشکلاتی که داشت نماز شب را فراموش نکرد.
زینب(سلام الله علیها) با پسر عمویش عبدالله بن جعفربن ابی طالب ازدواج کرد و از او دارای چهار فرزند شد وی علاقۀ شدیدی به برادرش حسین(علیه السلام) داشت و امام حسین(علیه السلام) نیز بدو احترامی شایسته می کرد و او را محرم اسرار و مورد مشورت خود قرار می داد.
حضرت زینب(سلام الله علیها) به حکم تکلیف الهی و اطاعت از فرمان امام(علیه السلام) و نیز عشق به برادر، با فرزندان خود همراه امام حسین(علیه السلام) به کربلا آمد و به کمک و دل داری اهل بیت(علیه السلام) پرداخت. او در روز عاشورا ناظر شهادت فرزند و برادران و سایر بستگان خویش بود. شس از آن با اسارت خاندان رسول(صلی الله علیه واله) سرپرستی کاروان اسرای اهل بیت(علیه السلام) را بر عهده گرفت و در کوفه و شام و مجلس ابن زیاد و یزید با سخنانش فساد بنی امیّه و جنایت هایشان را بر ملا و نام عاشورا و قیام کربلا را برای همیشه در اذهان مردم تثبیت کرد.
حضرت زینب(سلام الله علیها) پس از بازگشت به مدینه به افشاگری علیه یزید و حکومت بنی امیّه ادامه داد تا این که حاکم مدینه به دستور یزید آن را به مصر تبعید کرد و سرانجام در پانزدهم رجب سال62 هجری دار فانی را وداع گفت.
- برخی اظهارنظر صاحب نظاران و اندیشمندان آزادۀ جهان را در مورد نهضت عاشورایی حسین(علیه السلام)
لیاقت علیخان، نخستین نخست وزیر پاکستان:
جرج جرداق (دانشمند و ادیب مسیحی) :
احمد محمود صبحی
ادوارد براون (مستشرق معروف انگلیسی) :
چالز دیکنز (نویسندۀ معروف انگلیسی) :
آنطون بارا (مسیحی) :
محمّد زغلول پاشا (در مصر ، در تکیه ایرانیان) :
«اللّهمَّ العَن اَوَّلَ ظالِم ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلی ذلِکَ»
در مسلخ عشق جز نکو را نکشند روبه صفتان زشت هو را نکشند
-محرّم در گذر تاریخ
1 محرّم
1- آغاز ایّام حسینی
2- ماجرای شعب ابی طالب
3- جنگ ذات الرّقاع
4- اوّلین جمع آوری زکات
5- امام حسین(علیه السلام) در راه کربلا
6- قیام مردم مدینه بر علیه یزید
7- کلام عاشورایی امام رضا(علیه السلام) (بحارالانوار)
اگر دوست داری که با ما در درجات عالی بهشت باشی محزون باش برای حزن ما و شاد باش در شادی ما؛ و بر تو باد به ولایت ما که اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد خداوند متعال او را با همان سنگ محشور می کند... .
2 محرّم
3 محرّم
2- ورود عمربن سعد به کربلا
4 محرّم
6 محرّم
2- اوّلین محاصرۀ فرات در کربلا
3- تراکم لشکر یزید در کربلا
7 محرّم
2- منع آب از امام حسین(علیه السلام)
8 محرّم
9 محرّم (تاسوعا)
2- آمدن امان نامه برای فرزندان امّ البنین(علیه السلام)
3- درخواست تأخیر جنگ از سوی امام حسین(علیه السلام)
4- آمدن لشکر تازه نفس به کربلا
5- خطابۀ امام حسین(علیه السلام) برای اصحابش
10 محرّم (شب عاشورا)
2- شهادت حبیب بن مظاهر اسدی کوفی
3- شهادت مسلم بن عوسجه
4- شهادت حرّ بن یزید ریاحی
5- شهادت جون مولی ابی ذرالغفاری
6- شهادت همسر وهب، به دست رستم غلام شمر
7- شهادت شبیه ترین مردم به رسول خدا(صلی الله علیه واله)، علی اکبر(علیه السلام) فرزند بزرگ سیّدالشهداء(علیه السلام) عموی والامقام حضرت صاحب الامر(عج).
8- شهادت قاسم بن الحسن(علیه السلام)
9- شهادت عبدالله بن الحسن(علیه السلام)
10- شهادت قمر منیر بنی هاشم حضرت عبّاس بن علی بن ابی طالب(علیه السلام)
11- شهادت مولانا الرضیع باب الحوائج علی اصغر(علیه السلام)
12- آمدن ذوالجناح با یال و کاکل خونین به سوی خیمۀ فاطمیات برای آوردن خبر شهادت آن حضرت.
13- ماتم و ناله و گریه پردگیان حرم بر سیّدالشهداء(علیه السلام) و اولاد و بستگان و اصحاب آن حضرت.
14- غارت اموال از خیام امام حسین(علیه السلام)
15- فراز فاطمیات و علویات در بیابان ها بعد از شهادت آقا و سرورشان اباعبدالله(علیه السلام)
16- غارت کردن لباس و زره و ... از بدن مطهّر شهدای کربلا.
17- جدا شدن سرهای مطهّر امام حسین(علیه السلام) و اهل بیت و اصحاب آن حضرت.
18- به آتش کشیدن خیمه های آل الله، فرزندان رسول خداو علی مرتضی وفاطمۀ زهرا(سلام الله علیها)
19- شهادت دختران کوچک در کنار خیمه ها.
20- گریه و ماتم بر سیّدالشهدا(علیه السلام) و عزای زمین و زمان، عرش وآسمان، جنّ و انس و ملک و حوش بر آن حضرت.
21- رأس مطهّر امام حسین(علیه السلام) در کوفه عصر عاشورا رأس مطهّر و نورانی امام حسین(علیه السلام) را توسّط خولی بن یزید اصبحی ملعون و حمید بن مسلم ازدی به کوفه فرستادند.
22- خونین شدن ریشه هر گیاهی که از زمین می کشیدند،از مصیبت عظمای آن روز.
23- قتل ابن زیاد
24- قیام حضرت مهدی(علیه السلام)
25- وفات اُمّ سلمه
ای که هستی شیعه مولا حسین هر زمان و هر مکان با شور و شین
دست خود بر سینه بگذار و بگـو هـذِهِ بَیتِـک حَــیبی یاحُسَــیــن
-تــوسّــل
قرآن مجید شهید را زنده معرفی می کند و صریحاً می فرماید به کسانی که در راه خدا کشته شده اند مرده نگویید بلکه آنان زندگانی هستند که شما نمی دانید (یعنی نوع حیات و زندگی پس از مرگ برای شما قابل رؤیت نیست). حال که بحث زنده بودن اولیای خدا بحثی قرآنی و روشن است پس اولیای الهی که کشته شدگان راه خدا می باشند در نزد خدا زنده و جاویدند و درخواست و تمنّا از آنان هم چنان که در زمان حیات شان معقول بود پس از وفات ظاهری آن ها نیز مقدور و معقول است.
نکته :
نکته ای که باید به بحث گذاشته شود این است که مخالفین توسّل، این کار را استمداد از غیر خدا دانسته و محکوم به شرک می دانند در حالی که هرگز توسّلات ما شخص رسول خدا(صلی الله علیه واله) با ائمّه به طور مستقیم مورد نظر نیستند و منظور از استمداد، مستقیماً طلب کمک از آنان نبوده است بلکه به خاطر قُربی که آن ها در پیشگاه خدا دارند واسطۀ فیض و رابطی جهت رساندن این پیام به خداوند می باشند مانند این که می گوییم :
« اللّهُمَّ اِنّی اَتَوَسَّلُ بِنَبِیِّکَ اِلَیکَ» خداوندا: من به وسیلۀ پیغمبرت به تو متوسّل می شوم. ونیز آنان صاحبان حقوقی هستند.
«اللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّد...»خداوندا: من از تو مسئلت دارم به حقّ محمّد و آل محمّد که...
نکته ای دیگر
مخالفان توسّل، واسطه قرار دادن اولیاء خدا را تحت عنوان عبادت غیرخدا محکوم می دانند ولی باید بدانند که این کار هرگز با عنوان عبادت، صورت نمی گیرد و هم چنان که در میان عرف رایج است که برای رسیدن به محضر بزرگی از فردی که مقرّب اوست استفاده می کنند، در نزد خداوند هم جهت عرض نیاز، از صاحبان قرب و مقام استفاده می گردد:
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ وَ اَتَوَجَّهُ اِلَیکَ نَبِیِّ الرَّحمة...»من از تو درخواست می کنم و به تو متوجّه می شوم به وسیلۀ پیغمبرت که پیغمبر و نبی رحمت است...
همۀ آگاهان از قرآن می دانند که شیوۀ انبیاء الهی این بوده است که برای امّت خود در نزد خداوند طلب مغفرت و آمرزش می کردند و یا خود امّت از پیامبران خویش چنین درخواستی می نمودند و گاهی هم خداوند به پیامبرش می فرمود که برای آن ها طلب عفو و آمرزش کن: «...فَاعفُ عَنهُم وَ استَغفِر لَهُم...»از آنان درگذر و در حقّ آنان طلب آمرزش بنما.(سوره آل عمران،آیه195)
و گاهی انبیاء به برخی از گناهکاران وعده می دادند که برای آن ها در وقت خاصّی طلب آمرزش خواهند نمود.
«ساَستَغفِرُ لَکَ رَبّی اِنَّهُ کانَ بی حَفِیّاً»ابراهیم گفت: به زودی برای تو طلب آمرزش می کنم زیرا خدایم مهربان است.(سوره مریم،آیه47)
از همه مهم تر
از همۀ مطالب گذشته صریح تر این که خداوند متعال دستور می دهد که گروه با ایمان ولی گنهکار برای جلب مغفرت خدا به حضور پیامبراکرم اسلام(صلی الله علیه واله) بروند و از او تقاضا کنند که دربارۀ آنان طلب آمرزش کند که اگر پیامبر(صلی الله علیه واله) این کار را بکند خداوند گناهان آنان را می بخشد.
«وَ لَو اَنَّهُم اِذ ظَلَموا اَنفُسَهُم جاؤرکَ فَاستَغفَروا الله وَ استَغفَرَ لَهُم الرسولُ لَوَجَدُواالله تَوّاباً رَحیماً»
اگر آنان وقتی که بر خویشتن ستم می کردند نزد تو می آمدند و از خداوند طلب آمرزش می نمودند و پیامبر نیز برای آنان طلب آمرزش می کرد، خداوند را توبه پذیر و رحیم می یافتند.(سوره نساء،آیه64)
سیرۀ مستمرّه
نمونه ها
1- قدرت خارق العادّه ای که خداوند به حضرت عیسی(علیه السلام) می دهد تا حوائج مردم برآورده شود:
«وَ تُبدیءُ الاکمَةَ وَ الاَبرَصَ بِإِنی» تو به اذن من، نابینا و مبتلا به بیماری برص را شفا می دهی و مردگان را به اجازۀ من زنده می کنی.(سوره مائده،آیه110)
2- ملّت حضرت موسی(بنی اسرائیل) از او آب خواستند و کفتند: ما را سیراب کن. خداوند هم خطاب به او فرمود: که عصای خود را به صخره بزن تا سیراب شوند.
«وَ اَوحَینا اِلی موسی اِذا اِستسقاهُ قَومُهُ اَن اِضرِب بِعَصاک الحَجَر»
به موسی موقعی که قوم او از وی آب می طلبید، وحی کردیم که باعصای خود به صخره بزن.(سوره اعراف)
سیرۀ بزرگان
مَن اتاکُم نَجی وَ مَن لَم یَأتِکُم هَلَکَ...
هرکس به سوی شما بیاید، نجات می یابد و هرکس به سوی شما نیاید، هلاک و نابود می شود.
مَن والاکُم فَقَد والَی الله وَ مَن عاداکُم فَقَد عادَی اللهَ...
هرکس دوستد دار شما باشد، به حقیقت که خدا را دوست می دارد و کسی که با شما دشمنی کند در حقیقت دشمن خداست...
مَن اَرادَ اللهُ بَدَءَ بِکُم...
هر کس ارادۀ خدا می کند به وسیله و با وساطت شما شروع می کند...
مَن قَصَدَ تَوَجَّهَ بِکُم...
هر کس تصمیمی بگیرد، متوجّه به سمت و سوی شماست.
گر نباشد مهر تو دل را نباشد ارزشیبرگ حاصل شود گل، چون کلاب آید برون
-فضیلت زیارت امام حسین (علیه السّلام)
زیارت امام حسین(علیه السلام)
هر که زیارت کند قبر امام حسین(علیه السلام) را در حالی که حقّ آن جضرت را بشناسد، خدا گناه گذشته و آینده اش را می آمرزد.(امالی صدوق)
قالَ الصّادِقِ(علیه السلام): حَریمُ قَبرِ الحُسَینِ(علیه السلام) خَمسَةُ فَراسِخٍ مِن اَربَعةِ جَوانِبِ القَبر
امام صادق(علیه السلام) فرمود: حریم قبر مطهّر امام حسین(علیه السلام) از هر طرف، پنج فرسخ است.(محجة البیضاء)
قالَ الصّادِقِ(علیه السلام): اِنَّ اللهَ یَبدَءُ بِالنَّظَرِ اِلی زُوّارِ قَبرِ الحُسَینِ(علیه السلام) عَشِیَّةَ عَرَفَهُ قیلَ لَهُ: قَبلَ نَظَرِهِ اِلی اَهلَ المَوقِفِ؟ قالَ: نَعَم.
به راستی خدا در شب عرفه ، نخست نظر مرحمت به زائران قبر پاک امام حسین(علیه السلام) می کند، عرض شد: پیش از آن که به اهل موقف عرفات، نظر کند؟ فرمود: بله.(محجة البیضاء)
قالَ الصّادِقِ(علیه السلام): مَن زارَ قَبرَ الحُسَینِ لِیَومِ عاشوراءِ اَو باتَ عِندَهُ کانَ کَمَن اَستُشهِدَ بَینَ یَدَیهِ
هر که در روز عاشورا قبر شریف امام حسین(علیه السلام) را زیارت کند یا در کنار آن، شب را بماند، هم چنان است که در محضر آن حضرت به فیض شهادت رسیده باشد.(بحارالانوار،ج98)
زیارت اربعین
نشانۀ مؤمن پنج چیز است:
1- نمازهای پنج گانه واجب و مستحب 2- زیارت اربعین 3- انگشتر به دست راست کردن 4- برخاک سجده کردن 5- بسم الله را بلند گفتن.
کربلا ، آغوش فرزندان انبیاء
کربلا را زیارت کنید و این کار را ادامه دهید، چرا که کربلا بهترین فرزندان پیامبران را در آغوش خویش گرفته است.(چهل حدیث کربلا)
اگر مردم فضیلت زیارتش را بدانند
گویا امام باقر(علیه السلام) آن روز شرح حال این مشتاقان را بیان فرمود که گفت:
لَو یَعلَمُ النّاسُ ما فی زِیارَةِ قَبر الحُسین(علیه السلام) مِن الفَضلِ، لَماتوا شَوقاً
اگر مردم می دانستند چه فضیلتی در زیارت امام حسین(علیه السلام) است، از شوق زیارت می مردند.(ثواب الاعمال)
بحریست بحر عشق که هیچش کناره نیستآن جا جز آن که جان بسپارند چاره نیست
زیارت حسین(علیه السلام) از بهترین اعمال است
زِیارَةُ قَبرِ الحُسَینِ بن عَلی(علیه السلام) مِن اَفضَلِ ما یَکونُ الاَعمالِ
زیارت قبر امام حسین(علیه السلام) از بهترین کارهایی است که می توان انجام داد.(مستدرک الوسائل)
شرط هم نشینی با پیغمبر و علی(علیه السلام)
قالَ الصّادِقُ(علیه السلام): مَن اَرادَ اَن یَکونَ فی جَوارِ نَبیِّ وَ جَوارِ عَلیِّ وَ فاطِمَةَ فَلا یَدعُ زِیارَةَ الحُسَیَنِ.
کسی که می خواهد در همسایگی پیامبر و در کنار علی و فاطمه باشد زیارت امام حسین را ترک کنند.(وسائل الشیعه،ج10)
زیارت حسین(علیه السلام) هم چون زیارت کعبه است
قالَ مَولانا الرِّضا(علیه السلام): مَن زارَ قَبرَ الحُسَینِ(علیه السلام) بِشَطِّ الفُراتِ کانَ کَمَن زار الله.
کسی که قبر امام حسین(علیه السلام) را در کرانۀ فرات زیارت کند، مانند کسی است که خدا را زیارت کرده است.(مستدرک الوسائل،ج10)
ارسال مقاله توسط کاربر محترم سایت : movood424
/ج