لزوم تغذيه ورزشي مناسب

• تسريع بازيابي و نوسازي قواي ورزشکار در فاصله بين دو جلسه تمرين يا مسابقه به خصوص تامين ذخاير کربوهيدرات (گليکوژن)، پروتئين‌ها و البته آب مورد نياز بدن • دستيابي به وزن و ترکيب بدني مناسب و حفظ آن. اين موضوع به خصوص براي دو دسته از ورزشکاران بيشترين اهميت را دارد. يکي ورزشکاران رشته‌هايي که رده‌بندي وزني
سه‌شنبه، 2 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم تغذيه ورزشي مناسب

لزوم تغذيه ورزشي مناسب
لزوم تغذيه ورزشي مناسب


 

نويسنده:دکتر پويا دانشور




 
يک تغذيه خوب براي ورزشکاران امری لازم و ضروری است. بعضي منافع تغذيه مناسب ورزشی شامل موارد زير هستند :
• بالابردن بازده تمرينات
• تسريع بازيابي و نوسازي قواي ورزشکار در فاصله بين دو جلسه تمرين يا مسابقه به خصوص تامين ذخاير کربوهيدرات (گليکوژن)، پروتئين‌ها و البته آب مورد نياز بدن
• دستيابي به وزن و ترکيب بدني مناسب و حفظ آن. اين موضوع به خصوص براي دو دسته از ورزشکاران بيشترين اهميت را دارد. يکي ورزشکاران رشته‌هايي که رده‌بندي وزني دارند (مثل کشتي، وزنه‌برداري يا اغلب رشته‌هاي رزمي) و ديگري ورزشکاران رشته‌هايي که تناسب اندام به خصوص ظرافت بدن در اخذ امتياز لازم تاثير به سزايي دارد (مثل ژيمناستيک).
• کاهش خطر بروز آسيب‌ها و بيماري‌ها. تاثير سوءتغذيه بر بروز آسيب‌ها يا بيماري‌ها در ورزشکاران نه تنها از طريق پرخوري، بلکه در بسياري مواقع از طريق بدخوري و کم‌خوري نيز حاصل مي‌شود. به طور مثال، گاه بعضي دختران ورزشکار جهت دستيابي به تناسب اندام غيراصولي دست به رژيم‌هاي لاغري سخت مي‌زنند که حاصل آن افت عملکرد، ضعف عضلات، کم‌‌خوني و پوکي استخوان خواهد بود.
• اعتماد از اينکه آمادگي لازم براي مسابقه حاصل شده.
• حفظ سطح بالاي عملکرد ورزشي
• لذت بردن از غذا‌خوردن. من خاطرات تلخ بعضي ورزشکاران اعزامي به کشورهايي مثل کشورهاي آسياي جنوب شرقي که طعم غذاهاي آنها با ذايقه ايرانيان سازگار نبود را همواره به ياد دارم. به‌رغم وجود فوايد فوق، شماري از ورزشکاران به اهداف تغذيه‌اي که ضامن تندرستي، تناسب اندام و ارتقاي سطح عملکرد آنهاست، نمي‌رسند.
مشکلات رايج و چالش‌هاي موجود در اثر عواملي نظير دانش ناکافي از غذاها و مهارت‌هاي آشپزي، مشکلات اقتصادي، بي‌نظمي و شلوغي نحوه زندگي که موجب اختصاص نيافتن وقت کافي براي تهيه يا مصرف غذاهاي مناسب، فقدان دسترسي مناسب به غذاهاي با كيفيت، مسافرت‌هاي مکرر و مصرف بي‌هدف مقادير زياد مکمل‌ها و غذاهاي ورزشي ديده مي‌شود.
در آخر بايد به اين نكته اشاره كنم که هيچ رژيم غذايي جادويي که بتواند به تنهايي نقشي معجزه‌آسا در ارتقاي سطح عملکرد ورزشکاران داشته باشد، وجود ندارد و تغذيه ورزشي نيز جزيي از مجموعه عناصر موثر بر عملکرد ورزشکاران شامل معاينات منظم، پيشگيري، درمان و بازتواني آسيب‌ها، تمرين‌هاي مناسب و روان‌شناسي است.
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.