رابطه زناشويي و سردرد ضربان‌دار

اين سردرد، اغلب سردردي است كه پيش از رسيدن به اوج لذت جنسي يا بلافاصله پس از برقراري رابطه زناشويي رخ مي‌دهد و ممكن است تا چند ساعت طول بكشد. اين سردردها اغلب گاه‌به‌گاه روي مي‌دهند و خوش‌خيم هستند. كيفيت آنها به‌طور معمول ضرباندار توصيف مي‌شود و به‌طور معمول محدود به نواحي پس‌سري يا پيشاني
دوشنبه، 15 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رابطه زناشويي و سردرد ضربان‌دار

رابطه زناشويي و سردرد ضربان‌دار
رابطه زناشويي و سردرد ضربان‌دار


 

نويسنده:دکتر غلامحسين قائدي*




 
يکي از مشکلاتي که در برخي زوج‌ها، مانع داشتن روابط زناشويي مناسب مي‌شود، سردرد هنگام مقاربت است.
اين سردرد، اغلب سردردي است كه پيش از رسيدن به اوج لذت جنسي يا بلافاصله پس از برقراري رابطه زناشويي رخ مي‌دهد و ممكن است تا چند ساعت طول بكشد.
اين سردردها اغلب گاه‌به‌گاه روي مي‌دهند و خوش‌خيم هستند. كيفيت آنها به‌طور معمول ضرباندار توصيف مي‌شود و به‌طور معمول محدود به نواحي پس‌سري يا پيشاني است. اين درد به‌صورت دردي مبهم گزارش مي‌شود.
اگر اين سردردها چند ساعت ادامه داشته باشد يا با تهوع و استفراغ همراه باشد نياز به بررسي مغزي دارد و بايد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه كرد اما علت قطعي و دقيق سردرد پس از مقاربت به‌طور‌کلي ناشناخته است.
در برخي منابع از علل عروقي (به عنوان نمونه، افزايش فشار خون يا انقباض عضلاني يا عوامل رواني) به‌عنوان علت بروز اين مشكل ياد شده است. رابطه زناشويي ممكن است در برخي افراد موجب تسريع سردرد ميگرني يا ديگر سردردها در افراد مستعد شود.
در موردي كه ارزيابي‌هاي طبي به پيدايش نتايج خاص منجر نشود و بيماري خاصي به‌عنوان عامل ايجاد‌كننده سردرد مشخص نشود، مي‌توان از 50 ميلي‌گرم ايندومتاسين يك ساعت پيش از رابطه زناشويي و به‌عنوان داروي پيشگيري استفاده كرد.
در برخي منابع نيز استفاده از داروهاي بتابلوكر مانند پروپرانولول 10 ميلي‌گرمي تا 40 ميلي‌گرمي يا آتنولول 50 تا 100 ميلي‌گرمي پيش از رابطه زناشويي توصيه شده است كه افرادي که به اين مشکلي دچارند مي‌توانند پس از مشورت با پزشك خود، اين داروها را مورد استفاده قرار دهند.

پي‌نوشت‌ها:
 

* روان‌پزشک کلينيک سلامت خانواده

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.