عادت های وحشتناك لبناني‌ها

در مورد عادات غذايي مردم لبنان چند مورد قابل تامل است که به آنها اشاره مي‌کنيم. اول اينكه مردم لبنان عادت دارند گوشت را در روغن زيتون بخوابانند. اين امر به ويژه اگر همراه با يک ماده اسيدي مانند آبليمو باشد باعث ترد شدن گوشت مي‌شود. اما اگر بعدا بخواهيم اين گوشت را کبابي کنيم، خود فرآيند کباب کردن باعث مي‌شود روغن زيتون که پيوند غيراشباع دارد در مجاورت حرارت مستقيم اکسيد شود و ترکيبات سرطان‌زا توليد کند. البته اگر هر از گاهي از اين روش استفاده شود، مشکلي ندارد اما عادت هر روزه آن مجاز نيست.
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عادت های وحشتناك لبناني‌ها

عادت های وحشتناك لبناني‌ها
عادت های وحشتناك لبناني‌ها


 

نويسنده:دکتر گلبن سهراب، متخصص تغذيه




 
در مورد عادات غذايي مردم لبنان چند مورد قابل تامل است که به آنها اشاره مي‌کنيم. اول اينكه مردم لبنان عادت دارند گوشت را در روغن زيتون بخوابانند. اين امر به ويژه اگر همراه با يک ماده اسيدي مانند آبليمو باشد باعث ترد شدن گوشت مي‌شود.
اما اگر بعدا بخواهيم اين گوشت را کبابي کنيم، خود فرآيند کباب کردن باعث مي‌شود روغن زيتون که پيوند غيراشباع دارد در مجاورت حرارت مستقيم اکسيد شود و ترکيبات سرطان‌زا توليد کند. البته اگر هر از گاهي از اين روش استفاده شود، مشکلي ندارد اما عادت هر روزه آن مجاز نيست. عادت ديگر لبناني‌ها کبابي يا تنوري کردن مواد غذايي است. در اين باره بايد گفت آن چيزي كه اهميت دارد آن است که غذاهاي کبابي روي شعله مستقيم نبايد قرار گيرند زيرا هر خوراكي که روي شعله مستقيم زغال يا آتش کباب شود باعث توليد برخي ترکيبات سرطان‌زا خواهد شد. در اين روش‌ بهترين حالت استفاده از فر يا کباب‌پز برقي است که شعله مستقيم ندارند.
يکي ديگر از عادت‌هاي اين مردم، مصرف چند نوع سالاد به عنوان پيش غذاست. به‌طور کلي خوردن سالاد و سبزيجات به ويژه قبل از غذا بسيار توصيه مي‌شود چون تا حدي به کنترل اشتها کمک مي‌کند. البته مهم است که چه مقدار سالاد با چه مقدار روغن يا سس مصرف کنيم. در كل، توصيه متخصصان تغذيه اين است که تعداد وعده‌هاي غذايي را بيشتر کنيم و حجم غذا را در هر وعده پايين بياوريم. بهتر است 3 وعده اصلي غذا و 3 ميان‌وعده داشته باشيم؛ و البته در هر وعده حجم کمي از غذا. بررسي‌ها نشان داده‌اند کساني که تعداد وعده کمتري دارند با حجم بالا خيلي بيشتر چاق مي‌شوند زيرا بدن سيستمي دارد که اگر ساعات طولاني گرسنه بماند و بعد حجم زيادي غذا به آن برسد، هم درصد کمتري از ويتامين و موادمعدني را جذب مي‌کند و هم مي‌تواند سبب چاقي شود.
يک عادت غلط ديگر اين مردمان قليان کشيدن‌شان بلافاصله بعد از غذاست. به‌طور كلي، قليان به دليل داشتن مواد سمي فراوان مثل منواکسيدکربن بسيار مضر است. وقتي ما غذا مي‌خوريم، مقدار زيادي از خون که وظيفه آن انتقال اکسيژن و مواد مغذي به سلو‌ل‌هاست، به سمت دستگاه گوارش مي‌رود. يک علت اينکه بعد از خوردن غذا خواب‌آلوده مي‌شويم، همين تجمع خون به سمت دستگاه گوارش و نرسيدن اکسيژن کافي به ساير سلول‌هاست. اگر ما دقيقا بعد از غذا که اين حالت در بدن ايجاد شده بخواهيم قليان هم بکشيم مقدار فراواني منواکسيد کربن وارد بدن مي‌کنيم و سيستم اکسيژن‌رساني را مختل كرده و نهايتا مضرات قليان دو چندان مي‌شود. در اين صورت اکسيژن‌رساني به سلول‌ها و دستگاه تنفسي و قلبي‌-عروقي و مغز کاهش مي‌يابد و مي‌تواند به آنها آسيب برساند. البته قليان به دليل داشتن منواکسيدکربن تا حدي اشتها را كم مي‌كند اما مضرات آن به قدري زياد است که استفاده از آن را به اين منظور توصيه نمي‌کنيم.
منبع: www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.