13 پرسش و پاسخ غذايي

چاي: چاي سبز يا سياه گزينه‌هاي بهتري نسبت به قهوه هستند. اين نوشيدني سرشار از آنتي‌اكسيدان‌هايي است كه براي سلامت قلب و عروق خوني مفيدند و مي‌توانند در پيشگيري از سرطان هم كمك‌كننده باشند.
چهارشنبه، 17 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
13 پرسش و پاسخ غذايي

13 پرسش و پاسخ غذايي
13 پرسش و پاسخ غذايي


 

ترجمه: سميه وحداني




 
اطلاعات تغذيه‌اي خودتان را محک بزنيد
اگر نگران سلامت خودتان و خانواده‌تان هستيد و نمي‌دانيد بين مواد غذايي مشابه، انتخاب كدامشان به‌صرفه‌تر و سالم‌تر است، خواندن اين پرسش‌ و پاسخ‌ها مي‌تواند کمک‌تان کند.

1 گوشت قرمز يا سوسيس؟
 

گوشت قرمز: يك تكه گوشت كاملا پخته‌شده، نسبت به سوسيس، هم كالري كمتري دارد و هم نمک کمتري. به علاوه، بهتر است گوشتي كه مصرف مي‌كنيد، بدون چربي و رگ و پي باشد.

2 چاي يا قهوه؟
 

چاي: چاي سبز يا سياه گزينه‌هاي بهتري نسبت به قهوه هستند. اين نوشيدني سرشار از آنتي‌اكسيدان‌هايي است كه براي سلامت قلب و عروق خوني مفيدند و مي‌توانند در پيشگيري از سرطان هم كمك‌كننده باشند.

3 سير تازه يا پودر سير؟
 

سير تازه: هرچند که تحقيقات در اين زمينه هنوز كامل نشده اما مطالعات زيادي نشان داده‌اند که سير تازه در كاهش كلسترول چندان هم موثر نيست ولي در مورد خواص درماني ديگر آن هنوز جاي تحقيق بيشتري وجود دارد. از طرفي، ترکيباتي در سير وجود دارد كه به سادگي خراب مي‌شود و اگر سير به صورت پودر درآيد امكان آلوده شدن آن بيشتر است. همچنين اگر بخواهيد سير را به صورت پودر مصرف كنيد، بايد از مقدار بيشتري نسبت به سير تازه استفاده كنيد تا همان فايده را داشته باشد، بنابراين سير تازه انتخاب سالم‌تري است.

4 ميوه تازه يا خشك؟
 

ميوه تازه: حجم زياد آب موجود در ميوه تازه كه تقريبا 80 درصد آن‌ را تشكيل مي‌دهد، كمك مي‌كند تا كالري كمتري به بدن برسد. اما اگر قصد نگهداري طولاني‌مدت داريد و مي‌خواهيد هميشه ميوه در دسترس‌تان باشد آن را به‌صورت خشک‌شده مصرف كنيد.

5 كلم بروكلي يا گل‌كلم؟
 

کلم بروكلي: جذب فيبر كلم بروكلي 2 برابر جذب فيبر گل‌كلم است.

6 آبميوه يا خود ميوه؟
 

ميوه: آبميوه نه‌ تنها قند بيشتري را وارد بدن مي‌كند بلكه سبب محروم شدن بدن از يك ماده مغذي مهم در ميوه يعني فيبر مي‌شود.

7 قند طبيعي يا شكر سفيد؟
 

هيچ‌كدام: هر دو، قند ساده دارند و نمي‌توان از نظر ارزش غذايي هيچ مزيتي را نسبت به ديگري قايل شد.

8 آب گازدار يا سودا؟
 

آب گازدار: از آنجا که براي توليد سودا از بي‌كربنات‌سديم استفاده مي‌شود، مي‌توان ادعا كرد كه اين نوشابه‌ها پر از نمك هستند. در واقع در اين رقابت، آب گازدار با 3 ميلي‌گرم سديم در مقابل سودا با 70 ميلي‌گرم سديم برنده بي‌چون و چرا است.

9 گوشت راسته يا گوشت دنده؟
 

گوشت راسته: 300 گرم از گوشت راسته گوسفند 325 کيلوكالري و 13 گرم چربي دارد، در حالي كه همين مقدار گوشت قسمت دنده 423 کيلوكالري و 23 گرم چربي دارد.

10 سس آماده يا خانگي؟
 

سس خانگي: محصولات خانگي عموما سالم‌تر از مواد غذايي كارخانه‌اي هستند. وقتي خودتان سس درست مي‌كنيد، مي‌توانيد از چربي‌هاي اشباع ‌نشده‌اي مثل روغن زيتون به جاي روغن‌هاي ناسالم استفاده كنيد. ضمن اينكه سس‌هاي حاضري، مقدار زيادي نمك و افزودني‌هاي ديگر دارند.

11 گوجه‌فرنگي تازه يا سس؟
 

هر دو: گوجه‌فرنگي، آنتي‌اكسيداني به نام ليكوپن دارد كه در پيشگيري از سرطان پروستات و چند نوع سرطان ديگر بسيار موثر است. اين ماده فقط در جريان پخت گوجه‌فرنگي از ديواره سلولي آن رها مي‌شود و بدن مي‌تواند آن را جذب كند. به علاوه اين آنتي‌اكسيدان، قابل حل در چربي است و مصرف سس گوجه‌اي كه با اندكي روغن زيتون تهيه شده باشد به جذب بيشتر اين ترکيب كمك زيادي مي‌كند.

12 سيب يا پرتقال؟
 

سيب: مي‌گويند سيب ميوه بهشت است. نتايج تحقيقي كه در دانشگاه ناتينگهام انجام شده، نشان داده است بيماراني كه در هفته دست كم 5 عدد سيب مي‌خورند عملكرد ريه‌هايشان بهتر شده، خس‌خس سينه آنها كاهش يافته و نشانه‌هاي آسم در اين افراد بسيار كمتر شده است. شما مي‌توانيد سيب را خام بخوريد يا كيك سيب بپزيد، حتي مي‌توانيد سيب را ريز كنيد و در سالاد بريزيد يا اينكه به صورت كمپوت مصرفش كنيد.

13 ناهار سنگين يا سبک؟
 

ناهار سبك: خوردن چند وعده‌ غذاي سبك در طول روز بهتر از يك وعده غذاي سنگين و مفصل است. پخش كردن كالري دريافتي در طول روز، قند خون و سطح انسولين را ثابت نگه مي‌دارد، استرس و خستگي را از بدن دور مي‌كند و از كسالت پس از ناهار جلوگيري مي‌كند. همه اين اتفاقات خوب به اين خاطر است كه ناهار سنگين نخورده‌ايد.
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.