خونريزي در اوايل بارداري

در حدود يک زن از هر چهار زن در چند ماه اول حاملگي دچار خونريزي واژينال مي‌شوند. عوامل زيادي مي‌تواند سبب خونريزي شود. برخي از دلايل شايع آن عبارتند از: تهديد به سقط، حاملگي خارج رحمي و سقط خودبخودي.
پنجشنبه، 18 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خونريزي در اوايل بارداري

خونريزي در اوايل بارداري
خونريزي در اوايل بارداري


 

ترجمه: مژگان کريمي




 

خونريزي‌هاي اوايل بارداري چيست؟
 

در حدود يک زن از هر چهار زن در چند ماه اول حاملگي دچار خونريزي واژينال مي‌شوند. عوامل زيادي مي‌تواند سبب خونريزي شود. برخي از دلايل شايع آن عبارتند از: تهديد به سقط، حاملگي خارج رحمي و سقط خودبخودي.
تهديد به سقط وقتي است که خونريزي رحمي ايجاد مي‌شود اما بارداري هنوز طبيعي است. گاهي يک لخته خون در رحم شکل مي‌گيرد و خطر سقط را افزايش مي‌دهد. به هر حال، خيلي از زناني که دچار تهديد به سقط مي‌شوند نوزاد سالمي بدنيا مي‌آورند.
حاملگي خارج رحمي زماني رخ مي‌دهد که جنين خارج از رحم، معمولا در لوله‌هاي رحمي، رشد مي‌کند. اگر اين حالت اتفاق بيفتد، قسمتي که در آن حاملگي رخ داده سبب خونريزي شديدي مي‌شود. اين حالت مي‌تواند جان مادر را تهديد کند.
سقط خودبخودي به معني همان سقط غيرعمدي است. اينحالت وقتي رخ مي‌دهد که بارداري با شکست روبرو شده و ديگر هيچ بافت زنده‌اي در رحم وجود نخواهد داشت. گاهي مادر نياز به مراقبت‌هاي پزشکي داشته يا بايد بافت‌هاي اضافي برداشته شده تا خونريزي متوقف شود.
ساير دلايل خونريزي در اوايل بارداري شامل عفونت، هموروئيد (تورم رگ‌هاي مقعد يا رکتوم) سرطان دهانه رحم و سرطان‌هاي نادر مرتبط با بارداري است.

اگر خونريزي داشتم چه کاري بايد انجام دهم؟
 

سريعا به پزشک خود اطلاع دهيد. اگر ميزان خونريزي زياد بود يا دچار درد شديدي شديد، ‌بايد به اورژانس مراجعه کنيد.
پزشک براي يافتن علت خونريزي ممکن است آزمون‌هاي زيادي انجام دهد. ممکن است نياز به انجام معاينه لگني، سونوگرافي يا آزمون‌هاي ادراري يا خوني باشد.گاهي انجام سونوگرافي براي اطمينان از سلامت بارداري کافي است. به هر حال، اگر شما در اوايل بارداري باشيد، براي کشف ساير علل خونريزي نياز به آزمون‌هاي بيشتري داريد.

چگونه درمان مي‌شود؟
 

درمان خونريزي در اوايل دوران بارداري بسته به علت خونريزي است. بعد از شروع خونريزي هيچ راهي براي پيشگيري از وقوع و درمان تهديد به سقط وجود ندارد. در صورتي که سقط رخ دهد، پزشک تلاش مي‌کند تا ببيند آيا همه بافت به خودي خود خارج شده يا نه. بافت‌هاي ناشي از حاملگي خارج رحمي بايد توسط دارو يا با جراحي خارج شود.

براي پيشگيري از سقط چه بايد کرد؟
 

مراقبت از بدن و توجه به سلامت بهترين راه براي بارداري سالم و بدنيا آوردن فرزندي سالم است. شما نبايد سيگار بکشيد، الکل مصرف کنيد، يا از داروهاي بدون نسخه استفاده کنيد. دريافت ويتامين‌هاي مخصوص دوران بارداري به همراه اسيد فوليک قبل شروع بارداري مي‌تواند به کاهش خطر مشکلات مغزي و طناب نخاعي در جنين کمک کند. در صورتي که دچار بيماري‌هايي مثل فشارخون بالا يا ديابت هستيد، با پزشک خود در مورد مراقبت‌هاي لازم در دوران بارداري صحبت کنيد. بهتر است قبل از اينکه باردار شويد با پزشک خود مشورت کنيد.
بعد از شروع خونريزي‌ هيچ راهي براي پيشگيري از سقط وجود ندارد. همچنين راهي براي يافتن علت اصلي و دقيق سقط نيز وجود ندارد. معمولا اين حالت به خاطر اين نيست که ممکن است مادر برخي کارها را اشتباه انجام داده است. بسياري از مادراني که دچار سقط مي‌شوند، مي‌توانند در آينده بارداري‌هاي سالمي داشته باشند. در صورتي که شما بيش از سه بار دچار سقط شديد، حتما با پزشک خود در مورد روش‌هاي درمان و بررسي‌هاي بيشتر مشورت کنيد.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.