زونا

زونا بيماري دردناکي است که توسط ويروسي ايجاد مي‌شود که عامل ابتلابه بيماري‌ آبله‌مرغان نيز هست. اين ويروس به نام واريسلا زوستر خوانده مي‌شود. زونا يا همان هرپس زوستر در افرادي ايجاد مي‌شود که قبلا مبتلا به آبله‌مرغان شده‌اند.
يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زونا

زونا
زونا


 

ترجمه: مژگان کريمي




 
زونا بيماري دردناکي است که توسط ويروسي ايجاد مي‌شود که عامل ابتلابه بيماري‌ آبله‌مرغان نيز هست. اين ويروس به نام واريسلا زوستر خوانده مي‌شود. زونا يا همان هرپس زوستر در افرادي ايجاد مي‌شود که قبلا مبتلا به آبله‌مرغان شده‌اند.
زونا معمولا يک بار در زندگي فرد اتفاق مي‌افتد. بسياري از افرادي که مبتلا به زونا مي‌شوند بيش از 50 سال سن دارند، مبتلا به ساير بيماري‌ها (نظير سرطان) هستند، يا به دنبال مصرف برخي داروها، سيستم ايمني‌شان تضعيف شده است (مثل مصرف داروهاي استروييدي). ويروس واريسلا زوستر (VZV) که سبب زونا و آبله‌مرغان مي‌شود از خانواده ويروس‌هاي هرپسي است. اين ويروس با انواعي که عامل سرماخوردگي است، يا ساير هرپس‌هاي تناسلي متفاوت است. ويروس هرپس زوستر بعد از اينکه شخص از آبله‌مرغان بهبودي مي‌‌يابد، در بافت‌هاي عصبي باقي مي‌ماند. اين ويروس غيرفعال باقي مانده تا دوباره فعال شده و منجر به زونا گردد. دليل اين فعال شدن مجدد هنوز کاملا مشخص نيست.

علايم و نشانه‌ها
 

پيدايش بثور ريز در يک طرف بدن يا صورت
تب، سردرد، خستگي و لرز
درد، که ممکن است قبل از بثورات ايجاد شود.

درمان
 

استفاده از داروهاي ضدويروسي که اگر اين داروها بلافاصله بعد از شروع علايم مصرف شود سبب کوتاهي طول مدت ابتلا به زونا مي‌شود. در صورت مصرف اين داروها شدت دوره‌هاي زونا نيز بسيار کمتر خواهد شد.
درمان‌هاي حمايتي، شامل استراحت و مصرف مايعات فراوان که در درمان زونا بسيار مفيد خواهد بود. (همانند ساير عفونت‌هاي ويروسي)
استامينوفن ممکن است به تسکين درد و کاهش تب کمک کند.
از خاراندن ضايعات پرهيز کنيد چرا که ممکن است عفوني شوند.
شستشوي مکرر دست‌ها بسيار مهم است.
در موارد نادر زونا مي‌تواند بسيار شديد شده و سبب بروز بيماري جدي از جمله پنوموني و انسفاليت (التهاب مغز) شود. در مواردي که دوره‌هاي تشديد زونا رخ مي‌دهد براي انجام مراقبت‌هاي بيشتر ممکن است لازم باشد بيمار در بيمارستان بستري شود.

پيشگيري
 

با انجام واکسيناسيون عليه آبله‌مرغان و زونا مي‌توان از ابتلا به اين بيماري‌هاي پيشگيري کرد. واکسن واريسلا (براي آبله‌مرغان) براي همه کودکان کوچک و بزرگ که مبتلا به آبله‌مرغان نشده‌اند توصيه مي‌شود. واکسن زونا براي بزرگسالاني که بيش از 60 سال دارند نيز توصيه مي‌شود. برخي از افراد نبايد اين واکسن‌ها را دريافت کنند: مثل زنان باردار، افرادي که دچار ضعف سيستم ايمني هستند و اطفال کمتر از 12 ماه.
افرادي که به زونا مبتلا هستند مي‌توانند اين ويروس را به کساني که آبله‌مرغان نگرفته‌اند، منتقل کنند.
ضايعات پوستي تا زمان بهبودي کامل، مسري هستند.

نورالژي پس از هرپس
 

بعضي از افراد دچار نوعي وضعيت دردناک طولاني‌مدت به نام نورالژي پس از هرپس مي‌شوند که معمولا بعد از گذشت دوره‌هاي زونا ايجاد مي‌شود. اين حالت بيشتر در سالمندان شايع است. درمان زودرس زونا با داروهاي ضدويروسي ممکن است از وقوع اين حالت پيشگيري کند. منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.