سيگار، زيبايي‌تان را دود مي‌کند

حتما توجه کرده‌ايد در شب‌هايي که خواب خوب و راحتي نداريد پوست شما در روز بعد شادابي کافي ندارد و احتمالا زير چشمانتان ورم مي‌کند. مطالعه‌اي در دانشگاه جان هاپکينز نشان مي‌دهد سيگاري‌ها 4برابر غيرسيگاري‌‌ها بعد از خواب شبانه احساس خستگي مي‌کنند. به‌نظر مي‌رسد کاهش ميزان نيکوتين بدن در هنگام خواب باعث ناآرامي و بدخوابي مي‌شود.
دوشنبه، 22 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سيگار، زيبايي‌تان را دود مي‌کند

سيگار، زيبايي‌تان را دود مي‌کند
سيگار، زيبايي‌تان را دود مي‌کند


 

ترجمه: ابوالفضل کريمي




 
سيگار کشيدن حداقل به 13 شکل مي‌تواند روي ظاهر شما تاثير منفي بگذارداگر شما سيگاري هستيد، حتما تا به حال، صدها بار شنيده‌ايد که بايد اين عادت را ترک کنيد. سيگار کشيدن مضرات زيادي براي قلب، ريه‌ها، مغز و حتي زندگي جنسي شما دارد. اما ضررهاي بي‌شمار آن تنها به همين‌ها محدود نمي‌شود. اگر به شما بگويند با هر بار سيگار کشيدن يک لکه سياه رنگ کوچک روي صورت شما باقي مي‌ماند، آيا باز هم به سيگار کشيدن ادامه مي‌دهيد؟ حقيقت اين است که سيگار کشيدن حداقل به 13 شکل گوناگون مي‌تواند روي ظاهر شما تاثير منفي داشته باشد.

ورم زير چشم
 

حتما توجه کرده‌ايد در شب‌هايي که خواب خوب و راحتي نداريد پوست شما در روز بعد شادابي کافي ندارد و احتمالا زير چشمانتان ورم مي‌کند. مطالعه‌اي در دانشگاه جان هاپکينز نشان مي‌دهد سيگاري‌ها 4برابر غيرسيگاري‌‌ها بعد از خواب شبانه احساس خستگي مي‌کنند. به‌نظر مي‌رسد کاهش ميزان نيکوتين بدن در هنگام خواب باعث ناآرامي و بدخوابي مي‌شود.

پسوريازيس
 

بيماري پسوريازيس يا داءالصدف بيماري التهابي مزمن پوست است که با برجستگي‌هاي نسبتاً وسيع قرمزرنگ همراه پوسته‌هاي لايه لايه و نقره‌اي پوست در زانوها وآرنج‌ها همراه است. اگر شما سيگاري باشيد احتمال ابتلا به اين بيماري بسيار افزايش پيدا مي‌کند. نتايج يک تحقيق در سال 2007 نشان مي‌دهد اگر شما در روز يک بسته سيگار بکشيد و اين کار را به مدت 10 سال ادامه بدهيد، احتمال ابتلا به اين بيماري تا 20درصد افزايش پيدا مي‌کند و در صورتي که بين 11 تا 20 سال عادت به کشيدن سيگار داريد احتمال ابتلا به پسوريازيس 60 درصد افزايش پيدا مي‌کند.

زردي دندان‌ها
 

نيکوتين داخل سيگار مي‌تواند دندان‌هاي شما را زرد کرده و به شدت روي زيبايي آن تاثير منفي داشته باشد. به اين ترتيب بايد به هزينه‌ خريد و دود کردن سيگارهاي خود، هزينه جرم‌گيري و سفيد کردن دندان‌هاي‌تان را نيز اضافه کنيد.
سيگار کشيدن خطر ابتلا به تمام مشکلات و بيماري‌هاي دهاني و دنداني از جمله سرطان دهان و بيماري‌هاي لثه را افزايش مي‌دهد. در مطالعه‌اي که در سال 2005 و در کشور انگلستان انجام شد، مشخص شد سيگاري‌ها با احتمال 6 برابر بيش‌تر از غيرسيگاري‌ها ممکن است به بيماري‌هاي لثه دچار شوند.

سيگار، زيبايي‌تان را دود مي‌کند

پيري زودرس پوست
 

همه ما به افراد مسن احترام مي‌گذاريم و چين و چروک‌هاي روي صورت آن‌ها را نشانه‌اي از تجربه مي‌دانيم. اما چهره يک جوان که بر اثر کشيدن سيگار، چهره‌اش چين خورده است، قابل احترام نيست. پزشکان بر سر اين موضوع به توافق رسيده‌اند که سيگار کشيدن روند پير شدن را تسريع مي‌کند و به همين دليل سيگاري‌ها به‌طور متوسط 4/1 سال از غير سيگاري‌هاي هم سن خود پيرتر به نظر مي‌رسند. دليل اصلي چروک شدن پوست اين است که سيگار کشيدن در رسيدن مواد مغذي خون که بافت پوست را انعطاف‌پذير و سالم نگاه مي‌دارد اختلال ايجاد مي‌کند.

زردي سرانگشت‌ها
 

نيکوتين موجود در سيگار نه تنها دندان‌ها (و البته ديوار خانه) را قهوه‌اي رنگ مي‌کند، بلکه نقش بسيار مهمي در لکه‌دار شدن و زرد شدن انگشتان دست شما دارد. البته براي از بين بردن اين لکه‌ها روش‌هاي خانگي مانند آب ليمو، محلول‌هاي از بين برنده لک و سفيدکننده و حتي کشيدن سيم ظرفشويي روي پوست وجود دارد. اما به‌نظر شما، ترک سيگار راه‌حل راحت‌تر و کم‌دردسرتري نيست؟

نازک شدن موها
 

سيگار روي موهاي سر نيز اثرات مخربي دارد. کارشناسان معتقدند مواد شيميايي سمي در سيگار مي‌تواند به دي.ان.اي‌هاي فوليکول مو آسيب رسانده و هم‌چنين باعث توليد راديکال‌هاي آزاد شده که تاثير مخربي روي سلول‌هاي بدن دارند. در نتيجه موهاي افراد سيگاري زود‌تر شروع به نازک شدن کرده و زودتر از غيرسيگاري‌ها خاکستري رنگ مي‌شود. البته ريزش مو هم يکي ديگر از عوارض مصرف سيگار است. نتايج يک بررسي در تايوان که در سال 2007 انجام شد، نشان مي‌دهد سيگاري‌ها با احتمال 2برابر بيش‌تر نسبت به افراد غيرسيگاري ممکن است دچار ريزش مو بشوند. البته در اين تحقيق فاکتورهايي مانند سن و عوامل ژنتيکي که باعث افزايش خطر ريزش مو مي‌شوند نيز لحاظ شده بود.

دير خوب شدن زخم‌ها
 

نيکوتين باعث انقباض و تنگي عروق بدن مي‌شود. باريک شدن رگ‌هاي خوني مي‌تواند جريان خون را در رگ‌هاي بسيار ريزي که در صورت و ديگر قسمت‌هاي بدن وجود دارد محدود کرده و آن‌ها را از اکسيژن مورد نيازشان محروم کند. اين باعث مي‌شود که زخم‌هاي شما ديرتر از حد معمول التيام پيدا مي‌کنند. علاوه بر اين اگر شما به قسمتي از بدن خود آسيب برسانيد، جاي جراحت شما نسبت به غيرسيگاري‌هاي بزرگ‌تر و قرمزتر خواهد بود. چندين مطالعه نشان مي‌دهد سيگاري‌ها بعد از جراحي‌هايي مانند کشيدن پوست صورت، کشيدن دندان يا اعمال جراحي دندان به خوبي بهبود پيدا نمي‌کنند. البته براي از بين بردن چين و چروک صورت خود نيز خيلي به جراحي‌هاي زيبايي مانند کشيدن پوست اميدوار نباشيد.چرا که در افراد سيگاري اين‌گونه اعمال دشوارتر و درصد موفقيت آن کم‌تر از حد معمول است.

تيره شدن پوست صورت
 

تا حالا توجه کرده‌ايد که پوست سيگاري‌ها معمولا تيره و خسته به‌نظر مي‌رسد؟ در مطالعه‌اي که در سال 2005 انجام شد بسياري از افرادي که در تحقيق شرکت داشتند چين و چروک، لاغري و پوست تيره رنگ را از خصوصيات افراد سيگاري دانسته‌اند. دود سيگار شامل مونوکسيد کربن است که جايگزين اکسيژن پوست مي‌شود. هم‌چنين نيکوتين با کاهش جريان خون باعث خشکي و رنگ‌پريدگي پوست صورت مي‌شود. سيگار کشيدن هم‌چنين بسياري از مواد مغذي بدن مانند ويتامين C را در بدن کاهش مي‌دهد که نقش مهمي در مراقبت و بهبود آسيب‌هاي پوستي بازي مي‌کند.

زگيل‌ها
 

به دلايلي که چندان مشخص نيست، سيگاري‌ها بيش‌تر از غيرسيگاري‌ها مستعد ابتلا به عفونت با ويروس پاپيلوما هستند که مي‌تواند باعث بروز زگيل در بدن و از جمله در ناحيه تناسلي شود. اگرچه زگيل‌هاي ناحيه تناسلي معمولا توسط انواع خاصي از HPVها منتقل مي‌شوند، اما سيگار کشيدن نيز يک فاکتور خطرزا محسوب مي‌شود. نتايج يک بررسي نشان مي‌دهد زنان سيگاري با احتمال 4 برابر بيش‌تر نسبت به غيرسيگاري‌ها ممکن است به زگيل‌هاي ناحيه تناسلي دچار شوند.

سرطان پوست
 

سيگار مهم‌ترين دليل ابتلا به سرطان‌هاي دهان، گلو و ريه است و خطر ابتلا به سرطان پوست را نيز افزايش مي‌دهد. نتايج يک مطالعه در سال 2001 نشان مي‌دهد سيگاري‌ها با احتمال 3 برابر بيشتر از سايرين به سرطان‌هاي پوستي مبتلا مي‌شوند.

ترک‌هاي پوستي نيکوتين
 

سيگار مي‌تواند به بافت پوست آسيب وارد کرده و باعث از دست رفتن خاصيت کشساني پوست شود. هرکسي ممکن است با افزايش سريع وزن که براي مثال در دوران بارداري اتفاق مي‌افتد دچار ترک‌هاي پوستي شود، اما ميزان و شدت آن در افراد سيگاري بسيار بيشتر خواهد بود.
از دست رفتن تناسب اندامسيگار کشيدن باعث کاهش اشتها مي‌شود و به همين دليل معمولا سيگاري‌ها وزن کم‌تري نسبت به غيرسيگاري‌ها دارند. اما با اين حال نتايج يک مطالعه در سال 2009 نشان داد، سيگاري‌ها چربي‌هاي احشايي بيش‌تري در مقايسه با افراد غيرسيگاري دارند. اين چربي در داخل اعضاي داخلي بدن شما حرکت مي‌کند و مي‌تواند در قسمت‌هاي مياني بدن انباشته شود که علاوه بر چاق شدن اين قسمت‌ها، خطر ابتلا به بيماري‌هايي مانند ديابت را نيز افزايش مي‌دهد.

آب‌مرواريد
 

بيش از نيمي از آمريکايي‌ها تا سن 80 سالگي دچار درجات مختلفي از بيماري آب‌مرواريد مي‌شوند. البته احتمال ابتلا به اين بيماري در سيگاري‌ها بيشتر است. در حقيقت سيگارکشيدن‌هاي مداوم مي‌تواند خطر ابتلا به آب‌مرواريد را تا 22درصد افزايش دهد. البته ترک سيگار براي پيشگيري از اين بيماري هيچ‌گاه دير نيست. در ابتلا به اين بيماري ميزان سيگاري که شما کشيده‌ايد بسيار مهم‌تر از طول مدتي است که سيگاري بوده‌ايد.
منبع:www.salamat.com




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.