فريب تبليغات زيبايي را نخوريد

در سال‌ 1920، انقلابي در کارخانه‌هاي لوازم آرايش به وجود آمد و سايه‌هاي رنگارنگ براي چشم‌ها، رژگونه و رژلب‌هاي متنوعي ساخته شد. کرم‌ها و لوسيون‌هاي گوناگون براي پوست و شامپوهاي نرم‌کننده و تقويتي مو به بازار آمد. در سال‌‌هاي 1950 و 1960 مدهاي اروپايي بيشتر کشورها را تحت‌الشعاع قرار دادند، مواد پاک‌کننده پوست،
دوشنبه، 22 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فريب تبليغات زيبايي را نخوريد

فريب تبليغات زيبايي را نخوريد
فريب تبليغات زيبايي را نخوريد


 





 
گفتگو با دکتر حسين طباطبايي، دبير انجمن متخصصان پوست و مو
در سال‌ 1920، انقلابي در کارخانه‌هاي لوازم آرايش به وجود آمد و سايه‌هاي رنگارنگ براي چشم‌ها، رژگونه و رژلب‌هاي متنوعي ساخته شد. کرم‌ها و لوسيون‌هاي گوناگون براي پوست و شامپوهاي نرم‌کننده و تقويتي مو به بازار آمد. در سال‌‌هاي 1950 و 1960 مدهاي اروپايي بيشتر کشورها را تحت‌الشعاع قرار دادند، مواد پاک‌کننده پوست، کرم‌ها، لوسيون‌ها و نرم‌کننده‌ها و لوازم آرايشي متنوعي وارد بازار شدند. ابروهاي پهن مد شد، خط چشم نيز پهن و مشخص بود، گونه‌ها و لب‌ها رنگ ملايم داشتند. در اواخر سال 1960، آرايش ترميمي و تکميلي متداول شد و باز هم ابروها باريک شدند. از 1970 به بعد، کارخانه‌ها رنگ‌هاي متفاوتي براي آرايش روز و شب، مواد و لوازم آرايش براي زيبايي، سلامت و پاکيزگي پوست و مو ارايه کردند و خانم‌ها بيشتر و بيشتر جذب اين مواد شدند. اما در اين ميان، اين مواد و راهکارها مشکلاتي را هم براي استفاده‌کنندگان ايجاد کرد. آقاي دکتر حسين طباطبايي، متخصص پوست و مو از اين مشکلات سخن مي‌‌گويد.

آيا کرم‌هايي که در بازار با عنوان کرم‌هاي خرچنگ‌، خاويار، حلزون و چربي نهنگ به فروش مي‌رسند، بر بهداشت پوست و زيبايي تاثيري دارند؟
 

چنين کرم‌هايي هيچ‌‌گونه ارزش علمي ندارند و تنها از اين کلمات براي اغفال مردم استفاده مي‌شود و مزيتي بر کرم‌هاي ديگر ندارند. بايد بدانيد که اين گونه کرم‌ها در کشورهاي اروپايي و آمريکايي‌ توزيع نمي‌شوند و مجاز نيستند و تنها براي کشورهايي مانند ايران که امکان تبليغ ماهواره‌اي آن فراهم است، ارسال مي‌شود.

نظر شما درباره کرم‌هاي حاوي بوتاکس و کلاژن چيست؟ آيا اين مواد همان‌طور که تبليغ مي‌کنند، بر جوان‌سازي و رفع چين و چروک پوست موثرند؟
 

اين کرم‌ها چنانچه به وسيله کمپاني‌هاي معتبر ساخته شده باشند، اثر نسبي به شرط مصرف طولاني‌مدت دارند ولي متاسفانه در مواردي کرم‌هاي تقلبي و غيرمجاز وارد کشور مي‌شوند و از طريق تبليغات ماهواره‌اي به فروش مي‌رسند. بهترين مشاور شما، پزشکان متخصص پوست هستند که اين گونه کرم‌ها را مي‌شناسند و انواع معتبر را از غيرمعتبر تشخيص مي‌دهند. بنابراين بدون تجويز پزشک نبايد مصرف شوند.

آيا آرايشگران در آرايشگاه‌هاي خود قادر به تزريق بوتاکس وکلاژن هستند يا اين کار بايد فقط از سوي متخصصان پوست انجام شود؟
 

تزريق آمپول بوتاکس و کلاژن بايد از سوي پزشک متخصص پوست انجام شود. حتي اگر پزشکي مهارت نداشته باشد، مي‌تواند سبب عوارض جدي شود. بايد بدانيد که اگرماده بوتاکس و يا کلاژن وارد رگ‌هاي بدن شود حتي ممکن است موجب مرگ شود. بنابراين به غير از پزشکان، اگر هر فردي اعم از آرايشگر و غيره چنين اعمالي را انجام دهد، دخالت در امر پزشکي محسوب شده و تعقيب قانوني دارد و اگر سبب مرگ فرد شود، جرم او قتل عمد محسوب مي‌شود.

نظرتان در مورد لايه‌برداري‌هاي شديد پوست چيست؟ آيا با گرم شدن هوا و پرتوافشاني بيشتر خورشيد پوست دچار آسيب نمي‌شود؟
 

لايه‌برداري يا پيلينگ پوست چنانچه به وسيله پزشک متخصص پوست تجويز شود، يکي از راه‌هاي بسيار جالب جوان‌سازي پوست است. بديهي است هر نوع پيلينگ شيميايي پوست امري پزشکي است و چنانچه از سوي افراد غيرپزشک انجام شود، به احتمال قوي فرد دچار عوارض جانبي مانند لک، سوختگي، اسکار و باقي‌مانده جوشگاه، قرمزي پايدار و مانند آن مي‌شود. پزشکان، هر متقاضي پيلينگ را از نظر بيماري‌هاي زمينه‌اي که مي‌تواند در نتيجه اثر و عوارض پيلينگ نقش داشته باشد، بررسي مي‌کنند و برحسب هر مورد، از انواع متعدد مواد پيلينگ کننده استفاده مي‌کنند که ميان مردم به پيلينگ‌هاي سطحي، متوسط و عميق يا شديد شهرت دارد. در صورت ضرورت، در فصول گرم هم به شرط مراقبت‌هاي ويژه مي‌توان پيلينگ، حتي نوع عميق را انجام داد ولي ترجيح داده مي‌شود در فصول سرد پاييز و زمستان انجام شود.

نظر شما درباره انواع تاتو در لبه پلک، ابرو و دور لب چيست؟ آيا اين کار عوارضي بر پوست به جاي مي‌گذارد؟
 

تاتو از نظر پزشکي به غير از موارد نادر که براي پوشش يک جوش‌گاه غيرقابل درمان و زشت در صورت، آن هم از سوي پزشک متخصص پوست به کار مي‌رود، در بقيه موارد از جمله دلايل زيبايي يا آرايش دايم توصيه نمي‌شود و طبق اطلاعيه‌هاي وزارت بهداشت اين کار جرم تلقي مي‌شود. زيرا عوارض جدي مانند ايجاد گوشت اضافي، انتقال عفونت‌هايي مانند ايدز، هپاتيت، سل، تبخال و ... ، تغيير رنگ بعد از مدتي و تحريک و بيدار کردن بيماري‌هاي زمينه‌اي و ... موجب ممنوع شدن آن شده است. متاسفانه مردم تحت نظر و توسط آرايشگاه‌ها به طور غيرمجاز و غيراستريل تاتو انجام مي‌دهند و بعد از آنکه منصرف مي‌شوند، به پزشکان متخصص پوست براي رفع آن مراجعه مي‌کنند که گاهي بعضي از تاتوها که رنگ‌هاي گوناگون در آن به کار رفته است، درمان بسيار مشکلي دارند و بايد به دفعات با اشعه ليزر آنها را درمان کرد.

در بعضي از آرايشگاه‌ها از اشعه مادون قرمز براي جذب بهتر مواد تقويتي به ريشه مو استفاده مي‌شود. آيا اين امر مخاطره‌آميز است؟
 

اشعه مادون‌قرمز يک اشعه حرارتي است و سبب گرم شدن مي‌‌شود و هيچ گونه تاثيري در افزايش جذب مواد ماليدني به پوست و مو ندارد. از اين گونه وسايل تنها براي جذب مشتريان پول‌دار استفاده مي‌شود و هيچ‌ گونه ارزش علمي ندارد. البته اگر تابش اشعه مادون‌ قرمز در زمان‌هاي طولاني و مستمر انجام شود، مي‌تواند سبب سوختگي و تيرگي پوست شود.

چه اقداماتي در زمينه پوست و مو نبايد در آرايشگاه‌ها انجام شود و بايد حتما زير نظر يک متخصص پوست و مو صورت گيرد؟
 

غير از کار تخصصي آرايشگاه‌ها مانند آرايش و کوتاه کردن موها، مانيکور و پديکور ناخن‌ها، انجام هر گونه کار ديگري غيرمجاز است و سوءاستفاده از بي‌اطلاعي خانم‌هاي مراجعه‌کننده تلقي مي‌شود.

با توجه به ميزان بالاي لوازم و مواد آرايشي تقلبي در بازار چه توصيه‌هايي داريد؟ استفاده از اين مواد در طولاني‌مدت چه اثرهايي بر پوست و مو خواهد گذاشت؟
بهترين مشاور شما، پزشکان متخصص پوست هستند. با توجه به گراني کرم‌هاي آرايشي، بهداشتي و ارزاني ويزيت پزشکان بهترين راه و عقلاني‌ترين کار اين است که با مشاوره پزشک نسبت به استفاده از اين گونه کرم‌ها اقدام کنيد. درواقع با پرداخت يک حق ويزيت نسخه خودمان را از نظر علمي بيمه مي‌کنيم و اگر عارضه يا مشکلي پيش بيايد، پزشک تجويزکننده تلفني و يا حضوري نسبت به اين مشکل احساس مسووليت کرده و آن را برطرف مي‌کند ولي چنانچه به توصيه دوستان يا داروخانه‌ها يا تبليغات ماهواره‌اي کرم‌هايي را مصرف کنيد، در صورت ايجاد عوارض، هيچ‌کس پاسخ‌گو نيست و عوارض متعددي مانند قرمزي، پوسته پوسته شدن، خارش، تيرگي، چروک زودرس و غيره مي‌تواند پيش بيايد.
 

با توجه به اينکه جناب عالي کاردرماني مي‌کنيد، چه عوارض پوستي را در نتيجه مصرف اين مواد مشاهده کرده‌ايد؟
 

متاسفانه در 10 سال اخير روز به روز شاهد افزايش عوارض ناشي از مصرف اين گونه کرم‌ها و مواد‌ آرايشي و بهداشتي تقلبي يا غيرمجاز هستيم. در مواردي بعضي از کرم‌هاي غيراستاندارد حاوي مواد کورتوني هستند و خانم‌ها در ماه‌هاي اوليه احساس طراوت، شادابي و کاهش چين و چروک‌هاي ظريف پوست مي‌کنند و در همين مدت آن را به دوستان و آشنايان خود معرفي مي‌کنند. اما پس از مدتي که از اين کرم‌ها مصرف نمي‌کنند، به دليل اعتياد پوست به مواد کورتوني، دچار پوست خشک، قرمز، حساس، خارش، نازکي پوست و سوزش مي‌شوند. بنابراين مانند افراد معتاد به دنبال کرم فوق مي‌گردند تا دوباره مصرف کنند تا اين عوارض مخفي شود که متاسفانه سبب تشديد ضايعات پوستي مي‌شوند. درمان اين افراد بسيار مشکل است. بايد مانند معتادان مواد مخدر گام به گام ميزان مصرف کرم‌هاي کورتوني را کاهش داد و به تدريج کرم‌هاي استاندارد را جانشين آن کرد. در حقيقت، با وجود فراوان بودن کرم در بازار تشخيص انواع استاندارد و مجاز کار ساده‌اي نيست. به تازگي وزارت بهداشت با دادن برچسب به کرم‌هاي مجاز آنان را از کرم‌هاي غيرمجاز مشخص کرده است ولي توصيه بنده اين است که بدون تجويز پزشک از هيچ يک از اين گونه مواد آرايشي- بهداشتي استفاده نکنيد.
منبع:http://www.salamat.com




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.