زيبايي هم شرقي و غربي دارد

استانداردهاي زيبايي در فرهنگ‌هاي مختلف و در زمان‌هاي مختلف تغيير مي‌کند. براي مثال، تابلوي معروف موناليزا که در زمان خودش چهره زيبايي بوده، در زمان معاصر يک چهره کاملا معمولي به حساب مي‌آيد. اگر به عکس‌هاي زنان دربار قاجار که در آن دوره زيباترين زنان به شمار مي‌آمدند، نگاه کنيد؛ ممکن است اصلا به نظر شما زيبا نيايند.
دوشنبه، 22 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زيبايي هم شرقي و غربي دارد

زيبايي هم شرقي و غربي دارد
زيبايي هم شرقي و غربي دارد


 

نويسنده:دکتر محمدرضا قاضي سعيدي*




 
استانداردهاي زيبايي در فرهنگ‌هاي مختلف و در زمان‌هاي مختلف تغيير مي‌کند. براي مثال، تابلوي معروف موناليزا که در زمان خودش چهره زيبايي بوده، در زمان معاصر يک چهره کاملا معمولي به حساب مي‌آيد. اگر به عکس‌هاي زنان دربار قاجار که در آن دوره زيباترين زنان به شمار مي‌آمدند، نگاه کنيد؛ ممکن است اصلا به نظر شما زيبا نيايند. خلاصه، ملاک‌هاي زيبايي در طول زمان تغيير مي‌کند. اگر در مجسمه‌هاي روم قديم دقت کنيد، بيني‌هايي با قوز برجسته ديده مي‌شود که در زمان خودش زيبا به نظر مي‌رسيده.
تعريف زيبايي دربرگيرنده نظم، متناسب بودن و وضوح اجزاي صورت است. اما در هر نژاد، زيبايي مشخصات خاص خودش را دارد و فردي که در نژاد شرق آسيا زيباست، در غرب آسيا ممکن است زيبا به نظر نرسد. يک اشتباه رايج که امروزه در همه جاي دنيا ديده مي‌شود اين است که بخواهيم زيبايي مورد علاقه غربي‌ها را در تمام نژادها تبليغ و ترويج کنيم. براي مثال، يکي از اعمال جراحي شايع در بين ژاپني‌ها و کره‌اي‌ها يک نوع جراحي پلک است که طي اين جراحي، پلک اين افراد شبيه پلک سفيدپوستان مي‌شود و با اين کار فرد اختصاصات نژادي خود را از دست مي‌دهد که به همين دليل، صورتي درست مي‌شود که به هيچ‌کدام از نژادهاي شناخته‌شده متعلق نيست. در سياه‌پوستان نيز جراحي شايع زيبايي، جراحي بيني است که بيني آنها را شبيه بيني سفيدپوستان مي‌کند و با اين کار، صورت فرد خصوصيات نژاد يک سياه‌پوست را ندارد.
انجام اين‌گونه جراحي‌ها مورد توافق اکثر جراحان پلاستيک نيست و بايد خصوصيات نژادي در تمام جراحي‌هاي زيبايي صورت حفظ شود چون هر نژاد زيبايي خاص خود را دارد که بايد در يک جراحي زيبايي صورت آن زيبايي حفظ شود. زيبايي هم جنبه توارثي دارد (که مربوط به نژاد فرد است) و هم جنبه اکتسابي؛ يعني با انجام يک جراحي زيبايي حساب‌شده مي‌توان ايراداتي که طبيعت در فرد ايجاد کرده را اصلاح کرد. براي مثال، در فردي که قوز بزرگ بيني دارد، با جراحي زيبايي مي‌توان آن را برطرف کرد يا علايمي که در اثر افزايش سن در فرد ايجاد مي‌شود مانند چين و چروک صورت را مي‌توان با عمل ليفتينگ صورت اصلاح کرد يا افتادگي پلک و ابروها رامي‌توان با جراحي زيبايي اصلاح نمود، بدون آنکه زيبايي نژادي فرد از بين برود.
اگر بخواهيم هدف جراحي پلاستيک از ابتداي به وجود آمدن اين رشته را در يک جمله خلاصه کنيم، آن جمله عبارت است از شکل دادن، ساختن و اصلاح کردن در حد طبيعي. تصديق مي‌فرماييد که اگر ما اين اهداف را مدنظر خود قرار دهيم، مي‌توان از اعمال جراحي غيرضروري اجتناب کرد.

پي‌نوشت‌ها:
 

* فوق‌تخصص جراحي پلاستيک

منبع: www. salamat.com




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.