فرزندتان افسرده اسـت؟

افسردگي در جوانان تنها به داشتن احساس‌هاي ناخوشايند و غمگيني گاهگاهي خلاصه نمي‌شود. افسردگي مي‌تواند تمام زواياي پرپيچ و خم زندگي يک جوان را تحت تاثير قرار دهد. جوان افسرده در صورتي که راه درماني خود را نيابد با مشکلاتي مانند افت تحصيلي، بي‌اعتمادي به خانواده، نفرت از خود و حتي فجايع بي‌بازگشتي چون
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرزندتان افسرده اسـت؟

فرزندتان افسرده اسـت؟
فرزندتان افسرده اسـت؟


 

ترجمه: دکتر مهران صالحيان




 
افسردگي در جوانان تنها به داشتن احساس‌هاي ناخوشايند و غمگيني گاهگاهي خلاصه نمي‌شود. افسردگي مي‌تواند تمام زواياي پرپيچ و خم زندگي يک جوان را تحت تاثير قرار دهد. جوان افسرده در صورتي که راه درماني خود را نيابد با مشکلاتي مانند افت تحصيلي، بي‌اعتمادي به خانواده، نفرت از خود و حتي فجايع بي‌بازگشتي چون آسيب‌زدن به خود مواجه خواهد شد. خوشبختانه افسردگي در جوانان قابل‌درمان است. خانواده، دوستان و کادر آموزشي در مدرسه همگي مي‌توانند نقش کادر درماني را براي کمک به يک جوان افسرده ايفا کنند.
برقراري ارتباط با جوانان حتي وقتي مشکل روحي چنداني هم ندارند کار ساده‌اي نيست. معمولا ارتباط با آنها پر از سوءتفاهم‌هاي تمام‌نشدني است، چه برسد به آنکه يک جوان مجبور باشد با علايم افسردگي هم دست‌و‌پنجه نرم کند. والدين آگاه معمولا تلاش مي‌کنند که با از کوره دررفتن گاه‌و‌بي‌گاه جوانان خود کنار بيايند و گوشه‌گيري‌هاي آنها را به درستي درک کنند. اما واقعيت اين است که افسردگي در جوانان بسيار فراتر از اين رفتارهاي کم و بيش طبيعي است. افسردگي با بي‌رحمي تمام شخصيت تازه‌شکل‌گرفته يک جوان را هدف مي‌گيرد و احساس اغراق‌شده‌اي از عصبانيت و خشم و از دست دادن اميد به آينده را در جوان پديد مي‌آورد. براساس اطلاعات مرکز سلامت روان اداره کنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي آمريکا، تنها 20درصد جوانان افسرده تحت درمان قرار مي‌گيرند. برخلاف بزرگ‌ترها که معمولا شخصا براي درمان خود اقدام مي‌کنند، جوانان توانايي يا آگاهي لازم براي اين کار را ندارند. اغلب جوانان با وجود ژست استقلال‌طلبي مقابل افسردگي بسيار بي‌پناه‌اند.
به همين دليل خانواده و کادر آموزشي مدارس مهم‌ترين نقش را در شناسايي و کمک به جوانان افسرده دارند، اما خانواده‌ها چگونه مي‌توانند بفهمند فرزند آنها افسرده شده يا آنکه کمي بيشتر از گذشته روي دنده لج افتاده است؟

نشانه‌هاي يک جوان افسرده
 

هر فردي در دوره جواني خود با فشارهاي رواني فراواني روبه‌رو مي‌شود. از تغييرهاي سنين بلوغ گرفته تا پرسش‌هاي بنياديني که اغلب هم به درستي پاسخ داده نمي‌شوند. تغيير نقش از يک کودک به يک جوان هم به خودي باعث تنش‌هاي اجتناب‌ناپذيري در فضاي خانواده مي شود. با اين وجود مشکل‌ تشخيص اختلال‌هاي رواني در جوانان تنها به اين فضاي پيچيده محدود نمي‌شود. درواقع مشکل فقط تفاوت قايل شدن ميان علايم افسردگي و ويژگي‌هاي «دنياي پر رمز و راز جواني» نيست. مشکل اين است که افسردگي در جوانان اغلب با علايم غيرمنتظره‌اي بروز مي‌کند. فرزند شما شايد گوشه‌گير و غمگين به نظر نرسد اما درواقع کاملا افسرده باشد. به عبارت ديگر بسياري از افسردگي‌ها در بسياري از جوانان با تحريک‌پذيري، کم‌طاقتي و رفتارهاي خشونت‌آميز ظاهر مي‌شود. به هر حال اگر در مورد علايم و رفتارهاي فرزند خود مشکوک هستيد، مي‌توانيد سوالات زير را از خود بپرسيد: چه مدت از تغيير رفتارهاي فرزندتان مي‌گذرد؟ چقدر علايم جديد رفتاري جدي هستند؟ چقدر با رفتارهاي سابق فرزندتان تفاوت دارند؟ آيا اين علايم موجب کاهش عملکرد تحصيلي و کاري او شده‌اند؟
p align="center"> فرزندتان افسرده اسـت؟

 

تفاوت افسردگي جوانان با ديگران
افسردگي در جوانان مي‌تواند با چهره‌اي کاملا متفاوت ظاهر شود. علايم زير در جوانان افسرده به مراتب بيشتر از ساير گروه‌هاي سني مبتلا به افسردگي ديده مي‌شود:
 

• خلق تحريک‌پذير و عصباني:
 

در واقع در بسياري از موارد جوانان افسرده بيشتر از آنکه غمگين باشند، عصباني هستند: آنها زودتر از حالت معمول‌شان از کوره در مي‌روند و بيشتر از حالت عادي تمايل به خشونت دارند.

•دردهاي بي‌دليل:
 

برخي از جوانان افسرده به‌طور مرتب از ناخوشي‌هاي مشابهي چون سردرد و شکم‌درد يا يبوست‌هاي بي‌دليل شاکي هستند. اگر در آزمايش‌هاي پزشکي دليلي براي اين علايم پيدا نشود، خانواده و پزشکان بايد احتمال افسردگي را از نظر دور ندارند.

• حساسيت بيش از اندازه به انتقاد:
 

جوان افسرده درون خود از احساس نااميدي و بي‌ارزشي به ستوه آمده است. به همين دليل در مقابل کوچک‌ترين انتقاد اطرافيان درمورد وضعيت کار و تحصيلش بسيار آسيب‌پذير خواهد بود. او طاقت انتقادهاي خانواده‌اش را نخواهد داشت و به بدترين شکل ممکن با يک توصيه خيرخواهانه برخورد مي‌کند.

•جدايي از «بعضي» افراد و نه همه اطرافيان:
 

با وجودي که بزرگسالان افسرده تمايل به قطع ارتباط با اطرافيان خود دارند اما جوان افسرده حداقل برخي از روش‌هاي خود را حفظ مي‌کند و گاهي حتي اين روابط را پررنگ‌تر و عاطفي‌تر هم خواهد کرد. اين روابط جديد گاهي به وابستگي‌هاي عاطفي شديد منجر خواهد شد. وابستگي‌هايي که بسته به نوع آن مي‌تواند هم يک خطر محسوب شود و هم يک فرصت مناسب براي درمان و پشتيباني از يک جوان.
منبع: www.salamat.com




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.