استهلال، يک کار مثبت و لازم

حساسترين هلالهاي دوازده ماه، همين هلال ماه شوال است. البته اين را برادران و خواهران بدانند که در جستجوي هلال برآمدن و اول ماه را معلوم کردن، در همه ي ماهها و در همه ي شرايط، يک کار مثبت، بلکه لازم است؛ چون همه ي محاسبات شرعي و اسلامي ما، براساس همين محاسبه ي ماههاي قمري است. فرض بفرماييد، اگر شما
چهارشنبه، 24 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استهلال، يک کار مثبت و لازم

استهلال، يک کار مثبت و لازم
استهلال، يک کار مثبت و لازم


 





 
حساسترين هلالهاي دوازده ماه، همين هلال ماه شوال است. البته اين را برادران و خواهران بدانند که در جستجوي هلال برآمدن و اول ماه را معلوم کردن، در همه ي ماهها و در همه ي شرايط، يک کار مثبت، بلکه لازم است؛ چون همه ي محاسبات شرعي و اسلامي ما، براساس همين محاسبه ي ماههاي قمري است. فرض بفرماييد، اگر شما بخواهيد فضيلت ايام متبرک اول رجب، سيزدهم رجب، بيست و هفتم رجب و نيمه ي شعبان را - که هر کدام اعمال مستحبه يي دارد - درک کنيد، بايد آن روز را بشناسيد؛ آن هم نمي شود، مگر با دانستن هلال آن ماه. از طرف ديگر، اعمال واجبي مثل همين روزه ي ماه رمضان، ايام حج، روز عرفه، روز قربان و واجبات متعدد ديگري وجود دارد که متوقف بر اين است که شما ماه را بشناسيد.
اما مسأله ي ماه شوال، از اين جهت بيش از ماههاي ديگر اهميت دارد که امر داير بين وجوب و حرمت است؛ يعني اگر شما ديشب هلال را ديده بوديد، روزه ي امروز حرام بود؛ حال که نديده ايد، روزه ي امروز واجب است. پس، دوران امر در روز عيد فطر، بين وجوب و حرمت است. بنابراين، استهلال - يعني در جستجوي هلال برآمدن و تلاش کردن براي ديدن ماه شب اول - واجب است؛ مگر اين که شما بدانيد ديگراني هستند که مي بينند.
ما دستگاهي لازم داريم، براي اين که در همه ي ماهها، آدمهاي متخصص ، با دستگاههاي فني و چشمهاي مسلح، در مظان پيدا کردن هلال بروند جستجو کنند و پيدا نمايند و به ما بگويند؛ ما هم به مردم بگوييم که اول ماه، کدام روز است.
تکليف شرعي، براساس ماههاي قمري است . يعني دختر، وقتي که نه سال قمريش تمام شد، مکلف است. پسر هم وقتي که پانزده سال قمريش تمام شد، مکلف است. بعضيها سن شرعي فرزندان خود را به حساب ماههاي شمسي حساب مي کنند. شهريور به دنيا آمده، محاسبه مي کنند که تا شهريور نه سال يا پانزده سال بعد، فرزندشان به سن تکليف مي رسد. نه، بايد ببينيد که کدام روز از کدام ماه قمري به دنيا آمده است؛ آن را مبدأ قرار بدهيد و حساب کنيد، تا معلوم بشود.
منبع: حديث ولايت مجموعه رهنمودهاي مقام معظم رهبري، جلد چهارم، ص 132-131.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.