چرا دندان آدم درد مي‌گيرد؟

کساني که دچار دندان درد شده‌اند، مي‌دانند که درد هميشه به يک صورت شروع نشده و شدتش در تمامي موارد يکسان نيست. به عبارت ديگر نوع درد به ميزان پوسيدگي و شدت آسيب وارد به عصب بستگي دارد و علايم آن معمولا عبارت است از درد نواحي اطراف گوش، محدوديت در باز کردن دهان، ايجاد صدا هنگام باز و بسته کردن دهان.
يکشنبه، 28 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا دندان آدم درد مي‌گيرد؟

چرا دندان آدم درد مي‌گيرد؟
چرا دندان آدم درد مي‌گيرد؟


 

نويسنده: دکتر شيرين معماران، متخصص پروتزهاي دنداني و ايمپلنت<




 
دندان ‌درد علل بسياري مي‌تواند داشته باشد ولي معمولا علت اصلي آن، صدمه به عصب دندان به دليل پوسيدگي است.
کساني که دچار دندان درد شده‌اند، مي‌دانند که درد هميشه به يک صورت شروع نشده و شدتش در تمامي موارد يکسان نيست. به عبارت ديگر نوع درد به ميزان پوسيدگي و شدت آسيب وارد به عصب بستگي دارد و علايم آن معمولا عبارت است از درد نواحي اطراف گوش، محدوديت در باز کردن دهان، ايجاد صدا هنگام باز و بسته کردن دهان. مهم‌ترين دندان ‌دردهايي که به علت پوسيدگي به وجود مي‌آيند بر سه نوع‌اند:
1 دندان‌دردهاي گذرا: اين دردها در دندان‌هايي اتفاق مي‌افتد که داراي پوسيدگي عميق‌اند ولي هنوز به عصب آنها آسيب زيادي وارد نشده. اين‌گونه پوسيدگي‌ها در حالت عادي هيچ‌گونه دردي ندارند ولي با مصرف مواد شيرين يا نوشيدني‌هاي سرد و يا گرم، دندان براي لحظه‌اي شديدا درد مي‌گيرد يا تير مي‌کشد و با نبودن آنها از بين مي‌رود.
2 دندان‌‌دردهاي شبانه: اين دردها شب‌ها شدت زيادتري پيدا مي‌کند و زماني است که پوسيدگي به عصب برسد و باعث دردهايي مي‌‌شود که گاهي خودبه‌خود، گاهي به دنبال مصرف مواد ترش و شيرين و گاهي بر اثر گرما پديد مي‌آيند. برخلاف نوع قبل، اين درد با حذف عوامل ذکر شده فورا متوقف نشده و تا مدتي باقي مي‌ماند. شدت درد نيز متغير است؛ به گونه‌اي که گاه خفيف، گاه شديد و گاه حالت ضرباني دارد. درد ممکن است به طور مداوم ادامه پيدا کند يا آنکه مدتي ساکت شده و دوباره شروع ‌شود. اين دندان‌دردها با سرما تسکين مي‌يابند.
3 دندان‌‌‌دردهايي که در اثر درمان نکردن مشکلات قبلي دندان به وجود مي‌آيند: هر گاه در مراحل قبل درمان اساسي صورت نگيرد، ممکن است درد براي مدتي ادامه يافته، آن‌گاه خودبه‌خود متوقف گردد. به طوري که دندان براي مدتي کاملا بدون درد باشد اما اين بهبودي به منزله پايان ماجرا نيست زيرا ميکروب‌هايي که در مرحله قبل، از طريق پوسيدگي وارد عصب قسمت تاج شده‌اند به تدريج عصب موجود در ريشه را آلوده مي‌کنند. اين ميکروب‌ها يا سم آنها در نهايت به انتهاي ريشه رسيده، از اين طريق وارد استخوان فک شده، در آنجا شروع به تخريب و ايجاد عفونت مي‌کنند. در اين حال به علت التهاب و عفونت بافت‌هاي انتهاي ريشه مجدا دندان‌درد به وجود مي‌آيد. اين درد گاه خفيف و گاه بسيار شديد است. در مواردي نيز بيمار احساس مي‌کند دندان دردناک بلندتر از ساير دندان‌ها است و معمولا کوچک‌ترين ضربه به دندان باعث درد مي‌گردد. به اين جهت بيمار سعي مي‌کند به هنگام غذا خوردن از سمتي که دندان دردناک وجود دارد، استفاده ننمايد. اين حالت در اصطلاح عموم به چرکي شدن دندان موسوم است. چنانچه با رسيدن عفونت به بافت‌هاي انتهاي ريشه باز هم اقدامي در جهت درمان صورت نگيرد، عفونت موجود مي‌تواند گسترش بيشتري يافته سبب بروز آبسه‌هاي فکي و در مواردي حتي به‌ خطر افتادن جان بيمار شود.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.