اگرها و چه كنم ها

كهير ناشي از پوست يك نوع حساسيت پوستي است كه در ناحيه تماس پوشك با پاي نوزاد ايجاد مي شود. قرمزي و خشك شدن ناحيه اطراف اعضاي تناسلي معمولاً با پوسته پوسته شدن پوست همراه مي باشد.
شنبه، 24 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اگرها و چه كنم ها

عنوان:
اگرها و چه كنم ها
 


 

نويسنده :سيمين الهي




 

اگر پاي كودك دچار قرمزي شد...
 

كهير ناشي از پوست يك نوع حساسيت پوستي است كه در ناحيه تماس پوشك با پاي نوزاد ايجاد مي شود. قرمزي و خشك شدن ناحيه اطراف اعضاي تناسلي معمولاً با پوسته پوسته شدن پوست همراه مي باشد.
اين مشكل در كودكان ناشي از عدم تعويض به موقع پوشك خيس و تماس طولاني مدت آن با پوست است . هم چنين چنان چه كودك نسبت به برخي صابون ها و موادشوينده حساسيت داشته باشد حالت فوق ايجاد مي شود.
گاهي پوسته ريزي پوست در اثر تجمع سلول هاي مرده پوست به وجود مي آيد . بهترين روش جهت پيش گيري و يا رفع قرمزي پاي نوزاد ، شستشوي آن با آب ولرم است . بعد از شستن ، لازم است پاي نوزاد كاملاً خشك شده و در صورت لزوم با استفاده از روغن هاي مناسب آن ناحيه چرب شود. پوشك نوزاد بايد به طور منظم عوض شود و ناحيه تماس آن با پوست ، تميز و خشك گردد.
در صورت زياد بودن علايم و عدم بهبودي بعد از رعايت نكات فوق ، لازم است حتماً به پزشك مراجعه شود.

اگر كودك دچار سوزش ادرار شد...
 

سوزش ادرار هنگام دفع آن ، به دفع مكرر ادرار و احساس پري مثانه بعد از تخليه ، از علايم التهاب مثانه است . اين بيماري در اثر باكتري هايي به وجودمي آيد كه در ناحيه مقعد به سر مي برند.
اگر اين بيماري بعد از گذشت يك روز از بين نرفت مراجعه به پزشك ضروري است . گاهي مصرف داروهاي حاوي آنتي بيوتيك و آزمايش ادرار لازم است . هم چنين مصرف روزانه مقدار مشخصي آب ،تشويق كودك به دفع به موقع ادرار ، آموزش كودك و كمك به او در تميز نگه داشتن ناحيه و خشك كردن آن بعد از دستشويي در جلوگيري از بروز آن مؤثر است . به همين دليل تأكيد مي شود نكات بهداشتي بايد به كودك آموزش داده شود. نهايتاً توصيه مي شود در صورت احساس علايم فوق در كودكتان ، با پزشك مشورت كرده و از تجويز خودسرانه دارو در منزل خودداري نماييد.

عنوان:

اگر كودك دچار تب شد ...
 

اگردماي بدن كودك به 38 درجه يا بيشتر برسد نشان دهنده تب در كودك است . دماسنج معمولي يا تب سنج در تعيين درجه تب كمك مي كند. در صورت ايجاد تب در كودك ، با افزايش هر يك درجه دماي بدن ، سرعت سوخت و ساز حدود 10 درصد افزايش مي يابد . لذا انرژي از دست رفته بايد تأمين شود . ولي كودك كه تب دارد تمايلي به خوردن ندارد و اشتهاي خود را از دست مي دهد . ولي به هر حال تأمين مواد غذايي مورد نياز كودك و نيز تأمين مايعات بدن بسيار ضروري است .
گفتيم تأمين مايعات مورد نياز بدن كودك در دوران تب بسيار مهم است ؛ چه در صورت افزايش دماي بدن به جهت عرق كردن ، آب از بدن خارج مي شود. به همين دليل هرگز نبايد نسبت به خطر بي آبي بدن كودك بي اعتنا بود. مخصوصاً اگر به همراه تب ، اسهال نيز وجود داشته باشد.
در شرايطي كه كودك گلودرد دارد نيز دادن مايعات گرم و پرانرژي مانند سوپ آبكي و آب ميوه ها مفيد است . البته چنان چه براي كودك سوپ تهيه مي كنيد بهتر است مواد را بسيار ريز خرد كنيد تا بعد از پخت بسيار رقيق و نرم باشد.
نكته مفيد :سيب مليني طبيعي به شمار مي رود و بدون آن كه ايجاد مشكلاتي مانند اسهال يا نفخ كند به رفع يبوست كمك مي كند.
منبع:نشريه تغذيه و سلامتي،شماره 80.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.