تغذيه و رژيم درماني در حمله قلبي

در طول اولين هفته حمله قلبي، دريافت چند وعده سبک غذايي حاوي نمک کمتر و همچنين خودداري از مصرف مايعات سرد توصيه مي شود گل کلم، مارچوبه و هويج را به دليل اينکه به خوبي توسط بيمار تحمل مي شوند وحاوي نمک کمتر،...
شنبه، 24 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذيه و رژيم درماني در حمله قلبي

تغذيه و رژيم درماني در حمله قلبي
تغذيه و رژيم درماني در حمله قلبي


 

نويسنده:فريدون ممقاني




 
در طول اولين هفته حمله قلبي، دريافت چند وعده سبک غذايي حاوي نمک کمتر و همچنين خودداري از مصرف مايعات سرد توصيه مي شود گل کلم، مارچوبه و هويج را به دليل اينکه به خوبي توسط بيمار تحمل مي شوند وحاوي نمک کمتر، ويتامين ها، مواد معدني و عناصر کمياب مفيدي هستند، مي توان مصرف کرد. اسيدهاي چرب ضروري موجود در روغنهاي دانه ها و مغزهاي تصفيه نشده، که تحت شرايط سرما استخراج شده اند، مانند روغن دانه کتان به منظور پاک کردن شريان ها مفيد خواهند بود.
مصرف روزانه روغن کتان به صورت سس روي سالادها و مخلوط با پوره سيب زميني و يا در غذاهايي که به گرم کردن نيازي ندارند، توصيه مي شود.
توصيه مي شود که از مصرف گوشت گاو، کره، مارگارين و غذاهاي تجاري و آماده خودداري شود. بنابراين علاوه بر مصرف سبزيجات و ميوه جات، غلات و دانه هاي روغني، بهتر است پروئين غذا از ماهي و يا محصولات گياهي مانند سويا تامين شود. مصرف زياد غذاهاي غني از منيزيم مانند گندم، کلم برالکي، سيب زميني، اسفناج، کنگر و ديگر سبزيجات برگ سبز در تنظيم عملکرد قلب موثر است.
خوردن 3 حبه سير تازه در روز که مي توان به سالاد هم اضافه کرد، توصيه مي شود.

تغذيه و رژيم درماني در حمله قلبي

بادام، مخمر، غلات و دانه کنجد نيز در برنامه غذايي اين گروه از افراد (که لازم است توان بخشي قلبي شوند)، بايد منظور شود.
خوردن مکرر پيازها به خصوص پياز قرمز که محتوي ماده آنتي اکسيدان با ارزشي است توصيه مي شود. خرد کردن و نگه داشتن پياز به مدت 10 دقيقه قبل از پخت، جهت حفظ خاصيت آن مناسب تر است. استفاده از کلپ (جلبک دريايي) و سبزيجات دريايي به خاطر داشتن مواد معدني مفيد و نيز مصرف آب سبزيجات تازه هم توصيه مي شود.
جهت جلوگيري از حملات قلبي يک قاشق چايخوري از پودر يا گرد فلفل قرمز را در يک ليوان آب حل نموده و يا در موقع پخت به غذاها اضافه کنيد.
محققان دريافته اند که خوردن 30 گرم گردو که معادل 7 عدد مغز گردواست (به شرطي که اضافه وزن وجود نداشته باشد) ممکن است خطر حملات قلبي را به ميزان 10-8 درصد کاهش دهد. مصرف يک قاشق چايخوري عسل(3بار در روز) براي چند هفته که به آرامي روي زبان حل گردد، براي تقويت قلب توصيه مي شود (بيماران ديابتي نمي توانند اين همه عسل را مصرف کنند).
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط