صرع، اختلال شايع عصبي

صرع نوعي اختلال در سيستم عصبي است که منجر به بروز حمله هاي مکرر به صورت غش، تشنج (موضعي يا عمومي) و يا اختلال حسي و رواني مي شود. اين بيماري دومين اختلال عصبي شايع (بعد از سکته مغزي است.
شنبه، 24 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صرع، اختلال شايع عصبي

صرع، اختلال شايع عصبي
صرع، اختلال شايع عصبي


 

نويسنده: شيما صادقي




 
صرع نوعي اختلال در سيستم عصبي است که منجر به بروز حمله هاي مکرر به صورت غش، تشنج (موضعي يا عمومي) و يا اختلال حسي و رواني مي شود. اين بيماري دومين اختلال عصبي شايع (بعد از سکته مغزي است.

رژيم هاي غذايي:
 

هدف از تنظيم برنامه غذايي براي بيماران مبتلا به صرع فراهم کردن يک رژيم غذايي معتادل بر اساس شرايط بيمار و رفع کمبودهاي تغذيه اي است که امکان دارد در اثر مصرف دراز مدت داروهاي ضد تشنج به وجود آيد. معمولاً همراه با درمان دارويي از يک رژيم معمولي با در نظر گرفتن سن و فعاليت شخص استفاده مي شود. نوع خاصي از رژيم غذايي به نام رژيم کتوژنيک نيز براي درمان کودکان متبلا به صرع به کار گرفته مي شود که تنظيم آن پيچيده و دقيق بوده و توسط متخصصين تغذيه صورت مي گيرد.
دو فرم از رژيم کتوژنيک معمولاً استفاده مي شود. روش سنتي و رژيم بر پايه استفاده از روغن MCT. روغن MCT نوعي روغن حاوي تري گليسيريد با اسيدهاي چرب متوسط زنجير است. اين نوع روغن يک روغن رژيمي است و براي بيماراني که مشکل هضم و جذب چربي دارند استفاده مي شود. در هر دو روش، کودک به مدت 72-24 ساعت در حالت گرسنگي نگه داشته مي شود تا وضعيت کتون هاي وي 4+ شود. در روش سنتي دريافت کالري از چربي به مجموع دريافت کالري از پروتئين و کربوهيدرات به نسبت 4 به 1 محاسبه مي شود. ميزان پروتئين به گونه اي محاسبه مي شود. که براي رشد کودک مناسب باشد. (تقريبا 1 گرم پروتئين به ازاي هر کيلوگرم وزن بدن در روز).

در رژيم بر پايه روغن MCT،
 

70-50 درصد انرژي دريافتي از اين روغن تأمين مي شود. 10 درصد از ساير چربي ها، 10 درصد از پروتئين و حداکثر 19 درصد از کربوهيدرات. اين رژيم نسبتاً ناخوشايند بوده و پيروي از آن مشکل است. اگر بعد از 3 ماه پيروي از اين رژيم ديگر حمله اي مشاهده نشد، دريافت کربوهيدرات مي تواند به تدريج افزايش يابد. چربي نيز براي حفظ انرژي مناسب کاهش مي يابد. ميزان انرژي و پروتئين مورد نياز کودک بايد همراه با رشد کودک مورد ارزيابي قرار گيرد. در اين رژيم مصرف شيريني، شکلات، قند، شکر، عسل، مربا، شربت، نوشابه هاي گازدار و...غير مجاز است.
مصرف بعضي از غذاها مي تواند به کاهش عوارض دارويي کمک کند؛ مثلا نان هاي سبوسدار، غلات کامل و سبزي ها به دليل محتوي فيبري خود مي توانند به پيشگيري از يبوست که از عوارض جانبي مصرف فني توئين است کمک کنند. بيسکويت هاي خشک، تست خشک و نان هاي سبوسدار مي توانند در پيشگيري از ايجاد حالت تهوع ناشي از مصرف داروها مؤثر باشند. تخم مرغ و ماهي ها نيز در تأمين ويتامين D مفيد هستند.
سبزي هاي سبز، کلم بروکسل و کلم پيچ از غذاهاي غني از اسيد فوليک هستند که ممکن است در اثر استفاده از فني توئين کاهش يافته باشد. شير، ماست ، پنير، سبزيجات وماهي هايي مثل ساردين و شاه ماهي که با تيغ يا استخوان خورده مي شوند، مي توانند در تأمين کلسيم مفيد باشند.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما