غذاهاي مفيد و مضر براي کودکان بيش فعال

کنجد، تخم کدو تنبل و تخم گل آفتابگردان منابع خوب اسيد هاي چرب امگا 6 هستند. ثابت شده است که بيش فعالي با افزايش مصرف اسيدهاي چرب ضروري بهبود مي يابد. ماهي تن، قزل آلا، ساردين و ماهي کولي و نيز تخم کتان...
شنبه، 24 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غذاهاي مفيد و مضر براي کودکان بيش فعال

غذاهاي مفيد و مضر براي کودکان بيش فعال
غذاهاي مفيد و مضر براي کودکان بيش فعال


 

نويسنده: دکتر نگار بهروز




 
اختلالات توجه يا Attention Deficit Disorder)ADD) يکي از مشکلات رفتاري کودکان مي باشد که متأسفانه در سال هاي اخير برتعداد آن به طور چشم گيري افزوده شده است.

غذاهاي مفيد و مضر براي کودکان بيش فعال

غذاهاي مفيد:
 

کنجد، تخم کدو تنبل و تخم گل آفتابگردان منابع خوب اسيد هاي چرب امگا 6 هستند. ثابت شده است که بيش فعالي با افزايش مصرف اسيدهاي چرب ضروري بهبود مي يابد.
ماهي تن، قزل آلا، ساردين و ماهي کولي و نيز تخم کتان همگي تأمين کننده اسيدها چرب امگا - 3 هستند .مصرف دو عدد ماهي در هفته براي کودکان توصيه مي شود.
فرآورده هاي غلات که با صبحانه مصرف مي شوند، نان جو، برنج و سيب زميني از دسته غذاهاي نشاسته اي هستند که اثرات سوئي ندارند و مي توانند مصرف شوند.
غذاهايي که بايد از خوردن آن ها اجتناب کرد:
قند و مواد غذايي حاوي قند، مانند بيسکويت، کيک، شيريني، شکلات و نوشابه هاي شيرين مي توانند موجب افزايش سريع قند و بروز بيش افعالي در بعضي از کودکان شوند.
بادام، سيب، زردآلو، کشمش، هلو، آلو، آلوبخارا، پرتقال، توت، گوجه فرنگي و خيار حاوي ساليسيلات طبيعي هستند که ماده اي شبيه به آسپرين مي باشد و لازم است از رژيم هاي غذايي کودکان بيش فعال تا حد ممکن کاسته و گاهي اوقات حذف شود (اين ماده به ويژه در بادام، سيب و زرد آلو زياد است)
تارترازين (Tarterazine): رنگ غذايي نارنجي رنگي است که به صورت رنگ غذايي افزودني مصرف مي شود. تارترازين ممکن است در بيش فعالي موثر باشد، تارترازين بيش از همه در موارد زير وجود دارد: غذاهاي آماده بسته بندي شده، آدامس، شکلات، افشره ليمو، سس ها و افزودني هايي که بيشتر جهت تزئين روي دسرها مصرف مي شوند.
ميوه هاي کنسرو شده، کنسرو نخود فرنگي، بادام ساييده شده، نوشيدني هاي کربنات دار و کيک هايي که به صورت بسته بندي شده به فروش مي رسند، حاوي تارترازين هستند.
اسيد بنزوئيک نيز ماده اي افزودني است که ممکن است در ايجاد بيش فعالي موثر باشد. از اين ماده به منظور محافظت و سالم نگه داشتن مواد غذايي آماده استفاده مي شود و در بسياري از غذاهاي آماده مانند مرباها، سس ها، دسرها، شربت هاي طعم دهنده غذا، پوره ميوه ها، وآبميوه ها و ماهي کنسروي خوابانده شده در سرکه، نمک و ترشي ها يافت مي شود.
نوشابه هاي گازدار، به دليل دارا بودن مقادير زيادي فسفر، قهوه، چاي، کولا و ساير نوشيدني ها به علت داشتن کافئين، ممکن است علايم بيماري را تشديد کنند.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط