اشتباه مي کني دوست من!

زندگي روزمره ما پر از رفتارها و اتفاقات کوچکي است که دقيقا نتايج منطقي آنها را نمي دانيم. البته بعضي از اين سوال ها و نتايج آنها، ديگر پاسخ علمي پيدا کرده اند. با اين حال خيلي از ما ممکن است اين پاسخ ها را ندانيم. از طرف ديگر، به خصوص در خانواده ها و ميان مادران و مادر بزرگ هاي ما هم باورهايي رايج است که سينه به سينه بين نسل ها منتقل
يکشنبه، 1 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اشتباه مي کني دوست من!

اشتباه مي کني دوست من!
اشتباه مي کني دوست من!


 

مترجم: مبين افضلي




 

اعتقادات رايج ميان مردم که پايه و اساس علمي ندارد
 

زندگي روزمره ما پر از رفتارها و اتفاقات کوچکي است که دقيقا نتايج منطقي آنها را نمي دانيم. البته بعضي از اين سوال ها و نتايج آنها، ديگر پاسخ علمي پيدا کرده اند. با اين حال خيلي از ما ممکن است اين پاسخ ها را ندانيم. از طرف ديگر، به خصوص در خانواده ها و ميان مادران و مادر بزرگ هاي ما هم باورهايي رايج است که سينه به سينه بين نسل ها منتقل شده است؛ باورهايي که ممکن است هيچ پشتوانه تجربي نداشته و ما را در پيدا کردن پاسخ درست گيج کند و حتي به دردسر بيندازد. در اينجا تعدادي از مهم ترين باورهاي رايج اما غلط را بررسي خواهيم کرد.

سرماخوردگي، يعني بيماري
 

در نگاه اول عقيده درستي است؛ احساس لرز و سرماخوردگي خفيف شرايط را براي يک سرماخوردگي درست و حسابي فراهم مي کند. اما موضوع به اين سادگي ها نيست؛ براي سرماخوردن احتياج به يک ويروس سرماخوردگي داريم.
سرماخوردگي باعث انقباض رگ هاي خوني بيني و مجاري تنفسي مي شود. احتمالا شما از اين بابت خوشحال خواهيد شد زيرا اگر اين رگ ها منقبض نشوند، تجمع خون در بيني و گلو موجب گرم تر ماندن آنها مي شود. سلول هاي سيستم دفاعي بدن که از رگ هاي خوني عبور مي کنند تا با ويروس هاي بيني و گلو مبارزه کنند و در چنين محيط گرمي، به مشکل برمي خورند.

هيچ کس از سقوط هواپيما جان سالم به در نمي برد
 

تحقيقاتي که اخيراً توسط انجمن ملي ايمني حمل و نقل آمريکا در مورد سوانح هوايي غير نظامي انجام شده، خلاف اين باور را ثابت مي کند. بين سال هاي 1983و2000 حدود 568 سانحه هوايي در آمريکا رخ داده که از 53487 نفر سرنشينان اين هواپيماها 51207 نفر زنده ماندند؛يعني حدود 96 درصد! کارشناسان ايمني هوايي با بررسي راه هاي نجات از سانحه هوايي، معتقدند نزديک ترين صندلي ها به درهاي خروجي بهترين ها براي زنده ماندن هستند. اما نشستن در پنج رديف نزديک به درهاي خروجي شانس زنده ماندن شما را بسيار افزايش خواهد داد.

فيل ها پوست کلفت هستند
 

در واقع فقط بخشي از اين باور عمومي درست است. در اطراف اندام هاي آسيب پذير فيل مثل پشت، خرطوم و پاها، ضخامت پوست به 5/2 سانتي متر مي رسد. اما در بسياري از نقاط مثل درون گوش ها ضخامت آن به اندازه يک برگ کاغذ است. البته پوست کرگدن ضخيم تر است و در برخي اندام ها به پنج سانتي متر هم مي رسد.

آدامس مدت ها در شکم باقي مي ماند
 

بارها شنيده ايد که مي گويند آدامس خود را نخوريد چون مدت ها در شکم باقي خواهد ماند. اما واقعا چه اتفاقي مي افتد اگر آدامس خود را از مري پايين بفرستيد؟
مواد تشکيل دهنده آدامس عبارتند از پايه آدامس ، شيرين کننده ها، رنگ خوراکي ، اسانس ها به علاوه صمغ هاي طبيعي و مايه امولسيون و الاستومر که به آدامس حالت ارتجاعي مي دهند. شکرها و شيرين کننده ها جذب مي شوند اما آنزيم هاي معده شما قادر به تجزيه مواد ديگر نيست. مواد باقي مانده از روده هاي شما عبور مي کنند و يک تا دو روز بعد دفع مي شوند.

يک سال بشري، براي سگ ها هفت سال طول مي کشد
 

اين باور ريشه در اين نکته دارد که متوسط طول عمر يک سگ حدود يک دهه است، در حالي که انسان ها به طور ميانگين 70سال عمر مي کنند! در حقيقت هيچ رابطه عددي پيچيده اي بين سن و سال سگ و انسان وجود ندارد اما مي توان مراحل زندگي يک سگ را مثل انسان از اين طريق سنجيد؛ بنابراين يک سگ از تولد تا شش ماهگي مثل کودک پيش دبستاني است که هيچ مسؤوليتي در زندگي ندارد و از شش تا18ماهگي دوره پردردسر و دشوار نوجواني را طي مي کند. از آن پس تا هفت سالگي در اوج زندگي خود قرار دارد و از هفت تا نه سالگي يک سگ ميانسال است. سرانجام بين 13تا18سالگي وقتي که مفصل ها نياز به روغن کاري دارند و باتري قلب سگ ما ضعيف شده، از پا در مي آيد.

اگر بدون شات داون کامپيوتر خود را خاموش کنيد، اطلاعات شما صدمه مي بينند
 

اگر دسکتاپ کامپيوتر شما پر از فايل هاي ذخيره نباشد، با انجام ندادن عمليات کامل شات داون آسيبي به اطلاعات وارد نمي شود. طي تحقيقاتي که پي سي ورلد در آمريکا انجام داد، 30دستگاه کامپيوتر در حالي که نرم افزارهاي ورد و اکسل در حال اجرا بودند، با استفاده از دکمه پاور خاموش شدند. در پايان مشخص شد که اطلاعات نرم افزارها تا آخرين ذخيره خودکار بازيابي شده و آسيبي نديده.
وقتي هنگام خاموش کردن از فرايند شات داون استفاده نمي کنيد، کامپيوتر با اسکن کردن هارد(disk scan)مشکلات احتمالي را بررسي مي کند. اين مشکلات فقط هنگامي پديدار مي شوند که يک ويروس شما را مجبور به خاموش کردن کند يا ويندوز خراب باشد. در نهايت براي حفظ اطلاعات با ارزش خود، مراقب باشيد هنگامي که کامپيوتر در حال اجراي عمليات متعددي است، از دکمه پاور براي خاموش کردن استفاده نکنيد.

مطالعه در تاريکي به بينايي شما آسيب مي رساند
 

مطالعه در تاريکي باعث خستگي چشم ها مي شود اما از آنجا که موجب تغيير دائمي در ساختار چشمي نمي شود آسيبي به آنها نمي رساند. در اين حالت ممکن است دچار فشار به کره چشم و خستگي آن شويد که با روشن کردن چراغ ها اين مشکل هم برطرف شود.

باور قديمي:
 

يک سيب خراب، سيب هاي سالم را هم فاسد مي کند
 

آزمايش: براي مشاهده سيب ها در طول آزمايش، آنها را در ظرف هاي شيشه اي ميوه در يک اتاق مهر و موم شده قرار دادند. ظرف مورد نظر حاوي12سيب با کيفيت يکسان و تاريخ مصرف بود. ظرف دوم هم شرايط مشابهي داشت ، با اين تفاوت که يکي از سيب ها ده روز قبل از شروع آزمايش خريدار شده بود. پوست سيب ما کبود شده بود اما براي اطمينان از فاسد بودن آن، قسمت هايي از پوست سيب کنده شد و مدتي در فضاي باز قرار گرفت تا باکتري و دانه هاي کپک را به خود جذب کند. پس از گذشت دو هفته ظرف ها باز شدند و براي بررسي دقيق آزمايش، سيب ها را از وسط نصف کردند.
سرانجام: سيب هاي ظرف اول هيچ نشانه اي از گنديدن نداشتند اما کمي خشک و ترد بودند. اگر چه سيب خراب ظرف دوم شديدا فاسد شده بود اما اين گنديدگي به ديگر سيب ها سرايت نکرده بود. تنها سيبي که در تماس مستقيم با سيب فاسد ظرف دوم بود، کمي لکه قهوه اي داشت.
نتيجه گيري: يک سيب خراب اثر بسيار کمي بر بقيه سيب ها دارد و مطمئنا آنها را خراب نمي کند.
منبع: نشريه دانستنيها شماره 14



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.