کي و چگونه "نه" بگوئيم تا به اهدافمان برسيم!

"نه"کلمه اي است که مي تواند جلوي هدر رفتن وقت، انرژي و سرمايه شما را بگيرد به شرطي که بدانيد از آن کي و چگونه درست استفاده کنيد. متاسفانه مشکل اينجاست که خيلي از افراد توانايي استفاده از اين کلمه را به دليل تمايل به کمک رساني به ديگران و گريز از ناراحت کردن آنها ندارند! اين طور مي شود که به همه جواب مثبت مي دهند
سه‌شنبه، 3 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کي و چگونه "نه" بگوئيم تا به اهدافمان برسيم!

کي و چگونه "نه" بگوئيم تا به اهدافمان برسيم!
کي و چگونه "نه" بگوئيم تا به اهدافمان برسيم!


 

نويسنده: سميه مقصود علي




 
"نه"کلمه اي است که مي تواند جلوي هدر رفتن وقت، انرژي و سرمايه شما را بگيرد به شرطي که بدانيد از آن کي و چگونه درست استفاده کنيد. متاسفانه مشکل اينجاست که خيلي از افراد توانايي استفاده از اين کلمه را به دليل تمايل به کمک رساني به ديگران و گريز از ناراحت کردن آنها ندارند! اين طور مي شود که به همه جواب مثبت مي دهند و چون زير کوهي از مسووليت ها، وظايف و فعاليت ها قرار دارند به ديگر وظايف مهم خود نمي رسند و وظايف برعهده گرفته را به سرمنزل مقصود نمي رسانند! يادگيري بيان"نه"براي آنکه بتوانيد کارهايي را که مناسب شخصيت شماست، انجام دهيد، لازم است!
نداشتن هدف، دليل اصلي بله گفتن به همه است!
يکي از دلايلي که سبب مي شود برخي افراد قدرت"نه"گفتن نداشته باشند اين است که خود هدفي در زندگي ندارند و اهداف ديگران در غيبت هدف شخصي مهم تر به نظر مي رسد!
وقتي فردي از شما کاري را درخواست مي کند براي اينکه ببينيد منطقي است به او"نه "بگوييد يا خير، کافي است از خود بپرسيد"آيا اين کار مهم، ضروري و واجب است،" "آيا با ارزش هاي من در تضاد نيست؟" "آيا در جهت اهداف من است يا به من کمک مي کند سريع تر به اهدافم برسم؟" اگر جواب سوالات "خير"بود پاسخ شما هم بايد"نه"باشد!
جواب منفي دادن به درخواست هاي غيرضروري سبب آزادي بيشتر شما و رسيدن سريع ترتان به موفقيت مي شود.
شما در اين صورت نيروي بيشتري براي تمرکز بر اهداف زندگي خود داريد. داشتن هدفي روشن و آگاهي به علم"نه" گفتن به موقع از هدر رفتن وقت، انرژي و سرمايه شما پيشگيري و سريع تر شما را به آينده روشن مي رساند.

کارها را رتبه بندي کنيد!
 

اگر تعداد کارهايي که مجبوريد در طول روز انجام دهيد، زياد است، آنها را اولويت کنيد. به اين ترتيب شما موثرتر و مفيدتر عمل خواهيد کرد و از حداقل زمان بيشترين بهره را مي بريد و با صرف کمترين انرژي به هدفتان نزديک مي شويد. به جاي آنکه بدون داشتن نقشه مدام يا چشم بسته در حال دويدن به اين طرف و آن طرف باشيد، چشمانتان را باز کنيد، نقشه اي در دست بگيريد و با آرامش در مسير درست، با قدرت گام برداريد.
يک نکته را بايد يادآور شويم. کارهاي مهم تر آنهايي نيستند که شما آنها را مهم مي خوانيد، کارهاي مهم آنهايي است که شما را به موفقيت نزديک تر کند. زماني بگذاريد و فکر کنيد که تاکنون چگونه زمانتان را گذرانده ايد و مهم ترين کارهايي که تا به حال انجام داده ايد چه بوده است! آيا آنها در جهت رسيدن به هدف شما را ياري کرده است؟ اگر اين طور نيست پس مسير و زاويه ديدتان را تغيير دهيد. به سادگي همه چيز امکان پذيراست؟

3اشتباه اساسي
 

اکثر مردم وقتي مي خواهند کارهايشان را رتبه بندي کنند يکي از 3اشتباه بزرگ زير را مرتکب مي شوند:
1ـ فکر نمي کنند!
بسيارند آدم هايي که بدون فکر کردن کار و زندگي مي کنند. اولويت ها بين کارهاي روزانه شان فراموش مي شود و اکثرا آن نوع کار و زندگي را دارند که نمي خواستند! در صورتي که به راحتي مي توانند کار و زندگي مورد علاقه شان را به دست آورند!
2ـ مسايل را پيچيده مي کنند!
برخي افراد با استفاده از سيستم هاي پيچيده و اعداد و ارقام سعي در اولويت بندي کارهايشان دارند. مثلا با A1،A2، B1، C2 و... تلاش مي کنند به هر کار رتبه اي بدهند. اما حقيقت اينجاست که شما نمي توانيد هم زمان چند اولويت با هم داشته باشيد اگر فکر مي کنيد که اين امر امکان پذير است منطقي نيستيد و هنوز اولويت خود را پيدا نکرده ايد!
3ـ اولويتي که انتخاب مي کنند با آنچه به دنبالش هستند متفاوت است!
پيدا کردن اولويت و زندگي کردن در جهت رسيدن به آن دو چيز جداست. اينکه واقعا چه مي خواهيد و چگونه زندگي را زندگي مي کنيد، نشان مي دهد که الويت حقيقي شما در زندگي چيست! اولويت شما آن چيزي است که به خاطر آن زندگي مي کنيد نه آنچه روي کاغذ مي آوريد. خيلي وقت ها ما روي کاغذ اولويتي را مشخص مي کنيم و در زندگي کمترين زمان را براي رسيدن به آن اختصاص مي دهيم.

چگونه اولويت صحيح را انتخاب کنيم؟
 

به کمک سه راه حل ساده مي توانيم از اشتباهات دور شده اولويت اصلي را در زندگي بيابيم!
1ـ هوشيار باشيد!
همين امروز يا طي همين هفته چند ساعتي وقت بگذاريد، با خود خلوت کنيد و بينديشيد که از کار و زندگي چه مي خواهيد و اولويت اصلي شما چيست؟!چه چيزي از همه براي شما در زندگي مهم تر است، مهم ترين هدف شما در زندگي چيست؟ دوست داريد زندگي شما شبيه به زندگي چه کسي باشد؟ به اين موضوعات فکر کنيد و جواب هايتان را روي کاغذ بياوريد.
2ـ اهداف را ساده و روشن بيان کنيد!
وقتي اهدافتان را روشن کرديد،3تا5مورد را برگزينيد! سعي کنيد اهداف ساده و روشن باشد. بعد از بين آنها يک هدف که مهم ترين است را برگزينيد و سعي کنيد روي همان متمرکز شويد.
3ـ اولويت خود را زندگي کنيد!
اگر هدف شما روشن باشد، زندگي کردن آن کار ساده تري خواهد بود. هر روز صبح چند دقيقه به اولويت خود فکر کنيد و براي رسيدن به آن ساعاتي در روز را به آن اختصاص دهيد. به عبارت ديگر هر روز زمانتان را به گونه اي برنامه ريزي کنيد که ساده تر بتوانيد به اهداف و الويت خود برسيد.
منبع:
Success Magazine
نشريه موفقيت، شماره 179



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.