انتخاب اسباب بازي مناسب براي کودکان

بازي يکي از کارکردها و نيازهاي کودک محسوب مي شود که ضمن سرگرم کردن کودک، او را براي ورود به زندگي واقعي آماده مي سازد. اما انتخاب اسباب بازي مناسب موضوعي است که بايد مورد توجه خانواده ها قرار گيرد. هيچ چيز براي کودک جاي اسباب بازي را نمي گيرد. او با اسباب بازي خود تنها بازي نمي کند، بلکه آن را تبديل به
چهارشنبه، 4 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انتخاب اسباب بازي مناسب براي کودکان

انتخاب اسباب بازي مناسب براي کودکان
انتخاب اسباب بازي مناسب براي کودکان


 





 
بازي يکي از کارکردها و نيازهاي کودک محسوب مي شود که ضمن سرگرم کردن کودک، او را براي ورود به زندگي واقعي آماده مي سازد. اما انتخاب اسباب بازي مناسب موضوعي است که بايد مورد توجه خانواده ها قرار گيرد. هيچ چيز براي کودک جاي اسباب بازي را نمي گيرد. او با اسباب بازي خود تنها بازي نمي کند، بلکه آن را تبديل به موجودي جاندار مي کند که با او دوست مي شود، دعوا مي کند، درددل مي کند، نصيحت مي کند، نگراني هايش را در ميان مي گذارد و استرس خود را تخليه مي کند، نگراني ها يش را در ميان مي گذارد و استرس خود را تخليه مي کند. بنابراين طبيعي است که اسباب بازي هاي مورد استفاده کودک اهميت زيادي دارند .

خوراکي نيست:
 

يکي از نکا ت اساسي در انتخاب اسباب بازي کودک اين است که کودکان عادت دارند همه چيز را به سمت دهان ببرند. در اين بين، بعضي اسباب بازي ها مانند اسباب بازي هاي کوچک، دکمه، تيله و ...ممکن است مجاري هوا را مسدود کنند و موجب خفگي شوند. به همين علت توصيه مي شود تا سن سه سالگي اسباب بازي هايي در اختيار کودک قرار گيرد که موجب خفگي او نشود. از طرف ديگر کودکان، مخصوصا بين 6تا18ماهگي، به هر چيز گاز مي زنند؛ پس اسباب بازي بايد از جنسي باشد که در اثر گاز زدن نشکند. براي اين سن کودکان اسباب بازي هاي نرم و قابل شست و شو و نشکن مناسب تر است. توجه داشته باشيد که قسمت هاي مختلف اسباب بازي خوب به هم متصل شده باشد؛ چون اگر زود از هم جدا شده يا بشکنند؛ قسمت هاي شکسته شده ممکن است به کودک شما آسيب برسانند.

سربي:
 

اگر اسباب بازي از سرب ساخته شده باشد، بسيار خطرناک است؛ زيرا سر ب به علت نرمي زياد به دست کودک ماليده مي شود و به هنگام خوردن چيزي وارد بدن شده، باعث مسمويت تدريجي در او مي گردد. اين موضوع در مورد اسباب بازي هايي که حاوي رنگ هاي داراي سرب هستند نيز صدق مي کند. نکته ديگر اينکه نشريات و روزنامه ها هم سرب دارند و اگر کودک آنها را بخورد، همراه مرکب، سرب وارد بدن او مي شود.

در مضرات تفنگ: تفنگ، اسباب باز ي مورد علاقه اکثر کودکان، به خصوص پسرهاست. البته روانشناسان مخالف اسباب بازي هاي خشن هستند و معتقدند اسباب بازي نبايد کودک را به سوي خشونت و تکرار رفتارهاي خشن سوق دهد. از سوي ديگر بيشتر اين اسباب بازي ها به نحوي ساخته شده اند که صداهاي بلندي توليد مي کنند. کودکان تفنگ را در نزديک گوش به صدا در مي آورند. در اين حالت ممکن است پرده گوش کودک صدمه ديده و يا براي هميشه از دانستن يک گوش سالم محروم شود.
 

اسباب بازي خوب:
 

متخصصا ن علوم رفتاري معتقدند اسباب بازي بايد باعث فکر کردن و رشد تخيل کودک شود يا او را با مفاهيم مختلف مثل رنگ ها، شکل ها و ...آشنا سازد. همچنين متناسب با سن او باشد. اگر اسباب بازي براي کودک سخت باشد، او را خسته و اعتماد به نفس او را کم مي کند. از طرف ديگر اگر خيلي ساده هم باشد، کودک را به فکر کردن وا نمي دارد. يک اسباب بازي مناسب، اسباب بازي است که خود کودک بازي کند، نه اينکه اسباب بازي، بازي کند و کودک تماشا کند. از اين منظر تمام اسباب بازي هاي باطري دار زير سوال مي روند. اسباب بازي هايي که شکل و اندازه اي خاص ندارند و کودک مي تواند به ذوق و سليقه خود آنها را تغيير دهد، بسيار به رشد خلاقيت کودک کمک مي کنند.
منبع: مجله دنياي زنان 63




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.