آزمايش ضروري براي خانم‌ها

آزماي پاپ اسمير توسط متخصص بيماري‌هاي زنان و زايمان و از طريق برداشت نمونه از سلول‌هاي دهانه رحم، جهت تشخيص سلامتي اين اندام صورت مي‌گيرد. بنا به توصيه متخصصين دانشگاه ايالات متحده، اكثر خانم‌ها از سن 21 سالگي، بهتر است سالي يك بار اين آزمايش را انجام دهند. از سن 30 سالگي به بعد و در صورت داشتن آزمايش‌هاي
پنجشنبه، 5 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آزمايش ضروري براي خانم‌ها

آزمايش ضروري براي خانم‌ها
آزمايش ضروري براي خانم‌ها


 

ترجمه ونوشته:فاطمه ادب دوست




 
آزمايش پاپ اسمير (Pap Smear test)
آزماي پاپ اسمير توسط متخصص بيماري‌هاي زنان و زايمان و از طريق برداشت نمونه از سلول‌هاي دهانه رحم، جهت تشخيص سلامتي اين اندام صورت مي‌گيرد. بنا به توصيه متخصصين دانشگاه ايالات متحده، اكثر خانم‌ها از سن 21 سالگي، بهتر است سالي يك بار اين آزمايش را انجام دهند. از سن 30 سالگي به بعد و در صورت داشتن آزمايش‌هاي منفي پي‌درپي و عدم مشاهده تغييرات غير عادي در سلول‌هاي گردنه رحم، مي‌توان هر سه سال يك‌بار اين آزمايش را انجام داد. لازم به توضيح است كه تغيير سلول‌هاي گردنه رحم مي‌تواند منجر به سرطان رحم گردد.
آزمايش كلسترول (Cholesterol Test)
كلسترول بالا مي‌‌تواند يكي از علل مهم بيماري‌ها و حملات قلبي باشد. لذا توصيه مي‌شود بعد از 20 سالگي هر 5 سال يك‌بار براي انجام آزمايش كلسترول خون به پزشك عمومي مراجعه كنيد.
آزمايش سرطان سينه (Breast Cancer Test)
اين آزمايش كه مي‌تواند توسط پزشك عمومي انجام گيرد، از طريق بررسي ناهنجاري‌هاي سينه، احتمال بروز و يا ابتلا به سرطان سينه را مشخص مي‌سازد. توصيه مي‌شود خانم‌ها در سنين 20 تا 30 سالگي هر سه سال يك بار و پس از 40 سالگي هر سال اين آزمايش را انجام دهند.
آزمايش سرطان پوست (Skin Cancer Test)
آزمايش سرطان پوست، توسط پزشك متخصص پوست، جهت تشخيص ناهنجاري‌ها و سرطان‌هاي پوستي انجام مي‌گيرد. بهتر است اين آزمايش سالي يك‌بار انجام شود اما در صورت مشاهده خال‌هاي جديد و يا تغيير در اندازه خال‌هاي قديمي، لكه‌هايي كه با قرار گرفتن در معرض آقتاب پر‌رنگ‌تر مي‌شوند و يا وجود سابقه فاميلي در ابتلا به سرطان پوست، انجام اين آزمايش دو بار در سال توصيه مي‌گردد.
آزمايش شنوايي (Hearing Test)
«دوباره تكرار كن» در مكالمات، يكي از مشكلات واقعي بيش از 12 درصد خانم‌هاي بين 20 تا 30 سال است. آزمايش شنوايي، توسط كارشناسان شنوايي سنجشي انجام گرفته و توصيه مي‌شود تا سن 50 سالگي هر 10 سال يك‌بار و پس از آن هر سه سال يك بار صورت‌گيرد.
آزمايش ايمن‌سازي (Immunoassay)
براي انجام اين آزمايش به پزشك عمومي مراجعه كرده و حتماَكارت واكسن خود را همراه ببريد. بعضي از واكسن‌ها بعد از مدتي كم اثر مي‌شوند و ممكن است حتي در صورت تزريق واكسن، شما در مقابل بعضي از بيماري‌ها آسيب‌پذير بوده و به يك تقويت كننده نياز داشته باشيد. به عنوان مثال تزريق واكسن كزاز، هر 10 سال يك‌بار ضروري است. طبق تحقيقات مؤسسه ملي بيماري‌هاي مسري وعفوني ايالات متحده، يك هشتم افراد مبتلا به اين بيماري‌ها، فرصتي براي تزريق واكسن نداشته‌اند و در صورت انجام اين آزمايش‌هاي به موقع جلوگيري از ابتلا به بيماري امكان پذير بوده‌ است.
آزمايش فشار خون (Blood Pressure Test)
بالا بودن فشار خون، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و كليوي را افزايش مي‌دهد. تحقيقات محققان آمريكايي نشان داده كه يك هشتم زنان در ايالات متحده به دليل مصرف قرص، بارداري و وزن بالا از بيماري فشار خون رنج مي‌برند و تعداد زيادي از زنان 20 تا 44 ساله نيز مستعد اين بيماري تشخيص داده شده‌اند. لذا توصيه مي‌شود اگر سابقه فشار خون بالا داريد، با استفاده از دستگاه‌هاي مچي ديجيتالي، به طور مرتب فشار خون خود را در منزل چك كنيد در غير اين صورت مي‌توانيد سالي دوبار براي كنترل فشار خون به پزشك عمومي مراجعه كنيد.
آزمايش وزن يا بي‌.ام.آي (BMI Test)
داشتن اضافه وزن خطرات زيادي به دنبال دارد. به همين دليل ضروري است هر سال با مراجعه به پزشك عمومي و يا متخصص تغذيه وزن و توده بدني خود را كنترل كرده و در صورت نياز، از رژيم‌هاي غذايي خاص استفاده نماييد.
منبع:ماهنامه نو‌آور، ش68




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.