26 نكته كليدي براي دوران بارداري

بله.اگر در دوران بارداري خونريزي غيرطبيعي نداشته ايد و دويدن هم شما را خطر زايمان زودهنگام، پره اكلامپسي (مسموميت دوران بارداري)، جدا شدن جفت پيش از زايمان (پريوياي جفت) قرار نمي دهد، برويد بدويد؛ البته پيش از آن حتما با پزشكتان مشورت كنيد.
شنبه، 7 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
26 نكته كليدي براي دوران بارداري

26 نكته كليدي براي دوران بارداري
26 نكته كليدي براي دوران بارداري


 





 
اين مقاله با استفاده از معتبرترين منابع، متداول ترين نكاتي را كه مادران در اين 9 ماه شك دارند انجام بدهند يا نه، به شما معرفي مي كند.

ورزش و سرگرمي
 

1.آيا مي توان آهسته دويد؟
 

بله.اگر در دوران بارداري خونريزي غيرطبيعي نداشته ايد و دويدن هم شما را خطر زايمان زودهنگام، پره اكلامپسي (مسموميت دوران بارداري)، جدا شدن جفت پيش از زايمان (پريوياي جفت) قرار نمي دهد، برويد بدويد؛ البته پيش از آن حتما با پزشكتان مشورت كنيد.

2.آيا مي توان به اسكي رفت ؟
 

بهتر است در اين چند ماه از تمام ورزش هايي كه احتمال واژگون شدن در آنها بالا است دوري كنيد.

3.آيا مي توان تمرينات يوگا انجام داد؟
 

يوگا در دوران بارداري مي تواند بسيار سودمند واقع شود؛ زيرا اين تمرينات به روح و جسم آرامش مي بخشند. در يكي از اين دوره ها ثبت نام كنيد. اما اگر 3 ماهه اولتان تمام شده ديگر حركات به پشت خوابيده را انجام ندهيد؛ زيرا سبب كاهش خون رساني به رحم خواهند شد. به علاوه اگر در 3 ماهه دوم و سوم قرار داريد از حركات وارونه اي و همچنين يوگاي داغ پرهيز كنيد.

4.آيا مي توان دوچرخه سواري كرد؟
 

استفاده از دوچرخه ثابت بلامانع است. اما دوچرخه هاي متحرك نه. هر چه دوچرخه اي كه انتخاب مي كنيد بزرگ تر باشد مشكلات تان با آن بيشتر شده و احتمال زمين خوردن تان هم بسيار بالا مي رود.

5.آيا مي توان بدنسازي كرد؟
 

تمرينات بدنسازي سبك در دوران بارداري مشكلي ايجاد نخواهند كرد. ابتدا با پزشك تان مشورت كرده و اطمينان كسب كنيد كدام ورزش هايي كه قبلا انجام مي داديد هنوز هم برايتان مجاز هستند. وزنه هاي سبك (6-2 كيلويي) را انتخاب كنيد و به هيچ وجه در حالت خوابيده وزنه را برنداريد.

6.آيا مي توان با هواپيما سفر كرد؟
 

سفرهاي خارجي تا حدود هفته 35 و سفرهاي داخلي تا هفته 36 بي خطر هستند. سفر كردن در 3 ماهه دوم بسيار راحت است زيرا شكم شما محكم و قوي تر شده است. سعي كنيد صندلي هاي مجاور راهروي هواپيما را انتخاب كنيد تا به راحتي از جايتان بلند شويد و دسترسي به سرويس بهداشتي هم برايتان آسان تر باشد. حتما كارت شناسايي، ليستي از مشخصات، تلفن تماس، آدرس و همچنين اطلاعات پزشكي از جمله گروه خوني، حساسيت ها، بيماري مزمن و خطرات احتمالي بارداري تان را به همراه داشته باشيد.

7.استخر مي شود رفت؟
 

شنا بهترين ورزش است و تا آخر دوران حاملگي امکان پذير است. عضلات براي زايمان طبيعي آماده مي شود، حتي زايمان در آب را راحتتر مي کند. هيچ مشکل خاصي براي خانم ها ايجاد نمي شود و فقط کرال به پشت براي آنها مي تواند خطرساز باشد.

بهداشت و زيبايي
 

8.آيا مي توان مانيكور يا پديكور كرد؟
 

خود عمل مانيكور مشكلي را براي شما ايجاد نخواهد كرد؛ اما حتما ابزار اين كار را خريداري كنيد و از آرايشگر بخواهيد با ابزار خودتان ناخن هايتان را درست كند بدين ترتيب خطر عفونت را كم مي كنيد. در اين دوران از مراجعه به سالن هاي زيبايي كه مانند دخمه هستند و بوي مواد شيميايي مثلا انواع لاك ها، استون، مواد دكلره، رنگ ها، اسپري هاي مو و... در آنها پيچيده جدا خودداري كنيد. به سالن هايي برويد كه هواكش و تهويه هاي مناسب دارند تا بخارهاي مواد آرايشي را بيرون بكشند. اگر مي خواهيد خودتان در خانه ناخن هايتان را درست كنيد، اين كار را در كنار پنجره انجام ديد تا بخار مواد شيميايي را استشمام نكنيد.

9.آيا مي توان به سونا يا جكوزي رفت؟
 

دماي بالاي سونا و جكوزي مي تواند بر رشد داخل رحمي جنين تاثيرات منفي بگذارد. هنگام استحمام مراقب باشيد دماي آب از 38 درجه سانتي گراد بالاتر نرود؛ به عبارتي روي پوست تان احساس سوزش نداشته باشيد.

10.آيا مي توان درمان هاي آكنه را دامه داد؟
 

از انواع رتينوئيدها، سالسيليك اسيد، رتين A پرهيز كنيد؛ به هر حال با پزشك زنان و پزشك متخصص پوست حتما مشورت كنيد.

11.آيا مي توان از دستگاه هاي برنزه كننده استفاده كرد؟
 

تا به حال موردي گزارش نشده كه بتوان استفاده از دستگاه هاي برنزه كننده را در دوران بارداري خطرناك اعلام كرد؛ اما دلايل قابل توجهي وجود دارند كه به عنوان يك مادر شما را مجاب به احتياط مي كنند. دماي اين دستگاه بسيار بالاست و ممكن است براي فرزندتان خطرناك باشد، به خصوص در 3 ماهه اول بارداري. اين دستگاه ها خطر سرطان پوست را بالا مي برند. نگران لكه هاي پوستي ناشي از تغييرات هورمون در دوران بارداري نباشيد. اگر مي خواهيد پوست تان آفتاب سوخته به نظر برسد از محصولات اتوبرنزه كه براي جنين و خودتان بي خطر هستند، استفاده كنيد.

12.آيا مي توان به جلسات ماساژ رفت؟
 

بله. اگر متخصص ماساژ، ماساژ هاي دوران بارداري را بلد است اشكالي ندارد. حتما از تخصص، تجربه و مهارت هاي متصدي مربوطه اطمينان كسب كنيد. هنگام دراز كشيدن به سمت چپ از يك بالش كمك بگيريد، مي توانيد از ميزهاي مخصوص ماساژ بارداران كه حفره اي براي قرار گرفتن شكم دارند استفاده كنيد. بعضي از متخصصان ماساژ را در 3 ماهه اول منع مي كنند، پس قبل از هر اقدامي با پزشك تان مشورت كنيد.

13.آيا مي توان موها را رنگ كرد؟
 

با وجود اين كه تمام پژوهش ها ثابت كرده اند رنگ كردن موها در اين دوران خطري را به وجود نمي آورد؛ اما بهتر است وقت هاي آريشگاه تان را براي بعد از 3 ماهه اول تنظيم كنيد تا چنين خود را در شرايط فوق ايمن در بدن بپرورانيد. بعد از اين 3 ماهه اكثر اعضاي بدن جنين، رشد حساس خود را كرده اند.

14.آيا مي توان واكسن آنفلوانزا زد؟
 

بله، اگر در دوران بارداري تان دچار آنفلوانزا شديد احتمال دارد وضعيت تان كمي وخيم شود و مثلا دچار سينه پهلو هم بشويد كه نه براي شما و نه براي فرزندتان خوب است.

15.آيا مي توان به درمان حساسيت ادامه داد؟
 

شما مي توانيد تحت نظارت پزشك تان به درمان هاي حساسيتي خود ادامه دهيد؛ اما اگر تازه براي نخستين بار مي خواهيد اين درمان ها را شروع كنيد دست نگه داريد.

16.آيا مي توان قرص خواب مصرف كرد؟
 

اگر چه انواعي از قرص هاي خواب وجود دارند كه در دوران بارداري مشكلي ايجاد نمي كنند؛ اما به هر حال بهتر است براي جلوگيري از عوارض كمبود خواب (از جمله افسردگي) براي درمان اين مشكل نظر پزشك تان را هم جويا شويد.

17.آيا مي توان از مسكن هاي بدون نياز به نسخه پزشك مصرف كرد؟
 

مصرف استامينوفن بلامانع است؛ اما به هيچ وجه سراغ آسپرين‌، ادويل، ايبوپروفن و مورتين نرويد؛ زيرا اين داروها بر گردش خون جنين تاثيرگذار هستند.

18.آيا مي توان داروي ضد افسردگي مصرف كرد؟
 

درمان افسردگي هم براي شما ضروري است هم براي فرزندتان. اين روزها داروهاي ضد افسردگي بسياري توليد شده اند كه مي توانيد از پزشك تان بخواهيد آنها را برايتان تجويز كند. به علاوه مي توانيد از جلسات مشاوره اي هم بهره ببريد.

خوردني ها و آشاميدني ها
 

19.آيا مي توان سوسيس و كالباس خورد؟
 

فرآورده هاي گوشتي و به طور كلي غذاهاي آماده بايد حتما در مايكروويو يا آب جوش گرم شوند.

20.آيا مي توان پنير خورد؟
 

محصولات لبني محلي و غيرپاستوريزه مي توانند سبب عفونت ليستريوز، سالمونليوز و ساير بيماري هاي مرتبط با غذا شوند. پس بهتر است تا آنجا كه ممكن است از مصرف شير، پنير و ماست محلي خودداري كنيد.

21.آيا مي توان ماهي خورد؟
 

بعضي ماهي ها ممكن است حاوي مقادير بالاي جيوه باشند. اين ماده مي تواند سبب تاخيرات رشدي در جنين شود. ماهي هاي پرورشي مانند ماهي هاي آزاد آلوده به اين ماده سمي نيستند، پس لازم نيست خيلي نگران باشيد، مي توانيد با خيال راحت هر هفته حداقل يك وعده ماهي آزاد و ميگو ميل كنيد.

22.آيا مي توان شيرين كننده هاي مصنوعي خورد؟
 

شيرين كننده هاي مصنوعي به جنين شما آسيبي نمي رسانند؛ اما بعضي متخصصان هنوز به اين مواد مشكوك هستند. استفاده از ساخارين و آسپارتام به مقادير محدود اشكالي ندارد و بهتر است به جاي نوشيدني هاي حاوي اين قندهاي مصنوعي، از آب و آبميوه هاي طبيعي ميل كنيد.

23.آيا مي توان از مايكروويو استفاده كرد؟
 

هنوز به طور علمي ثابت نشده كه مايكروويو بر سلامت مادر و جنين تاثير سوء دارد.

24.آيا مي توان كره بادام زميني خورد؟
 

هنوز نشانه اي از بروز حساسيت در جنين به دنبال استفاده از بادام زميني و كره بادام زميني مشاهده نشده است؛ به هر حال اگر در خانواده شما سابقه حساسيت هاي گوناگون ديده شده با پزشك تان مشورت كنيد.

25.آيا مي توان قهوه خورد؟
 

كافئين مي تواند به راحتي از جفت عبور كرده و روي ضربان قلب جنين تأثير بگذارد؛ پس مصرف قهوه را در اين دوره محدود كنيد. معمولا متخصصان تا 300 ميلي گرم كافئين در روز را براي مادران باردار مجاز مي دانند. هر 250 ميلي ليتر قهوه، 150 ميلي گرم، 350 ميلي ليتر نوشابه 50-35 ميلي گرم و 250 ميلي ليتر چاي سياه 40 ميلي گرم كافئين دارد.

26.آيا مي توان چاي گياهي خورد؟
 

بسياري از چاي هاي گياهي براي دوران بارداري خطري در بر ندارد. بهتر است پيش از استفاده از انواع مختلف چاي نظر پزشك تان را هم جويا شويد. بهترين انتخاب شما چاي هاي طعم دار و چاي سبز است.
منبع:نشريه شهرزاد، شماره 19.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.