قرباني همدستي برخي اعراب با موساد (2)

شکي نيست که رزمندگان مقاومت اسلامي براي رويارويي با طرح هاي 13 گانه ارتش اسرائيل، ميان شيوه هاي جنگ پارتيزاني و جنگ کلاسيک آميختگي به وجود آوردند. رزمندگان مقاومت بر خلاف روش جنگ کلاسيک در يک منطقه متمرکز نبودند. موقعيت هاي متحرک دفاعي و تهاجمي به خود گرفته بودند. در جبهه مقاومت خطوط دفاعي ثابتي
چهارشنبه، 8 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قرباني همدستي برخي اعراب با موساد (2)

قرباني همدستي برخي اعراب با موساد (2)
قرباني همدستي برخي اعراب با موساد (2)


 





 
بررسي توطئه همدستي سرويس هاي امنيتي برخي دولت هاي عربي با سازمان موساد براي ترور حاج عماد مغنيه در گفت و گو با آزاده لبناني سمير قنطار

بفرماييد عقيده نظامي مقاومت اسلامي بر چه مبنايي استوار است؟
 

شکي نيست که رزمندگان مقاومت اسلامي براي رويارويي با طرح هاي 13 گانه ارتش اسرائيل، ميان شيوه هاي جنگ پارتيزاني و جنگ کلاسيک آميختگي به وجود آوردند. رزمندگان مقاومت بر خلاف روش جنگ کلاسيک در يک منطقه متمرکز نبودند. موقعيت هاي متحرک دفاعي و تهاجمي به خود گرفته بودند. در جبهه مقاومت خطوط دفاعي ثابتي وجود نداشت. رزمندگان مقاومت در حال استتار در خطوط جنگي متحرک مي جنگيدند. با اين شيوه فرماندهان نظامي اسرائيل را سردرگم کرده بودند. اين شيوه ها و ابتکارات جديد زنده ياد شهيد حاج عماد مغنيه است که در هيچ جنگي معمول نبوده است. مقاومت اسلامي در اين جنگ نظريه هاي نظامي جديدي آفريد که اکنون ارتش آمريکا اين نظريه ها را مورد بررسي و ارزيابي قرار داده است. اين نظريه ها فرماندهان ارتش آمريکا را شگفت زده کرده است.

نظريه ها و شيوه هاي رزمي مقاومت اسلامي دستاورد چه صنف کارشناساني بوده است؟
 

بي ترديد همه اين شيوه ها از ابتکارات شهيد حاج عماد مغنيه بوده است. اين واقعيت را پنهان نمي کنم که جنبش هاي مقاومت فلسطين اين شيوه ها را نيز به غزه منتقل کردند. در حقيقت مکتب نظامي که مقاومت اسلامي لبنان به وجود آورد، مکتب جديدي است که با ساير مکاتب نظامي دنيا متفاوت است. با شيوه جنگ پارتيزاني روس ها در جنگ با ارتش آلمان نازي فرق مي کند. با شيوه جنگ پارتيزاني جبهه آزادي بخش الجزاير بر ضد استعمار فرانسه متفاوت است. با شيوه رزمي همه جنبش هاي رهايي بخش نيز متفاوت است.

تفاوت ميدان نبرد و پيکار در جنوب لبنان با ساير کشورهاي منطقه چيست؟ چرا در جبهه هاي ديگري عمليات مقاومت انجام نمي شود؟
 

اين يک نعمت الهي است که لبناني ها مردمي جنگجو و مسلح و آموزش ديده هستند. رژيم صهيونيستي نيز در حمله به لبنان خود را در باتلاقي گرفتار کرده که رهايي از آن امکان پذير نيست. از سوي ديگر جامعه لبنان جامعه اي چندطايفه اي است، و دشمن در دهه هاي گذشته کوشيد از اين دريچه وارد لبنان شود. در آن مرحله سران برخي طوايف لبنان با دشمن همکاري کردند و بر ضد فلسطيني ها وارد جنگ شدند. جنگ هاي داخلي لبنان و حمله هاي پي در پي رژيم صهيونيستي سبب شد برخي طوايف لبنان که همواره مورد حمله هاي اين رژيم واقع مي شدند آموزش نظامي ببينند و مسلح شوند و خود را براي رويارويي آماده کنند.
پيدايش جنبش مقاومت در لبنان در واکنش به اشغال اين کشور توسط ارتش اسرائيل، يک امر طبيعي بود. مردم جنوب فقط به عقيده ستيزه جويي و اراده قوي نياز داشتند تا مقاومت را بر ضد اشغالگران آغاز کنند، و ديري نپاييد که اين عوامل فراهم شد. پيش از شکل گيري مقاومت اسلامي در لبنان جنبش هاي مقاومت ديگري نيز وجود داشتند، اما نتوانستند اين راه را تا نهايت ادامه دهند. اين تحول که در لبنان به وجود آمد در ساير کشورهاي عربي سابقه نداشته است. اين مقاومت توانست با دقت و قدرت به اهدافش نايل شود.

آيا در دوران اسارت، اوضاع و تحولات لبنان را هم پيگيري مي کرديد؟
 

در حقيقت امکان دسترسي به اخبار و اطلاعات بسيار ناچيز بود، اسرائيلي ها اخبار تحولات منطقه را کاناليزه مي کرده و در اختيارمان قرار مي دادند. به طور مثال پس از گذشت حدود پنج سال از تأسيس حزب الله با خبر شدم که چنين تشکيلاتي در لبنان به وجود آمده است.

از عمليات کيفي سال 1983 که به خروج اسرائيلي ها و نيروهاي چند مليتي از لبنان انجاميد باخبر نشديد؟
 

اخبار عمليات شهادت طلبانه بر ضد مقر فرماندهي ارتش اسرائيل در شهر صور و عمليات بر ضد پايگاه هاي نيروهاي آمريکايي در بيروت را به موقع شنيدم. زيرا اخبار اين عمليات در مطبوعات اسرائيل منعکس مي شد. همچنين وکلاي مدافع که با من ملاقات مي کردند اخبار برخي رويدادها را بازگو مي کردند.

با شنيدن اين اخبار چه احساسي داشتيد؟
 

به طور تاکيد هر گلوله اي که به سمت دشمن شليک مي شد مرا به آينده اميدوارتر مي کرد. اين احساس را در درونم به وجود مي آورد که راه درستي را پيموده ام. به من اطمينان مي داد که دردها و رنج هاي تنهايي در زندان به هدر نخواهد رفت. مرا اميدوار مي کرد که رهرواني وجود دارند و راه جهاد را ادامه مي دهند.

هنگام اسارت نام عماد مغنيه به سمع شما رسيده بود؟
 

قرباني همدستي برخي اعراب با موساد (2)

در سال هاي دهه نهم از قرن بيستم اولين بار نام او را شنيدم. رسانه هاي اطلاع رساني دشمن اخبار عماد مغنيه را به طور مستمر منتشر مي کردند، ولي شخصاً با او آشنا نبودم.

پيش از انجام عمليات نهاريا نيز او را نديده بوديد؟
 

خير، ايشان در آن زمان در جنبش فتح عضويت داشت و من در جبهه آزادي بخش فلسطين فعاليت داشتم. هر دوي ما نوجوان بوديم و مسئوليت هاي سنگيني هنوز بر عهده نداشتيم.

پس از اينکه اطلاع يافتيد که همچون مبارزي بروز کرده حس کنجکاوي شما را وادار نکرد بيشتر درباره او تحقيق کنيد؟
 

مطالب زيادي درباره حاج عماد مغنيه شنيده بودم و علاقه داشتم درباره او بيشتر شناخت پيدا کنم؛ ولي من در زندان بسر مي بردم و مطالبي که به دستم مي رسيد جهت دار و از سوي منابع غربي و اسرائيلي تهيه مي شد. تاکنون هيچ کس نتوانسته هويت و ماهيت واقعي حاج عماد را شناسايي کند. هويت او همچنان سري باقي خواهد ماند. حزب الله نيز تاکنون هيچ اطلاعاتي درباره عماد منتشر نکرده و در آينده هم منتشر نخواهد کرد. ولي پس از شهادتش، گوشه اي از ابعاد شخصيت او را شناختم. تنها کسي که قبل از شهادت حاج رضوان اطلاعات ضد و نقيض درباره او منتشر مي کرد محافل و سازمان هاي اطلاعاتي رژيم صهيونيستي و آمريکا بودند.

اکنون که آزادي تان را باز يافته ايد. احساس نمي کنيد جاي عماد خالي است؟
 

من با صراحت به شما اعلام مي کنم هنگامي که خبر شهادت حاج عماد مغنيه را شنيدم بسيار غافلگير شدم. زيرا در دوران زندان به اين نتيجه رسيده بودم که شخصي به نام عماد مغنيه وجود واقعي ندارد، بر اين باور بودم که اسرائيلي ها چنين شخصيتي را تخيلي ساخته اند تا او را مسئول همه عمليات ضد صهيونيستي جلوه دهند. با مرور زمان و انتشار مطالب و گزارش هاي ضد و نقيض باورم نمي شد که چنين شخصي وجود واقعي داشته باشد. آنچه بيش از همه چيز مرا غافلگير کرد دستاوردها و فداکاري هاي او بوده است. او به گردن همه ملت هاي آزاده، به ويژه اسيران و به گردن مقاومت لبنان و آرمان فلسطين حق دارد. او نقش بسزايي در برنامه ريزي عمليات اسارت دو نظامي اسرائيل داشت. در سال 2000 نيز عمليات اسارت سه نظامي اسرائيلي در مرز فلسطين اشغالي را برنامه ريزي کرده بود. هرگز فراموش نمي کنم که آزادي ام را در نتيجه اسارت دو نظامي اسرائيلي در شمال فلسطين اشغالي بازيافته ام که اين عمليات توسط حاج عماد مغنيه برنامه ريزي شده بود.

آيا کسي در موقعيت حاج عماد وجود دارد تا جنبش مقاومت را فرماندهي کند؟
 

هزاران جوان فداکار و مقاوم جاي عماد مغنيه را پر کرده اند. دهها هزار جوان لبناني راه حاج عماد مغنيه را ادامه مي دهند. در جنگ آينده با اسرائيل حاج عماد مغنيه را روسفيد خواهند کرد. آنچه که از عماد مغنيه آموخته اند به روشني مجسم خواهند کرد.

مگر قرار است جنگ ديگري در آينده روي دهد؟
 

ترديدي در آن نيست. طبيعي است که جنگ با اسرائيل ادامه خواهد يافت.

وقوع اين جنگ را در چه سالي پيش بيني مي کنيد؟
 

وقوع جنگ قطعي است ولي زمان آن مشخص نمي باشد. وقوع جنگ به عمليات انتقام جويانه مقاومت اسلامي در واکنش به شهادت حاج عماد مغنيه بستگي دارد.

اگر در آينده جنگي روي دهد اين جنگ به لبنان و اسرائيل محدود خواهد بود يا برخي از کشورهاي عرب منطقه نيز در آن درگير خواهند شد؟
 

پيش بيني مي کنم که به لبنان محدود نخواهد بود، و آتش جنگ به جبهه هاي ديگري نيز سرايت خواهد کرد.

کدام جبهه اي را پيش بيني مي کنيد؟
 

پيش بيني مي کنم که آتش جنگ به جبهه هاي سوريه و نوار غزه نيز سرايت کند.

به نظر شما واقعيت هاي سياسي لبنان اجازه مي دهد حزب الله انتقام خون حاج عماد مغنيه را از اسرائيل بگيرد؟
 

اگر حزب الله مي خواست با واقعيت هاي سياسي لبنان مدارا کند، تاکنون هيچ دستاوردي نداشت. شايد در طول سال هاي گذشته با ملاحظه کاري هيچ کاري نمي توانست انجام دهد. در فرهنگ و محاسبات سياسي حزب الله واقعيت هاي سياسي، مفهومي ندارد.

چه جرياناتي در ترور حاج عماد مغنيه دست داشتند؟
 

شکي نيست که سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي «موساد» در اين جنايت دست داشته است. ولي اطلاعات به دست آمده حاکي است که سرويس هاي جاسوسي و امنيتي برخي دولت هاي عربي نيز در اين جنايت به موساد کمک کرده اند. من اين همکاري را منتفي نمي دانم.

آقاي نصرالله گفته است که مقاومت اسلامي انتقام خون حاج عماد مغنيه را از اسرائيلي ها خواهد گرفت...
 

پاسخ مقاومت اسلامي به اين جنايت تروريستي و گرفتن انتقام خون حاج عماد مغنيه قطعي است. ولي من با صراحت به شما مي گويم که ما دنبال پاسخ ساده و کم اهميت نيستيم. قصد نداريم با اجراي عمليات ساده وجدان خود را آسوده کنيم. دنبال عمليات بزرگي هستيم تا به اسرائيل اجازه ندهيم در آينده چنين جناياتي را تکرار کند. مي خواهيم با چنين عملياتي از جان ساير فرماندهان مقاومت حفاظت کنيم. مي خواهيم به دشمن بفهمانيم که ترور فرماندهان مقاومت تاوان سنگيني در پي دارد. اسرائيل بايد بنشيند و سود و زيان ترور فرماندهان مقاومت را محاسبه کند. مي خواهيم قدرت بازدارندگي خود را به اسرائيل نشان دهيم. اگر اسرائيل مطمئن شود که در ازاي ترور فرماندهان مقاومت بهاي ناچيز مي پردازد شکي نيست که عمليات تروريستي را ادامه خواهد داد. بر اين اساس مقاومت اسلامي اصرار دارد پاسخ دندان شکن، کوبنده و استثنايي به اسرائيل بدهد تا در آينده به چنين اقدام جنايت کارانه اي دست نزند.

در مدت طولاني اسارت تان، صحنه فلسطين شاهد تحولات بنيادين بوده است، برخي جنبش ها و سازمان ها از بين رفتند و جنبش هاي جديدي ظهور کردند، آينده مبارزات ملت فلسطين را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
 

متأسفانه اوضاع کنوني صحنه فلسطين به علت توطئه هاي رژيم صهيونيستي بسيار پيچيده است. ملت فلسطين مبارزات طولاني و خستگي ناپذيري داشته و شايسته است زندگي بهتري داشته باشد. ولي برخي محافل سازشکار فلسطيني دنبال سراب مي روند. اين محافل دست اسرائيل را براي گسترش شهرک سازي و ناديده گرفتن حقوق ملت فلسطين باز گذاشته اند. ولي در همين حال خوشبختانه نيروهاي مقاومتي وجود دارند که معتقدند گفت و گو با دشمن سودمند نيست. تجربه نشان داده که دشمن جز زبان زور زبان ديگري نمي فهمد. تنها راه آزادي فلسطين ادامه مبارزه مسلحانه است. اکنون ملت فلسطين در پراکندگي و سردرگمي بسر مي برد. ولي شکي نيست که اين وضعيت ادامه نخواهد داشت.زيرا گرايش مردم به مقاومت در منطقه فراگير شده است. سر انجام، گرايش مردم به مقاومت پيروز خواهد شد. مطمئن هستم جنگ آينده ميان مقاومت اسلامي لبنان با اسرائيل اوضاع در صحنه فلسطين را دگرگون خواهد کرد.

موضع مصر را در قبال جنگ آينده چگونه ارزيابي مي کنيد؟
 

مردم مصر در سال هاي طولاني گذشته بار سنگين دفاع از آرمان فلسطين را بر دوش داشته و در اين راه هزاران شهيد داده اند. مصر که در تحولات گذشته منطقه نقش پيشتاز داشته است اکنون نقش بسيار منفي در رويارويي با جنبش مقاومت منطقه ايفا مي کند. دولت مصر درهاي کشور را به سوي دشمن گشوده است. مردم مصر براي دگرگوني وضع موجود مسئوليت سنگين ملي و ديني و اخلاقي بر دوش دارند. نبايد اجازه دهند وضع موجود به اين شکل ادامه پيدا کند. اکنون مردم مصر به علت سياست هاي دولت آن کشور در محروميت و فقر و عقب ماندگي بسر مي برند. در حال حاضر هزاران شهروند مصري در قبرستان هاي شهرهاي بزرگ زندگي مي کنند.

آخرين پيام شما در اين گفت و گو چيست؟
 

من مطمئن هستم که دولت هاي ايران و سوريه به مسئوليت هاي اخلاقي شان در برابر مردم لبنان و مقاومت اين کشور عمل کرده اند. اين دولت ها به پشتيباني از مقاومت مردم لبنان ادامه خواهند داد. اجازه نمي دهند لبنان همچنان در محاصره قدرت هاي غربي قرار داشته باشد. اين گفت و گو را مغتنم مي شمارم تا به روح امام خميني(ره) و به روحيه پوياي مردم ايران درود بفرستم.
منبع:ماهنامه شاهد یاران، شماره 49




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.