گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(7)

-بنا بر گزارش ساواک تهران در ساعت 15:15 يک دستگاه اتوبوس در ميدان تجريش قصد زير گرفتن سربازان نظامي را داشت که بر اثر تيراندازي مأموران 2 نفر مجروح و سرنشينان اتوبوس دستگير شدند.
دوشنبه، 13 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(7)

گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(7)
گزارش هاي ساواک و شهرباني رژيم پهلوي از روزهاي حماسه در دي و بهمن ماه سال 1357-(7)


 

نويسنده:معصومه مرادپور




 

دوشنبه 1357/10/25-15 ژانويه 1979-16 صفر 1399
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي تظاهراتي که در جهان آباد-6 کيلومتري نهاوند-بر پا شد، بر اثر تيراندازي مأموران 2 نفر شهيد و 16 نفر شهيد مجروح شدند.
سه شنبه 1357/10/26-16ژانويه 1979-17 صفر 1399
-بنا بر گزارش ساواک تهران در ساعت 15:15 يک دستگاه اتوبوس در ميدان تجريش قصد زير گرفتن سربازان نظامي را داشت که بر اثر تيراندازي مأموران 2 نفر مجروح و سرنشينان اتوبوس دستگير شدند.
-بنا بر گزارش فصلنامه مطالعات تاريخي در برخي از نقاط تهران بر اثر تيراندازي نظاميان به روي مردم، تقي رفعت در خيابان نياوران و علي محبعلي به شهادت رسيدند.
-بنا بر گزارش فرمانداري نظامي تهران در ساعات منع عبورو مرور شبانه حدود 37 نفر دستگير شدند که 7 نفر آنها نظامي و درجه دار نيروي هوايي بودند.
-بنا بر گزارش ساواک در ساعت 15:15، شماري از مردم تهران، ضمن بر پايي تظاهرات در خيابان دزاشيب سربازان را وادار مي کردند تا عليه رژيم شعار دهند که در نتيجه مخالفت سربازان و تيراندازي آنها، 2 نفر مجروح و يک نفر به شهادت رسيد.
چهار شنبه 1357/10/27-17ژانويه 1979-18 صفر 1399
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان، حدود 35 هزار نفر از مردم اهواز، پس از اجتماع در دانشگاه جندي شاپور هدف حمله چماق به دستان و مأموران گارد قرار گرفتند. در پي اين حمله 35 اتومبيل دولتي و شخصي توسط نظاميان به آتش کشيده شد و به حدود 47 مغازه خسارت وارد شد و به دنبال تيراندازي مأموران حدود 69 نفر مجروح که در بيمارستان هاي جندي شاپور، کوروش، رازي، سينا و... بستري شدند و 3 نفر به شهادت رسيدند. روزنامه
کيهان از قول سخنگوي جمعيت حقوقدانان تعداد شهداي اين شهر را حداقل 17 نفر و مجروحان را 63 نفر اعلام کرد و افزود که بيش از 200اتومبيل به وسيله تانک در هم کوبيده شد و تعدادي زيادي از منازل و مغازه ها به آتش کشيده شدند. (در منابعي که بعدها منتشر شد، علت طغيان نظاميان در اهواز به سخنراني تحريک آميز سپهبد جعفريان، استاندار خوزستان، نسبت داده شد).
-بنا بر گزارش روزنامه اطلاعات، شماري از چماقداران و نظاميان در دزفول ضمن سردادن شعار جاويد شاه، رهگذران و صدها اتومبيل را به گلوله بستند. اين روزنامه شمار شهدا را 20 نفر و مجروحان را 40 نفر گزارش داد. اداره روابط عمومي ستاد بزرگ ارتشتاران با صدور اطلاعيه اي عامل شروع اين درگيري ها را به گردن مردم انداخت و درنهايت تعداد شهدا را 6 نفر و مجروحان را 20 نفر عنوان کرد و در خاتمه افزود که ارتش به سهم خود از اين واقعه اظهار تأسف مي نمايد.
پنجشنبه 1357/10/28-18 ژانويه 1979-19 صفر 1399
-ساواک در گزارشي شمار دستگير شدگان مناطق نه گانه تهران را 59نفر گزارش داد.
جمعه 1357/10/29-19 ژانويه 1979-20 صفر 1399
-بنا بر گزارش بولتن خبر گزاري پارس، در تظاهراتي که در طبس-استان خراسان-به وقوع
پيوست، بر اثر تيراندازي مأموران 4 نفر شهيد و 19 نفر مجروح شدند. در پي اين حادثه، مردم استواري را که اقدام به اين جنايت کرده بود، کشتند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان صبح امروز حدود 25 هزار نفر از مردم خوي به مناسبت فرا رسيدن اربعين حسيني اقدام به برپايي راهپيمايي کردند. بعد از ظهر، گروهي چماق به دست ضمن ورود به اين شهر با مردم درگير که در نتيجه 5 نفر زخمي شدند. در پي اين درگيري مجسمه شاه به پايين کشيده شد و ساختمان هاي تأمين اجتماعي و اداره فرمانداري به آتش کشيده شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان در پي گردهمايي اهالي نجف آباد در ورزشگاه، عده اي از چماق به دستان در يزدانشهر اقدام به برپايي تظاهرات در حمايت از رژيم کردند. اين عده پس از آنکه مقابل عده اي از اهالي نجف آباد قرار مي گيرند، اقدام به تيراندازي مي کنند که در نتيجه حدود 15 نفر به شهادت مي رسند و عده اي نيز مجروح مي شوند.
-درپي تظاهراتي که در هرسين-استان کرمانشاه-بر پا گرديد، ميان موافقان و مخالفان حکومت درگيري ايجاد شد که در پي آن 5 نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
-در پي تظاهراتي که به مناسبت اربعين حسيني در صحنه-استان کرمانشاه-بر پا گرديد، ميان موافقان و مخالفان درگيري پيش آمد که در نتيجه 4 نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
شنبه 1357/10/30-20 ژانويه 1979-21 صفر 1399
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان، نوجواني به نام علي زاده که به منظور گشت و پاس شب در جواديه تهران توسط مردم انتخاب شده بود با شليک سه گلوله توسط شخصي ناشناس به شهادت رسيد.
-بنا گزارش روزنامه کيهان گروهي از مردم قوچان که دراعتراض به اقدامات وحشيانه چماق به دستان در مسجد جامع اجتماع کرده بودند، با حمله چماق به دستان مواجه که در نتيجه 10 نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان، شماري از مردم شيروان پس از اجتماع در مقابل خانه کسي که گفته مي شد از همکاري چماق به دستان است، هدف تيراندازي مأموران قرار گرفتند که در نتيجه 20 نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان، عده اي از چماق به دستان در مشکين شهر دست به تظاهرات زدند و شيشه هاي چند مغازه را شکستند. در پي اين عمل چماق به دستان و اعتراض و درگيري مردم با آنها، يک نفر کشته شد.
-در پي شهادت يکي از تظاهر کنندگان روز گذشته شهر صحنه حدود 15 هزار نفر از مردم اين شهر جنازه اين شهيد را تشييع کردن که اين بار نيز بر اثر حمله چماق به دستان 2 نفر به شهادت رسيدند.
يکشنبه 1357/11/1-21 ژانويه 1979-23 صفر 1399
-در نتيجه تيراندازي مأموران در شيروان به مردمي که به منزل يک ساواکي حمله کرده بودند، 10 نفر مجروح و يک نفر شهيد شد.
دوشنبه 1357/11/2-22 ژانويه 1979-23 صفر 1399
-بنا بر گزارش مطبوعات از ساعت 9 الي 13، شماري از مردم رضائيه با مأموران درگير شدند. نظاميان به ساختمان دادگستري حمله کردند و گنبد مسجد اعظم را به توپ بستند و در نهايت عده اي شهيد و مجروح شدند. روزنامه آيندگان تعداد شهدا و مجروحان را 15 نفر گزارش داد و روزنامه اطلاعات شمار شهدا را 5 نفر اعلام کرد(پس از پيروزي انقلاب در سالگرد اين حادثه، تعداد شهدا 8 نفر و مجروحان 18 نفر گفته شد).
-در پي ربوده شدن يکي از روحانيان خوي و شهادت وي توسط چماق داران و به دنبال آن ناآرامي هاي روز گذشته اين شهر، در ساعت 17 شماري از گروهاي موافق و مخالف با هم درگير شدند که در نهايت 2 نفر مجروح شدند و يک نفر به شهادت رسيد.
سه شنبه 1357/11/3-23 ژانويه 1979-24 صفر 1399
-بنا بر گزارشي ساواک در ساعت 4:10، زندانيان شهرباني اهواز با نزاع ساختگي و ايجاد آتش سوزي قصد فرار داشتند که بر اثر تيراندازي مأموران 2 نفر کشته و 6 نفر زخمي شدند. خبرگزاري پارس شمار مجروحان را 7 نفر اعلام کرد. زندانيان سپس با گروگان گرفتن دو نفر از مأموران اعلام کردند که تصميم دارند با دادستان استان، دو نفر روحاني، خبرنگاران کيهان و اطلاعات و فرماندار نظامي صحبت کنند و در نهايت پس از مذاکره با اين افراد و اعلام خواسته هاي خود مأموران را آزاد کردند.
-در ساعت 4:10، زندانيان رضائيه ضمن ايجاد آتش سوزي در زندان دست به شورش زدند که در نتيجه تيراندازي مأموران 4 نفر کشته و 6 نفر مجروح شدند. زندانيان پس از گروگان گرفتن دو نفراز مأموران و مذاکره با دادستان استان، دادستان ارتش، سه نفر از روحانيان و خبر نگاران کيهان و اطلاعات، گروگان ها را آزاد کردند وبه سلول هاي خود بازگشتند.
چهارشنبه 1357/11/4-24 ژانويه 1979-25 صفر 1399
-صبح امروز حدود 20 هزار نفر از مردم تهران، در اطراف فرودگاه تهران گرد آمدند و با فريادهاي «زنده باد خميني»به حضور نظاميان که فرودگاه را اشغال کرده بودند، اعتراض داشتند. در ميان اين جمعيت شماري از پرسنل نيروي هوايي نيز حضور داشتند. بنا بر گزارش روزنامه کيهان، اين عده در نهايت بر اثر تيراندازي هوايي سربازان متفرق گشتند که در نتيجه آن چند زن و کودک مجروح شدند.
-بنا بر گزارش فرمانداري نظامي منطقه تهران، 7 نفر از همافران ارتش به اتهام تظاهرات عليه رژيم، به دست مأموران دستگير شدند.
-بنا بر گزارش روزنامه کيهان بعد از ظهر امروز حدود 500 نفر از افسران، همافران و درجه داران نيروي هوايي بوشهر با صدور اعلاميه اي، همبستگي خود را با ملت اعلام کردند. اينان در حالي که عکس هايي از امام در دست داشتند از محل پايگاه هوايي تا شهر-به فاصله 12کيلومتر-راهپيمايي کردند.
پنجشنبه 1357/11/5-25 ژانويه 1979-26 صفر1399
-بنا بر گزارش نشريه ايرانشهر، عده اي از دانشجويان مسلمان با حمله به کنسولگري ايران در لندن، اين ساختمان را به اشغال خود در آوردند. حدود 15 نفر آنها پس از دخالت مأموران و درگيري با آنها مضروب و مجروح و 3 نفر آنها دستگير شدند. با دخالت سرکنسولگري،
دانشجويان آزاد شدند و پليس آن ناحيه را ترک کرد.
-بنا بر گزارش روزنامه اطلاعات شماري از دانشجويان پس ازاشغال کنسولگري ايران در حيدر آباد هند، سرکنسول را گروگان گرفتند. اين عده ضمن سردادن شعار عليه شاه و دولت بختيار، پرچم جمهوري اسلامي ايران را بر فراز کنسولگري به اهتزاز درآوردند.
-در پي تظاهراتي که در حمايت از رژيم در شاه آباد غرب بر پا شد، بر اثر درگيري ميان موافقان و مخالفان حکومت، 3 نفر از مخالفان و يک نفر از موافقان زخمي شدند.
-بنا بر گزارش ستاد بزرگ ارتشتاران در پي درگيري که ميان موافقان و مخالفان در بخش پل دختر ايجاد شد، 4 نفر از طرفين کشته و 10 نفر مجروح شدند.
-بنا بر گزارش بولتن خبرگزاري پارس صبح امروز حدود 10 هزار نفر از مردم سنندج به پشتيباني از قانون اساسي تظاهراتي بر پا کردند و شعار جاويد شاه سردادند. اين گروه که به شدت از طرف مأموران انتظامي حمايت مي شدند، هدف پرتاب سنگ گروه مخالفان رژيم قرار گرفتند. مأموران نيز با تير اندازي به سوي مخالفان يک نفر را شهيد و 2 نفر را مجروح کردند(روزنامه اطلاعات چند روز بعد از تعداد شهداي سنندج را در روزهاي 5و 6 دي، 8 نفر اعلام کرد).
منبع:نشريه 15 خرداد، شماره 18.
ادامه دارد...




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.