مبدأ : کنگره، مقصد : رهايي !

جمعيت احياي انساني کنگره 60 يکي از انجمن هاي اصلي درمان اعتياد در کشورمان است که تا به حال توانسته به معتادان زيادي کمک کند تا از اعتيادشان رها شوند. کنگره 60 در شهريور سال 1378 کار خود را به صورت يک تشکل مردمي و غيردولتي با هدف درمان بيماري اعتياد آغاز کرد. اين انجمن در حال حاضر 14 شعبه در تهران و شهرستان ها دارد
چهارشنبه، 29 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مبدأ : کنگره، مقصد : رهايي !

مبدأ : کنگره، مقصد : رهايي !
مبدأ : کنگره، مقصد : رهايي !


 






 
کنگره 60 کمک مي کند تا معتادان به روش کاهش پله اي مصرف مواد را درمان کنند
جمعيت احياي انساني کنگره 60 يکي از انجمن هاي اصلي درمان اعتياد در کشورمان است که تا به حال توانسته به معتادان زيادي کمک کند تا از اعتيادشان رها شوند. کنگره 60 در شهريور سال 1378 کار خود را به صورت يک تشکل مردمي و غيردولتي با هدف درمان بيماري اعتياد آغاز کرد. اين انجمن در حال حاضر 14 شعبه در تهران و شهرستان ها دارد که شعبه اصلي آن که در اصطلاح به آن شعبه آکادمي مي گويند در ابتداي خيابان سهروردي جنوبي قرار دارد. درمان در کنگره 60 به صورت تدريجي يا همان کاهش پله اي مصرف با داروي اپيوم يا تنتور (OT) صورت مي گيرد که در آن پروتکل DST در نظر گرفته مي شود. در اين پروتکل، D نشانه کاهش مواد، S نماد پله هاي 21 روزه درمان و T نشانه زمان است که حداقل زمان براي درمان يک بيمار 11 ماه است. درمان در کنگره 60 رايگان است و بنابراين براي هر کسي فقط يک بار امکان دارد تا از اين بورسي که کنگره 60 براي درمان در اختيارش قرار مي دهد استفاده کند؛ چرا که تعداد متقاضيان زياد است و امکانات اين تشکل غيردولتي کم. بنابراين کساني که لغزش مي کنند نمي توانند دوباره براي درمان به کنگره 60 بازگردند. کنگره 60 محدود به معتادان مرد نيست و براي خانم ها هم امکان ترک اعتياد در اين کنگره وجود دارد. بخش خانم ها به طور کلي با بخش آقايان تفاوت دارد و جلسات آنها خصوصي برگزار مي شود و حتي ديدبان ها، نگهبان ها، راهنمايان و دبيران جلسه مردان هم از چگونگي برگزاري جلسات مسافران خانم خبر ندارند و آنها را نمي شناسند. اين کار براي حفظ حرمت زنان بيمار و همين طور جلوگيري از لطمات اجتماعي و روحي اي است که از بابت بيماري اعتياد امکان دارد براي آنها به وجود آيد. کساني که جمعيت احياي انساني کنگره 60 را براي درمان انتخاب کرده اند، از لحظه اي که تصميم به ترک مي گيرند تا رهايي کامل بايد مراحلي را پشت سر بگذارند که حدود 11 ماه طول مي کشد. اين را هم بدانيد که تمام مراحل درمان کنگره 60 رايگان است و فعاليت افرادي که در کنگره خدمت مي کنند هم افتخاري است.

مشاوره
 

قدم اول مشاوره است. آقايان مي توانند در روزهاي شنبه، دوشنبه، چهارشنبه، ساعت 17 و خانم ها در روزهاي يکشنبه، سه شنبه ، در ساعت 12 به يکي از شعبه هاي کنگره 60 مراجعه کنند و مشاوره رايگان بگيرند. در اين مشاوره که حداکثر 20 دقيقه طول مي کشد، کسي به نام واقعي مصرف کننده کاري ندارد و مهم اطلاعاتي است که مصرف کننده بايد از وضعيت مصرف خود به مشاوره کننده بدهد؛ مثلاً انواع مواد مخدر مصرفي، آخرين ماده مصرفي، مدت زمان اعتياد، سن شروع مصرف، ترک هايي که تاکنون داشته، سابقه بيماري و چگونگي آشنايي با کنگره 60 مشاور کنگره هم در مقابل، اطلاعات مختلفي را درباره بيماري اعتياد و نحوه درمان آن در اختيار مصرف کننده قرار مي دهد.

انتخاب راهنما
 

مصرف کنندگان سه بار تحت مشاوره قرار مي گيرند يا در جلسات عمومي کنگره 60 شرکتمي کنند. در جلسه چهارم به آنها بسته آموزشي داده مي شود که شامل وادي هاي کنگره و کتاب «عبور از منطقه 60درجه زيرصفر» نوشته حسين دژاکام – بنيانگذار کنگره 60- است. در اين جلسه آنها بايد راهنما انتخاب کنند. راهنما کسي است که بايد ميزان مصرف ترياک ويا شربت ترياک را در مدت سفر براي مصرف کنندگان تعيين کند. همچنين او محرم اسرار رهجويان خود هم هست و آنها هر مشکل يا مساله اي داشته باشند مي توانند به راحتي به او اعتماد کنند و با راهنما در ميان بگذارند تا راه حلي به آنها ارائه شود.
تبصره : اگر ماده مورد مصرف بيماري مواد مخدري مانند شيشه، کراک يا حتي هروئين باشد، قبل از آنکه سفرش با ترياک را شروع کند بايد بانظر راهنما ابتدا مصرف اين مواد مخدر را کم کند و به پايان برساند، بعد درمانش را با ترياک شروع کند. به همين دليل ممکن است سفراو بيشتر از 11 ماه طول بکشد.

انتخاب همسفر
 

براي آنکه مسافر بتواند سفر راحت تري داشته باشد پيشنهاد مي کنند که براي خودش يک همسفر انتخاب کند. همسفران معمولاً از اعضاي خانواده مسافر هستند که وظيفه شان کمک کردن به مسافر در طي سفر است. آنها بايد در جلسات ويژه همسفران حضور داشته باشند تا چگونگي رفتار و کمک به مسافر را ياد بگيرند. آنها هم بايد براي خود راهنما انتخاب کنند. راهنماي همسفران هم بايد در امتحان ويژه قبول شده باشد و از ميان همسفران با سابقه اي انتخاب مي شود که مسافرشان با موفقيت ترک کرده است.

سفر اول
 

سفر اول از مصرف تا قطع مواد است. وعده هاي مصرف ترياک در زمان سفر، روزانه سه وعده است : ساعت هشت صبح، دو بعد از ظهر و هشت شب که اين ساعت ها هم طبق نظر راهنما انتخاب مي شود و بيمار تنها در اين وعده هاست که اجازه مصرف ترياک را به ميزاني که راهنمايش براي او تجويز کرده، دارد. راهنما طبق ميزان مصرف بيمار در زمان اعتياد براي او ترياک تجويز مي کند که اين ميزان در افراد مختلف متفاوت است ولي به هر حال مصرف همه بيماران در مرحله آخر، يک گرم ترياک در 30 روز خواهد بود؛ به اين معنا که آنها در روزهاي آخر 33 ميلي گرم ترياک در هر روز مصرف مي کنند که ممکن است اين دوره در چند روز تمام شود و پس از طي اين دوره به قطعي مصرف مي رسند. در طول سفر اول، بعد از گذشت هر 21 روز از سفر، يک پنجم از مواد مصرفي بدن کم مي شود چرا که بدن هوشمند است و در اين مدت فرصت دارد تا سيستم شبه افيوني طبيعي خود را که بر اثر اعتياد تخريب شده، ترميم کند.
مسافرها در طول سفرشان بايد جلسات لژيون راهنمايشان هم شرکت کنند. در اين جلسات معمولاً راهنما از تجربيات خود تعريف مي کند يا پيام هاي کنگره 60 را براي رهجوهايش تشريح مي کند، همچنين دستور جلسات هفتگي را توضيح مي دهد يا درباره سي دي ها و کاست هاي آموزشي کنگره صحبت مي کند.

رهايي
 

زماني که مسافر يک ماه آخر را هم پشت سر گذاشت، ديگر از مواد مخدر رها شده است. او بايد فرم مخصوص صدور فرمان قطع مصرف و اعلام رهايي را که راهنمايش امضا کرده و يک قطعه عکس ضميمه آن است، به امضاي مهندس دژاکام برساند. هيچ کس جز بنيانگذار کنگره 60 اجازه ندارد اين فرمان را امضا کند. بعد از اينکه او اين فرمان را امضا کرد، مسافر را در آغوش مي گيرد و رهايي اش را به او تبريک مي گويد.

برگزاري مراسم قطع مصرف
 

در روزهاي چهارشنبه کساني که به رهايي رسيده اند، در جلسه عمومي کنگره توسط راهنمايشان و مهندس دژاکام به همه معرفي مي شوند. در اين جلسه حسين دژاکام به همسفر و مسافر يک شاخه گل مصنوعي کرمرنگ هديه مي دهد. براي راهنماها داشتن تعداد بيشتري از اين گل ها افتخاراست که چرا نشانه تعداد بيماراني است که به رهايي رسيده اند.

سفر دوم
 

بعد از اينکه مصرف کننده مواد مخدر را کاملاً کنار مي گذارد، سفر دوم شروع مي شود. سفر دوم از قطع مواد تا رسيدن به خود است. کساني مي توانند وارد سفر دوم شوند که حداقل هفت ماه از ورود آنهابه کنگره 60 گذشته باشد. مسافر در اين مدت بايد در جلسات لژيون و جلسات ويژه جهان بيني که روزهاي چهارشنبه برگزار مي شود، شرکت کند. اين سفر مانند سفر اول مدت زمان ندارد و طول آن بستگي به افراد دارد. در اين سفر که نوعي خودسازي محسوب مي شود، شيوه زندگي و رفتار مسافران تغيير مي کند. آنها به سمت ترک عادت هاي بد و به دست آوردن خصوصيات مثبت اخلاقي سوق داده مي شوند.

سفر سوم
 

سفر سوم يک سفر کاملاً معنوي است. افرادي که از شر اعتياد و عادت هاي بد اخلاقي رها مي شوند و به خودشناسي و خودآگاهي مي رسند، وارد مرحله بالاتري مي شوند که رسيدن به خالق هستي است. خود کنگره اي ها مي گويند به جز رئيس کنگره هنوز هيچ کس موفق نشده اين سفر را با موفقيت پشت سر بگذارد. اين سفر آخرين سفر در کنگره 60 است و براي طي کردن آن محدوديت زماني وجود ندارد.
منبع: نشريه همشهري سرنخ، شماره56



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.