ماه رمضان، اقتصاد در كنار معنويت

بخشي از دعاهاي اهل‌بيت عليهم السلام در ماه مبارك رمضان، درخواست رزق و روزي از خداوند است. بيان اين‌گونه درخواست‎هاي اقتصادي در كنار خواسته‎هاي معنوي، نشانه اهميت اقتصاد در زندگي انسان و نقش آن در سامان دادن به امور معنوي است. در دعاي ابوحمزه ثمالي مي‎خوانيم: «پروردگارا! از فضل گسترده‎ات به من رزق و روزي عطا
شنبه، 8 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ماه رمضان، اقتصاد در كنار معنويت

ماه رمضان، اقتصاد در كنار معنويت
ماه رمضان، اقتصاد در كنار معنويت


 





 
بخشي از دعاهاي اهل‌بيت عليهم السلام در ماه مبارك رمضان، درخواست رزق و روزي از خداوند است. بيان اين‌گونه درخواست‎هاي اقتصادي در كنار خواسته‎هاي معنوي، نشانه اهميت اقتصاد در زندگي انسان و نقش آن در سامان دادن به امور معنوي است. در دعاي ابوحمزه ثمالي مي‎خوانيم: «پروردگارا! از فضل گسترده‎ات به من رزق و روزي عطا فرما!» در دعاي هر روزه ماه مبارك رمضان نيز مي‎خوانيم: «اللهم اني اسئلك... ان توسع علي رزقي؛ پروردگارا! از تو درخواست مي‎كني... كه به من روزي گسترده عطا فرمايي!»
بي‌شك، رزق و روزي، از امور آرامش‌بخش در وجود انسان است، چنان‌كه سعدي گفته است:
خداوند روزي، به حق مشتغل
پراكنده روزي، پراكنده دل
امام رضا عليه السلام نيز مي‌فرمايد: «ان الانسان اذا ادخر طعام سنته، خف ظهره و استراح؛ چون آدمي خوراك ساليانه خويش را ذخيره كند، بارش سبك مي‎شود و آسايش مي‎يابد».1
با فراهم بودن رزق و روزي، راه بندگي و عبادت خدا نيز هموارتر مي‎شود. امام سجاد عليه السلام در دعاي مكارم الاخلاق، در اين‌باره مي‌فرمايد: «خدايا! از پي روزي مي‎روم و از تو مي‎خواهم، مرا در سختي‎ها و گرفتاري‎هاي آن كفايت فرمايي تا از بندگي تو باز نمانم!»2 در حديثي از رسول خدا صلي الله عليه و آله در اين‌باره آمده است: «اللهم بارك لنا في الخبز و لا تفرق بيننا و بينه! فلولا الخبز، صلينا و لا صمنا ولا ادينا فرائض ربنا عزوجل؛ پروردگارا! نان را بر ما مبارك گردان و ميان ما و نان جدايي مينداز، كه اگر نان (غذا) نبود، بر انجام دادن نماز و روزه و واجبات پروردگارمان توانا نبوديم.»3 بنابراين، ماه مبارك رمضان هم تجلي دنياست و هم تجلي آخرت، هم رو به سوي معنويات دارد و هم رو به سوي اقتصاد؛ زيرا در بيشتر موارد، گره‌هاي اقتصادي و مادي به گره‌هاي معنوي مي‎انجامد. از اين رو، دعاي روزه‎دار براي گشايش اقتصادي و مادي، مي‎تواند دعا براي گشايش معنوي باشد.
ماه رمضان و قرآن
قرآن كريم در ماه مبارك رمضان نازل شده است، پس ماه رمضان، ماه قرآن است. بنابراين، روزه‎دار در اين ماه، بيش از هر ماه ديگر بايد با قرآن مانوس باشد و با تامل و تدبر، آن را قرائت كند. نقل شده است امام خميني رحمه الله «در ماه رمضان، هر روز ده جزء قرآن مي‎خواند؛ يعني هر سه روز، يك مرتبه قرآن ختم مي‎كرد. بعضي از برادران خوشحال بودند كه دو دوره قرآن را در اين ماه خوانده‎اند، ولي بعد متوجه مي‎شدند كه امام، ده يا يازده دور قرآن را در طول اين ماه شريف خوانده‎ است».4
«امام در ماه مبارك رمضان، وقتي نجف بودند، هر سه روز يك دوره قرآن را ختم مي‎كردند و زماني كه در جماران بودند، به خاطر كهولت سن، هر ده روز يك بار، قرآن را ختم مي‎كردند. در ايام سال، ماهي يك بار قرآن را ختم مي‎كردند. ايشان همواره با قرآن مانوس بودند. يك جزء قرآن را هشت قسمت كرده و هر قسمت را در زمان خاصي قرائت مي‎كردند. گاهي مدت‌ها روي يك ايه قرآن، مكث مي‎كردند».5
امام خميني رحمه الله درباره اهميت قرآن كريم مي‎فرمايد: «اين كتاب شريف، چنانچه خود عجل الله تعالي فرجه الشريف خدا] بدان تصريح فرموده، كتاب هدايت و راهنماي سلوك انسانيت و مربي نفوس و شفاي بيماري‎هاي قلبيه است. خداي تبارك و تعالي، به واسطه رحمت بر بندگان، اين كتاب شريف را از مقام قرب و قدس خود نازل فرموده و برحسب تناسب عوالم، تنزل داده است تا در اين زندان تاريك دنيا، دست انسان‌هايي كه در غل و زنجير ارزوها و شهوات به سر مي‎برند، گرفته، آنها را از حضيض نقص و ضعف و حيوانيت، به اوج كمال و قوت و انسانيت و از هم‌نشيني با شيطان، به مصاحبت با مقربين الهي برساند. از اين جهت، اين كتاب، كتاب دعوت به حق و سعادت است و بيان چگونگي وصول به اين مقام است و انچه در آن آمده است، چيزي است كه سالك و مسافر الي‌الله را كمك مي‎كند تا به مقصودي كه سزاوار آن است، برسد».6
روزه اولي‎ها
از زيباترين و به يادماندني‌ترين ماه‌هاي رمضان، ماه رمضان روزه اولي‎هاست؛ كساني كه تازه به سن تكليف رسيده‌اند و نخستين ماه رمضاني است كه روزه مي‎گيرند. نخستين روزه، به‌ويژه براي دختر‌ها كه زودتر از پسرها به بلوغ مي‎رسند و سن و سال كمتري دارند، لذت و خاطره بيشتري دارد. آنها هيچ‌گاه نخستين ماه رمضان خويش را از ياد نخواهند برد و براي آنها شيرين‎ترين ماه رمضان خواهد بود. از اين رو، پدر و مادر بايد براي شكل گرفتن بهترين و خاطره‌انگيزترين ماه رمضان براي فرزند نو بالغشان، همه شرايط را فراهم آورند، تا در ذهن آنان هيچ خاطره ناگواري از اين ماه عزيز بر جاي نماند. پدر و مادر بايد زمينه‎اي فراهم كند تا فرزندش هم استراحت كافي داشته باشد و هم به اندازه كافي از غذاي سالم و مقوي استفاده كند. بسياري از بزرگان براي بلوغ فرزندشان جشن مي‌گيرند تا فرزندشان را از اين موهبت خداوندي آگاه كنند و فرزندشان از موقعيتي كه در آن قرار گرفته است، با خبر شود و قدر همه لحظه‎هاي آن را بداند. عالم بزرگ، سيد بن طاووس براي فرزندش مي‎نويسد:
اينك اي فرزند من ـ كه خداوند بزرگ به همه اوصاف و كمال الطاف خود، تو را جمال بخشد ـ وقتي تو را به شناخت خداوند و شناخت جدت حضرت رسول صلي الله عليه و آله و به شناخت عترت او آگاه كردم، شرح دريچه‎اي از دانش را كه خداوند به روي من گشود، براي تو بيان مي‎كنم تا هنگام بلوغ، به محض آنكه حق‌تعالي خرد را در تو برانگيزد و آن را فرستاده خود و راهنماي تو به سوي خويش قرار دهد، تو را سودمند افتد... . پس وقتي به لحظه‎اي رسيدي كه خداوند بزرگ، تو را به كمال عقل، مشرف فرمود و به تو چنان اهليتي داد كه با مجالست و گفت‌وگو در ساحت قدس او سربلند گردي و به طاعت مقدس حضرتش وارد شوي، تاريخ چنان لحظه‎اي را نزد خود به ياد دار و آن را برترين زمان‌هاي جشن زندگي خويش به شمار آور و همه ساله، وقتي عمر مباركت به آن تاريخ رسيد، خدا را از نو سپاس گوي و به پيشگاه بخشنده خرد كه تو را به شرف دين و دنيا رسانده است، صدقات و خدمات تقديم كن! اگر من در روز بلوغ تو زنده بمانم، آن روز را به خاطر مشرف شدن تو به شرف تكليف الهي، جشن خواهم گرفت و در آن روز، به مقدار سن و سالي كه از تو گذشته، بابت هر سال، ده دينار تصدق خواهم داد... . اي فرزندم! اميدوارم خداي بزرگ، تو را مانند كساني كه عزيزشان مي‎دارد، حفظ نمايد. بكوش در تاريخي كه بالغ شده‎اي، از آنجا كه خداوند، تو را با كمال عقل افريد و تشرف تكليف ارزاني داشت، از هر چه جز ياد مولاي خود فارغ باشي و به ياد داشته باشي كه او تو را مي‎بيند. پس پيش از لحظه بلوغ، به غسل توبه، بدن را پاكيزه گردان و خانه دل را از آنچه تو را از مولاي تو مشغول دارد، پيراسته دار و قلب و همه اعضاي خود را با ادب و فروتني در محضر خداي عزوجل آماده ساز... و اگر لحظه‎اي كه بالغ شده‎اي، با وقت نماز واجب يا نافله يا عبادتي ديگر همراه گردد، با سپاس و ثناي الهي و شادماني و صفا و وفا با آن روبه‎رو شو. پس نعمت‎هاي گذشته و فعلي خود را كه داري، به ياد آور و به خاطر آور كه خداوند بزرگ، پيش از آنكه تحفه سعادت خدمتگزاري خود را به تو عنايت نمايد، تو را به شرف معرفت خود رساند و آسمان‎ها و زمين را به دست قدرت خود، براي تو به وجود آورد و او اين اكرام را نه در حق فرشتگان خود كرد و نه درباره هيچ يك از آفريدگان خود. پس همواره به ياد او باش و از نعمت‎هاي بي‎شمار او سپاس‌گزاري نما!7

پي‌نوشت‌ها:
 

1. محمدرضا، محمد و علي حکيمي، الحياة، ج6، صص 180 و 181.
2. صحيفه سجاديه، دعاي بيستم.
3. کليني، کافي، ج6، صص 286 و287.
4. برداشت‌هايي از سيره امام خميني، به کوشش: غلامعلي رجايي، ج3، ص8.
5. همان.
6. امام خميني رحمه الله ، آداب الصلوة، صص 184 و 185 (با اندکي تغييير).
7. سيد بن طاووس، کشف المحجة الثمرة المهجه، ترجمه: علي نظري منفرد، صص 158 ـ 161.
 

منبع: www.pajuhesh.irc.ir




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط