چرا iPhone دنیای کامپیوتر را تغییر می دهد

Steve Jobs با دموی iPhone در نهم ژانویه در Mac World خانه را به لرزه در آورد، فشارها را متوقف ساخت و وضعیت تلفن هوشمند را بر هم زد. بله، Jobs دوباره دنیا را تغییر داد.
دوشنبه، 17 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا iPhone دنیای کامپیوتر را تغییر می دهد

چرا iPhone دنیای کامپیوتر را تغییر می دهد
چرا iPhone دنیای کامپیوتر را تغییر می دهد


 





 
Steve Jobs با دموی iPhone در نهم ژانویه در Mac World خانه را به لرزه در آورد، فشارها را متوقف ساخت و وضعیت تلفن هوشمند را بر هم زد. بله، Jobs دوباره دنیا را تغییر داد.
Keynote وی بسیار مهم است چنانکه پنج هفته بعد، ما تقریبا حقیقت مهمی را فراموش کرده بودیم: iPhone حداقل به عنوان یک محصول قابل ارائه، فعلا وجود ندارد. نه من و نه شما تا به حال یک iPhone را لمس نکرده ایم. تقریبا تمام آنچه که ما راجع به iPhone می دانیم از فروش های بزرگ آن است. iPhone می تواند بهترین دیوایس هر سازنده باشد. یا می تواند مثل اصل نیوتن که همه چیز ممکن است، یک اصل شود.
دموی iPhone جابز بسیار قدرتمند بود چنانکه او موجب باور افراد شد که اپل تمام رابط جدید کاربر را اختراع کرده است. در حقیقت، اپل کار بسیار بهتری انجام داده است. این شرکت، تحقیق UI را انجام داده است و آنرا در محصولی که شما قادر به خرید آن هستید، ارائه می دهد و همین کار را با کامپیوتر اصلی اپل، Mac و iPod انجام داده است.
این است چگونگی تغییر دنیا توسط اپل، این شرکت تحقیق بسیار عالی را از آزمایشگاه های سایر افراد بدست آورد، پرداخت و کاملش می کند و سپس به عنوان محصولات مصرف کننده جدید به هر کسی که قادر به خرید آن است، عرضه می کند. موفق یا ناموفق iPhone به عنوان نخستین گام بزرگ بسوی رابط کاربر کامپیوتر نسل سوم بخاطر آورده خواهد شد.

● قدیمی
 

اولین نسل UI، خط دستور بود. اپل آنرا اختراع نکرده است، اما مفهوم آنرا برای کامپیوترهای جدید خود استفاده کرده است. UI نسل دوم، مبتنی بر آیکون، فولدر، اینترفیس ویندوز Over lapping نسبت بزرگ که امروزه از آن استفاده می کنیم می باشد. این را نیز اپل اختراع نکرده است بلکه این کار توسط Xerox انجام شد. اما اپل نخستین شرکت بزرگی بود که آنرا به محصول مصرف کننده در کامپیوتر اصلی مکینتاش که در سال ۱۹۸۴ ارائه شد، عرضه نمود.
مایکروسافت ماه پیش سیستم عامل ویندوز ویستای خود را ارائه داد و روزرسانی بعدی اپل در OSX نیز انتظار می رود تا در بهار آینده عرضه شود. هر چند این پلاتفرم ها شامل عوامل UI نسل بعدی می شوند و بر اساس فولدرهای قدیمی مشابه، آیکون ها و نمونه ویندوز دهه ۱۹۸۰ می باشند.
شما را نمی دانم، اما من فکر می کنم که ۲۳ سال زمانی طولانی انتظار کشیدن است. نمی توانم صبر کنم و برای پرش اساسی بعدی بسوی تکنولوژی UI آماده هستیم.

● حرارت و گرمی تازه
 

هم اکنون UI کامپیوتر نسل سوم آینده اختراع شده است و تمام بررسی ها انجام شده است. در واقع، برخی عوامل بطور مستقل توسط دوجین از نوابغ در مراکز تحقیق مختلف توسعه یافته اند. هر کدام از این افراد روش متفاوتی را دنبال می کنند اما تمام آنان، بیش از یکی از پنج عامل اصلی UI آینده را در اختیار دارند. در اینجا این عوامل را شرح می دهیم:

▪ چند لمسی
 

اکنون افراد زیادی فکر می کنند که اپل، چند لمسی را اختراع کرده است عقیده ای که صفحه لمسی می تواند به بیش از دو مرحله کنترل به یکباره جواب دهد. در واقع، محققان، تکنولوژی های چند لمسی را بیش از یک دهه است که توسعه داده اند. چند لمسی در رابط کاربر کامپیوتر همانند « چند لمسی» در زندگی واقعی قدرتمند است. تصور کنید اگر تنها با یک حرکت سر انگشت دنیا می توانستید وارد زندگی شوید. تماس تلفنی خوب می باشد، اما کسب دریافت کننده مشکل خواهد شد. چند لمسی به شما اجازه می دهد تا آبجکت های صفحه را بدست آورید، تبدیل نمایید. دوباره اندازه گیریشان کنید و سایر کارهای مفید را انجام دهید.

▪ اشارات
 

هم اکنون دیوایس های صفحه لمسی نسل فعلی، دارای اشارات مقدماتی هستند. در واقع، حتی Apple Newton که یکی از اولین دستیاران دیجیتال شخصی می باشد، این اشارات را پشتیبانی کرده است. اگر شما در زمانیکه در Newton مشغول نوشتن هستید، متن را علامتگذاری کنید، کلمه علامت گذاری شده، انتخاب خواهد شد. این اشاره می باشد. جالب توجه آنکه، چند لمسی، قدرت اشارات را با دستور مهمی وسعت می دهد. برای مثال، می توانید دو انگشت خود را در سمت راست و چپ عکس قرار دهید و سپس از اشاره حرکت انگشتان خود استفاده کنید تا فورا تصویرتان بزرگ شود.

▪ فیزیک ها
 

UI های نسل دوم دارای فولدرها، جعبه های آشغال و اسنادی هستند که آبجکت های فیزیکی را نشان می دهند. اما همانند آبجکت های فیزیکی کار نمی کنند. آنان حرکت نمی یابند مثل اینکه سنگین، حجیم و آنی هستند. وقتی فولدری را در دسک تاپ ویندوز خود قرار دادید، بتدریج آهسته نمی شود، اما پیغامی را که با دکمه ماوس ارائه می دهید، متوقف می کند. وقتی آیکونی را علیه سایر آبجکت های دسک تاپ از کار می اندازید، این آبجکت ها مثل پین های بولینگ پخش نمی شوند و اگر شدند، ذهن شما بیشتر آماده می باشد تا آنان را به عنوان آبجکت های واقعی بپذیرید. در آدرس ذیل می توانید نمونه اشارات ترکیب شده با فیزیک ها را مشاهده کنید.
بعضی آبجکت های UI در ویستا و OSX دارای خواص ۳D می باشند. برای مثال، ممکن است که بتوانید سند تبدیل نمایید و مشاهده کنید که چه چیز در عقب هست و یا اسناد cascadel را از جنبه ای که به شما کمک می کند تا انتخاب و مرتب نمایید، بنگرید. برای بیشتر بخش، نسل فعلی UIها بطور زیادی ۲D می باشند.

▪ حداقل آیکون ها
 

ایکون، عامل مرکزی سیستم عامل های کنونی و فولدرهای نمایش، اسناد و برنامه ها در حالت بسته شده آنان هستند. وقتی بر روی آنان کلیک می کنید تا باز شوند، آیکون هنوز در آنجا حضور دارد، اما با کلیک نمودن، ایتم باز می شود و در حافظه آنرا بارگذاری می کند. سیستم عامل های نسل بعدی، آیتم ها را در حالت باز عامل مرکزی خویش ارائه خواهند داد، و نه در حالت بسته شده که توسط ایکون ها نشان داده می شوند. شما قادر خواهید بود که هر آبجکت را بطور بی نهایت در هر مسیری کوچک یا بزرگ نمایید.
اما اندازه به نسبت باینری متغییر خواهد بود آیتم ها در درجات بزرگی به نسبت باز یا بسته بودند نشان داده خواهند شد.
ترکیب این عناصر بدین معنی است که UI عملا ناپدید می شود و نیز منحنی یادگیری برای استفاده اساسی نیز از بین می رود. یک کودک نیز قادر خواهد بود تا از کامپیوتر نسل سوم استفاده کند. تمام این گفته ها آشنا به نظر می رسند؟ اینان پنج عامل اصلی رابط کاربر iPhone می باشند و در محصول بزرگ دیگری به همراه یکدیگر وجود ندارند.
وابستگی iPhone در تقارب تلفن و iPod و یا حتی در جمع OSX نیز قرار ندارد، اما این نخستین باری است که بازار بزرگ کامپیوتر به همراه UI نسل سوم می باشد. در اینجا پیوندی با دموی تکنولوژی UI است که هر چیزی را مثل: چند لمسی، اشارات، فیزیک ها، ۳D و حداقل آیکون را ترکیب می کند. اگر چنین چیزی را مشاهده نکرده اید، کمربندهای خود را ببندید. این دمو Jobs& keynote را همانند keynote بیل گیتس کسل کننده نشان می دهد.
Jeff Han موسس UI ،Perceptive Pixel آینده را در کنفرانس TED در فوریه شرح داد. بعلاوه پنج عامل UI، این دمو نیز عوامل سخت افزار را که نیاز دارند تا بطور راحتی از آن استفاده کنند، نشان می دهد. صفحه "drafting table" که در پایین و در زاویه راحتی قرار دارد& صفحه لمسی بزرگ، سخت افزار گرافیک های ۳D بسیار قوی؛ اصلاح فایل کارایی بالا و قدرت پردازش حساس و برجسته.
نفس گیر است نه؟ بهترین خبر اینکه بزودی می توانید از Cingular یک کوچکش را خریداری کنید. اما نسخه دسک تاپ این UI نسل سوم از طرف اپل ارائه می شود یا مایکروسافت؟ پیش بینی من این است که از طرف هر دو شرکت، و شاید گوگل نیز یک نسخه از آن را عرضه کند. زمان به ما خواهد گفت. مهم این است که مسیر UI واضح می باشد. مسیری درست و به قول بعضی عالی
منبع:www.aftabir.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت : mohamadaminsh




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط