خوب، بهتر و بهترين

هر سال به بودن کال آو ديوتي در جمع بهترين بازي هاي سال عادت کرده ايم. خيلي ها معتقدند CoD فقط اسم در کرده و اين همه سر و صدا الکي است، اما وقتي يک بازي ،سال به سال رکورد فروش نسخه قبلي خود را مي شکند و هر بازي تيراندازي اول شخصي با آن مقايسه مي شود، حتما ويژگي خاصي در مورد CoD وجود دارد. Black Ops که براي نخستين بار در سري CoD رويدادهاي دوره جنگ سرد را روايت مي کند، با داستان پردازي برجسته و اکشن جذاب، مستحق حضور در جمع بهترين هاي سال 2010 است.
دوشنبه، 25 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خوب، بهتر و بهترين

خوب، بهتر و بهترين
خوب، بهتر و بهترين


 

نويسنده: ارسلان شهلا




 

بهترين بازي هاي سال 2010 از نگاه مجله دانستنيهاي ديجيتال
 

سال 2010 سال پر رونقي براي بازي هاي کامپيوتري بود. انتشار بعضي از بازي هاي مطرح که قرار بود سال 2009 منتشر شود، به سال 2010 موکول شد. از طرف ديگر بازي هايي مثل گرن توريسمو5 و آلن ويک که مدت ها انتظارشان را مي کشيديم بالاخره در سال 2010 منتشر شدند و کم و بيش انتظارات را برآورده کردند. خوب يا بد بودن بازي ها نسبي است و در نهايت اين خود شما هستيد که بايد به بازي ها امتياز دهيد، اما در اين مطلب به بررسي ده تا از بهترين بازي هاي سال 2010 مي پردازيم که گوي سبقت را از بازي هاي ديگر ربوده اند.

Call ofDuty: Black Ops
 

هر سال به بودن کال آو ديوتي در جمع بهترين بازي هاي سال عادت کرده ايم. خيلي ها معتقدند CoD فقط اسم در کرده و اين همه سر و صدا الکي است، اما وقتي يک بازي ،سال به سال رکورد فروش نسخه قبلي خود را مي شکند و هر بازي تيراندازي اول شخصي با آن مقايسه مي شود، حتما ويژگي خاصي در مورد CoD وجود دارد. Black Ops که براي نخستين بار در سري CoD رويدادهاي دوره جنگ سرد را روايت مي کند، با داستان پردازي برجسته و اکشن جذاب، مستحق حضور در جمع بهترين هاي سال 2010 است.

Mass Effect2
 

قسمت اول «مس افکت» تحولي در بازي هالي اکشن اول شخص به وجود آورد. مس افکت بازيکنان را به گشت و گذار در فضاي بيکران وامي دارد و به آنها امکان مي دهد مسير خود را بين خير و شر انتخاب کنند. شما مي توانيد ديالوگ هاي دلخواه تان را انتخاب کنيد تا به اين ترتيب جريان بازي را به سليقه خود عوض کنيد. همچنين با توجه به اينکه در طول بازي چه ديالوگ هايي مي گوييد و چه اقداماتي انجام مي دهيد، پايان بازي ممکن است تغيير کند. در مس افکت 2 تمام چيزهايي که تعريف کرديم چند برابر وسيع تر و بهتر شده است.

خوب، بهتر و بهترين

Star Craft2
 

از ورلد آو وار کرفت گرفته تا C&C بازي هاي استراتژيک هر کدام به نوعي افول کرده بودند، اما استار کرفت2 همان بازي استراتژيکي بود که سال 2010 بدجوري به آن نياز داشت. ساخت اين بازي استراتژي Real-time سال 2003 کليد خورد و از سال 2005 به طور جدي آغاز شد. قسمت اول استار کرفت سال 1998منتشر شد، اما به گفته بسياري از منتقدان با وجود آنکه 12 سال بين انتشار SC2,SC 1 فاصله است. طرفداران کهنه کار استار کرفت به راحتي با اين بازي استراتژي عادت مي کنند.

Halo:Reach
 

هيلو ريچ آخرذين قسمت از هيلو بود که استوديوي Bungie، ساخت آن را بر عهده داست و اتفاقا بهترين هيلوي اين شرکت از کار درآمد. داستان سري هيلو در Reach به پختگي و بلوغ مي سرد و ياران «مستر چيف» حتي با وجود غياب فرمانده نمادين خود انتظارات از هيلو را برآورده مي کنند. Reach يک داستان هيجان انگيز و پرفراز و نشيب در حالت تک نفره را روايت مي کند و مثل هميشه مي تواند شما را ساعت ها پاي سرورهاي آن لاين ميخکوب کند.
Gran Tursimo5
انتظار داشتيم گرن توريسمو5 را در فهرست ده بازي برتر سال 2007 يا 2008 ببينيم، اما ساخت بازي شبيه سازي اتومبيلراني بيش از پنج سال در مرحله توليد به سر مي برد و قرعه انتشار آن براي سال 2010 رقم خورد. GT5 با هيچ بازي اتومبيلراني ديگري قابل مقايسه نيست؛ گرافيکي نزيدک به واقعيت، گاراژي با بيش از هزار اتومبيل، دست فرماني بي اندازه طبيعي و داشتن مسيرهاي مسابقه اي که با نمونه واقعي خود مونمي زند. از گرن توريسمو5 يک غول ساخته است. GTS بيش از هر بازي اتومبيلراني ديگري در سال 2010 استحقاق قرار گرفتن در اين فهرست را دارد.

Super Mario Galaxy2
 

دنياي قارچ خور هيچ وقت به بزرگي و رنگارنگي Super Mario Galaxy2 نبوده است. هرچه عمر شخصيت هاي کلاسيکي مثل سونيک و دانگي کنگ مي گذرد، بيشتر يادمان مي افتد اين شخصيت هاي قديمي چقدر به فراموشي سپرده شده اند و بچه هاي امروزي چيز زيادي از آنها نمي دانند، اما انتشار يک بازي جديد از ماريو و «موفقيت» آن اتفاق بزرگي است که بايد به فال نيک گرفت. قارچ خور يکي از ستون هاي تاريخ بازي هاي کامپيوتري است و سوپرماريو گالاکسي 2 لوله کش دوست داشتني و کهنه کار را هنوز در اوج نگه داشته است.

خوب، بهتر و بهترين

Battlefield: Bad Company2
 

اگر بازي هاي FPS را به در جبهه تقسيم کنيم، اساسا يک جبهه کال آو ديوتي است و جبهه ديگر Battlefield.CoD بازيکنان را در روايتي سينمايي، خطي و پر زد و خورد غرق مي کند، اما Battlefield خوراک آنهايي است که مي خواهند کمي با فکر و استراتژي بجنگند و شيفته تانک و هليکوپتر و هواپيما هستند. حالت تک نفره بازي، شما را راضي نگه مي دارد، اما Band Company2 را بايد مولتي پلير بازي کنيد تا متوجه شويد يک جنگ واقعي چه معنايي دارد. Band Company2 آن قدر خوب بود که EA ساخت بخش چند جانبه بازي «مدال افتخار» را به سازندگان BC2 سپرد.

Super Meat Boy
 

هميشه بهترين بودن به گرافيک پر زرق و برق، داستان پيچيده و عجيب و غريب و انفجار و بکش بکش نيست. Super Meat Boy يکي از بهترين و ساده ترين بازي هاي سال 2010 است. در اين بازي دو بعدي بايد يک موجود با نمک و گرد و قلمبه را از موانعي که سر راهش قرار مي گيرد به سلامت عبور دهيد. «پسر گوشتالو» با اداها و سر و صداهايش خيلي زود شما را شيفته خود مي کند و از آن بالاتر ساعت ها پاي نمايشگر نگه تان مي دارد.

Alan Wake
 

بازي سال نشريه «تايم» يک بازي فوق العاده بود که زياد به چشم نيامد. «آلن ويک» که سازندگان مکس پين را پشت خود مي بيند، بيشتر شبيه يک فيلم اسکاري اکشن و دلهره آور است. شما در نقش آلن ويک، يک نويسنده موفق داستان هاي ترسناک قرار مي گيريد که دو سال است ذوق خود را از دست داده و يک کلمه هم روي کاغذ نبرده است و براي بازيافتن قريحه خود همراه همسرش به منطقه اي ييلاقي سفر مي کند. در اين حال داستاني که هنوز خود آلن از گفتنش خبر ندارد مثل کابوس برايش به واقعيت تبديل مي شود. در اين حال آلن بايد همسر خود را نجات دهد و داستان کابوس وار خود را به پايان ببرد.

Fifa11
 

طرفداران PES از ديدن نام فيفا در اين فهرست خوش شان نخواهد آمد، اما اگر منصفانه قضاوت کنيم فيفا 11 بيش از هر بازي کامپيوتري ديگري به فوتبال واقعي نزديک است. امسال علاوه بر نسخه سالانه بازي فيفا؛ نسخه ويژه جام جهاني آفريقاي جنوبي هم منتشر شد و تابستان امسال فوتبال دوستان را به خود اختصاص داد. امسال سال «فيفا»بود.

خوب، بهتر و بهترين

NBA2K11
 

همان رقابتي که در فوتبال بين PES و فيفا وجود دارد بين سري NBA Elite (همان NBA Live سابق) و NBA2K در بسکتبال در جريان است. بازي NBA2K امسال آن قدر خوب بود و آن قدر همه را به تحسين واداشت که خيلي ها آن را «نزديک ترين شبيه سازي بسکتبال مجازي به واقعيت» و «بهترين بازي بسکتبال تاريخ» خواندند. NBA2K11 آن قدر خوب بود که EA از انتشار NBA Elite11 صرف نظر کرد. اين در حالي است که الکترونيک آرتز مي خواست با نسخحه جديد بازي بسکتبال خود، اين ورزش را در بازي هاي کامپيوتري متحول کند.

Read Dead Redemption
 

RDR در يک کلام «GTA وسترني» است. تصور کنيد همان گرافيک گيم پلي، وسعت و فيزيک GTA IV را در يک فضاي وسترني پياده کنيد و به جاي موتور و ماشين سوار اسب شويد. شما در نقش جان مارستون، يکي ا ز بهترين کاراکترهاي بازي هاي کامپيوتري در سال 2010 قرار مي گيريد. مارستون که قبلا يک ياغي درجه يک بود، حالا توبه کرده و در پي شکار شريک قديمي خود برآمده اشت. نه تنها مثل GTA گشت و گذار در بازي هيجان انگيز است و هميشه چيزهاي جديدي براي کشف کردن وجود دارد بلکه داستان بازي هم دست کمي از فيلم هاي وسترني کلينت ايستوود ندارد. تازه يک DLC يا بسته مکمل هم براي Red Dead منتشر شده که در آن زامبي ها به دنياي وسترن حمله مکي کنند.

Angry Birds
 

اين بازي موبايلي در عين سادگي دنيا را تکان داد. پشت Angry Birds يک ايده ساده خوابيده است: بايد پرنده هاي خشمگين را با تير کمان پرت کنيد تا آنها در و ديوار خانه اي که خوک هاي بخت برگشته در آن زنداني شده اند پايين بياورند و رفقاي خود را آزاد کنند. با وجود اينکه Angry Birds نخستين بار ماه پاياني 2009 روي آيفون منتشر شد. اين بازي را بايد متعلق به سال 2010 بدانيم، زيرا محبوبيت آن خيلي زود به حدي رسيد که نسخه اي براي PSP,PS3 و پلتفرم هاي موبايلي مثل آندرويد و Palm هم منتشر شد. پرنده هاي خشمگين در سال 2010 بيش از 50 ميليون بار دانلود شدند.

خوب، بهتر و بهترين

Vanquish
 

شايد شما هم مثل خيلي از گيمرها اسم Vanquish را شنيده ايد يا به راحتي از آن گذشته ايد. Vanquish يکي از بهترين بازي هاي سال 2010 بود که چندان به چشم نيامد و فروش درست و حسابي هم نداشت. Vanquish بازي هاي کامپيوتري را متحول نکرد اما تمام المان هاي اين بازي اکشن سوم شخص با مهارت خيره کننده اي به کار گرفته شده است. در اين بازي در نقش روباتي پيشرفته قرار مي گيرد که تيراندازي مي کند، روي زمين ليز مي خورد، پناه مي گيرد و خلاصه يک نبرد فضايي هيجان انگيز را رقم مي زند.

خوب، بهتر و بهترين

Sid Meierُ s CivilizationV
 

براي خيلي ها مزه بازي هاي استراتژي به مولتي پلير بودن آن است. اتفاقا طرفداران اين بازي ها امسال حسابي سرشان شلوغ بود و علاوه بر وارکرفت و C&C , DOTA استار کرفت 2 هم بالاخره به دستشان رسيد اما اگر علاقه اي به بازي تحت شبکه نداريد، CivilizationV شما را ساعت ها پاي کامپيوتر نگه مي دارد تا تمدن باستاني آزتک ها، روميان باستان يا مصريان را دوباره احيا کنيد و حتي تاريخ را از نو بنويسيد. Civ V بازي بسيار راحتي است و به محض اينکه قلق کار دستتان بياييد، به اين سادگي ها ول کن آن نخواهيد بود.
منبع : نشريه دانستنيهاي ديجيتال، شماره ي بهمن ماه 89



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط