پس زمينه ی عكس

موقع گرفتن عكس بيشتر حواس ما به سوژه است و ممكن است از توجه به پس زمينه یا Background عكس غافل شويم در حالیكه پس زمينه نقش مهمى در بيان عكس ايفا مى كند. اولين قدم در ايجاد پس زمينه مناسب در عكس توجه به آن است.
پنجشنبه، 26 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پس زمينه ی عكس

پس زمينه ی عكس
پس زمينه ی عكس


 





 
پس زمينه در عكاسى، مثل بوم يا كاغذ در نقاشى، خود بخشى از تصوير است و عناصر تصوير روى آن قرار مى گيرند. اگر اين پس زمينه شلوغ باشد بيننده متوجه موضوع عكس نخواهد شد. شلوغى پشت عکس را در زبان عکاسی می‌شود به هياهويی تشبيه کرد که مانع رسيدن صدای ما به گوش مخاطب شود.
پس زمينه آرام و مناسب موجب مى شود نگاه بيننده به سرعت متوجه ی سوژه ی عكس شود. در عكس زير، عكاس با استفاده از زاويه ى سر بالا براى دوربين، شلوغى شهر و ساختمان هاى اطراف را حذف كرده تا بر زمينه ی آرام آسمان، نقش آتش بازى و فرم برج ايفل تنها عناصر عكس باشند.
اما سوژه ی مورد نظر ما هميشه در جاى مناسبى قرار ندارد و براى ايجاد پس زمينه بهتر، گاهى لازم است عكاس تغييراتى ايجاد كند.

پس زمينه ی عكس

براى تغيير پس زمينه موقع عكس گرفتن راهنمائى هاى زير مى توانند مفيد باشند:
سوژه ی عكس را به جاى ديگرى ببريد كه امكان استفاده از پس زمينه ی بهترى را به شما بدهد.
جای دوربين را تغيير دهيد. از پنجره ی دوربين به سوژه ی عكس نگاه كنيد و آرام در اطرافش بچرخيد. سعى كنيد از زاويه هاى متعدد به سوژه نگاه كنيد. خواهيد ديد كه با حركت دوربين پس زمينه تغييرمى كند. با نزديک يا دور شدن به موضوع مى توانيد آنچه را در عكس مى آيد كنترل كنيد.

پس زمينه ی عكس

تغيير زاويه ی دوربين مى تواند آنچه را در پشت سوژه ديده مى شود تغيير دهد. اگر شخصى در اتاق شلوغى ايستاده، مى توانيد با بالا بردن دوربين و گرفتن عكس از بالا يا پائين آوردن آن و گرفتن عكس از زير، اشخاص ديگر را از كادر عكس حذف كنيد.
با نزديک شدن به سوژه يا زوم كردن عدسى به طرف آن مى توانيد آنچه پس زمينه را شلوغ كرده از عكس حذف كنيد و كادر عكس را با سوژه ی مورد نظر پر كنيد.
اگر امكان تغيير جاى دوربين يا جاى سوژه را نداريد، با استفاده از عدسى هائى كه عمق ميدان كمى ايجاد مى كنند، وضوح عكس را بر سوژه متمركز كرده و آنچه در پس زمينه است را از وضوح خارج كنيد.

پس زمينه ی عكس

عدسى هائى كه زاويه ی بسته تر دارند يا زاويه ی آنها متغيير است (زوم) براى اين كار موثرند. عمق كمى كه اين عدسى ها در عكس ايجاد مى كنند موجب مى شود زمينه ی عكس كاملاً غيرواضح و آرام شود.
اگر امكان تغيير عدسى را نداريد مى توانيد با باز كردن دريچه ی عدسى كه به آن Aperture گفته مى شود از عمق ميدان عكس خود كم كنيد. متوجه باشيد كه اندازه ی اين دريچه نسبت معكوسى با سرعتِ گرفتن عكس يعنى Shutter Speed دارد. هر چه دريچه بازتر باشد سرعت بيشتر و هر چه دريچه تنگ تر، سرعت كمتر.
گاهى هم پس زمينه ی عكس خود موضوع عكس است. در اين صورت بايد هوشمندانه از آن در كمپوزيسيون استفاده كرد. عناصر عكس را چنان بچينيد كه اهميت پس زمينه نمايان باشد. درعكس زير زنى در رودخانه گنگ در هندوستان به دعا مشغول است. به دليل اهميت رودخانه كه زن را احاطه كرده، عكاس از بالا عكس را گرفته تا رودخانه سطح عكس را پر كند و بخش عمده اى از فضاى تصوير به آن اختصاص داده شود.

پس زمينه ی عكس

تعيين اينكه پس زمينه عكس شما چه باشد در داخل يك استوديوى عكاسى بسيار آسان تر است. پرده ی بلندى كه در استوديوهاى عكاسى از سقف آويزان شده و به عكاس امكان استفاده از رنگ ها و نقش هاى مختلف را براى پس زمينه مى دهد از لوازم اوليه ی استوديو است. شما هم می توانيد با همراه بردن پارچه يا كاغذى كه به اندازه ی كافى بزرگ باشد به محل عكسبردارى و آويزان كردن آن پشت سر سوژه، پس زمينه ی بهترى براى عكس هايتان ايجاد كنيد.
براى به كار بردن هر يک از راهنمائى هاى بالا، لازم است ابتدا ذهن عكاس به اهميت پس زمينه ی عكس حساس شود. براى تمرين اين حساسيت، از سوژه ی مشابهى ده عكس با پس زمينه هاى متفاوت، زاويه هاى متفاوت دوربين و فاصله هاى متفاوت با دوربين بگيريد. انتخاب كنيد كدام عكس بهترين پس زمينه را دارد.
منبع:دوره عکاسی درسنامه
ارسال توسط کاربر محترم سایت :king007




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.