آمستردام

آمستردام پايتخت کشور هلند است. آمستردام شهري است ساحلي با بافت شهري بسيار فشرده و ساختمان هاي قديمي، طرح کلي ناحيه مرکز شهر، دايره هاي متحد المرکزيست که برخي از اين دايره ها خيابان اند و برخي کانال آب. يکي از تورهاي زيباي آمستردام، قايق سواري در کانال هاي داخل شهر است که از مقابل بسياري از ساختمان هاي اصلي شهر مي گذرد.
يکشنبه، 27 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آمستردام

آمستردام
آمستردام


 






 
آمستردام پايتخت کشور هلند است. آمستردام شهري است ساحلي با بافت شهري بسيار فشرده و ساختمان هاي قديمي، طرح کلي ناحيه مرکز شهر، دايره هاي متحد المرکزيست که برخي از اين دايره ها خيابان اند و برخي کانال آب. يکي از تورهاي زيباي آمستردام، قايق سواري در کانال هاي داخل شهر است که از مقابل بسياري از ساختمان هاي اصلي شهر مي گذرد.
هلند براي هنر دوستان مکاني رؤيايي ست. نسبت به مساحتش بيشترين مقدار گنجينه هاي هنري را در دنيا داراست. آمستردام پر از موزه هاي مختلف است. از نقاش هاي خيره کننده رامبراند و ورمير گرفته تا موزه وسايل و لوازم شکنجه گري.
اين شهر زيبا با رودهاي خروشان در ميان انبوهي از جريان هاي آب قرار دارد و بيش از 1000 پل براي محصور کردن آن در سطح شهر وجود دارد و به واسطه قايق هاي شناورد بر روي کانال ها مي توان در ميان شهر رفت و آمد کرد و زيبايي هايي آن را ديد. آمستردام از معدود شهرهاي جهان است که خيابان ها، مردم فضاي آن پر از جاذبه است. آمستردام که به ونيز شمال شهرت دارد، پر از کانال هاي آب است. اين شهر فرهنگي، انبوهي از موزه ها را که از هر گوشه جهان ردپايي در آن است، در خود جاي داده و بيش ترين موزه هاي هلند در اين شهر وجود دارد. از جمله موزه ونگوک(1) و آنه فرانک که در ميان ديگر موزه هاي آن بسيار درخشان است. از جمله آثار برجسته آمستردام مي توان به موارد زير اشاره کرد:
کرک انگلاس: اگر چه آمستردام صحنه ها و محوطه هاي تاريخي بسياري دارد، تنها يکي از آنها که در Begijnhof است، در مرکز اين شهر قديمي دارد. اين ساختمان بيشتر شبيه ديرو صومه است و تنها مرکز کاتوليکي است که هنوز بعد از اصلاحات سال 1578 باقي مانده است. از سال 1607 که کليسا به انگليسي هاي پرسبيتري داده شد اين مکان به کليساي انگليسي تبديل شد و در سال هاي 1421 و 1452 بر اثر آتش سوزي متحمل خسارت هاي زيادي شد و در سال هاي 1912 تا 1967 دوباره کليسا و محل عبادت آن مرمت شد.

Berlage Van Beurs:
 

يکي از بناهاي معماري مشهور هلندي است که در طول سالهاي 1898 تا 1903 به منظور اجتماع مردان هنرمند و صنعتکار براي پيشبرد و حمايت از طرح هاي معماريشان ساخته و اگر چه در ابتدا هدف از ساختن آن يک مرکز و بازار بورس بود هيچ گاه چنين استفاده اي از آن نشد و به جاي انواع نمايشگاه ها کنسرت در آن بر پا شده است.

waag De:
 

اين بنا که در ميدان نيوو مارکت واقع شده بخشي از استحکامات اين شهر قديمي به شمار مي رود. اين بنا که قبلاً سينت آنتوني ناميده مي شد، در سال 1488 با برج ها و کاهريزهاي بسياري ساخته شده است و دروازه بزرگ آن بخشي از خط دفاعي شهر محسوب مي شد، اما بعدها در آن اصناف مختلف زندگي مي کردند و به عنوان رستوران و مرکز اطلاعات از آن استفاده شده است.

Beguinage:
 

اين منطقه که دور از خيابان ها و مراکز شلوغ در کنار موزه تاريخ قرار گرفته شامل کليساي انگليسي و دير کاتوليک هاي ايتاليايي است. بيش تر خانه هاي قديمي آن متعلق به قرن 17 هنستند و قديمي ترين خانه آمستردام که از چوب ساخته شده و متعلق به سال هاي 1475 است در اين مکان قرار دارد. اگر چه خانه هاي چوبي به دليل جلوگيري از آتش سوزي هاي بزرگ در شهر کم کم ناپديد مي شوند، هنوز نمونه هاي کهن آن ها را در اينجا مي توان يافت. دستورات مذهبي کاتوليک تنها از قرن 16 ( بعد از دوره اصلاحات) در اينجا ظهور يافت و تنها زنان مجرد در Begijnhof اجازه داشتند که تارک دنيا و راهبه باشند.

Ajnetekapel:
 

اين ساختمان مذهبي که به دير آگنس مقدس معروف است تنها دير باقي مانده از قرون وسطي است که درسال 1397 ساخته و بعد از آتش سوزي در سال 1470 دوباره بازسازي شد. در سال 1632 به عنوان مرکز فعاليت هاي علمي مورد استفاده قرار گرفت و اکنون به عنوان موزه تاريخ دانشگاهي استفاده مي شود و عکس ها و تصاوير زيادي از دانشجويان و ديگر افراد مشهور و نامي در سالن خطابه قديمي آن به چشم مي خورد که بسياري از آن ها را يک تاجر مجموعه دار به نام پاپنبروک در سال 743 به موزه اهدا کرده است.
هلند کشوري است که به سرزميني لاله ها، آسيب ها ي بادي و سدها ناميده مي شود و با زنجيره اي از شهرهاي زيباي ساحلي و پايتختي اعجاب آور چون آمستردام، سواحل فرح بخش و ميراث غني و تاريخي از کشورهاي جذاب اروپا به شمار مي رود.
بخش مرکزي آمستردام بافت فشرده و زيباي قديمي خود را به خوبي حفظ کرده است و به يک موزه رو باز و ديدني مي ماند. به همين خاطر يکي از جاذبه هاي گردشگري در آمستردام، قايق سواري در کانال هاي داخل شهر است که از مقابل بسياري از ساختمان هاي زيباي شهر مي گذرد.
هسته اصلي اين شهر تاريخي در قرون وسطا به وجود آمد و در قرن شانزدهم توسعه يافت و تبديل به مهم ترين بندر تجاري اروپا شد. بندر آمستردام از شرق به درياچه ايسل مير وصل مي شود و از غرب از طريق يک کانال کشتيراني به درياي شمال و آب هاي آزاد راه دارد. ورود آب به اين مجراها کنترل مي شود، چون آمستردام نيز مانند مناطق وسيعي از هلند زير سطح دريا قرار گرفته است. رودخانه آمستل از وسط آمستردام مي گذرد و شبکه گسترده اي از کانال ها و نهرها بخش هاي مختلف شهر قديمي را به هم وصل مي کنند. اين کانال ها به تدريج طي چهار قرن گذشته به شکل نيم دايره هايي دور هسته اوليه شهر حفر شده و گسترش يافته اند. کاربرد اصلي آنها جابجايي بار و محصولات وارداتي از کشتي ها به انبار و تجارت خانه ها و بالعکس از آنجا به بندر گاه بوده است. در قرون هفدهم و هجدهم که دوران شکوفايي اقتصاد استعماري هلند بود، خانه هاي اعيان نشين بسياري در حاشيه کانال هاي بيروني ساخته شدند که بسياري از آنها هنوز هم پا بر جا هستند.

پي نوشت ها :
 

1. Van Gogh

منبع: بهبودي، حميد؛ (1368) گردشگری در عصر نوین، زنجان، نیکان کتاب، چاپ نخست.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما