کوالالامپور

کوالالامپور پايتخت کشور مالزي يکي از جذاب ترين پر جنب و وجوش ترين شهرهاي جنوب شرق آسياست. پايتخت مالزي تلفيقي ازمعماري نوين سنتي است که اين شهر را به يکي از جاذبه هاي بي دليل جنوب آسيا تبديل کرده است و خصوصاً برج هاي دو قلوي اين شهر از شهرتي جهاني برخوردار هستند. معمولا همه گردشگران از طريق هوايي
دوشنبه، 28 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کوالالامپور

کوالالامپور
کوالالامپور


 






 
کوالالامپور پايتخت کشور مالزي يکي از جذاب ترين پر جنب و وجوش ترين شهرهاي جنوب شرق آسياست. پايتخت مالزي تلفيقي ازمعماري نوين سنتي است که اين شهر را به يکي از جاذبه هاي بي دليل جنوب آسيا تبديل کرده است و خصوصاً برج هاي دو قلوي اين شهر از شهرتي جهاني برخوردار هستند. معمولا همه گردشگران از طريق هوايي وارد پايتخت مالزيايي ها مي شوند. فرودگاه بين المللي کوالالامپور درناحيه سپانگ، 50 کيلومتري جنوب پايتخت قرار گرفته است. اين فرودگاه عظيم و زيبا در زميني به مساحت 10 هزار هکتار بنا شده و سقف هاي بادگير مانند و سفيد رنگ ساختمان ترمينال اين فرودگاه در کنار برج هدايت پرواز 120 متري و زيبا و مرتفع فرودگاه، در بدو ورود نظر هر گردشگري را به خود جلب مي کند. اين فرودگاه يکي از مدرن ترين و کارآمدترين فرودگاههاي جهان است و به جرأت مي توان آن را از جاذبه هاي کوالالامپور قلمداد کرد.
مالزي به دليل موقعيت جغرافيايي خاص خود، که در ناحيه پر باران و گرم واقع است از غناي طبيعي خاصي برخودار است و به همين جهت حد فاصل فرودگاه تا شهر شاهد منظره اي دل انگيز از مراتع و جنگل خواهيد بود که مرز مشخصي بين اين دو نمي توان قايل شد. فرودگاه کولالامپور هر ساله 25 ميليون مسافر را جابه جا مي کند و در ساعات اوج ترافيک امکان جايي هفت هزار مسافر داخلي و خارجي در اين فرودگاه وجود دارد.
آنچه در بدو ورود پايتخت مالزي بيش از هر چيز توجه را به خود جلب مي کنند وجود برج هاي پتروناس در مرکز اين شهر است، برج هايي که پس از تخريب مرکز تجارت جهاني نيويورک به عنوان بلندترين ساختمانهاي جهان شناخته ميشود. اين برج متعلق به کنسر سيومي از شرکت هاي خصوصي و شرکت نفت مالزي است که 452 متر ارتفاع دارد. طبقات مختلف اين برج بين سه هزار تا هفت هزار متر مربع فضاي قابل استفاده دارند که همين موضوع نيز اين برج ها را از ساير برج هاي دنيا مثل سيرز شيکاگو متمايز مي کند.
براي تسهيل رفت و آمد بين دو برج، دالان ارتباطي در طبقه چهل و يکم تعبيه شده که به کارکنان و کساني که از اين برج هاي ديدار به عمل مي آورند اجازه ميدهد از يک برج به ديگري بروند. علاوه بر اين دالان، برج ها در قسمت تحتاني نيز با مجموعه وسيعي از فروشگاه ها و مراکز پذيرايي به يکديگر مرتبط مي شوند. پتروناس در مرکز شهر قرار گرفته است. اين منطقه داتاران مردکا خوانده مي شود. پايتخت طي سال هاي پس از استقلال، زماني که مالزي در سال 1957 از انگلستان استقلال پيدا کرد با تصميم دولت به اين نقطه منتقل شد و اندک اندک شهر توسعه پيدا کرد و کوالالامپور امروز سر بر آورد.
ميدان مرکزي شهر که پادانگ خوانده ميشود هنوز هم قلب تپنده شهر است و اکثر فستيوال ها جشن هاي ملي در اين ميدان برگزار مي شود. مالزي مجموعه به هم پيوسته اي از مالاياها يا ايالت هاي مختار است. کوالالامپور شهري است که با هزينه زياد ساخته شد و هم اکنون به مرکزي براي هدايت امور در مالزي تبديل شده است. مالزيايي ها مسلمان هستند و شايد به همين دليل است که ديدن نمادهاي تجدد غرب در کنار مساجدي که با ظرافت و زيبايي هر چه تمام تر قد برافراشته اند، انسان را دچار حيرت و شگفتي مي کند. پايتخت مالزيايي ها با حساب گري و دقت فوق العاده اي طراحي و ساخته شده است. همان طور که گفته شد اين طي 40 سال گذشته شکل گرفته و ازاين رو پايتختي جوان محسوب مي شود. اين که دولت مالزي، با حمايت پادشاه اين کشور تصميم گرفت شهري را به عنوان پايتخت بنا نهد موجب شد امکان طراحي شهر پيش شروع مراحل ساخت فراهم آيد و همين امر موجب شده در کوالالامپور همه چيز حساب شده و مدرن به نظر آيد. يکي از جذاب ترين نقاط کوالالامپور، مثلث طلايي است. مجموعه اي از فروشگاه ها و هتل ها لوکس و مجلل که همگي دورادور برج هاي پتروناس و در ناحيه مرکزي شهر قرار گرفته اند. شب هاي اين ناحيه دنيايي از نور و تحريک است. تلالو و درخشش لامپ هاي نئون و تابلوهاي تبليغاتي چند رنگ اين منطقه را جذاب تر از هر زمان مي کند. خيابان جالان بوکيت بيتانگ خيابان اصلي در اين مثلث است که دو سوي آن را مجتمع تجاري زيبا اشغال کرده اند، فروشگاه هاي اين خيابان طيف وسيعي از کالا را ارائه مي دهند که هر ذائقه وسليقه اي را ارضا مي کند. مرکز استارهيل، ميدان کوالالامپور و ايمبي پلازا نقاطي هستند که هميشه مملو از گردشگران و خريداران روزمره کالاهاي الکترونيک و ساير اقلام هستند.
اکثر سفارتخانه هاي کشور خارجي نيز در مثلث طلايي و در خيابان آمپانگ قرار گرفته اند. خيابان سرسبز و عريضي که سفارتخانه ها با معماري هاي متفاوت و پرچم هاي به احتراز در آمده، دو سويش رديف شده اند. اين خيابان پر رفت و آمد مي باشد چرا که علاوه بر کساني که خواهان اخذ ويزا براي سفر براي خارج هستند همه روزه صدها گردشگر براي ديدار از اين خيابان پياده يا سواره راه مثلث طلايي را پيش مي گيرند. مرکز هماهنگي با عزيمت اتباع مالزيايي به حج نيز در همين خيابان واقع است و شايد بخشي از ازدحام آن را بتوان به اين دليل دانست. برج هاي 88 طبقه اي پتروناس نيز را در انتهاي اين خيابان قرار گرفته اند، آنجا به همراه يک بازار خريد عظيم، دو برج کوچکتر و يک پارک 50 هکتاري نيز در حال ساخت است تا مجموع پتروناس را تکميل کند.
حال که تا جالان آمپانگ پيش رفته ايم بهتر است با ادامه مسير در خيابانها و پياده روي هاي شلوغ و پر ازحام راهمان را به سوي بودايا کراف در نزديکي نقطه تلاقي جالان آمپانگ و جالان پوکيت بيتانگ ادامه دهيم، نقطه اي که ميتوان از آن به عنوان مرکز عرصه صنايع دستي مالزي نام برد.
برج هاي مخابراتي معروف کوالالامپور که چهارمين برج مخابراتي بلند دنياست، در گوشه ديگر مثلث طلايي قرار گرفته است. اين برج 421 متري از ديگر نمادهاي شهر است. سفر به طبقات فوقاني و رستوران دوار بالاي برج با آسانسور هاي سريع السير حدود يک دقيقه به طول مي انجامد. در رستوران گردان و يا سالني که در طبقه زير آن براي استراحت کوتاه مدت بازديد کنندگان از برج در نظر گرفته شده قادر خواهيد بود نمايي باز و ديدني از شهر را نظاره گر باشيد.
رستوران دوار برج که سري آنگ کاسا نام دارد در طبقه فوقاني همه امکانات را براي رفاه حال مشتريان خود در نظر گرفته است. علاوه بر سرو انواع غذاها، تسهيلاتي براي نگهداري کودکان در نظر گرفته شده است. مالزيايي ها تمامي تلاش خود را به کار بسته اند تا اين شهر را به جاذبه اي بي نظير براي گردشگران خارجي تبديل کنند. علي رغم جميعت نسبتاً کم شهر و وجود بلوارهاي عريض، کوالالامپور باز هم با مشکل ترافيک مواجه است. پليس اين شهر با به کارگيري پيچيده ترين تجهيزات روز تلاش کرده ترافيک را تحت کنترل در آورد. همه چهار راهها به امکانات هوشمند کنترل ترافيک ها مجهز هستند و حتي در تاريکي شب و در نبود پليس ها هم نحوه رفت و آمد خودروها و سرعت شان با دستگاه هاي پيشرفته الکترونيک کنترل مي شود.
خيابانها جولانگاه تبليغات کالا هستند و همه چيز دست در دست هم داد ه اند تا مردم را به خريد بيشتر ترغيب کنند. تابلوهاي تبليغاتي و نئون هاي رنگارنگ در ماه هاي بهار پاييز پر از گردشگراني است که دوربين به دست به اين سو و آن سو مي روند.
يکي از جالب ترين تجربياتي که هر گردشگري در ديدارش از کوالالامپور کسب مي کند خريد از بازار شبانه يا پاساژ مالام است. اين بازار شب ها معمولاً در نقاط مختلف شهر برگزار مي شود. اين بازارها بيش ازآن که محلي براي خريد باشد به مکاني براي تفريح شهروندان و گردشگران تبديل مي شود. هر شب هزاران شب زنده دار به اين بازارها سر ميزنند تا در کيوسک هايي که تا صبح داير هستند غذا و نوشيدني صرف کنند و دمي بياسايند. يکي از مشهورترين اين بازارها بنگسا ربارو است که شب هاي شنبه داير ميشود و در آن لوازم صوتي و تصويري، لباس و مواد غذايي و به فروش ميرسد. اگر از شلوغي شهر دلزده شده ايد و مي خواهيد دم را در گوشه بياسائيد مي توانيد سري به ليک گاردنز بزنيد، پارکي به وسعت هفتاد هکتار در شمال ميدان مرکزي، درياچه مصنوعي وسيع اين پارک که تاميک پردان ناميده ميشود هميشه عده زيادي را به خود فرا ميخواند و باغ پرندگان تعبيه شده در اين پارک مجموعه اي از دويست گونه پرنده را پيش روي بازديد کنندگان قرار مي دهد. باغ گل هم با فراهم آوردن امکان بازديد از هشتصد گونه مختلف گل ها ، منظره اي زيبا را پيش چشم تان قرار خواهد داد. در کنار همه آنچه از اين پارک گفته شد مجموعه پروانه هايي که در اين باغ به نمايش در آمده است چيز ديگري است.
اين پايان جاذبه هاي مالزي نيست، چاينا تاون يا شهرک چيني در مرکز شهر قديمي قرار گرفته و بهترين راه براي ديدن اين ناحيه است که پياده به آنجا عزيمت کنيد. در اين منطقه با کوچه هاي تنگ و باريک خاص شهرهاي چيني و ازدحام نامعمول و مواجه مي شويد، دست فروش ها و مغازه داراني که به فروش اجناس چيني مانند: سبدهاي بافته شده و سنگ هاي تراشيده شده مشغول هستند. کوالالامپور را شهر مسجد و مناره هاي مي نامند، اين شهر در اين زمينه از چنان غنا وشهرتي برخوردار است که بسياري از گردشگراني که به مالزي سفر مي کنند ديدار از اين مساجد رادر صدر برنامه هاي خود قرار مي دهند، در اين شهر تعداد بيشماري مسجد کوچک و بزرگ قرار دارد که اکثر آنها توسط کاشي هاي ايراني و استاد کاران و معماران کشورمان طراحي و ساخته شده اند.
مالزي و پايتخت اين کشور تجدد و مدرنيسم را به سنن اسلامي پيوند داده و از تلفيق اين دوهارموني دل انگيز و آرام بخش را ارائه داده است. آنجا که مسلمانان دل داده به تعاليم الهي از مواهب تجدد برخورار شده اند. در پايتخت مالاياها پارک هاي بسياري براي حفظ شادابي و طراوات شهر و همچنين فراهم آوردن فضاي شهري مناسب در نظر گرفته شده است که پارک مرکزي کوالالامپور با پارک هاي حيات وحش خود، که در آن انواع و اقسام ماکيان نگهداري مي شوند از مهم ترين اين پارک هاست. سفر به کوالالامپور خاطره اي فراموش ناشدني خواهد بود.
منبع: بهبودي، حميد؛ (1368) گردشگری در عصر نوین، زنجان، نیکان کتاب، چاپ نخست.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما