میهمان ناخوانده و همیشگی

همه ما هرازگاهی دچار سرماخودگی می شویم، درحقیقت شاید نیمی از بیماری های کوتاه مدت را سرماخوردگی یا نوع دیگری از بیماری تنفسی ویروسی مثل خروسک، فارنژیت (التهاب حلق) لارنژیت (التهاب حنجره) یا برونشیت (التهاب نایژه ها) تشکیل می دهد.
سه‌شنبه، 6 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
میهمان ناخوانده و همیشگی

میهمان ناخوانده و همیشگی
میهمان ناخوانده و همیشگی


 





 
همه ما هرازگاهی دچار سرماخودگی می شویم، درحقیقت شاید نیمی از بیماری های کوتاه مدت را سرماخوردگی یا نوع دیگری از بیماری تنفسی ویروسی مثل خروسک، فارنژیت (التهاب حلق) لارنژیت (التهاب حنجره) یا برونشیت (التهاب نایژه ها) تشکیل می دهد. سرماخوردگی ها در دوران کودکی بسیار شایع تر است. کودکان معمولا اولین سرماخوردگی را در سال اول زندگی تجربه می کنند و تا حدود شش سالگی یعنی تا زمانی که سیستم ایمنی آنها تکامل یابد، نسبت به این بیماری آسیب پذیر باقی می مانند. بزرگسالان آسیب پذیری کمتری نسبت به سرماخوردگی دارند، اما آمار حکایت از آن دارد که به طور متوسط هر فرد، سالی سه تا چهار بار سرما می خورد.
سرماخوردگی ها توسط ویروس ها ایجاد می شود. بیش از ۲۰۰ نوع مختلف یا گونه ویروس می تواند باعث بیماری تنفسی شود. از جمله این ویروس ها می توان به رینوویروس ها اشاره کرد. این گروه، بیش از سایر ویروس ها با آنچه معمولا سرماخوردگی معمولی یا زکام نامیده می شود و عمدتا بینی و گلو را درگیر می کند، ارتباط دارد. سرماخورگی ها عمدتا به دو روش منتقل می شود. اولین و موثرترین راه انتقال، تماس مستقیم با ترشحات عفونی است. دست دادن با شخصی که با دستش بینی اش را پاک کرده یا درون دستش سرفه کرده، راه شایع گرفتن ویروس سرماخوردگی از این شخص بیمار است. راه دوم، عطسه یا سرفه بدون گرفتن دستمال جلوی صورت است. چنین کاری با پخش ویروس در فضای اتاق، باعث می شود افرادی که از این هوا استنشاق می کنند، به این ویروس ها آلوده و مبتلا شوند اما احتمال انتقال ویروس به این شکل کمتر است. باورهای عامیانه و عقل جمعی در مورد ابتلا به سرماخوردگی فراوان هستند: اگر زیر باران خیس شوید یا با موهای خیس بیرون بروید بدون شک سرما می خورید. اگر باد سرد به شما بخورد، می چایید. خستگی و کسر خواب می تواند باعث سرماخوردگی شود. اما در بررسی های بالینی ثابت نشده که این موارد بتواند خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش دهد. با این حال سرماخوردگی یک الگوی فصلی دارد. آمار سرماخوردگی در فصل پاییز، زمستان و بهار بیشتر از تابستان است.

● علایم و نشانه ها
 

علایم و نشانه های کلی یک سرماخوردگی عبارتند از: احتقان بینی و سر، سرفه، عطسه، گرفتگی صدا و آب ریزش از چشم. از آنجا که ویروس های بسیار متنوعی باعث سرماخوردگی می شوند، نشانه ها هم ممکن است متغیر باشد. نشانه ها معمولا طی یک الی دو روز بعد از تماس ظاهر می شود و ممکن است اولین سیگنال های آن خارش گلو یا گلودرد، افزایش احتقان بینی و درد خفیف و مبهم در بدن یا سر باشند. آب ریزش از بینی، اغلب نخستین علامت مهم سرماخوردگی است. بعد از مدتی ترشحات بینی غلیظ تر شده و به رنگ سبز مایل به زرد درمی آیند. به طور معمول افراد سالم برای درمان سرماخوردگی، لازم نیست به پزشک مراجعه کنند اما اگر سرماخوردگی بیش از دو هفته طول کشید، برای حصول اطمینان از اینکه عفونت باکتریایی ثانویه ای در ریه ها، حنجره، نایژه ها، سینوس ها یا گوش ایجاد نشده باشد، به پزشک مراجعه کنید. اگر سابقه هر کدام از این عفونت ها را دارید بی درنگ با پزشک مشورت کنید.

● سرماخوردگی تا چه حد جدی است
 

سرماخوردگی ها، بیماری های مزاحمی هستند که اکثرا باید فقط منتظر ماند تا شرشان را کم کنند. گهگاه ممکن است یک عفونت باکتریایی ثانویه در دستگاه تنفس به دنبال سرماخوردگی ایجاد شود و درمان را الزامی کند.

● درمان
 

از آنجا که سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است، آنتی بیوتیک هیچ فایده ای ندارد. آنتی بیوتیک عمدتا روی عفونت های باکتریایی موثر است. سرماخوردگی معمولا سه الی چهار روز طول می کشد اما ممکن است ۱۰ الی ۱۴ روز هم به طول انجامد، بنابراین درمان سرماخوردگی تا حدود زیادی به صبر و حوصله نیاز دارد. برخی اقدامات می تواند به بهبودی شما از سرماخوردگی کمک کند. می توانید استراحت کنید. ماندن در خانه به پیشگیری از ابتلای دیگران کمک می کند. در یک اتاق گرم (نه داغ) با هوای مرطوب (توسط دستگاه تهویه یا بخور) استراحت کنید. برای رقیق کردن مخاط، آب فراوان بنوشید. بزرگسالان می توانند برای رفع کسالت و درد از آسپرین استفاده کنند. کودکان بهتر است به جای آسپرین از استامینوفن (تیلنول یا انواع دیگر) استفاده کنند. آب نبات های حاوی روی را اغلب به عنوان داروی سرماخوردگی مطرح می کنند، اما تا این لحظه هیچ مدرکی دال بر موثر بودن در سرماخوردگی به دست نیامده است.
اگر هم می خواهید از روی استفاده کنید آن را در عرض ۲۴ ساعت پس از شروع نشانه ها مصرف کنید تا بلکه مفید واقع شود. کودکان، زنان حامله و افراد مبتلا به بیماری های مزمن باید از مصرف روی اجتناب کنند مگر آنکه بی خطر بودن مصرف آن به تایید رسیده باشد. آب نبات های روی در برخی افراد باعث تهوع می شود. درمان های غیراستاندارد سرماخوردگی، داروهای ضداحتقان و شربت های ضدسرفه می تواند به رفع برخی از نشانه ها کمک کند اما این محصولات باعث معالجه سرماخوردگی یا بهبودی سریع تر آن نمی شود. مواظب باشید در بچه های کم سن و سال از قطره ها یا اسپری های بینی استفاده نکنید به جز قطره های آب نمک یا اصطلاحا سالین. غرغره با آب نمک گرم، چند بار در روز می تواند به رفع گلودرد کمک کند، بی حس کننده های موضعی بدون نسخه هم به رفع ناراحتی گلو کمک می کند. مکیدن یک آب نبات سفت به حفظ نرمی و خشک نشدن گلو کمک می کند.
منبع:روزنامه شرق ( www.sharghnewspaper.com )
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.