براونی Brownie

براونی، نوعی کیک شکلاتی است که بافتی متراکم تر و سنگین تر از کیک داشته، کمی خیس به نظر می رسد و معمولا بصورت تخت وبرشی، پخته و سرو می گردد. با توجه به دستورات مختلفی که وجود دارد، بافت آن می تواند سنگین تر( مانند فاج) و یا سبک تر( مانند کیک) گردد و گاهی نیز از مغزهای خام مختلف( مانند مغزگردو یا فندق) در آن استفاده می شود.
دوشنبه، 23 اسفند 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
براونی Brownie

برخلاف اغلب دستورهای پخت شیرینی ودسر که منشاء اروپایی دارند، براونی اولین بار در اواخر قرن نوزدهم میلادی و در هتل «پالمرهاوس» شیکاگو در آمریکا و به سفارش یکی از مشتریان که سفارش دسری کوچک تر از یک برش کیک جهت شام داده بود، تهیه شده و سرو گردید. بعدها این دسر با اندکی تغییر در دستور اولیه در منوی اغلب هتل ها قرار گرفت. ولی این دستور های ابتدایی، بدون استفاده از شکلات بوده و در آن ملاس استفاده می شده است.
 

در اوایل قرن بیستم و در سال (1907) میلادی ، بروانی شکلاتی بطور اتفاقی در شهر بنگور ایالات متحده،تهیه شده و پس از استقبال از آن، در سال (1916) دستورات موجود توسط «ماریا پارلوا» که یکی از بنیان گذاران و مدرس مدرسه ی آشپزی شهر بوستون بود، تکمیل شده و دستورات پخت خانگی براونی در کتب مرجع، چاپ و مورد استفاده قرار گرفت. امروزه در اغلب کشورهای اروپایی نیز انواع مختلف این دسر، تهیه می گردد.

 

انواع براونی:

  1. علیرغم اینکه دستورهای متنوعی جهت پخت وتهیه براونی موجود است ورویه های متفاوتی نیز جهت تهیه ی آنها استفاده می شود، به طور کلی براونی را می توان به دو دسته تقسیم بندی نمود: دسته ای که در موارد اصلی آن ها از پودرکاکائو استفاده می شود.
  2. دسته دیگر که مواد اصلی آنها شامل شکلات می باشد و به براونی شکلاتی مشهور هستند.
برخی از دستورهای براونی نیز شامل رویه های مختلف از جمله رویه ی خامه ای، شکلاتی و پنیری می باشد که باعث ایجاد طعمی متفاوت در آن می گردند.

 

مواد لازم براونی گردویی، کاکائویی:

کره یا مارگارین 100 گرم
شکر 200 گرم
پودر کاکائو 50 گرم
تخم مرغ 2 عدد
آرد 130 گرم
نمک یک پنس
گردوی خرد شده 40 گرم
 

طرز تهیه:

  1. فر را با دمای 180 درجه ی سانتی گراد گرم کرده وقالب مربع بیست سانتی متری را چرب نموده و با کاغذ روغنی بپوشانید.
  2. کره و شکر را در کاسه ای با دور کند همزن برقی حدود 2 دقیقه بزنید، درحدی که فقط مخلوط شوند واز همزدن بیش از اندازه اجتناب کنید.
  3. پودرکاکائو را اضافه کرده و به همزدن ادامه دهید. سپس تخم مرغ ها را اضافه کرده و درحد مخلوط شدن، به هم زدن ادامه دهید.
  4. درآخر، آرد، نمک و گردوی خرد شده را نیز افزوده و با لیسک مخلوط کنید.
  5. مواد را داخل قالب آماده بریزید و به مدت 40 دقیقه در فر قرار دهید. پس از پخت وخنک شدن، از قالب خارج نموده و به اندازه دلخواه برش بزنید.

نکته:

1- این دستور 290 گرم کربوهیدرات، 40 گرم پروتئین، 135 گرم چربی و 2535 کیلوکالری انرژی دارد.
2- درپخت براونی، توصیه می شود از شکر دانه ریز استفاده کنید، تا سریعا در مخلوط حل شود.
3- در دستوراتی که شامل کره و شکلات می باشند. بهتر است مخلوط این دو را با هم ذوب کنید و توجه داشته باشید که در این مرحله فقط درحد ذوب شدن گرما داده شود و از حرارت دادن بیش از اندازه و جوشاندن مخلوط، جدا خودداری کنید.
4- در صورتی که ازروش بن ماری(بخارآب) برای ذوب کردن شکلات استفاده می کنید، مراقب باشید که قطرات آب به مخلوط شکلات وارد نشود.
5- در کلیه مراحل، از هم زدن بیش از اندازه اجتناب کنید، زیرا باعث ایجاد بافتی کیکی در براونی می شود.
6- در کلیه مراحل تهیه براونی، از دور کند همزن استفاده نمایید تا بافت مناسبی بدست آید.
7- قالب مورد استفاده، حتما باید بگونه ای انتخاب شود که پس از پخت، براونی ارتفاع مناسبی داشته باشد.
8- قالب را پیش از استفاده به خوبی چرب و آردپاشی نمایید و یا از کاغذ روغنی استفاده کنید و توجه داشته باشید که کاغذ روغنی، دیواره های قالب را نیز بپوشاند.
9- براونی پس از پخت نیز بافتی نرم و کمی خیس داشته و حتی ممکن است به چوب تست پخت نیز بچسبد. این امر در براونی عادی بوده و از پخت بیش از اندازه آن، خودداری نمایید.
10- ترک خوردن رویه براونی می تواند در اثر دمای بالای فر و یا کاراملی شدن شکر رویه که در اثر خوب حل نشدن آن بوجود می آید، باشد.
11- براونی را به جز مواردیکه در دستور آن اشاره شده است، در ظروف دردار و در دمای محیط نگهداری کنید و یا برای نگهداری طولانی مدت ، آنرا فریز نمایید.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.