USB 3.0 در مقابل eSATA

روش های متعددی برای اتصال ابزار ذخیره سازی بیرونی به کامپیوتر شما وجود دارد. سه روش اصلی این کار استفاده از،USB FireWire و eSATAاست. اگر چه USB 2.0، با سرعت انتقال MB/s 33 خود برای تبادل داده ها، به دست و پا می افتد، محبوب ترین اینترفیس در بین کاربران به شمار می رود.به دلیل همین محبوبیت، توسعه این روش تبادل دیتا ادامه کرده و در حال حاضر با معرفی USB 3.0 پهنای باند بیش تری در اختیار کاربران قرار گرفته است. FireWire عملاً مرده و از بین رفته است (حتی کامپیوترهای Apple نیز دیگر با درگاه های FireWire عرضه نمی شوند.)
دوشنبه، 3 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
USB 3.0 در مقابل eSATA

USB 3.0 در مقابل eSATA
USB 3.0 در مقابل eSATA


 






 
روش های متعددی برای اتصال ابزار ذخیره سازی بیرونی به کامپیوتر شما وجود دارد. سه روش اصلی این کار استفاده از،USB FireWire و eSATAاست. اگر چه USB 2.0، با سرعت انتقال MB/s 33 خود برای تبادل داده ها، به دست و پا می افتد، محبوب ترین اینترفیس در بین کاربران به شمار می رود.
به دلیل همین محبوبیت، توسعه این روش تبادل دیتا ادامه کرده و در حال حاضر با معرفی USB 3.0 پهنای باند بیش تری در اختیار کاربران قرار گرفته است. FireWire عملاً مرده و از بین رفته است (حتی کامپیوترهای Apple نیز دیگر با درگاه های FireWire عرضه نمی شوند.)
اغلب مادربردها دارای eSATA هستند اما آخرین باری که یک دیسک سخت eSATA دیدید کی بود؟
با در نظر گرفتن توان خروجی 5Gb/s اینترفیس USB 3.0، آیا زمان آن فرا رسیده که دست از eSATA بر داریم یا هنوز هم فضایی برای نفس کشیدن آن وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال، ما USB 3.0 را با eSATA ی 3Gb/sقدیمی مقایسه کرده ایم.

USB 3.0 در مقابل eSATA

ویژگی ها
 

بدیهی است که هم USB 3.0 و هم eSATA می تواند برای اتصال ابزار ذخیره سازی بیرونی به PC شما مورد استفاده قرار گیرد. اما زیبایی USB در universal بودن آن است: یک درگاه USB 3.0 می تواند یک چاپ گر، ابزار ورودی، فن، پخش کننده MP3، گوشی هوشمند، کمکوردر، گرم کننده ماگ، را متصل کند و با USB 2.0 و USB 1.1 نیز سازگاری دارد.
با استفاده ازeSATA، شما صرفاً به دیسک های سخت و برخی از درایوهای فلش محدود می شوید. هرچند، eSATA از طریق فرمان های SATA محلی عبور می کند؛ از نقطه نظر یک ابزار نباید هیچ تفاوتی بین یک درایو eSATA و یک داریو محلی SATA وجود داشته باشد.
دیسک های سخت USB 3.0 مجبور هستند از یک کنترولر SATA-to-USB استفاده کنند. اما این موضوع هم نمی تواند نافی چند منظوره بودن USB ها باشد.
برنده :USB3.0

در دسترس بودن
 

اغلب مادربردهای نسبتاً گران قیمتی که در چند سال گذشته به بازار عرضه شدند، حداقل دارای یک درگاه eSATA بودند و بیش تر کیس های کامپیوتر در قسمت جلویی خود کانکتورهای eSATA دارند که مستقیماً به یکی از درگاه های eSATA مادربرد متصل می شود.
تنها در 4 یا 5 ماه قبل بود که USB 3.0 بر روی لپ تاپ و کیس کامپیوترها ظاهر شد و برای دسک تاپ ها هنوز هیچ نوع هدر داخلی مادربرد وجود ندارد.
این بدان معنا است که کابل های USB باید مستقیماً از پشت کیس خارج شوند و به هدرهای USB 3.0 پشت مادربرد شما متصل شوند.
از سوی دیگر،درایوهای USB 3.0 مدتی است رایج شده اند در حالی که درایوهای eSATA چنین وضعیتی ندارند.

سادگی استفاده
 

استفاده از USB بسیار بسیار ساده است: کافی است آن را وارد کنید و کار تمام است.
تمام سیستم عامل ها درایورهای USB قدرتمندی دارند و به طوراتوماتیک والیوم های USB را تشخیص می دهند و mount می کنند. ابزار USB 3.0 به خوبی می توانند بر روی درگاه های USB 2.0 عمل کنند اگرچه به اندازه آن سریع نیستند . eSATA در این زمینه از USB عقب تر است.
اگرچه شما می توانید ابزار eSATA را به شکل hotplug به کامپیوتر متصل کنید، قبل از این که سیستم را از نو بوت کنید تضمینی برای شناسایی توسط کامپیوتر و مشاهده آن ها وجود ندارد.
برنده :USB 3.0

کارآیی
 

Throughput (توان خروجی) USB 3.0 معادل 5Gb/s است که تقریباً دو برابر مشخصات 3Gb/s درایوهای eSATA است. بنابراین ما انتظار داشتیم که USB 3.0 بتواند eSATA را درسنجه های انجام گرفته به سختی شکست دهد. اما اشتباه می کردیم. واقعاً اشتباه می کردیم. ما هر دو اینترفیس را با یک SSD و اسباب و ابزار تست مشابه، station docking های eSATA و USB 3.0 از یک خط تولید مشابه تست کردیم و 3Gb/s eSATA توانست USB 3.0 را شکست دهد.

نه با تفاوتی اندک: سرعت خواندن eSATA کماکان نصف USB 3.0 بود و سرعت های نوشتن در eSATA دو برابر USB 3.0 بود. با تکامل مشخصات فنی USB 3.0، باید انتظار داشته باشیم که این فاصله روز به روز کم تر شود که در این صورت 6Gb/s eSATAاز میدان رقابت خارج خواهد شد.
 

و جایز ه تعلق می گیرد به ...
 

USB 3.0 در مقابل eSATA

ما جایزه را به USB 3.0 می دهیم. اگر چه eSATA در زمینه کارآیی مرز روشنی دارد تقریباً تمام ابزار ذخیره سازی حجیم و بزرگ هنوز هم از دیسک های سخت مکانیکی استفاده می کنند و هم USB 3.0 و هم eSATA از قابلیت افزایش توان خروجی (Throughput) که سرعت سریع ترین درایوهای مکانیکی موجود در بازار را افزایش می دهد برخوردار هستند.
USB 3.0 در زمینه همه کاره بودن، تطبیق پذیری و سادگی استفاده توان بسیار زیادی دارد؛ شما می توانید هزاران وسیله گوناگون را به یک درگاه USB 3.0 متصل کنید. در حالی که eSATA کارآیی فوق العاده ای ارائه می کند هنوز هم نمی تواند تا این حد عملیاتی باشد و مجموعه درایور آن نیز به اندازه کافی قوی نیست.
علاوه بر این،درگاه های eSATA بیش از این فراگیر نمی شوند: در آماری که از تولید کیس کامپیوتر در ماه جاری به دست آمده 60 درصد از کیس ها در قسمت جلو دارای درگاه های eSATA بوده اند و 80 درصد از آن ها USB 3.0 داشتند؛ حتی بدون یک هدر داخلی مادربرد برای USB 3.0. با به وجود آمدن یک هدر نهایی شده و یکپارچگی USB 3.0 در نسل بعدی چیپ ست مادربردها، ما فکر می کنیم برنده این رقابت واضح باشد.

 

BENCHMARKS

 Patriot Inferno           Patrio Inferno
With eSATA                with USB 3.0
                                   

 

184.1

 

126.8

HDTach 3.0.1.0
Avg  Sequential  Read (MB/s)

207.8

111.0

Avg  Sequential Write (MB/s)

231.3

131.5

Burst  Speed (MB/s) 

.2

.2

Random Access (ms)

4%

4%

CPU Utilization (%)


 

منبع: بزرگراه رایانه، شماره ی 140



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.