الدرر و اللآلي في فروع العلم الإجمالي

« الدرر و اللآلي في فروع العلم الإجمالي» تقريرات درس آيت الله سيد تقى طباطبايى قمى و حاشيه‌اى بر كتاب عروة الوثقى است كه توسط جناب آقاى على مروجى قزوينى با موضوع فروع علم اجمالى، به زبان عربى، به رشته تحرير درآمده است.
يکشنبه، 9 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
الدرر و اللآلي في فروع العلم الإجمالي

الدرر و اللآلي في فروع العلم الإجمالي
الدرر و اللآلي في فروع العلم الإجمالي


 





 
« الدرر و اللآلي في فروع العلم الإجمالي» تقريرات درس آيت الله سيد تقى طباطبايى قمى و حاشيه‌اى بر كتاب عروة الوثقى است كه توسط جناب آقاى على مروجى قزوينى با موضوع فروع علم اجمالى، به زبان عربى، به رشته تحرير درآمده است.
در پايان كتاب، فهرست مطالب ارائه گرديده است.
ساختار‌
متن اصلى عروة الوثقى در ابتدا صفحات آمده و در ذيل آن مباحث مؤلف طى يك بحث تحقيقى، استدلالى و اجتهادى با بيان ادله ذكر شده است.
نگارنده فروع مسايل را مطرح كرده سپس ضمن طى مباحث عقلى و نقلى، روايات را گروه‌گروه در قالب« طائفة» دسته‌بندى كرده است.
احتمالات مختلف هر مطلب را آورده و نظريه خويش را با عنوان« أقول» و پرسش و پاسخ‌هايى را با عنوان« إن قلت، قلت» ذكر، و اقوال ديگران پيرامون مطلب را بيان و گاه نقد و بررسى نموده است.
گزارش محتوا‌
مقرر مقدمه‌اى را در آغاز كتاب آورده است. پس از آن مؤلف تحت عنوان« ختام، فيه مسائل متفرقة» كه متن عروه‌الوثقى است، 56 مسئله فرعى را مطرح ميكند كه تقريبا همه آنها به مبحث علم اجمالى برميگردد و اهميت اين نوشتارنيز به طرح همين فروع و مصاديق علم اجمالى در اصول فقه است.
وى به شكيات نماز مى‌پردازد و صورت‌ها و فروع مختلف شك در نماز را بيان و احكام متعلق به آن را ذكر ميكند.
برخى از اين فروع عبارت اند از: شك كسى كه نميداند مشغول به نماز ظهر است يا عصر، شك كسى كه در پايان نماز يا در وسط نماز علم پيدا كند 2 سجده از 2 ركعت را ترك كرده است و فرضهاى زيادى كه مؤلف براى اين مسئله ذكر نموده، و هم‌چنين شك بين 2 و 3 پس از بناگذارى بر 3، و همچنين اگر شك كند ركعتى كه به جا مى‌آورد آخرين ركعت نماز ظهر است يا ركعت اول نماز عصر است، شك در نماز عشا بين 3 و 4 در حالى كه مى‌داند نماز مغرب را انجام نداده است، وقتى در حال خواندن نماز عصر است و يادش مى‌آيد يك ركعت از نماز ظهر را نخوانده و داراى صور متعدد است، هفت صورت براى كسى كه 2 نماز خوانده و علم دارد كه 1 يا 2 ركعت از اين دو نماز را نخوانده است.
همچنين كسى كه پس از قيامِ ركعت سوم بداند تشهد را نخوانده و شك كند آيا سجده را به جا آورده است يا نه و فروع ديگرى كه به 65 فرع مى‌رسد. پس از ذكر اين فروع بحثى شروع مى‌كند با عنوان« تتميم الفروع». در اين بخش نيز صور زيادى از مصاديق علم اجمالى را ذكر مينمايد كه از جمله آنها فروع زير است: اگر علم اجمالى داشته باشد كه يكى از 2 جزء مترتب بر هم در نماز را ترك كرده است كه فروع اين مسئله خود 16 قسم است و هريك احكام خاص خود را دارد، در فرع ديگر پس از انجام نماز علم پيدا ميكند كه يك ركن را ترك كرده كه نمى‌داند نماز اصلى بوده يا احتياط كه در اينجا بحث مى‌شود كه آيا قاعده فراغ جارى است يا خير؟، اين فرع‌ها ادامه مى‌يابد تا فرع 33 كه در اين فرع كسى اجمالاً مى‌داند يك نماز ظهر، عصر يا عشاءش ترك شده و نمى‌داند آيا متروك، نماز تمام بوده يا شكسته و سپس در فرع 34 مى‌پردازد به فروع مسئله اى كه‌حرام بودن نگاه مرد يا زن به عورت فرد خنثى را تبيين و شرح مى نمايد. در ادامه ساير فروع به تفصيل مورد بررسى قرار گرفته است.
منبع:نرم افزار جامع فقه اهل بیت2
ارسال توسط کاربر محترم سایت :zolgadri




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.