بيابان زيباي جهان

بيابان «پاتاگونين» که به نام بيابان «پاتاگونيا» نيز شناخته مي شود، يکي از بزرگ ترين بيابان هاي آمريکا و هفتمين بيابان بزرگ جهان است که 673000 کيلومتر مربع مساحت دارد. بخش عمده ي آن در آرژانتين و بخش هاي کوچکي از آن در شيلي قرار گرفته است. علي رغم آب و هواي بياباني خشک آن تعداد زيادي از حيوانات خطر را پذيرفته و در پانتاگونين زندگي مي کنند. بعضي از آن ها تنها در مناطقي که تنوع جغرافيايي بيشتر است سکونت دارند، چون دراين مکان ها غذاي بيشتري يافت مي شود و آب وهوا بهتر است.
يکشنبه، 16 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بيابان زيباي جهان

بيابان زيباي جهان
بيابان زيباي جهان


 






 
حتماً شنيده ايد که کوير شب هايي رؤيايي دارد، اما واقعيت اين است اگر با کوير دوست باشيد در روز هم زيبايي هايش قابل تحسين است! دراين جا به معرفي پنج بيابان زيبا و شگفت انگيز جهان پرداخته ايم تا با آن ها آشنا شويد.

پاتاگونين
 

بيابان «پاتاگونين» که به نام بيابان «پاتاگونيا» نيز شناخته مي شود، يکي از بزرگ ترين بيابان هاي آمريکا و هفتمين بيابان بزرگ جهان است که 673000 کيلومتر مربع مساحت دارد. بخش عمده ي آن در آرژانتين و بخش هاي کوچکي از آن در شيلي قرار گرفته است. علي رغم آب و هواي بياباني خشک آن تعداد زيادي از حيوانات خطر را پذيرفته و در پانتاگونين زندگي مي کنند. بعضي از آن ها تنها در مناطقي که تنوع جغرافيايي بيشتر است سکونت دارند، چون دراين مکان ها غذاي بيشتري يافت مي شود و آب وهوا بهتر است. جغد، شترمرغ آمريکايي کوچک، خز پاتاگونيايي، آرماديلوي کوتوله، شير کوهي، روباه خاکستري، عنکبوت ماده ي جهنده، گونه هاي متفاوت عقاب و قوش از حيوانات اين منطقه هستند.

بيابان عربي
 

بيابان «عربي» صحراي وسيعي است که از يمن تا خليج فارس و از عمان تا اردن و عراق کشيده شده و با مساحت 2330000 کيلومتر مربع، قسمت اعظم شبه ي جزيره ي عربي را اشغال کرده است. غزال، گاو آهوي آفريقايي، گربه هاي بياباني و مارمولک هاي دم تيغ دار تنها بخشي از گونه هاي جانداراني هستند که خودشان را با محيط اين جا تطبيق داده اند. محيطي که همه چيز تحت تأثير شن هاي قرمز و ريگ هاي روان کشنده قرار مي گيرد. هواي اين بيابان به شدت در نوسان است، به طوري که در روز به بيشترين حد گرما مي رسد و در شب سرد است!

کالاهاري
 

بيابان «کالاهاري» منطقه خشک و وسيعي در آفريقاي جنوبي است که مساحتش به 900000 کيلومتر مربع مي رسد. بيابان کالاهاري جنوبي ترين بخش آفريقاست و از دو قسمت بيابان و فلات تشکيل شده است. بارش هاي باران کمي دراين جا وجود دارد و درجه حرارت هوا در تابستان به شدت بالاست. کالاهاري شامل مناطق «بوتسوانا» ناميبيا، آفريقاي جنوبي مي شود و به بخش هايي از آنگولا، زامبيا و زيمباوه نيز پيشروي کرده است. تنها رودخانه ي اين منطقه «اوکاوانگو» نام دارد که به يک دلتا در شمال غربي مي ريزد و درنتيجه به وجود آمدن باتلاق ها، باعث غناي حيات وحش اين منطقه شده است. فيل، زرافه، شير ، پلنگ و پرندگان رودخانه يي از حيواناتي هستند که دراين جا زندگي مي کنند.

ساهارا
 

«ساهارا» بامساحت 9400000 کيلومتر مربع بزرگ ترين بيابان داغ جهان است. بيابان از درياي سرخ که شامل بخش هايي از سواحل مديترانه مي شود تا اطراف اقيانوس اطلس کشيده شده و از جنوب با ساحل (ناحيه يي از دشت استوايي نيمه خشک که بخش شمالي آفريقاي نيمه صحرايي غربي را در بر مي گيرد) هم مرز است.
ساهارا تاريخچه يي ادواري دارد که به بيش از سه ميليون سال پيش باز مي گردد. بخشي از اين شن هاي قرمز مي توانند تا ارتفاع 180 متري هم برسند.

گبي
 

«گبي» نام بيابان وسيعي در آسيا است. اين بيابان بخش هايي از شمال و شمال غربي چين و نيز قسمت جنوبي مغولستان را در بر مي گيرد. گبي از نظر مناطق جغرافيايي و زيست بومي از چندين بخش تشکيل شده و از نظر آب وهوايي و موقعيت طبيعي از تنوع زيادي برخوردار است. اين بيابان پنجمين بيابان بزرگ جهان محسوب مي شود که چند شهر مهم در طول جاده ي ابريشم در آن جا واقع است.
منبع: 7 روز زندگي 128



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط