خلاء (Vacuum)

خلأ فضايي است که در آن هيچ ماده اي وجود ندارد. به معناي واقعي کلمه هيچ چيزي همانند خلأ وجود ندارد. حتي در نواحي واقعاً خالي جهان در بين کهکشان ها نيز برخي از مواد هستند. در کاربرد معمولي عبارت خلأ براي فضايي استفاده مي شود که يک گاز يا مخلوطي از گازها همانند هوا تا اندازه اي از آن خارج شده است به طوري که نسبتاً فشار کمي دارد. دانشمندان و مهندسان به طور کلي به چنين خلأ نسبي، خلأ پايين مي گويند وقتي که فشار، کمي کمتر از فشار
سه‌شنبه، 25 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خلاء (Vacuum)

 خلاء (Vacuum)
خلاء (Vacuum)


 

مترجم: محمود کريمي شروداني
منبع اختصاصي فارسي: راسخون




 
خلأ فضايي است که در آن هيچ ماده اي وجود ندارد. به معناي واقعي کلمه هيچ چيزي همانند خلأ وجود ندارد. حتي در نواحي واقعاً خالي جهان در بين کهکشان ها نيز برخي از مواد هستند. در کاربرد معمولي عبارت خلأ براي فضايي استفاده مي شود که يک گاز يا مخلوطي از گازها همانند هوا تا اندازه اي از آن خارج شده است به طوري که نسبتاً فشار کمي دارد. دانشمندان و مهندسان به طور کلي به چنين خلأ نسبي، خلأ پايين مي گويند وقتي که فشار، کمي کمتر از فشار اتمسفر باشد و خلأ بالا مي گويند هنگامي که فشار خيلي کمتر از فشار اتمسفر باشد. در آزمايشگاه به بيشترين ميزان خلائي که دست يافته اند، خلائي بوده است که فشار آن يک ميلياردم فشار استاندارد اتمسفر بوده است.
خلاء هاي پايين در عملکرد وسايلي هم چون قطره چکان هاي دارويي، جارو برقي ها و ليوان هاي حجامت استفاده مي شود. خلاء هاي بالا در لامپ هاي الکتروني ، فلاکس ها و انواع مختلفي از تجهيزات تحقيقاتي علمي استفاده مي شود. هم چنين آن ها در تعدادي از فرآيندهاي صنعتي از جمله پالايش فلزات و خشک کردن مواد به کار مي روند. انواع زيادي از پمپ هاي خلاء براي بيرون کشيدن يک گاز از يک ظرف جهت دستيابي به خلاء بالا وجود دارند. نوع پمپ مورد استفاده ي انتخابي به نسبت گاز تخليه شونده و نوع آن بستگي دارد.
منبع:Howstuffworks.com




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.