من مي توانم اضطراب را از زندگي حذف کنم

اضطراب و تشويش ممکن است براي هر يک از افراد در هر زمان و مکاني رخ دهد، اما خيلي از کاهش دهنده هاي استرس و اضطراب سيستم عصبي ما را تنظيم مي کنند. در آن صورت مي توان نگاهي داشت به اينکه، چگونه اضطراب در ما ايجاد مي شود و چطور مي توانيم از روشهاي درماني براي آرام کردن سيستم عصبي خود و کاهش اضطراب استفاده کنيم.
چهارشنبه، 26 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
من مي توانم اضطراب را از زندگي حذف کنم

 من مي توانم اضطراب را از زندگي حذف کنم
من مي توانم اضطراب را از زندگي حذف کنم


 

تهيه و تنظيم: اردشير كياني
كارشناس ارشد مشاوره



 
اضطراب و تشويش ممکن است براي هر يک از افراد در هر زمان و مکاني رخ دهد، اما خيلي از کاهش دهنده هاي استرس و اضطراب سيستم عصبي ما را تنظيم مي کنند. در آن صورت مي توان نگاهي داشت به اينکه، چگونه اضطراب در ما ايجاد مي شود و چطور مي توانيم از روشهاي درماني براي آرام کردن سيستم عصبي خود و کاهش اضطراب استفاده کنيم.
هر کسي اضطراب را در طول زندگي خود تجربه کرده است. شايد وقتي که در اتاق انتظار دکتر نشسته ايد و فکر مي کنيد که پزشکان با يک سوزن خيلي بزرگ در تزريقات منتظر شماست و يا زماني که تمام روز را صرف آشپزي کرده ايد، اما خانواده ي شما از دستپخت تان راضي نيست و مي پنداريد که تمام تلاشتان بيهوده بوده است، دچار اضطراب و استرس مي شويد.
اين تجربيات مختلف مي تواند در افراد موجب اضطراب شود و علائم و نشانه هاي متفاوتي را نشان دهد مثل تپش قلب، داشتن احساس ناخوشايند، نداشتن تمرکز، تنش هاي عضلاني، خشکي دهان، عرق کردن، احساس دردهاي عصبي در حفره ي شکمي، نفس نفس زدن و...
اضطراب مي تواند هم کوتاه مدت باشد و هم بلند مدت که بستگي به منبع ايجاد کننده ي اضطراب دارد. البته بيشتر اضطراب ها بلند مدت هستند و علائم بسياري را در شما ايجاد مي کنند.
اگر اضطراب شما در نتيجه ي واکنش به يک دوره ي طولاني باشد، در اين حالت بعضي از علائم از قبيل اسهال، يبوست و کج خلقي در افراد به شدت ايجاد مي شود. ممکن است اضطراب شما ناشي از شغل باشد، منبعي که هرگز شما را رها نمي کند، مي ترسيد که صبح بيدار شويد چون مجبور خواهيد بود که به سر برويد. مي ترسيد که شب به رختخواب برويد چون وقتي بيدار مي شويد مجبوريد به سر کار برويد. از پايان هفته مي ترسيد زيرا وقتي تعلات پايان هفته به اتمام مي رسد باز هم مجبوريد سر کار برويد. زماني که اضطراب هميشه همراه شما باشيد ممکن است علائمي چون درد قفسه ي سينه، پر اشتهايي يا کم اشتهايي و بي خوابي در شما ايجاد شود. تمام موقعيت هاي توصيف شده، انواعي از اضطراب هاي هر روزه ي ما هستند، اما بهر حال براي هر يک از ما ممکن است عوارض جسمي، روحي يا عاطفي ايجاد کند.

چه چيز باعث اضطراب مي شود؟
 

ضروتاً اضطراب، بخشي از مکانيسم «جنگ و گريز» است که از اجدادمان به ما رسيده آنها، هم شکارچي بودند و هم شکار مي شدند و غرزه شان آنها را براي حمله يا فرار کردن آماده مي کرد، که همين مسأله در آنها موجب ايجاد اضطراب و زنده ماندن آنها مي شد، بطوري که اضطراب باعث مي شد هورمون آدرنالين در خون آزاد و علامات هشدار دهنده ايجاد شود و با تحريک کبر، قندهاي محرک و انرژي زا در بدنشان آزاد مي شد، و آنها را آماده ي جنگيدن مي کرد.
سيستم هشدار دهنده ي، هنوز هم براي بحران هاي امروزي لازم است، اما مکانيسم جنگ و گريز براي محرک هاي تنش زاي امروز ما مناسب نيست، چون ما مي توانيم شغل و يا دکترمان را در صورت نارضايتي عوض کنيم. امروزه جنگيدن به صورت فيزيکي نتايج مفيوي در بر نخواهد داشت. وقتي اضطراب شديد باشد، مکانيسم جنگ و گريز مي تواند به بافت هاي بدن شما آسيب برساند و بيماري هايي مثل سر درد و فشار خون بالا را در انسان ايجاد کند. در حالي که استرس، اغلب ريشه در علائم اضطراب دارد، اين علائم مي تواند به وسيله ي مشکلات فيزيکي ايجاد شود. اگر نشانه هاي اضطراب در شما ادامه پيدا کرد، حتماً به پزشک مراجعه کنيد تا برسي هاي زير روي انجام شود:
1- پر کاري تيروييد: ممکن است علائمي مشابه نشانه هاي اضطرابي ايجاد کند.
2- اختلال در کار قلب: مي تواند به ميزان کمي علائم عصبي در شما ايجاد کند.
3- سندرم پيش از قاعدگي
4- قرص هاي رژيمي
5- کم خوني
6- ديابت
7- پايين بودن قند خون
وقتي فهميديد که چه چيز مي تواند اضطراب ايجاد کند، آن زمان ياد مي گيريد که چه کارهايي مي توانيد بکنيد تا اضطراب در شما کاهش يابد.

روشهاي درماني معروف به گنجه:
 

- بادام: ده عدد مغز بادام خام را هر شب در آب بخيساند تا نرم شود، بعد پوست آنها را بکنيد و مغز بادام ها را با يک فنجان شير گرم، مخلوط کرده و کمي زنجبيل به آن اضافه کنيد و هر شب قبل از خواب بنوشيد.
- جوش شيرين: يک سوم فنجان جوش شيرين را به يک سوم فنجان زنجبيل اضافه کرده و به مدت پانزده دقيقه بخيسانيد و از آن استفاده کنيد.
- روغن هاي گل آفتابگردان، نارگيل، ذرت يا کنجد براي کاهش اضطراب مؤثر هستند:
180 گرم روغن را گرم کنيد و روي تمام قسمت هاي بدن از پوست سر تا پايين تنه و پاهايتان بماليد. از اين روغن ها براي ماساژ قبل از حمام صبح استفاده کنيد تا به آرامش ببخيشد.
اگر اضطراب موجب اختلال در خواب شما شده است، مي توانيد قبل از رفتن به رختخواب اين روش را امتحان کنيد.

روشهاي درماني معروف به يخچال:
 

- کرفس: دو فنجان کرفس يا پياز يا مخلوطي از هر دو را به صورت خام يا پخته براي يک يا دو هفته همراه با غذا مصرف کنيد. هر دوي اين سبزيجات شامل مقدار زيادي پتاسيم و اسيد فوليک است که کمبود اين مواد مي تواند باعث ايجاد ناراحتي هاي عصبي شود.
- پرتقال: بوي خوش پرتقال، اضطراب کاهش مي دهد. پوست پرتقال و استنشاق بوي خوش خارج شده از آن، براي کاهش اضطراب سودمند است. شما مي توانيد پوست پرتقال را در يک ظرف کوچک قرار دهيد و روي آن آب بريزيد تا به آرامي بجوشد. پس از جوشيدن و گرم شدن، از پوست پرتقال مواد خوشبو و روغن آرام کننده آزاد مي شود.
- آب پرتقال: يک قاشق چايخوري عسل و يک تکه از درخت جوز را در يک فنجان آب پرتقال بريزيد و بنوشيد.

روشهاي درماني معروف به ادويه اي:
 

- گياه رزماري: يک تا دو قاشق چايخوري گياه خشک شده ي رزماري را در يک فنجان چايخوري، براي مدت ده دقيقه بخيسانيد و يک تا دو قاشق آن را ميل کنيد. استنشاق رزماري هم مي تواند آرام کننده باشد و سوزان شاخه ي رزماري يا استفاده از بخور آن مي تواند اضطراب را کاهش دهد.

روش به خاطر آوردن:
 

- هميشه يک دفترچه ي خاطرات روزانه براي پيگيري اتفاقات روزمره به همراه داشته باشيد و وقايعي را که ممکن است در شما ايجاد اضطراب کند، از آن دفترچه پاک کنيد و کارهايي را يادداشت کنيد که موجب شادابي شما مي شوند.
- فعاليت غير رقابتي مانند پياده روي، دوچرخه سواري و شنا براي بدن و تقويت روحيه بسيار مناسب است. فکر کردن، نماز خواندن يا دعا کردن و خيالپردازي هاي فانتزي مي تواند به ذهن شما استراحت داده و اضطراب را در شما کاهش دهد. تنفس عميق و دم و بازدم آهسته آرام کننده ي است.
- حرف زدن در مورد اضطراب با دوستان يا يک روانشناس يا فردي روحاني، مي تواند آن را کاهش دهد.
- فهرستي از ذهنات خود بنويسيد و آن را چک کنيد و مواردي که باعث اضطراب شما مي شود را از ليست خود حذف کنيد.
- تفکر مکرر مي تواند حواس شما را از چيزهايي که باعث اضطراب در شما مي شود، پرت کند.

درمان هاي گياهي اضطراب:
 

خوشبختانه براي اضطراب، درمان هاي گياهي وجود دارد که مي تواند به بهتر شدن وضعيت شما کمک کند. براي مقابله با استرس عصاره اي از ريشه ي گياه کاوا تهيه شده که مي تواند در کاهش اضطراب مؤثر باشد، چون اين گياه مي تواند استرس را دور کند و حالت شادي را در افراد تقويت کند.
عصاره ي کاوا علاوه بر ايجاد راحتي و آرامش، خستگي و اضطراب را دفع مي کند. اين گياه بر روي گيرنده هاي GABA مغز اثر مي گذارد و با فعال کردن اين گيرنده ها فعاليت هاي عصبي را آرام مي کند. اگر مقدار زيادي از اين عصاره را مصرف کنيد، ممکن ات احساس خواب آلودگي در شما رخ دهد.
منبع: 7روز زندگي شماره -82



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.