دارچين، رمز جواني

دارچين درخت كوچكي است كه از تمام قسمت هاي آن بويي مطبوع استشمام مي شود و به عنوان چاشني در خوراك هاي مختلف براي طعم بهتر غذا به كار مي رود. دارچين اولين و مهم ترين ادويه اي بود كه به عنوان كالاي تجاري بين بازرگانان آسيا و اروپا مبادله مي شد.دارچين به دو دليل داراي خواص درماني ارزشمندي است: اول از همه ضد عفوني كننده بسيار خوبي است زيرا دارچين حاوي ميزان زيادي اسيدفنيك، است يعني در دهان شويه و عفونت هاي دهاني بسيار مؤثر است. دوم آنكه به عنوان يك ادويه گرم درمان بسيار مفيدي براي سرماخوردگي و آنفلوآنزا است. دارچين اثر آرام كننده و شادكننده دارد.
دوشنبه، 1 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دارچين، رمز جواني

 دارچين، رمز جواني
دارچين، رمز جواني


 

نويسنده: مونا عزيزي




 
دارچين درخت كوچكي است كه از تمام قسمت هاي آن بويي مطبوع استشمام مي شود و به عنوان چاشني در خوراك هاي مختلف براي طعم بهتر غذا به كار مي رود. دارچين اولين و مهم ترين ادويه اي بود كه به عنوان كالاي تجاري بين بازرگانان آسيا و اروپا مبادله مي شد.
دارچين به دو دليل داراي خواص درماني ارزشمندي است: اول از همه ضد عفوني كننده بسيار خوبي است زيرا دارچين حاوي ميزان زيادي اسيدفنيك، است يعني در دهان شويه و عفونت هاي دهاني بسيار مؤثر است. دوم آنكه به عنوان يك ادويه گرم درمان بسيار مفيدي براي سرماخوردگي و آنفلوآنزا است. دارچين اثر آرام كننده و شادكننده دارد. و همچنين تأثير بسيار مهمي در پايين آوردن تب دارد. دارچين رگ ها را باز مي كند و باعث بهبود گردش خون مي شود و همچنين كليه ها را گرم مي كند، كم خوني را درمان مي كند. ضعف كمر و پاها را از بين مي برد و بهترين دارو براي دردهاي عضلاني است.
به علت داشتن تانن در رفع اسهال، ضعف عمومي بدن و انعقاد خون مصرف مي شود و به صورت داروبه کار مي رود. تحقيقات نشان داده است دارچين در كاهش فشار خون مؤثر است و از خواص مهم ديگر آن تقويت سيستم ايمني بدن در مقابل بيماري ها است و حتي مي توان گفت اثري مشابه چني سيلين و آنتي بيوتيك دارد. اگر حس كرديد كه ضعيف شددايد و يا اگر سرماخورده ايد و ضعف شديد داريد، چاي دارچين بهترين دارو است.
دارچين معده را تميز، آرام و قوي مي كند، بنابراين اگر ناراحتي معده داريد حتماً از دارچين استفاده كنيد. دارچين كه در بسياري از نان ها و شيريني ها به عنوان ادويه استفاده مي شود، به زودي به عنوان ماده ضد كپك دربسته بندي مواد غذايي استفاده خواهد شد. با وجود شيريني و عطر موجود در اين ماده، دارچين مي تواند عامل نابودي ميكروب ها شود.
از خواص ديگر آن، اين است كه باعث افزايش كارآيي هورمون انسولين در بدن مي شود و در نتيجه بدن نياز كمتري به اين هورمون براي كنترل قندخون پيدا مي كند.
يك قاشق چايخوري دارچين حاوي 28 گرم كلسيم، يك گرم آهن، بيش از يك گرم فيبر و مقدار زيادي ويتامين k,c و منگنز است. بنابراين مصرف روزانه آن انسان را سالم نگه مي دارد.
منبع: نشريه راه کمال، شماره 34.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.