رژيم غذايي صحيح و حفظ زيبايي

گرچه داشتن اندامي متناسب، لازمه جذابيت و زيبايي آدمي است ولي يكي از عوارض كاهش وزن، براي رسيدن به اين هدف، تغيير وضعيت صورت فرد است كه گاهي باعث قطع رژيم غذايي مي شود و متأسفانه، مراحل رژيم غذايي ناتمام...
دوشنبه، 1 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رژيم غذايي صحيح و حفظ زيبايي

 رژيم غذايي صحيح و حفظ زيبايي
رژيم غذايي صحيح و حفظ زيبايي


 






 
گرچه داشتن اندامي متناسب، لازمه جذابيت و زيبايي آدمي است ولي يكي از عوارض كاهش وزن، براي رسيدن به اين هدف، تغيير وضعيت صورت فرد است كه گاهي باعث قطع رژيم غذايي مي شود و متأسفانه، مراحل رژيم غذايي ناتمام مي ماند.
در نوشتن رژيم هاي غذايي بايد همواره حفظ زيبايي و طراوت پوست صورت را مدنظر داشته باشيم. زيرا هدف ما از كاهش وزن دو مقوله سلامتي و زيبايي است و از مؤلفه هاي مهم، زيبايي، شادابي و انبساط رنگ طبيعي پوست صورت است.
اگر در نوشتن يك رژيم غذايي و رعايت آن، تمهيدات لازم انديشيده شود به راحتي مي توان به هر دو هدف برنامه، يعني سلامتي و زيبايي دست يافت. در اين مقاله به علل تغييرات نامطلوب صورت در كاهش وزن و روش هاي پيشگيري و اصلاح آن مي پردازند.

1- درمان اختلالات تغذيه اي قبل از شروع برنامه غذايي:
 

گاهي فرد از قبل دچار مشكلات تغذيه اي مثل كم خوني يا كاهش ذخيره كلسيم يا كمبود ويتامين ها است، اينچنين فردي ممكن است با كاهش وزن مختصري دچار علائم ناراحت كننده اي در صورت شود، مثل تيرگي صورت، عميق شدن خطوط پوستي و يا گودافتادگي پاي چشم.
به همين دليل قبل از شروع هر برنامه غذايي بايد فرد معاينه شود و سابقه پزشكي او به دقت توسط پزشك بررسي شود و معمولاً سه برنامه پزشكي، پيش روي فرد قرار مي گيرد:
حالت اول: شدت مشكلات فرد در حدي است كه ابتدا بايد به درمان آنها پراداخت و در جلسه بعد، رژيم غذايي را شروع كرد.
حالت دوم: پرونده پزشكي ناقص است يا تشخيص قطعي مشخص نيست كه بايد با استفاده از امكانات تشخيص، به تشخيص كامل پرداخت و سپس درمان را شروع كرد.
حالت سوم: مشكل پزشكي فرد مختصر است و پزشك تصميم مي گيرد همزمان به درمان مشكل پزشكي و شروع رژيم غذايي اقدام كند.

2- انتخاب سرعت كاهش وزن مناسب
 

شايد مهم ترين عامل در حفظ زيبايي صورت در يك برنامه غذايي، كاهش تدريجي و آهسته وزن با يك آهنگ مشخص باشد تا فرد بتواند با تغييرات ايجاد شده در بدن (و صورت) خود را تطابق دهد و در نتيجه آب پوست تأمين باشد و چربي هاي زيرپوستي ناحيه صورت، كمتر دچار تحليل شود. سرعت كاهش وزن با عوامل زير مرتبط است:
وزن اوليه فرد، وزن ايده آل يا درخواستي، سن، جنس، وضعيت پزشكي فرد، وضعيت اقتصادي فرد، شرايط محيطي (مثل رطوبت هوا، دما) شغل (از نظر تأمين ميزان كالري و امكان رعايت رژيم غذايي)، اهميت زماني رسيدن به سطح مشخص از كاهش وزن (مثل ديسكوپاتي هاي كنري يا تنگي هاي كانال نخاعي، بيماري هاي قلبي، جراحي هاي اجباري غيراورژانس و البته گاهي مراسم اجاتماعي خاص!

3- انتخاب رژيم غذايي مناسب
 

اگر برنامه غذايي بر اساس اصول علمي طراحي شده باشد مي تواند اثر بسيار كمي بگذارد و حاشيه امنيت بالايي از اين نظر براي طبيب و رژيم گيرنده ايجاد كند. عدم حذف كامل چربي ها از رژيم غذايي، تأمين فيبر كافي در رژيم غذايي (فيبرهاي قبل حل شدن و غيرقابل حل شدن)، ايجاد تناسبا خوب در ميزان پروتئين، كربوهيدرات و چربي در رژيم غذايي براي حفظ اصول برنامه ريزي صحيح رژيم غذايي براي حفظ چربي زيرپوستي صورت و نتيجتاً ثبات صورت است.

4- استفاده از مكمل هاي مناسب
 

استفاده به جا و به اندازه از ويتامين ها مثل ويتامين E و مينرال ها مثل روي (ZN) تأثير بسزايي در كاهش عوارض رژيم غذايي دارد. انتخاب نوع مكمل، دوز مناسب مكمل و زمان صحيح شروع مكمل و تركيب مكمل هاي مختلف با هم از اصول استفاده علمي اين مواد در رژيم هاي غذايي براي حفظ سلامتي و شادبي (در بدن و صورت)مي باشد.

5- نوشيدن آب كافي
 

تنظيم ميزان آب لازم در رژيم غذايي، از اهميت بالايي برخوردار است، گرچه نوشيدن آبا كافي تقريبا براي همه افراد لازم است (براي تنظيم سوخت و ساز بدن، تنظيم حرارت بدن، حفظ پوست و...) ولي اين لزوم در دوران كاهش وزن دو چندان مي شود، عواملي چون وزن اوليه، سرعت كاهش وزن، استفاده از داروها، وضعيت پزشكي فرد، دماي محيط، رطوبت محل، عادات غذايي و نوع رژيم غذايي در تنظيم ميزان آب مصرفي روزانه، دخيلند، ضمن اينكه بايد توجه داشت، چاي و نسكافه و قهوه جاي آب را در رژيم غذايي نمي گيرند.

6- پرهيز از گرسنگي زياد
 

گرسنگي شديد يا طول كشنده به دليل انقباضات مداومي كه در صورت ايجاد مي كند باعث فشار مضاعف روي خطوط صورت مي شود و احتمال تعميق آن ها را زياد مي كند. كه بايد با استفاده از خوراكي هاي كم كالري و پرحجم مناسب، اين گرسنگي ما را كنترل كرد و اثرات مخرب آن ها روي پوست را حذف كرد.

7- رفع انقباض صورت
 

يكي از روش هاي ساده ولي كارا براي مقبله با تغييرات نامطلوب صورت در رژيم هاي غذايي طولاني مدت، روش آرام سازي صورت در رژيم هاي غذايي طولاني مدت، روش آرام سازي صورت است كه باعث كاهش انقباضات عضلاني ناحيه صورت مي شود (Relaxation Face)، انجام آن كاري بسيار راحت است و تأثيرات شگرفي در حفظ زيبايي پوست دارد. كافي است هر وقت حس مي كنيد عضلات صورتتان منقبض شده است (به ويژه ناحيه پيشاني)، اين عضلات را شل يا اصطلاحاً رِلكس كنيد. در شروع كار ممكن است كمي سخت به نظر آيد و با اندكي تكرار، بر آن مهارت مي يابيد. اين كار از فشار مضاعف بر روي صورت در حالاتي مثل ترافيك، سر و صداي زياد، عصبانيت و البته گرسنگي، جلوگيري مي كند و باعث حفظ صافي و يكنواختي پوست صورت مي شود.

8- ماساژ صورت با دست
 

اين كار را مي توانيد روزي دوبار هر بار سه دقيقه انجام دهيد. بهترين موقع آن عصر و آخر شب است. اگر پوستتان خشك است مي توانيد 15 دقيقه قبل از انجام ماساژ، كمي كرم نرم كننده (يا روغن زيتون) استفاده كنيد، براي ماساژ از انگشتان دوم، سوم و چهارم در حالتي كه چسبيده به هم هستند، بهره آرامي (Gem-tle) انجام دهيد.

9- ماساژهاي گياهي
 

براي حفظ زيبايي پوست از نظر كاهش چروك هاي پوستي و ايجاد شادبي در پوست مي توانيد ماساژ پوست را به همان طريق مذكور (از پايين به بالا و از داخل به خارج) با ميوه هاي مختلف انجام دهيد. مثل خيار، اين كار راحداقل يك دقيقه انجام دهيد و به فاصله هر دو دقيقه حداقل پنج بار تكرار كنيد.

10- ماسك هاي گياهي
 

استفاده از ماسك هاي گياهي هم تأثير بسزايي در ايجاد سرزندگي در پوست صورت دارند كه در رژيم هاي طولاني مدت به ويژه در فصول سرد سال كه تعريق پوست كم مي شود مي توانيد يك روز در ميان از اين ماسك ها استفاده كنيد مثل ماسك خيار، سيب، توت فرنگي (در صورت در دسترس بودن).

11- شست و شوي صحيح پوست صورت
 

براي جلوگيري از خشك شدن زياد پوست صورت، بهتر است شست و شوي صورت از شامپو يا صابون هاي ملايم استفاده كرد و دماي آب بهتر است خنك يا ولرم باشد.

12- تأمين چربي پوست
 

حفظ چربي پوست، به ويژه پوست صورت، در يك رژيم غذايي طولاني يا سريع، بسيار اهميت دارد البته لازم نيست حتماً از كرم هاي خيلي گران قيمت استفاده كنيد، چيزي كه بيشتر نياز است دانش، توجه و عمل مناسب است.
مي توانيد روزي يك بار (در مورد پوست هاي خيلي خشك يا فصول سرد سال، روزي دوبار) از كرم هاي نرم كننده معمولي استفاده كنيد. البته توجه داشته باشيد كه به نوع كرم حساسيت نداشته باشيد والّا بهتر است با پزشك پوست مشورت كنيد و يا اگر سابقه رژيم هاي مكرر داريد، حتماً اين نكته را به پزشكتان اطلاع دهيد تا او تمهيدات لازم را در مورد حفظ زيبايي پوست صورتتان، اعمال كند.

13- بخورهاي گياهي
 

استفاده به جا از بخورهاي گياهي هم سهم مهمي در حفظ شادبي پوست در دوران رژيم غذايي دارد كه انتخاب نوع گياه، زمان و تواتر استفاده از آن، توسط پزشك باتوجه به نوع پوست شما، مشخص مي شود ولي از بخورهاي خيلي معروف مي توان از بخور گل ببونه يا روغن گندم نام برد.

14- آرامش روحي
 

شايد اين عامل به تنهايي به اندازه تمام عوامل ديگر در حفظ زيبايي پوست تأثير داشته باشد. پس آرام و اميدوار با روحيه اي مثبت زندگي كنيد، رژيم بگيريد و از زندگي و زيبايي تان لذت ببريد.

15- لبخند زدن
 

لبخند نه تنها به زيبايي چهره تان مي افزايد بلكه حفظ جواني پوستتان را هم ضمانت مي كند. از اخم كردن بپرهيزيد. جيغ و داد نكنيد! تا جوان تر بمانيد، به مشكلات زياد فكر نكنيد و آن ها را زود به فراموشي بسپاريد. خاطرات بد را يا فراموش كنيد يا در بايگاني ذهنتان زياد به سراغشان نرويد و خاطرات خوب و تصميمات اميدبخش خود را هر روز مرور كنيد تا به آن ها حيات ببخشيد. از خنده درماني، تماشاي فيلم هاي شاد و دوستي با انسان هاي شاد و مثبت، استقبال كنيد.

16- تصوير ذهني زيبا
 

هميشه يك تصوير ذهني خوب از خودتان (اندام و صورتتان) داشته باشيد ولي اين نكته را يادتان باشد، وقتي مي توانيد از يك تصوير ذهني بهره مند شويد كه اين تصوير يك حركت مثبت در شما ايجاد كند، اگر متوجه شديد كه اميال شما رو به تغيير است يا بهتر از آن تغيير رويه در زندگي خود مشاهده كرديد، مطمئن باشيد كه از تفكر مثبت و تصوير ذهني، در حال استفاده هستيد و اين تفاوت يك تفكر مثبت با يك روياي پرانرژي است كه رويا بي اثر است. اگر تغييري در عمل روحيه شما نگذارد و رويا همان تفكر و تصور خلاق و مثبت است. شما را به سوي خوشبختي سوق دهد.

17- توجه به نوع لوازم آرايش
 

انتخاب كرم هاي پوستي زيبايي و كلاً لوازم آرايش تان را بايد با توجه به نوع پوست (و گاهي دما و رطوبت هوا)انجام دهيد تا از ايجاد خشكي پوست يا حساسيت هاي پوستي جلوگيري شود و بهتر است در استفاده از اين مواد، زياده روي نكنيد و راه تنفس طبيعي پوست را زياد محدود نكنيد.
براي حفظ زيبايي پوستتان، به طبيعت برويد، نرمش كنيد، از ميوه و سبزيجات بيشتر استفاده كنيد.

18- نقش استراحت در رژيم غذايي
 

يكي از عوامل مهم حفظ زيبايي پوست در رژيم هاي غذايي، استراحت كافي است. گاهي لازم است يك ساعت به ميزان خواب روزانه خود اضافه كنيد. مي توانيد از استراحت هاي كوتاه نيم روزي استفاده كنيد يا از روش هاي آرام سازي بدن براي دقايقي، بهره ببريد. اگر وقت اين كار را نداريد روي رِِلكسِشن صورت بيشتر تمركز كنيد.

19- مشاوره با پزشك متخصص پوست و زيبايي
 

گاهي لازم است در شروع يا امتداد رژيم غذايي با پزشك متخصص پوست مشاوره كنيد، در موارد زير اين عمل لزوم پيدا مي كند.
خشكي بيش از حد پوست، حساسيت زياد پوست، مشكل زمينه اي (قبلي)پوست، كهولت سن، كاهش وزن هاي زياد يا سريع.

20- ضد آفتاب مناسب
 

گرچه استفاده از ضدآفتاب مناسب، امروزه اهميت بسيار دارد ولي در مورد افرادي كه در معرض نورآفتاب قرار مي گيرند و در رژيم غذايي خاصي نيز هستند، اين موضوع اهميت ويژه دارد، البته بيشتر توجه و استفاده به موقع از اين ضدآفتاب ها مهم است نه استفاده از كرم هاي ضد آفتاب خيلي گران قيمت يا SPF هاي خيلي بالا.

21- پرهيز از خستگي زياد
 

اگر قصد يك رژيم غذايي طولاني مدت يا شديد داريد بهتر است از عوامل ايجاد فشار (روحي يا جسمي)، حتي الامكان دوري كنيد مثل كار جسمي شديد يا پيوسته. و حضور در مكان هايي با آلودگي صوتي يا آلودگي شديد هوا فشارهاي روحي كنترل شود.
پرهيز از موقعيت امكان پذير نيست. پس بايد به نحوي اصلاح شود و پاسخ فرد به عوامل تنش زا باعث مي شود تا زندگي آرام تري داشته باشد كه اين موضوع در حفظ سلامتي جسم و روح اهميت بالايي دارد. به همين نسبت در حفظ زيبايي و شادبي پوست و صورت هم دخيل است. رعايت اين نكات باعث مي شود تا در حين داشتن يك رژيم غذايي، زيبايي صورت را هم حفظ كرد تا معجزه لاغري مشاهده شود.
منبع: نشريه راه کمال، شماره 34.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط