دانستنيها

ورزش، بهترين شيوه براي درمان اضطراب و افسردگي است مطالعات نشان مي دهد كه ورزش تأثير قابل ملاحظه اي در درمان اختلالات اضطراب و افسردگي دارد و بايد از سوي متخصصان بهداشت رواني و روان درمانگرها به طور گسترده و جدي تر براي اين بيماران تجويز شود.جاسپر اسميتز، رئيس برنامه درمان و تحقيق اضطراب در دانشگاه متوديست جنوبي در دالاس آمريكا در اين زمينه خاطر نشان كرد كه ورزش و تحرك بدني منظم، مزاياي بي شماري روي سلامت و بهداشت رواني انسان دارد. اسميتز و دستيارانش در اين پژوهش گروه زيادي از مطالعات باليني و جمعيتي انجام شده را مورد بازبيني و تجزيه و تحليل قرار دادند.
دوشنبه، 1 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانستنيها

دانستنيها
دانستنيها


 

نويسنده: دكتر بابك اكبري




 

ورزش، بهترين شيوه براي درمان اضطراب و افسردگي است
 

مطالعات نشان مي دهد كه ورزش تأثير قابل ملاحظه اي در درمان اختلالات اضطراب و افسردگي دارد و بايد از سوي متخصصان بهداشت رواني و روان درمانگرها به طور گسترده و جدي تر براي اين بيماران تجويز شود.
جاسپر اسميتز، رئيس برنامه درمان و تحقيق اضطراب در دانشگاه متوديست جنوبي در دالاس آمريكا در اين زمينه خاطر نشان كرد كه ورزش و تحرك بدني منظم، مزاياي بي شماري روي سلامت و بهداشت رواني انسان دارد. اسميتز و دستيارانش در اين پژوهش گروه زيادي از مطالعات باليني و جمعيتي انجام شده را مورد بازبيني و تجزيه و تحليل قرار دادند.
اين محققان تأكيد كردند كه روش هاي درماني قديمي تر مانند درمان رفتارشناختي و دارودرماني براي تک تک بيماراني که به معالجه نيازمند هستند، قابل دسترسي نيست؛ بنابراين ورزش کردن مي تواند اين خلا را براي بيماراني كه به اين روش هاي درماني دسترسي ندارند، پر كند.
به علاوه، ورزش حتي مي تواند مكملي مناسب براي اين روش هاي درماني قديمي تر باشد و به بيمار كمك كند كه در پروسه درمان زودتر به نتيجه برسد.
اين يافته در كنفرانس سالانه انجمن اختلال افسردگي آمريكا در بالتيمور ارائه شده است.

ويتامين E، ضد موخوره
 

از فوايد ويتامين E زياد شنيده ايم، اين ويتامين به عنوان يك ماده مغذي حياتي است كه قوي ترين اثر آن جلوگيري از گسترش بيماري قلبي است. ويتامين E تأثيرات مثبت ديگري نيز دارد كه هم به صورت خوراكي و هم به صورت موضعي قابل مصرف است. ويتامين E نه تنها موجب تقويت رشد مو مي شود بلكه مي توان از آن براي جلوگيري از ريزش مو استفاده كرد. مكانيسم دقيق اين تأثيرگذاري هنوز شناخته نشده است. اما اين فرض وجود دارد كه ويتامين E با همان مكانيزمي كه موجب حفاظت در برابر بيماري هاي قلبي مي شود مي تواند جلوي ريزش مو را بگيرد. يعني تصور مي شود كه اين ويتامين با افزايش دريافت اكسيژن و جريان خون مويرگ ها، جريان خون جمجمه را نيز بهبود مي بخشد و از ريزش مو جلوگيري مي كند. ويتامين E موجب افزايش جريان خون مي شود و مي تواند به رشد مو كمك كند. اين مكمل غذايي همچنين از دو شاخه شدن انتهاي مو كه در اصطلاح به آن موخوره گفته مي شود، جلوگيري مي كند.

بابوبه براي مقابله با استرس مفيد است
 

تأثير بابوبه به عنوان يك ابزار مقابله با استرس و كاهش دهنده تنش ها از سال ها پيش شناخته شده است، اما اين بار محققان تلاش كرده اند كه حقيقت پشت اين تأثير شگفت انگيز و توصيه مادربزرگ هايمان را كشف كند.
در يك ارزيابي علمي با حضور هزار عضو هيات علمي، محققان اولين آزمايش كنترل شده را روي تأثير بابوبه براي درمان اختلال اضطراب عمومي يا GAD انجام دادند.
اين مطالعه در مجله «سايكوفارماكولوژي باليني» منتشر شده است و نشان مي دهد كه درمان با عصاره بابونه براي كاهش اين نوع اضطراب در سطح متوسط تا خفيف مؤثر و مفيد است.
در اين تحقيق، بيماران مبتلا به نوع متوسط تا خفيف اضطراب عمومي تحت آزمايش قرار گرفتند. به اين افراد در دو گروه مختلف بابونه و شبه دارو دادند.
بررسي ها نشان داد: گروهي كه بابونه مصرف كرده بودند، شاهد تغيير قابل توجهي در شدت اين نوع اضطراب بودند. اين محققان نتيجه گيري كردند كه بابونه خاصيت ضد اضطرابي در اين بيماران دارد و براي افرادي كه طب سنتي را ترجيح مي دهند، گزينه مناسبي است.

ورزش بهترين درمان آرتروز
 

ايران با اعلام اين مطلب افزود: ورزش با افزايش قدرت ثبات، تعادل و بهبود تغذيه مفاصل در پيشگيري از درمان آرتروز نقش بسزايي ايفا مي كند. با انجام ورزش هاي منظم مي توان در جهت تعديل وزن اقدام كرد، زيرا چاقي مي تواند به عنوان عامل ايجادكننده و افزاينده شدت آرتروز عمل كند. كم تحركي موجب ضعف عضلات شده و ضعف عضله به كاهش ثبات مفصل و در نتيجه درد مي انجامد. غريب دوست از مكمل هاي آنتي اكسيدان و ويتامين هاي سي، ايي و نيز مواد غذايي مانند سويا، زنجبيل به عنوان موادي اشاره كرد كه در بهبود علايم آرتروز نقش مؤثري دارد. بيماري آرتروز شايع ترين بيماري مفصلي است كه سبب اختلال در عملكرد طبيعي مفاصل مي شود. در سن 40 سالگي تقريباً همه افراد تغييرات آرتروز را در مفاصل خود دارند ولي بيشتر آن ها علامت خاصي احساس نمي كنند و تعداد نسبتاً كمي دچار آرتروز مي شوند. در اين عارضه، بيمار هنگام بيدار شدن از خواب احساس مي كند، مفاصل او سفت شده است كه پس از 5 تا 10 دقيقه اين حالت از بين مي رود. به گفته رئيس مركز روماتيسم ايران با پيشرفت بيماري آرتروز به مرور زمان، دامنه حركات مفصل گرفتار كاهش مي يابد و ممكن است مفصل، خشك و بي حركت شود كه فيزيوتراپي و ورزش مي تواند از اين حالت خشكي مفصل و محدوديت حركات، پيشگيري و آن را درمان كند.

تنگي نفس در حمام نشانه بيماري است
 

به گفته يك متخصص ريه، افرادي كه مشكل تنفسي ندارند اما با ورود به حمام و تنفس ميان بخار آب موجود در فضا دچار تنگي نفس مي شوند در معرض بيماري هاي ريوي و عفوني قرار دارند.
افراد زيادي از تنگي نفس در حمام رنج مي برند. اين درحالي است كه اين افراد در زندگي روزمره خود شكايتي از تنگي نفس ندارند اما توجه به اين نكته ضروري است كه همين يك علامت مي تواند در پي بردن به بيماري هاي ريوي يا عفوني مؤثر باشد.
مشكلات تنفسي به خصوص تنگي نفس و خفگي در حمام اغلب به دو دليل ايجاد مي شوند: يكي از آن ها گازگرفتگي با مونواكسيد كربن يا CO است. گازي بي بو و بي رنگ كه به دنبال نصب بخاري در حمام در فضاي حمام نشت مي كند و استشمام آن توسط فرد منجر به مسموميت، خفگي و بيهوش شدن وي مي شود.
مسئله بعدي که مورد نظر است، ايجاد تنگي نفس در حمام به خاطر وجود بخار آب است. افراد زيادي وجود دارند كه به طور معمول مشكل تنفسي ندارند امّا با ورود به حمام و تنفس ميان بخار آب موجود درفضا، دچار تنگي نفس مي شوند كه اين مسئله خود مي تواند هشداري به وجود بيماري هاي ريوي و عفوني در فرد باشد.
منبع: نشريه راه کمال، شماره 34.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.