دندان قروچه

افراد دچار دندان قروچه، دندان هاى بالا را روى دندان هاى پايين قرار داده، بر هم مى فشارند و بارها و بارها مى سايند. آنها اين كار را به صورت ارادى انجام نمى دهند، بلكه معمولا زير استرس قرار گرفته اند. بعضى ها مى گويند: دندان قروچه اى كه در واكنش به استرس و يا عصبانيت به وجود مى آيد، يك خصوصيت سرشتى است.
سه‌شنبه، 2 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دندان قروچه

دندان قروچه
دندان قروچه


 






 

10 روش براى توقف به هم فشردن دندان ها
 

افراد دچار دندان قروچه، دندان هاى بالا را روى دندان هاى پايين قرار داده، بر هم مى فشارند و بارها و بارها مى سايند.
آنها اين كار را به صورت ارادى انجام نمى دهند، بلكه معمولا زير استرس قرار گرفته اند. بعضى ها مى گويند: دندان قروچه اى كه در واكنش به استرس و يا عصبانيت به وجود مى آيد، يك خصوصيت سرشتى است.
اگر چه ممكن است دندان قروچه در اثر استرس باشد، اما عوامل ديگرى، نيز در آن نقش دارند. اگر اين مشكل درمان نشود منجر به فرسايش شديد دندان ها، سردرد، گردن درد، كمردرد و مجموعه ى علايمى مى شود كه به نام سندرم مفص گيجگاهى فكى شناخته شده است. گاهى اوقات، دندان قروچه ى شبانه، باعث به هم خوردن يك ازدواج مى شود. اما قبل از اينكه براى طلاق با وكيل صحبت كنيد يا در هنگام خواب، جوراب در دهان بگذاريد، درمان هاى زير را امتحان كنيد:
روزها، دهان را در وضعيت استراحت قرار دهيد.
يكى از استادان دانشگاه مى گويد: دندان هاى شما فقط هنگام جويدن يا قورت دادن غذا بايد با هم تماس داشته باشند. اگر تمرين كنيد كه دندان را جدا از هم نگه داريد، ميزان تمايل به دندان قروچه و ساييدن دندان ها كاهش مى يابد. نشانه هايى را كه در محل هاى مخصوص در خانه يا اداره بگذاريد تا هيچ گاه، موضوع را فراموش نكنيد. وى توصيه مى كند: جمله ى »لب ها در تماس با هم، دندان ها جدا از هم« را به عنوان يادآورى تكرار كنيد.
يك سيب را گاز بزنيد.
هارولدپرى مى گويد: اگر در شب دندان قروچه داريد، با گاز زدن يك سيب و يا مقدارى گل كلم خام يا هويج خام قبل از به بستر رفتن، فكتان را خسته كنيد. اين درمان مخصوصا براى بچه ها كه دندان قروچه شبانه در آنها شايع است، مفيد مى باشد.
فك هاى تان را گرم كنيد.
دكتر گولجان مى گويد: يك حوله را باز كنيد، آب داغ روى آن بريزيد و آن را بچلانيد و اطراف صورت تان قرار دهيد. از گرما به هر مقدار و زمانى كه مى توانيد استفاده كنيد. اين كار باعث آرام شدن عضلاتى مى شود كه با دندان قروچه در ارتباطند و باعث سردرد مى شوند.
براى دندان قروچه شبانه از محافظ دهان استفاده كنيد.
در مغازه هاى لوازم ورزشى، محافظهاى دهانى وجود دارد كه شما آن را در آب داغ قرار مى دهيد و در دهانتان مى گذاريد و براى قرار گرفتن بهتر دندان ها روى هم از آن استفاده مى كنيد.
مهم تر از همه ى روش هاى بالا؛ آرامش خود را حفظ كنيد.
هر چهار متخصص ما موافقند كه دندان قروچه اكثرا با استرس در ارتباط است؛ بنابراين بهترين كارى كه مى توانيد انجام دهيد حفظ آرامش است. براى اين كار شما بايد:
- مصرف كافئين و كربوهيدرات خالص شده مثل شيرينى جات و شكلات را كاهش دهيد. اين كار باعث بهبود تغذيه شما مى شود.
- حمام آب گرم بگيريد.
- كارها را آسان بگيريد.
- چند تكنيك آرامش بخش عمومى نظير ريلكسيشن )RELAXATION( پيشرفته و ژرف انديشى را ياد بگيريد.
راه حل 7 - 7 دكتر گولجان
در اوكلاهما، بيماران دكتر گولجان، تمرينات 7 - 7 او را در خانه انجام مى دادند؛ وى مى گويد: دندان قروچه اغلب پاسخ برنامه ريزى شده به استرس است. ما در هنگام عصبانيت، دندان ها را بر هم فشار مى دهيم و مى ساييم، زيرا اين يك عادت ذاتى است.
چگونه مى توانيم اين عادت را ترك كنيم؟
اول: مشكل را بشناسيد. )دندان قروچه و به هم ساييدن دندان ها براى من مضر مى باشد(
دوم: مشخص كنيد كه چرا اين عادت، بد است. )زيرا باعث درد و ناراحتى براى من مى شود(
سوم: مشخص كنيد تغيير عادت چگونه خواهد بود. )من ديگر دندان ها را به هم نمى سايم و دندان قروچه نمى كنم(.
در آخر: توضيح دهيد كه اين عمل جديد، مفيد خواهد بود. )باعث از بين رفتن درد و شادى در من مى شود(.
دكتر گولجان مى گويد: مهم اين است كه الفاظ، كلمات و احساسات تان را براى توضيح عادت تان به كار بريد. جمله ها را روى كاغذ بنويسيد. كاغذ را با خود داشته باشيد تا جمله ها ملكه ذهن تان شود و آنها را هفت، هشت بار در روز تكرار كنيد؛ اين كار بسيار ساده مى باشد.
آيا اين كار، باعث توقف دندان قروچه مى شود؟ دكتر گولجان پاسخ مى دهد: من حقيقتا درجاتى از بهبودى را ضمانت مى كنم و در خيلى از موارد، درصد موفقيت بالا مى باشد.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط